”Min upplevelse av LCHF-utmaningen” – del 2

Foods Items High in Healthy Omega-3 Fats.

Förra veckan skrev vi om det fina mejl vi har fått från en man som testat vår tvåveckors LCHF-utmaning och fört dagliga anteckningar om sin upplevelse. Här får du ta del av den andra delen – vecka 2 av Diet Doctors LCHF-utmaning.

Hej,

Jag vet inte riktigt varför jag dokumenterar allt detta, men på något sätt fungerar det nog terapeutiskt – att berätta och visa hur man är och vad man gör. Detta är inte någon spektakulär och felfri lyckohistoria, fylld med skickligt matstajlade foton. Det är mer ett personligt vardagsdokument från en man som lite löst har provat LCHF i några månader och sedan kastat sig in i Diet Doctors tvåveckors LCHF-utmaning 2021. Jag är 52 år gammal, 185 cm lång. Innan jag påbörjade LCHF-utmaningen vägde jag 114 kilo med ett midjemått på 126 cm.

Vecka 2

Måndag – dag 8
Jag har lite mer att göra denna vecka och därför tänker jag mer på det praktiska angående var och när, samt i vilken ordning jag ska äta veckans olika rätter (alltså mindre fokus på själva matsuget som fortfarande kommer då och då).

Idag hann jag äntligen handla för resten av vardagsveckan. Handlar för helgen senare eftersom kylskåpet är mer fullt än vanligt då jag och min fru äter olika måltider. Jag har ibland köpt ingredienser för att laga rätterna till oss båda, men sedan är det bara jag som ätit av LCHF-maten ändå. Sedan är många saker svåra att handla i de små mängderna som behövs till mina portioner vilket gör att mycket blir över (och dessutom har vår frys gått sönder).

Jag fastade fram till första måltiden klockan 13.00 (åt middag igår klockan 20.30). Äter fortfarande muffinsen (med buljong) som jag gjorde förra veckan. Gjorde rätt många, då jag lagade både till mig själv och min fru – om hon eventuellt skulle vilja ha några.

Lunch/andra måltiden blev 17.00. Både första och andra måltiden värmde jag upp på kontoret. Middagen blev klockan 20.00.

måndag

Smälte osten i pannan innan jag la den på köttet (bild till höger). Gott! Jag bytte plats på denna rätt mot en annan rätt i veckoschemat som också innehöll zoodles – kändes tjatigt med två gånger samma dag.

Tisdag – dag 9:
Åt första måltiden 13.00 efter fasta. Gårdagens rester var gott idag igen. Jag kastade om rätterna så att jag kunde äta detta hemma innan jag var tvungen att köra en massa ärenden och inte visste när jag skulle komma hem igen.

Åt en mindre andramåltid 17.00 vilket blev den sista muffinsen och vatten och den åts sittande i bilen (nöden har ingen lag). Inte så upphetsande, så klart, men det fyllde sin uppgift och jag klarade mig fram till nästa måltid utan besvär.

Middag klockan 20.00.

tisdag

Kom hem sent idag och kastade mig in i köket. Gjorde två portioner och åt ena direkt till middag (bild till höger). Tänkte att jag också skulle göra fler muffins till kommande frukostar, men tiden och orken tog slut…

Onsdag – dag 10:
Skulle ätit klockan 13.00 men fick logistikproblem. Fick istället äta micrade rester på stående fot. Gott, trots att det inte såg så trevligt ut.

17.00 blev det ägg och bacon och middag klockan 19.45.

onsdag

Blev finhackad rödlök istället för lökpulver (bild till höger).

Torsdag – dag 11:
Frukost klockan 12.30 och ett sent andramål på grund av logistiken, blev inte förrän 18.00. Jag tänkte först hoppa över denna måltid helt eftersom det blev så sent och nära nästa måltid, men kände att jag skulle bli för hungrig.

Middag först klockan 20.45.

torsdag

Fredag – dag 12:
Idag började jag med lunchmaten igen vid 12.45. Andra måltiden blev ”frukost” klockan 16.50.

Middag 20.15 – väldigt gott!

fredag

Lördag – dag 13:
Frukost vid 13.00, lunch vid 16.15, och middag klockan 20.15. Middagen blev lax med skinn – gott!

lördag

Gjorde laxen (bild till höger) i het gjutjärnspanna med lock då jag inte kunde göra den på grillen.

Söndag – dag 14:
Frukost vid 13.00 som blev ”chaffles” – gjorda i ett vanligt våffeljärn.

Lunch klockan 16.30 och middag vid 20.30.

söndag

Väääldigt gott! – svensk entrecote från en bra köttbutik (bild till höger).

Utvärdering & nya värden:

Jag har nu varit på återbesök på diabetesmottagningen på min vårdcentral. Vågen visade 109 kilo vilket innebär att jag alltså har tappat 5 kilo under dessa två senaste veckor (och totalt 10 kilo sedan förra besöket för cirka 3,5 månader sedan). Mitt BMI ligger nu på 31,8 och det är 123 cm runt midjan (mättes till 126 cm för två veckor sedan). Mina blodsockervärden låg på 36 för ”långtidssocker”, HbA1c, (tidigare 40) och 4,6 för ”korttid” (tidigare 5,0). Kul!

Summering av Diet Doctors tvåveckors LCHF-utmaning

Sammanfattningsvis måste jag nog säga att allt detta har varit mycket lättare än jag trodde att det skulle vara! Har aldrig tidigare provat någon form av förändring av matintag. Men nu har jag så klart många tankar om framtiden. Hur skall jag fortsätta?

Jag tror att jag kommer att fortsätta med 16:8-fasta, så ofta det fungerar i kombination med min föränderliga arbetsbelastning framöver. Så som jag har förstått det är det bra att fasta när man väl får till det, men det gör inte så mycket om man inte slaviskt fastar varje dygn. Framför allt ser jag själv en framtid med denna form av fasta då jag gjort det nu nästan varje dag i två veckor och tycker att det fungerar bra för mig.

På slutet av ”tvåveckorsutmaningen” drack jag också ett par glas vatten med en halv tesked salt varje dag – för att motverka huvudvärk och kramp i vader som jag upplevde ett par gånger. Jag tyckte att det hjälpte (även om det kan vara psykosomatiskt så klart).

Jag har också haft en återkommande oro för att mitt sug/småhunger skulle leda till att kroppen förbereder sig för svält och därmed inte bränner lika mycket fett (som man kan läsa om på Diet Doctor). Denna oro har jag nu släppt och tänker att det nog snarare handlar om större, mer rejäla hungerkänslor under en längre tid för att kroppen ska ställa om till ”svältläge”.

Så, vad gäller framtiden tror jag att jag kommer att fortsätta 16:8-fasta och försöka bli ännu bättre på att känna efter när jag faktiskt är mätt – och inte bara äta vidare för att det är gott. Har också bättre känsla nu för mängden mat och kan idag lägga upp en portion mat på en tallrik och nöja mig med bara den, utan att ta mer. Jag har också en målsättning att prova fler recept på Diet Doctor och vara lite friare i kryddning och personlig förändring av olika recept, kanske hitta andra roliga LCHF-kokböcker också. Till exempel försöka baka olika matbröd och bullar och se om det kan vara gott (saknar bröd mycket!).

Sedan kommer jag prova att ”synda” max en gång i månaden. Genom att till exempel gå på restaurang och äta och dricka precis det jag känner för, utan att tänka det minsta på om det är bra eller dåligt!

Jag tänker att jag väger mig igen efter typ tre till fyra månader och ser om min ”matfilosofi” fungerar…