Hjärnkoll på vikten: ännu en professor mot fettskräck!

Smalare och friskare 2010

Vill du gå ner i vikt? Undvik kolhydrater, och var inte rädd för fett. Motion är bra, men om du inte äter rätt gör den dig bara hungrigare, inte smalare.

Vem säger så, är det den kontroversiella fettdoktorn? Nej. Det är Martin Ingvar, professor på KI och hjärnforskare. Och han säger det inte bara i radio, han har en ny bok ute.

Intervju i SR från i morse.

Ur intervjun:

Martin IngvarReporter: Det räcker alltså inte bara med att äta mindre, utan man måste äta smart för att man skall gå ner i vikt?

Martin Ingvar: Det är inte säkert att man måste äta så mycket mindre, men man skall äta rätt, och man skall börja dagen ordentligt så att man inte…  äter man rätt så blir nästa mål automatiskt mindre.

Och hur äter man rätt då?

Man undviker framförallt korta sockerarter, eller korta kolhydrater som det heter. Och man…

Och var finns dom?

Du kan ta pizza, paj, piroger, pasta, potatis… Du kan gå igenom en massa olika ”p-mat” som gör det. Och kör mer på grönsakerna, kör mera på köttet, var inte så rädd för fettet. För den här fettrestriktionen, eller kalorirestriktionsråden, de leder i allmänhet till att man äter mer, och att man inte behåller sitt vikttapp. Det visar tycker jag litteraturen helt entydigt.

Det rådet känner man igen ändå, det låter inte helt revolutionerade?

Det är ingen som sagt att vi skall revolutionera världen, utan vi har försökt att sammanfatta hur kunskapsläget är med hjälp av den här boken, och göra det på ett sådant sätt att det blir tillgängligt även för de som inte har fullständiga insikter i hela kroppsfysiologin.

Och motionen trycker ni också på? Den kan ju göra underverk?

Ja, alltså, motion utan att äta rätt leder bara till att man blir hungrigare. Motion tillsammans med att äta rätt leder till att man reglerar sin vikt till normalområdet.

Paradigmskifte i full fart

Ännu en professor. Även de medicinska professorerna överger den fettsnåla tallriksmodellen en efter en. Fredrik Nyström, Göran Berglund, Birgitta Strandvik, Johan Frostegård, Tore Scherstén, Lars Werkö… och nu Martin Ingvar.

Det påstås fortfarande ibland att alla ”seriösa” forskare ännu tror på Tallriksmodell-evangeliet. Hur många tunga professorer skall behöva dissa den innan folk skrattar åt sådant prat?

Boken

En professor som uttrycker sig så vältaligt i radio skriver förhoppningsvis lika bra. Boken ”Hjärnkoll på vikten” kommer ut idag och jag beställde ett ex direkt.

Mer

Lågkolhydratkost / LCHF för nybörjare
Svårt gå ner i vikt?
Kostvetenskap
Bra böcker

56 kommentarer

  1. Tack för tipset, boken är beställd!
  2. Roland
    Han heter ju ändå Martin Ingvar :)

    Men jag håller med, det var en bra intervju, han verkar vara riktigt vettig. Boken är beställd!

  3. kalle
    "Det spelar ingen roll hur mycket man tränar, man går inte ner ett gram så länge man inte äter rätt, eller man bygger inga muskler heller för den delen." Detta poängterar jag hela tiden till folk i allmänhet. Vissa lyssnar vissa inte, de som lyssnar får mycket bra resultat, de som inte står kvar och harvar på samma ställe.

    Har en god vän som lyssnade och jag skrev ett mat och tränings schema till honom och han har gått ner i vikt SAMTIDIGT som han har lagt på sig muskler.
    Han var väl lite skeptiskt till hela idén med att utesluta kolhydraterna nästan helt men han är mig evigt tacksam idag.

  4. Mimi
    Tack för tipset! Både att lyssna på Ingvar och nu är boken beställd! :)
  5. Britt-Mari
    Martin Ingvar har jag lyssnat på live, eftersom jag är dyslexipedagog. Mycket kunnig och framför fakta på ett underhållande och lättförståeligt sätt. Några kommer kanske ihåg hans pappa David Ingvar också hjärnforskare. Beställer boken!
  6. B-A
    Tycker det är olustigt med professorer som uttalar sig så tvärsäkert...
  7. Lars M
    Det beror väl på vad de uttalar sig tvärsäkert om... :mrgreen:
  8. Thomas H
    Du är rolig du B-A...( Nr 6) :wink:

    Det förstår du väl att Professorn granskat tusentals studier innan han skrev boken.
    Möjligen även 100 000 tals när nu "vissa experter" hävdade att det fanns så många studier som sa att mättat fett är farligt! :wink:

    Å andra sidan - en väldigt bra intervju som Doc refererat här!

    Han säger precis detsamma som nu Elisabeth Högborg uttryckte i en Expressenartikel då före Jul, när hon undersökte Dr Dahlqvist "märkliga" marknadsföringsmetoder.

    Hon skrev att Dr Dahlqvist paroll var mindre kolhydrater och mera fett och detsamma säger nu professorn (En bland många professorer numera!). Så bra!

    Han har gjort en kontroll av befintlig litteratur/studier vad gäller viktminskningskost och detsamma gjorde 12 st andra Svenska professorer, forskare och läkare om mättat fett fett förra året.
    Märkligt - deras resultat överenstämmer inte riktigt med vad nu SLV och deras nutrionsexperter tycker. Det här med kost är svårt eller så finns där andra störningsmoment.
    Vi bör nog koppla in VoF på det här.... Var finns deras referenser månne....? :wink:

    Beställer givetsvis boken på stört! Tack för den!

  9. Tipsar om en intervju i aftonbladet om kolesterol:

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6330588.ab

  10. Martin Ingvar är en mycket intressant professor att lyssna till. Den boken ska jag köpa.
    Sett honom på TV många gånger, han har en mycket sympatisk framtoning och vet vad han pratar om. Han har det ju i generna, fadern var också väldigt skärpt.

    De och deras föräldrar har nog ätit mycket bra mat och omega-3. Just pratat med min gravida systerdotter som varit hos barnmorskan och fått råd att äta lightprodukter och dricka lättmjölk... Bedrövligt.
    Men hon skulle minsann fortsätta med Bregott :)

  11. L
    Martin Ingbar, professor i Integrativ medicin.

    "Forskningen vid Osher Centrum för integrativ medicin rör sig i ett gränsland mellan skolmedicin och komplementär medicin"

    Verkar passa bra in i erat gäng.

  12. Lasse P
    L #11
    Anar jag en negativ attityd...eller har jag missuppfattat?
  13. ulrika
    Har för mig att denne herre dissar spikmattan, jag värderar högt!
    Bra att LCHF får OK stämpeln iaf!
  14. Ingvar säger bara det som Annika Dahlqvist, Bitten Jonsson mfl sagt ganska länge. Ingvar som en förgrundsgestalt för lågkolhydratkostare - kan det vara nåt? Ingvar har sannolikt läst sin Gary Taubes och tycks ha förstått dess innehåll också. Inte dålligt :-)
  15. L #11,
    Så Ingvar är inte rädd för att följa vetenskapens marsch in på nya områden alltså? Ingvar verkar inte heller rädd för att vara kontroversiell när det finns skäl till det. Ingvar håller inte snällt tyst, i rädsla för att någon skall försöker smeta ner honom med billig "guilt by association". Någon anonym på en blogg, som inte vågar stå för smetandet öppet.

    Jag vore stolt över att tillhöra ett "gäng" som följer ny vetenskap, och vågar tala om den.

  16. Vetenskap ja
    L #11
    Martin Ingvar var tidigare mycket etablerad forskare och professor i neurofysiologi, men han har även andra intressen. Han behärskar vetenskaplig metodik. Det är med den han ska undersöka alternativa eller komplementära behandlingar! http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2092&l=sv
  17. Jag är lite förbluffad över de få kommentarerna till denna nyhet. Själv anser jag att den är en av de största skrällarna till förmån för LCHF-kost sedan debatten startade.
    Martin Ingvars far, David, var en av de lärde i TV-programmet Fråga Lund som var oerhört populärt på sin tid. Så Martin Ingvar har ett tungt arv att förvalta. Att han vågar sticka ut hakan på detta sätt i egenskap av hjärnforskare tyder på att han har fog för det han säger.
    Håller alltså till fullo med Bo Zackrisson till fullo enl. ovan.
    Annika Dahlqvist har fått plåster på såren med råge efter det klumpiga påhoppet från föreningen VoF!
  18. Kattmoster
    Det spelar ingen roll för vissa (kolhydratsäljarna?) vad som än talar för LCHF. Om så Stephan Rössner själv, tillsammans med Gud Fader, hade varit positiv till LCHF hade L m.fl. ifrågasatt det. Vad L et consortes skriver är alltså inget att bry sig om. Nu har de snart straffat ut sig totalt.
  19. Thomas H
    nr 13.

    Har för mig att två mindre studier vad gäller spikmattan pågår i Karlstad, så inom en snar framtid blir den kansle lite mer rumsren eller så får den väl fortsätta fungera enbart med placeboeffekten. :wink:

  20. Marial
    Vad glad jag blev. Har alltid gillar Martin Ingvar och tyckt han var så vettig!
  21. Omnivoren
    På tal om forskning Doc. Jag antar att du har mycket att säga om artikeln i senaste numret av Forskning och framsteg. Där låtsas man som om inget hänt och Annika Dahlqvist betraktas som en kuriositet.

    http://www.fof.se/tidning/2010/1/fajten-om-fettet

  22. Omnivoren,
    Bra exempel. Hur kan man ha rubriken "Fajten om fettet" och bara låta ena sidan komma till tals i artikeln?
  23. Emma S
    Efter att ha lyssnat igenom intervjun, undrar jag om det verkligen är LCHF de förespråkar.
    Snarare GI, skulle jag säga.
    Han pratar ju enbart om att undvika KORTA kolhydrater.
    Vilket jag personligen tycker är vettigt!
  24. annas
    Emma S,
    Jag förstår inte riktigt kan du ge exempel på de korta kolhydraterna som är vettiga att undvika.
  25. Rickard
    Även om det egentligen inte är så viktigt vilka meriter människor har (utan det är det som sägs som är viktigt) kan man knappast avfärda Martin Ingvar på bristande meriter som nr 11 gör. Det visar bara på rejäl okunskap att göra det. Martin Ingvar är utan tvekan en av de absoluta bästa forskarna Sverige har och då menar jag oavsett ämne.
  26. Jag gillar Martin Ingvar. Den boken vill jag också läsa, men jag får vänta tills den kommer i pocket.
  27. Emma S,
    vad spelar det för roll att Ingvar inte förespråkar LCHF? Det finns ett problem i begreppet, då det lätt ger intrycket av en diet eller en affärsidé. Många har åsikter om vem som företräder LCHF eller inte. För min del är det fullständigt ointressant. Det intressanta är det kunskaps- och paradigmskifte angånde kosten som känns alltmer uppenbart närstående. Jag säger aldrig att jag äter LCHF, jag säger att jag undviker kolhydrater och processad mat. Nu ger Martin Ingvar mig rätt i mitt kostval också. Jag håller med gostasing; detta är ett stort steg i rätt riktning, eftersom Ingvar verkar tillhöra den forskarskara som har beslutsfattarnas öron.
  28. Professor Martin Ingvar är en man som tycker mycket om mycket

    Han gillar inte kampsport
    http://svt.se/2.119865/1.1763558/mma_-_en_kampsport_som_bade_lockar_o...

    och inte spikmattor
    http://svt.se/2.22620/1.1618411/spikmatta_-_det_ar_ju_bara_trams?lid=...

  29. J,
    han gillade inte -marknadsföringen- av spikmattor, där de antytts bota allt möjligt.

    Han hade däremot ingen invändning mot att de kan upplevas smärtlindrande eller lugnande, såvitt jag kan se.

  30. Thomas H
    Har för mig Doc att just dom två saker du nämner i nr 29 är föremål för två mindre studier i Karlstad nu.

    Dvs. En studie gäller smärtlindring och den andra ev. lugnande effekter.

    Kände du till det?

  31. Hörde något om det här, annars inte. Men det vore kul att höra vad de kommer fram till.

    Min flickvän blir sömnig av vår julklappsmatta. Själv fick jag mest ont. Kanske skall jag testa igen, lite längre tid. :)

  32. Thomas H
    Enbart något jag hört av en återförsäljare av en modell och tydligen skulle studenter ingå i testgrupperna. Instämmer - intressant och kul om nu bägge studierna genomförs. Dom där mattorna "sticks" ju lite olika och vissa är nog lite lättare att somna in på. :wink:
  33. LenaKa
    Jag blir bara glad. :-)
  34. Markus
    Hej doc! Kan du rekommendera nån bra bok om man vill gå upp i vikt? Vill gå upp en 7-8 kilo i muskler. Denna boken handlar väl mer om man vill gå ner? Eller? Tack för en grym blogg förresten!
  35. Du har blivit alltför deffad, doc! Det är därför. :mrgreen:
  36. Marcus,
    Tack!
    Jag har inte läst så många sådana böcker, men jag gillade TNT diet och körde ett bra tag med det upplägget:
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/bocker#traning
  37. Fasching
    Intressant, men väntat:

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rokstopp-kan-ge-diabetes-1.1022429

    DN kör på linjen att det är extrakilona i sig efter rökstoppet som är boven. Min take: Mer troligt att extrakilona och diabetesen har en gemensam orsak.

  38. EvaOrn
    Doc: Jag anser mej ha hög smärt-tröskel och blev mycket förvånad över att min spikmatta gjorde ONT..? Tyckte folk gjorde sej märkvärdiga när de sa saker som:
    " .. då lägger jag mej på matta och sover så gott.."

    Tills jag i desperation gjorde detsamma efter att ha vaknat ÄNNU en gång kl tre på morgonen.

    Jag somnade direkt (och sov på rygg som jag annars aldrig gör) och vaknade utsövd två timmar senare.
    Ge inte upp på mattan ännu säger jag bara! :D

  39. Tack Doc :) Jag använde mig faktiskt av en aftonbladet där men eftersom du läste artikeln så upptäckte du detta :)
  40. Thomas H
    Hejsan Eva nr 38

    Klart det är viss skillnad på spikmattor. En spikmatta med nu ca: 6000 st spik jmf med en med ca:4500 spikar känns förmodligen mindre, när nu mer spikar bär upp din tyngd.

    Sen å andra sidan kan väl vår dagsform också vara olika? :wink:

  41. Angående huruvida fett leder till hjärtsjukdom har Whole Health Source en intressant sammanfattning:

    http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/12/dirty-little-secret-of-...

    ... Något för livsmedelsverket att läsa, måhända?

  42. Ankie
    Detta är den Martin Ingvar och inte alls nån jäkla foliehatt inom alternativmedicien.
    jIIsssus!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Ingvar
    Detta är dessutom hans pappa och hans syster som är artist.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/David_H._Ingvar
    L har alltså tvärfel:-(
    CITAT

    L skriver:
    januari 4, 2010 klockan 17:42
    Martin Ingbar, professor i Integrativ medicin.

    "Forskningen vid Osher Centrum för integrativ medicin rör sig i ett gränsland mellan skolmedicin och komplementär medicin"

    Verkar passa bra in i erat gäng.
    SLUT CITAT
    Mycket omtyckt läkare, Professor av många av oss som har ADHD/NPF (neuropsykiatriska funktionshinder)

  43. Ankie
    CITAT
    "Fasching skriver:
    januari 5, 2010 klockan 0:53
    Intressant, men väntat:

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rokstopp-kan-ge-diabetes-1.1022429

    DN kör på linjen att det är extrakilona i sig efter rökstoppet som är boven. Min take: Mer troligt att extrakilona och diabetesen har en gemensam orsak."
    SLUT CITAT

    Det är just DET dom skriver är anledningen. Om man fortsätter att läsa innantill.

    Tror nog att tidningarna fått nyhetstorka eller ? Men här ser man ju ett bra exempel på vad
    de , journalisterna, kan få till det med en forskningstudie som säger det som alla redan vet och som det är färdigforskat på=man kan gå upp i vikt när man slutar att röka.

    Min åsikt är att det bästa man kan göra för hälsan och överlevnaden , är att skippa ciggisarna, fastän dom är så himmelskt goda att röka på.

    På oss diabetiker stelnar blodådrorna av rökning och det är jag skiträdd för nu, som typ 2 diabetiker.:-/ Hoppas att det hjälpte att sluta efter 40 års sugande på en giftpinne?!

    Finns en drös med sjukdomar, förutom lungcancer , som kan göra en invalid, så om ni röker. Sluta! Gråt en skvätt och sörj er kamrat cigaretten, för det kan ha varit en flerårig kär vän.

    Oftast är man bara röksugen några sekunder i taget. Tänk på att av en timme så blir det ju massvis med minutrar där ni inte kommer lida av att vara utan.
    :-)
    Jag slutade år 2005 och fick ett litet återfall nu i somras, men sen dess är det slutrökt.

  44. Tror att det är Martin som intervjuas:
    http://hd.se/mer/2010/01/09/banta-med-hjarnan/
  45. Kongo-B
    ang HD intervjuen i HD ovan

    Och omstridda läkaren Annika Dahlqvists rekommendationer att mättat animaliskt fett och kolesterol är bra?

    — I grunden ger vi henne rätt i flera saker måste jag säga. Hon har kritiserat myndigheterna för deras kostråd med tallriksmodellen och fettrestriktionsdieter som leder till övervikt. Det har hon rätt i. När vi går igenom litteraturen så är det entydigt att så är fallet. Hon är rätt på vissa saker och lite fel på andra. Det finns ingen anledning att ställa vår bok emot henne men det är otroligt viktigt att man inte går på ytterligheter

    vore det intressant att veta i vilka saker Anika D har fel??

  46. Thomas E
    Martin Ingvar var gäst hos Mix Megapol Äntligen Morgon och sade mycket bra saker. Klippet kommer upp inom ett par timmar på: http://www.mixmegapol.se/program/antligen-morgon
  47. Hej!
    Jag är så glad att ha funnit den här sidan, kostdoktorn.se. Jag ger allt nu för att försöka följa de kostråd jag fått här. Min läkare har skrivit en remiss till Torsby sjukhus för en magsäcksoperation. Första inledande samtalet där sker om ca 16 veckor och jag vill helst inte genomföra den, men såg mig tidigare ingen annan utväg. Jag väger 136 kg nu och har vägt 138 som mest och är bara 158 cm lång. 56 år. Hjärtat sviktar och jag inser allvaret. Måste lyckas, så tack för den här sidan, Doc. Jag ser att du finns i K-stad och jag i Arvika. På nåt sätt känns det tryggt att veta att du finns bara några mil härifrån. Tack också alla ni andra som bidrar med så mycket tips och kunskap här på sidan. Kram till er alla!
  48. Thomas E:

    Lyssnade precis färdigt. Suverän inställning från Martin Ingvar tycker jag. Helt i linje med vad jag själv tror och tycker.

    Kul med Alsings kosthållning också, egengjord köttfärslimpa på kalvfärs med fetaost till frukost lät inte dumt och Martin Ingvar blev ju nästan lyrisk över Alsings suveräna frukost. :D

  49. Myrra - har du övervägt att försöka göra som Solveig i Norge som gick ner 168 kilo med lågkolhydratkost. Hon gick under läkarstöd upp till 265 med läkemedel, tallriksmodell och motion och till slut rådde de henne att operera magen. Sen sökte hon hjälp av annan läkare och då började kilona rasa:
    http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/fungerar_i_praktiken_m...

    Mvh
    Bosse

  50. Går det fortfarande att lyssna på klippet? Jag blir bara omdirigerad till kartan. Är inte van vid varken sajten eller kanalen så jag lyckas inte hitta det själv.
  51. hemul:

    Det var samma för mig men jag gick helt enkelt in på Stockholms sida för att kolla och där fanns en länk till programmet. Det var bara att välja "Dagens gäst" så fanns flera, därbiland Martin Ingvars intervju.

  52. lBritta Andersson
    Angående rökning och eventuell viktuppgång. Det finns en fantastisk bok om nikotinets förmåga att lura oss. Den heter Äntligen ickerökare-Det lätta sättet att sluta.
    Det är absolut inte gott att röka och man blir inte smal av nikotin.
    Men suget efter nikoltin som just kommer med mellanrum liknar sug efter mat.När man röker faller ju nikotinnivån och då blir man sugen på en cigarett. När man slutar kan man bli väldigt sugen på socker och snabba kolhydrater. Själv har jag varit stornikotinist och var aldrig sugen på socker eller kakor, men när jag slutat är just sån mat tabu. Om man möter detta sug och förstår at det är nikotinsug så kan man gladeligen besegra det. Att däremot börja stolläta och tro att man är hungrig blir helt fel. Jag har fått för mig att avgiftning i allmänhet vad gäller både narkotika och alkohol ofta innebär ett väldgit snaskande. Jag rekommenderar alla som vill sluta röka den lilla blå boken Äntligen ickerökare. Rökning är så fantastiskt onödigt. Tyvärr har vänner och bekanta drabbats av alltför tidig död just p.g.a. nikotinets förmåga att lura oss.Jag vet , jag rökte 40 röda Prince om dagen och ersatte cigaretterna med en dosa snus om dagen. Det var ingen större match att sluta.Och behålla vikten.
  53. Anna
    Martin Ingvars bok är toppen, jag läste ut den på några timmar igår! Men han skriver faktiskt att vare sig fettfobikerna eller deras motståndare har rätt, utan att när det gäller fett gäller principen "lagom är bäst". Han förordar också mycket fleromättade fetter, som olivolja och avokado. Så även om Ingvar är långt ifrån fettskrämd, utan helt på Docs och Annika D:s m fl linje när det gäller kolhydraternas roll i fetmaepidemin, är Ingvar inte lika positivt inställd till animaliska fetter. Han förordar också mycket fisk, särskilt fet fisk, framför rött kött, och hänvisar till den ökade cancerrisken som är förknippad med konsumtion av rött kött.

    Nåja, det är bra med mångfald i kostdjungeln så att alla kan hitta en framkomlig väg som passar just dem...!

  54. Robert Quiding
    Är det riktigt att vetenskapen inte vet vad KRAMP i en muskel beor på. Att man bara vet att det har med blodtillförseln och vätskebalansen att göra. Att man INTE vet varför den signal som utgår från hjärnan, är helt förstörd och talar om för muskeln att KRAMPA. ????
    Med vänlig hälsning Robert Q Göteborg
  55. Zepp
    Näe det är inte riktigt.

    Däremot är det svårt att sia om varför den enskilde individen får kramp då det kan uppstå av lite olika skäl.

    Och det är oftast inte signal från hjärnan, utan obalans i muskelns reglering, antingen utav överflöd av kalciumjoner på grund av stimulans eller någon obalans som hindrar regleringen, typ brist på magnesium.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelkontraktion

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg