Livsmedelsverket tar fram silvertejpen

Silvertejp

Livsmedelsverkets 72-8 lista om mättat fett blev ett fiasko. Nu har de omarbetat listan: alla studier har blandats. Det framgår inte längre vilka som talar för eller mot verkets fettsnåla kostråd.

Mer vill inte SLV säga före nästa planerade uppdatering av kostråden. Man siktar på 2012 alltså, med silvertejp runt det sönderfallande vetenskapliga stödet för fettfobin. Var skall resan sluta?

Blir det en tummetott kvar?

Förra året talade Livsmedelsverket om ”tusentals” studier som stödde deras fettsnåla kostråd. Sen blev det 72 för och 8 mot. De 72 artiklarna för råden visades bara vara en rökridå vid en granskning i Dagens Medicin. Ett antal har tagits bort i den nya versionen.

Nu är det totalt 70 artiklar kvar på deras lista. Hur många studier som talar för, mot, eller åt något annat håll framgår inte riktigt.

Smart drag

Naturligtvis borde Livsmedelsverket ha gjort så här från början. Ett antal studier som pekar åt olika håll, och så en massiv mängd kommenterande text som påstår att studierna ”sammanvägt” stöder kostråden.

Att precisera vilka studier som är för eller emot blev snabbt pinsamt. Det verkliga stödet för hela fettskräcken var för uppenbart då: en tummetott.

Med dagens metod kan man påstå sig ha stöd vad som helst. Bara kreativiteten sätter gränser när man inte måste bevisa något, utan kan ”sammanväga” som man vill. Jorden är platt. Diabetiker bör äta mest av det som höjer blodsockret. Månlandningen var en bluff. Och naturligt fett är farligt.

Det finns inga bevis. Men det finns personer som påstår att den sammantagna bilden ändå pekar på att det är så.

Listan och sammanfattande kommentarer

SLV: Mättat fett – vetenskaplig litteratur

Alla ovanstående sidor är nya. Det är ingen tvekan om att man lagt ner ett ansenligt jobb. Kanske var det straffarbete för medarbetaren som kläckte idén till den lättgenomskådade 72-8 listan?

Mot framtiden

Vad tror du? Kommer de föråldrade fettskrämda kostråden att klara sig till 2012 (eller längre) med någon trovärdighet i behåll?

Eller kommer allt fler att totalt ignorera dem?

Mer

DM: ”Livsmedelsverket smiter från ansvar”. Om den smått pinsamma debatten i Dagens Medicin.

Läs och gråt, Livsmedelsverket. Mättat fett ofarligt för hjärtat, enligt stor ny genomgång av alla koststudier. En ny WHO-rapport säger ungefär samma sak.

58 Kommentarer

  1. Sammanfattningsvis pekar studierna som ingår i de listade artiklarna på att ett byte av en del av det mättade fettet och transfettet mot omättat fett har gynnsamma effekter på insulinkänslighet

    Vänta nu.

  2. Trance
    Sade inte SLV att kostråden vilade på tusentals studier, alltså generellt, inte specifikt de om mättade fetter?
  3. Trance,
    nja de diskuterade bland annat stödet för råden om fett och kolhydrater i en debattartikel och sade i nästa mening att "tusentals vetenskapliga studier" låg till grund för kostråden.

    http://www.kostdoktorn.se/slv-fett-hotar-folkhalsan

  4. Charlotte
    Tja, vad man tror..... : ) Den som lever får se.

    Jag tror nog att det kanske visar sig att människan tål mer fett än vad man tidigare trott.

    Det kanske (har säkert och jag missat det) diskuterats redan, men vilka studier tycker du Doc saknas, om det finns några såna?

    Jag tänker fortsätta att äta smör, fet ost, osv, men steker ibland i olivolja, käkar feta ost marinerad i olivolja ibland = gott!

  5. Charlotte,
    du kan börja med de två sista länkarna i inlägget ovan. Det går till de sista två stora genomgångarna av forskningsläget.
  6. Trance
    Var hittar du forskning om hur maten påverkar tarmfloran?
    Om tarmfloran är inblandad i sjukdomar så är det mesta av forskningen SLV hänvisar till färdig för papperskorgen.

    Mer och mer forskning visar att tarmfloran är inblandad i sjukdomar, ex diabetes, fetma.

    Konserveringsmedel var finns studier på hur det påverkar tarmfloran?
    Ett konserveringsmedel kan vara helt ofarligt men om det kan påverka tarmfloran så kan det vara indirekt livsfarligt om tarmfloran är inblandat i sjukdomar.
    Din UC tror jag är en infektion, läs om mykoplasma, intracellulära bakterier, magsårsbakterien bevisar hur svårt det är att identifiera dolda infektioner.
    Borrelia kan läkarna bara se i blodprov därför att man vet vilken bakterie det är (antikroppar bakterieDNA) om bakterien inte hade varit känd så hade blodproverna inte visat något, slutsatsen måste bli att läkarna inte kan hitta alla bakterier, när det gäller tarmfloran så säger forskarna att dom inte känner till alla bakterier.
    Trance har du några bevis för att UC inte är en infektion?
    http://coolinginflammation.blogspot.com/search/label/gut%20flora

  7. Charlotte
    Dagens medicin har jag läst...
    Synd att man inte kan läsa artikeln i AIM i sin helhet.
  8. Charlotte,
    WHO-rapporten är gratisläsning.. fast tyvärr mycket mer omfattande (lång).
  9. Charlotte
    Jorå, har inte tagit mig igenom den ännu. ; )
  10. KickAnn
    Skön, talande bild :-)
  11. Har medicinvetenskapen upprepat misstaget med neurosedyn?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Talidomid

    Neurosedyn är ofarligt sa läkarna och hänvisade till vetenskapen, men dom hade glömt att forska om fosterskador, katastrofen var ett faktum.
    Slutsatsen är att vetenskapen kan ha hur fel som helst, och all forskning kan vara hur felaktig som helst.
    (Medicinen används numera till ex cancer och lepra se länken ovan)

    Har forskarna läkarna varit lika blinda i sin forskning om kosten och bara tittat på näringsämnena vitaminer mineraler fett protein kolhydrater, här kan vetenskapen ha ganska rätt, jämför med neurosedyn ”Den akuta toxiciteten är låg för talidomid”. Men det var bara halva sanningen ”Talidomid kan redan i låg dos orsaka svåra missbildningar hos foster.”
    Kan det vara så att vetenskapen glömde att forska om tarmfloran?
    Hur påverkar maten vår tarmflora och hur påverkar tarmfloran vår hälsa, här saknas det forskning, precis som med neurosedyn och graviditet.
    Obs tarmfloran kan vara bra hos en del som äter enligt SLV och dålig hos någon som äter LCHF, man blir inte sjuk av dieten men av bakterien.
    Det är många motsägelser i forskningen som kan förklaras med tarmfloran och många anekdoter får sin förklaring (alla som blir friska av LCHF)

  12. Miller
    Efter att ha läst igenom kommentarerna till studierna, på slv's website, framstår det som att mättat fett varken ger cancer eller hjärt-kärl sjukdom...
    Nu verkar de vilja luta sig mot argumentet att fett ger fetma, och det i sin tur ger sjukdomar. Vi vet/anar ju att det är spannmål och kolisar som blir fetma. Hur bevisar man det?
  13. Mimmi
    Patrik R, du skriver bl a om borrelia. En komplettering om någon är intresserad, vilket många borde vara med tanke på att många bär på latent borrelia, som kan bryta ut vid ett försvagat immunförsvar; borreliabakterien syns långtifrån alltid via ett vanligt blodprov och inte heller via en lumbalpunktion (prov från ryggmärgsvätskan). En långt gången borreliainfektion kan göra att bakterien över i s k cystform och därför inte fångas upp vid provtagning. Många patienter världen över blir därför odiagnostiserade. Jag lider själv av den sjukdomen (neuroborrelios) men hade "turen" att ha positiva provsvar via blodprov i Sverige. Jag har dock fått åka till Tyskland för att få en säkerställd diagnos och behandling. För egna pengar. Numera får jag hjälp av en empatisk och duktig läkare hjälp här i Sverige. Men det är många, många människor som inte får det.

    Om ni läste om kroniskt trötthetssyndsom (ME) igår på Netdoktor så har det visat sig att ett virus kan ligga bakom denna sjukdom. Förmodligen kan även en osynlig bakterie (t ex borrelia) ligga bakom. Gårdagens redovisade upptäckt är ett genombrott och en upprättelse för alla dem som lider av sjukdomen ME men inte blivit trodda av sjukvården. De finns en helt medicinsk förklaring och det "sitter inte i huvudet" som DN;s ledarskribent Hanne Kjöller brukar påstå om många sjukdomstillstånd. Hon är en pina för alla sjuka.

    Trance, om du har ulcerös kolit så kan det mycket väl handla om en störd tarmflora som kommer från en obehandlad infektion. Så är det för mig, inte UC men väl en dåligt fungerande absorption av gallsyra samt en retad tarmslemhinna. En väldigt svår sak att komma tillrätta med. Jag kan t ex inte följa LCHF utan får äta s k skonkost för att klara dagarna. Majsvälling t ex. Jättegott och kul på alla sätt...

    Lite off topic det här kanske men allt hänger ihop. Speciellt det att den s k vetenskapen kan ha rejält fel.

  14. Miller,
    "fett kanske ger fetma"-argumentet faller platt när man i studie efter studie finner att fri mängd fet lågkolhydratkost ger mest viktnedgång hos överviktiga.

    Kanske därför som SLV valt att utesluta alla "bantningsstudier" ur sin genomgång. I praktiken är de allra flesta studier som testar något annat än SLV rekommenderar alltså diskvalificerade.

    Rejäla skygglappar på.

  15. Zizzy
    *läser och funderar samtidigt som hon intar en omelett stekt i smör, fylld med tomater, purjolök och ost*

    Livsmedelsverket? Bah, humbug!

  16. Det virker som SLV forsøker seg på uttrøttelsesmetoden.......men som kjent får vi mere ork og energi med LCHF kost, så vi skal nok holde ut ;-)
  17. Thomas
    Trance, jag är så nyfiken: är du LCHF:are eller LCHF-motståndare? Jag har länge sökt svaret i dina kommentarer men inte funnit det.
    Ett tag var jag övertygad om att du var Rössner :-)
  18. Wikipedia
    Hehe, är det du doc som skrivit om våra två hjältar på wikipedia?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Stephan_R%C3%B6ssner
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Claude_Marcus

  19. Uncle George
    Här är några bra argumnet för mättade fetter av den amerikanske läkaren Michael Eades (som också har en egen läsvärd blogg):

    http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/06/06/saturated-fat/

    Eades och hans hustru, som också är läkare, har för övrigt just givit ut en bok om bantning - The 6-week cure for the middle-aged middle. Den innehåller lite nya tips och varianter om att gå ner i vikt och att skaffa sig lite extra muskler som förbränner lite extra kalorier.

  20. #18,
    jag är oskyldig... :)
  21. Lena
    Vad händer med förtroendet för kostråden från slv i längden?
    Den som provar att byta konstgjortfettsnålheten mot naturligtfettgenerositeten, vilket många nu gör, inser skillnaden, och förstår själv att naturligtfettgenerositeten måste vara rätt.
  22. I dessa Nobelpristider kom jag tänka på följande.

    Jag hade en tant som dog efter en magsårsoperation på 60-talet. Många led oerhört av magsår, operationer var vanligt och många dog intill Robin Warren och Barry J Marshall hittade Helicobacter pylori i 1983 och fick sedan Nobelpriset för upptäckten. Idag får man medicin och blir frisk på kort tid.

    Kan jämföras med SLVs sjukdomsfrämjande kostråd för feta och diabetiker som indirekt orsakar fetma, lidande och många Gastric By Pass-operationer idag, trots vi vet att de flesta blir botade för fetma, diabetes 2 och många andra plågar med en "medicin" som heter fet mat, typ LCHF.

    Nästa års Nobelpris i medicin måste gå till en massa fettdoktorer. Banting/Harvey (Postumt) Atkins (också postumt), Annika och alla eldsjälar och idealister som förespråkat denna kost under 100 år men blivit nonchalerat av den rådande eliten.

  23. Miller
    Jag fastnar på att SLV till slut helt enkelt hänvisar till NNR / Nordiska näringsrekommendationerna.
    Varför 'förklaras' i följande passage från slv.se (mina kommentarer i parantes)

    Praktisk användning av NNR
    NNR används för planering av koster för grupper av friska personer med normalvikt och adekvat fysisk aktivitet.
    (olämpligt för sjuka och många äldre alltså)
    Vid sjukdom och speciella tillstånd kan kosten behöva anpassas efter olika krav.
    (ca 10% av befolkningen lider idag av det speciella tillståndet fetma.)
    En rad dieter, t.ex. Atkins, har lanserats, primärt för bantning, med löften om snabb och uthållig viktreduktion. Kontrollerade studier har inte visat att dessa skulle vara mer effektiva än en energireducerad kost baserad på officiella rekommendationer och de långsiktiga riskerna är ännu ofullständigt studerade.
    ( Logiken som följer är alltså att en 'Energireducerad Kost Baserad På Officiella Rekommendationer', dvs Svält-Kost Enligt Tallriksmodellen är - i de fall den noga efterföljs och kontrolleras - ej bevisat sämre än att äta så mycket man behöver enligt t.ex. Atkins-modellen och en rad dieter typ låg kolhydrat, högt fett.)

  24. Molly
    Diabetessköterskan på vårt sjukhus har blivit LCHF:are!

    Tänk vad det kommer att ge positivt gensvar på Hba1c på diabetes patienterna hon träffar. Hon är bara i början än men brinner för det nu sedan en vecka tillbaka!

  25. Mimmi
    Oj Molly, härligt, dom yrkesgrupperna är ju guld för alla som gillar LCHF. Verkligen, man undrar hur dom snackar i fikarummet...
  26. #22 Jan Kwasniewski har varit föreslagen till medicinpriset. Det bidde inget den gången heller.
  27. Lilli
    SLV's studie om fettsammansättning och blodplättar har i inledningen texten... " ett byte av en del av det mättade fettet och transfettet mot omättat fett är gynnsamt; total- och LDL-kolesterol (det onda kolesterolet) minskar,"....?? fanns det inte en studie nyss som visade att det faktiskt var lågt LDL som hjärtinfarktpatienterna hade i USA. Är det längre relevant att använda kolesterol som mätparameter?
  28. Chronic Disease and Bacteria
    There is increasing evidence that many, if not all, chronic degenerative and autoimmune diseases have a bacterial component and that antibiotics may be much more broadly useful.
    http://coolinginflammation.blogspot.com/2008/10/chronic-disease-and-b...

    se komentar11 har jag rätt eller fel?

  29. Ola S
    Patrik R: du är inne på tarmflorans betydelse för hälsan, och det håller nog alla med om - i alla fall alla som någon gång har fått i sig något olämpligt och haft magsjuka!

    Kroppen har dock sedan urminnes tid skaffat sig stora möjligheter till att hålla samt återställa bakteriell balans i tarmfloran. Annars hade vi varit utplånade för länge sedan.

    Det som behövs är då att gå till roten och möjliggöra för kroppen att balansera upp sig själv, i det fall balansen snedvridits (t ex genom för mycket sockerintag).

    Fokus bör alltså vara på kosten.

    (jag bortser här från andra faktorer som kan stjälpa balansen i tarmfloran (stark stress, vissa mediciner, mm) då dessa faktorer trots allt får sägas vara i minoritet avseende påverkan, om man slår ut det på en större population, i jämförelse med det kontinuerliga intaget/den dagliga kosten)

    /Ola S

  30. Ola s
    Varför skulle alla vara starkare än fienden bakterierna? Totalt fel.
    Du kan inte hänvisa till någon relevant forskning, nyare forskning säger tvärt om att tarmfloran kan vara kroniskt rubbad. IgA brist är vanligt 1 av 600 har fel där.
    ” IgA-brist kan vara orsak till infl ammatorisk tarmsjukdom”
    http://www.pio.nu/diagnosfiler/IgAbrist.pdf

    du säger emot dig själv totalt, äter man skräpmat mediciner så kan tarmfloran bli permanent dålig.
    Bakterier kan tillverka kemiska ämnen som är riktigt skadliga, retar bakterierna immunförsvaret så kan det leda till kronisk inflammation.

    Det finns ingen hållbar förklaring till att folk blir friska med LCHF, bakterier kan däremot förklara mycket.

    Dom första levnadsåren präglas barnets tarmflora, med flaskmaten då förstörs det helt, tänk på att skolmedicinen inte vet om alla bakterier vi har i tarmen alla är inte kända.

    Sen måste du inse att symtomen vid en infektion inte bara kan vara en maginfluensa IBS, UC är antagligen en infektion.
    http://coolinginflammation.blogspot.com/2008/10/chronic-disease-and-b...

  31. lasse
    Ola S/ Patrik

    Att du/ni bortser från stress förstår jag inte. Jag hade diagnosen UC i trettioårsåldern och åt samma mat som jag alltid gjort. Däremot hamnade jag i en mycket stressande livssituation. När jag kom bort från livssituationen gick UC bort trots att jag inte ändrade på matvanorna...glasklart enligt mig.

    L

  32. Lasse
    Din slutsats är inget bevis, den bevisar inget absolut inget.
    Stress försämrar immunförsvaret det kan lika gärna vara så att infektionen gick över då krisen försvann. Det är lika logiskt som det du sa, som dessutom kan backas upp av modern forskning om tarmfloran.
    Var har du forskningen som visar att alla som stressar får UC? Om stress var orsaken så skulle alla som stressar få UC.

    Jämför med magsår som dom sa var stress vist var det säkert många som var stressade av dom som var drabbade, men utan bakterien så blev dom friska, är det inte lite lustigt att magsåret försvann samtidigt som dom fick penicillin?

    Nu förstår jag varför du tror att psykologi är så viktigt, det håller jag med lite i, men hjärnan är en biokemiskt styrd fettklump, som blir sjuk av toxiner, alkohol är ett gift för kemin i hjärnan varför skulle bakterietoxin inte kunna rubba psyket?
    Ex tunga diagnoser som Schizofreni.
    ” En teori som lanserats av psykiatrerna E. Fuller Torrey och R.H. Yolken är att parasiten Toxoplasma gondii är orsaken till vissa, om inte alla, fall av schizofreni[55].”
    Det behöver inte ens vara en genetik sjukdom, smittan kan spridas i familjen eller så är dom genetiskt känsligare för en typ av infektion, vem vet.

    Är det inte lite konstigt att man kan framkalla en så kallad psykisk sjukdom med kemikalier?
    ” Droger såsom metaamfetamin, ketamin, PCP (fencyklidin) och LSD har historiskt använts för att "härma" schizofreni för forskningssyften,”
    Hämtat från wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni#Alternativa_syns.C3.A4tt_p.C...

  33. lasse
    Patrik

    Angående stress som faktor.

    Jag säger inte emot dig angående tarmfloran, tvärtom håller jag med dig så till vida att bakterierna kan ha en central roll. Däremot håller jag inte med om att de är ORSAKEN. .
    Vad jag menar är att bakterier inte är oberoende av dess omgivning.

    Först och främst så bör man definiera inflammation. Inflammation ska tolkas som en välkommen lokal läkningsprocess, visserligen jobbig och smärtsam man ändock en läkningsprocess. Alla kroppsliga reaktioner som kännetecknas av värme, rött och svullenhet (jämför feber) är tecken på att läkning har kommit till stånd. Att man vid vissa inflammationer hittar bakterier beror på att bakterierna är närvarande för att delta i läkningsprocessen...detta låter ju märkligt men man måste förstå vad bakterier har för "livsuppgift" för att få rätsida på detta. Bakterier har som "livsuppgift" att sönderdela organiskt material...såväl i komposten som i människokroppen. En vanlig missuppfattning är att bakterier skulle vara våra fienden... sanningen är att dom alltsomoftast står i vår tjänst under förutsättning att epitel-ytorna, vi kan fortsättningsvis kalla dom vätskerum (avgränsande vävnad typ cellmembran. tarmvägg, blodådror etc.) är hela och fungerande. Om vätskerummen blir skadade av kemiska eller frätande (sura) ämnen skadas dessa och två saker inträffar
    1. Det uppstår läckage mellan vätskerum
    2. Det finns stora proteiner, (vävnad) som måste sönderdelas för att bli så små molekyler att de kan forslas ut genom njurar och lever och vidare genom urinen eller avföringen. DENNA SÖNDERDELNING KAN BARA SKE GENOM BAKTERIERNAS OMSORG.

    Hur kommer då stress och oro in i bilden. Kan stress och oro påverka - i detta fall, tarmen. Ja, hur mår du i magen inför en rotfyllning t.ex. ..eller en operation.. eller ett cancerbesked etc ? Glasklart anser jag. Nåväl, följande gäller:
    Ex;
    När vi dör, vilket för kroppen är mycket stressande, sjunker Ph-Halten drastiskt, surhet uppstår och detta fungerar som en signal till bakterierna att börja sönderdela och förmultna kroppen.
    VID LÅNGVARIG STRESS I EN LEVANDE KROPP HÄNDER TVÅ SAKER, DELS SJUNKER PH-HALTEN INOM VÄTSKERUMEN, BL.A. TARMEN, OCH GER SURA FRÄTANDE ÄMNEN UTRYMME ATT ANGRIPA PÅ VÄVNAD, OCH DELS FÅR VISSA BAKTERIER EN SIGNAL OM ATT BÖRJA SÖNDERDELA, ALLTSÅ ANGRIPA EGNA VÄVNADEN. Eftersom kroppen inte är död finns fortfarande immunsystemet att tillgå och en kamp mellan å ena sidan angripande och frätande ämnen, å andra sidan ett nedsatt immunsystem. I denna situation uppstår kroniska tillstånd där läkning och angrepp pågår samtidigt s.a.s. typ UC, IRRETABLE COLON

    Är då bakterierna till godo eller ondo??
    Är då bakteriena orsak eller en följd av problemet??
    Vilken roll har stress?

    Bara för att man hittar brandmän vid eldsvådan innebär det inte att det var de som tände på. (var orsaken)

    Om du frågar efter studier så får du inga eftersom det finns studier som både bekräftar och förkastar detta. Nog många har slutat tänka själva på denna blogg, och har istället blivit experter på att läsa forskningsstudier bara för att ha något att hävda.

    Vänligen
    L

  34. Martin Ehn
    Lasse,

    Jag är benägen att hålla med dig i det du säger angående stress. Min autoimmuna sjukdom gav sig tillkänna i samband med en svår livskris för några år sedan. Stress är definitivt en bidragande orsak.

  35. Martin Ehn
    Lasse,

    "När vi dör, vilket för kroppen är mycket stressande, sjunker Ph-Halten drastiskt, surhet uppstår och detta fungerar som en signal till bakterierna att börja sönderdela och förmultna kroppen."

    Jag kom just att tänka på skaldjur. Om du har ihjäl en hummer innan du kokar den kommer den redan efter ganska kort tid innehålla sådan mängd bakterier att den är oätlig, men om du kokar den levande kan den stå sig ett tag i kylskåpet.

  36. lasse
    Martin

    Mycket bra exempel. Hoppas din sjukdom lugnat ner sig.

    L

  37. lasse
    Patrik

    2009-10-12
    Pressmeddelande från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet:

    http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/viktigtskyd...

    "Många märker inte ens att de bär på bakterien, men en del utvecklar magsår"

    och
    "Den genetiska variationen mellan människor gör att vi har olika långa MUC1-molekyler, och därför kan detta delvis förklara varför vissa människor blir sjukare av Helicobacter pylori än andra, säger Sara Lindén"

    Låter som ren spekulation och mycket är fortfarande inte klarlagt vad jag kan se.

    Om helicobakter pyroli ensamt vore orsak till magsår skulle GIVETVIS ALLA få magsår som bär på bakterien. Andra faktorer är uppenbart involverade.
    Som sagt , inga bakterier är oberoende av sin omgivning..eller m.a.o. ...när närmiljön "tillåter" och blir sårbar så kan vissa av våra bakterier åsamka besvär. Detta beror inte på bakterien i sig själv utan på dess förändrade närmiljö

    Jag förstår att du läst om helicobakter pyroli teorin och köpt den rakt av. Men har du kritiskt granskat den?

    Vänligen
    L

  38. lasse
    Patrik

    Citat från länken som du själv hänvisade mig

    "Faktorer, som ökar saltsyreutsöndringen är tobaksrökning (en viktig orsak till magsår!), kaffe och stress."

    Låter ungefär som jag själv skrev ...

    Vänligen
    L

  39. Miller
    Lasse 33

    Mycket bra och intressant förklaring om inflammation. Men som en konsekvens undrar jag då hur stress fungerar, sätter igång PH sänkning mm? Tekniskt vill säga, jag har god egen erfarenhet av hur det känns :-)

  40. lasse
    Miller

    Tack för att du läst och förstått, mycket kul.

    Konklusionen är ju då att allt bekämpande av inflammation ska inte göras utan att "först tänka efter" s.a.s.
    Behandlingen förvandlas från symptomlindring till orsaksbehandling.

    Hur Ph-sänkningen tekniskt sett går till vet jag inte...om nå´n vet ??

    Vad har du för erfarenhet menade du?

    vänligen
    L

  41. Miller
    Erfarenhet av stress; motgångar, missar, skilssmässa, saker man inte kan påverka typ sjuka/döende släktingar etc.
  42. lasse
    Oh, jag förstår. Livet självt.... ja det har sina utmaningar :-)

    L

  43. Lasse
    Bakterier är inte snälla en del orsakar säker död utan antibiotika vi kan bli sjuka av bakterier även vid en mentalt god hälsa.
    Mig vetligt finns det inget som säger motsatsen. Mjältbrand med mera är dödliga infektioner.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4ltbrand

    blodets ph ändras inte för då dör du, flera saker du säger är fel, varför tänker du inte kritiskt?
    Läs lite om bakterier på wiki
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakterier
    immunologi
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Immunologi

    http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2005/press-sv.html
    "Årets Nobelpristagare i Fysiologi eller Medicin gjorde den uppseendeväckande och oväntade upptäckten att inflammation i magsäckens slemhinna (gastrit) liksom sår i magsäcken eller tolvfingertarmen (ulcussjukdom) är resultatet av en infektion i magsäcken, orsakad av bakterien Helicobacter pylori."

    "Även om ulcus (magsår) kunde läkas genom hämning av magsäckens produktion av saltsyra fick patienterna ofta återfall, eftersom bakterierna och den kroniska inflammationen av magsäckens slemhinna fanns kvar. Marshall och Warren, liksom andra forskare, visade i behandlingsstudier att patienter kunde botas endast om bakterierna eliminerades från magsäcken. Tack vare den banbrytande upptäckten av Marshall och Warren är inte ulcussjukdomen längre ett kroniskt och ofta handikappande tillstånd, utan en sjukdom som kan botas genom en kort tids behandling med antibiotika och läkemedel som hämmar magsäckens produktion av saltsyra."

  44. lasse
    patrik

    Att hänvisa till wikipedia är skrattretande. Så här funkar gamla wiki:

    "en sökbar webbplats där sidorna enkelt och snabbt kan redigeras av besökarna själva via ett webbgränssnitt. Ändringar publiceras omedelbart, utan att fördröjas av granskningförfaranden" ...snacka om vetenskaplighet !!!

    Var har jag sagt att blodets Ph ändras? Du verkar tolka lite som du vill du !!

    Sanningen är att kroppen gör allt som står i dess makt för att hålla blodet i rätt pH.
    Kan du precisera vad som är fel i texten, än en gång säger du "detta är fel" utan att precisera...ingen vidare argumentationsteknik må jag säga.

    Jag föreslår att du läser texten (#33) en gång till och sover på varför kroppen gör allt som står i dess makt för att bibehålla pH.värdet...kanske pH-värdet har viss betydelse för kroppen trots allt

    Vänligen
    L

  45. Lasse du har inget som stödjer din åsikt vad jag vet, och du har inte några fakta som styrker din tro.
    Wiki är lättläst jag kan länka till pub med och faktaböcker, men det ändrar inget.
    Förnekar du att bakterier kan döda oss utan att vi lider av psykisk sjukdom så har du mig veterligt alla emot dig skolmedicinen som alternativmedicinen.

    33, Skilj på inflammation och infektion

  46. lasse
    Ok. Dina tolkningar av vad jag skrivit är sannerligen märkliga. Vi kommer nog inte längre än så här.

    Lycka till

    Vänligen
    L

  47. Lasse dina tolkningar är märkliga, inget har du som stöd är det inte lite märkligt?
    När du förnekar att bakterier kan döda oss så är du ganska ensam om den åsikten, eller är du den enda som tror på det?
  48. lasse
    Patrik

    Självklart är jag inte ensam om detta, det är inte "jag" som sitter och hittar på.
    Jag kan visa mycket fakta som stödjer detta. Problemet med att göra det är att du och jag skulle fastna i ett evinnerlig tjäbbel om studier. Som du kanske har uppfattat så är den medicinska forskarvärlden av idag så full av motsägande studier att det är omöjligt att komma till en gemensam ståndpunkt. (googla greenwashing) Därför ger jag mig inte in i den diskussionen.

    Vad jag däremot tycker skulle vara bra är om vi började TÄNKA själva..alltså inte anförtro vår hälsa till auktoritärer med titlar som kan lura i vem som helst vad som helst bara för att dom innehar en proffesur eller liknande.

    Jag har läst massor av medicinska kurser och har kommit fram till att det här med hälsa och kroppsliga funktioner inte alls är så svårt som en del vill få oss att tro. Jag har tack vare mina kunskaper hållit mig frisk i många år så jag är inte orolig.

    Du är givetvis fri att tro och tycka vad du vill om detta men jag ser inte att vi kommer så mycket längre utan att gå in på forskningsstudier.... so, belive it or not...

    L

  49. Lasse
    ” Jag har läst massor av medicinska kurser” vilka kurser?
    Vad jobbar du med? Jävsdeklaration krävs så du inte tar betalt av andra för att behandla med goda tankar, psykisk ohälsa skapar inga skadliga bakterier, vi blir bara känsligare för bakterier.
  50. lasse
    Patrik

    Jag är snickare, vad jobbar du med?

  51. Miller
    Jag har läst blogginlägg från low-carbare som åkt på Rosacea, som upplever att sjukdomen kommit i samband med kost omläggning. Undrar om det kan vara en risk med low-carb?
  52. Trance detta bör du läsa
    “Low Carb Diet Cures Crohn’s Disease

    It turns out that the antigen causing Crohn’s disease is the pullulanse (with collagen mimetics.) As you should expect, it has a basic triplet. Eating a low carb diet reduces the flareups of Crohn’s disease, presumably by starving out the K.p.. It is interesting that nitrogenase is the antigen involved in Ankylosing Spondylitis.”
    http://coolinginflammation.blogspot.com/2009/10/biofilm-transformatio...

    Miller läs detta
    “Anti-inflammatory Treatments Cause Inflammation in Some Diseases, e.g. Rosacea
    I thought that the anti-inflammatory diet and lifestyle I outlined on this blog would be a general purpose starting point for the treatment of all diseases. Inflammation is the foundation for allergies, autoimmune diseases and cancer.”
    http://coolinginflammation.blogspot.com/2009/09/paradoxical-inflammat...

  53. När ska alla inse sanningen?
    ”Chronic Disease and Bacteria
    There is increasing evidence that many, if not all, chronic degenerative and autoimmune diseases have a bacterial component and that antibiotics may be much more broadly useful.”

    http://coolinginflammation.blogspot.com/2008/10/chronic-disease-and-b...

  54. Miller
    Wow, apropå ändrade kostrådet:

    " Vi vill ändra rådet eftersom forskningen visar att det framför allt är fullkornet i våra spannmålsprodukter som har betydelse" ... säger Annica Sohlström

    Det har väl varit allmänt känt i flera hundra år att vitaminer, mineraler och ev näring sitter i skalet och inte kärnan?

  55. w
  56. Det var Wulf och Irene som fick uppdraget att virra till allting:
    § 6. Studier om matvanor och hälsa
    Wulf Becker och Irene Mattisson presenterade den rapport som Livsmedelsverket tagit fram där man utifrån ett systematiserat sätt grupperat och sammanfattat studier som presenterades som ”72+8 listan”. Här ingår även ett metodavsnitt som beskriver olika studietypers och kostundersökningsmetoders styrkor och svagheter. Expertgruppen gav sina synpunkter och sitt fulla stöd till att publicera underlaget.

    http://www.slv.se/upload/dokument/om_oss/expertgrupper/Kosthalsa/Prot...

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg