SVT Debatt om LCHF nu på nätet

SVT Debatt om LCHF

Här är kvällens debatt om LCHF. Spola fram till 27:50 om du inte vill se de inledande debattämnena om pedofiler och årets julkalender.

Jag tycker Katrin Zytomierska sammanfattande det hela fint redan innan debatten ens satt igång på allvar: Det var inga imponerande kunskaper om LCHF på motståndarsidan idag.

Vad tycker du om debatten? Och vad säger du om min insats? Har du några tips om vad jag kunde ha gjort bättre (stort eller smått) som jag bör tänka på nästa gång?

223 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Hej Andreas!

    Jag blev riktig ledsen när jag hörde debatten igår på SVT. Dina kommentarer om hur viktig och rätt LCHF är för oss som har diabetes eller andra livslånga sjukdomar och som har fått bättre livskvalitet av kosten drängtes helt på de okunnigas sida. Jag beundrar din saklighet och ditt tålamod när det gäller att förklara och försvarar LCHF.

    Jag är 82 år, diab.2 sedan ca 38 år, insulin sedan ca 13 år. V. öga var förstört av sockret.
    Den 1 sept 10 började jag med LCHF som sista utväg. Då tog jag 8 olika tabl. och över 80 enh. insulin. Idag är ögat nästan helt återställt, jag tar 2 blodtryckstabl. och högst 40 enh. insulin.

    Enligt läkaren så har jag halverat mitt blods. Familjen tycker jag har blivit 10 yngre. Själv känner jag att min "resa" med LCHF inte är slut än, utan att min "hälsa" hela tiden förbättras trots min ålder och min mångåriga sjukdom. Det märker jag på olika förbättringar i min kropps funktion.

    Så jag vill tacka Annika D., dig och alla andra förespråkare för LCHF samt teamet i Kostdemokrati för ert enträgna arbete att förbättra levnadsvillkoren för många människor inklusive undertecknads.

    Inge Anni Carlsson

    Svar: #129, #136, #141
    Läs vidare →
  2. Pernilla
    Förstår mig inte på folk som säger "det är bara att göra av med mer energi än man förbrukar".
    Varför måste man äta något som gör att man måste springa runt som en galning för att det ska förbrukas?
    Vad är det som är så dåligt med att äta något som kroppen kan förbruka under "normal" aktivitet?
    När jag tänker efter, gud vad jag sparar tid med LCHF! Jag behöver inte ödsla tid på att äta en massa mellanmål och jag behöver inte träna en massa timmar i veckan för att förbränna dom!
    Nöjer mig med avkopplande promenader ute i naturen!
    Läs vidare →
1 2 3 4 5

Alla kommentarer

  1. Stefan
    Problemet med sådana här debattprogram är att ingen får chansen att förklara hur allt fungerar istället slänger man med sig att jag mår mycket bättre när jag äter såhär och jag gick ner tjugo kilo. Vad säger det egentligen? Ingenting om man inte ser på hur personen åt tidigare. Mycket dålig debatt. Jag förstår att ingen av de som kan kost och som inte vill sälla böcker ställer upp.
  2. Berit Westerlund
    Läs i sista LCHF tidningen om Nitrit. Det är inte så farligt som det nu påstås.
    Debattprogrammen är så himla lika dant. Det slutar alltid med att man pratar i munnen på varann.
    Jag tycker att man ska visa på en middag med LCHF kost.
    Jämföra med tallriksmodellen eller det livsmedelsverket står för. SVART PÅ VITT.
    Snart ser man att det är ganska likt.
    Samma ingredienser. Ingen pasta o potatis o ris o mjöl.. Annars samma..
    Kan Dietisten arbeta för Vetemjölsindustrin, potatisindustrin o risindustrin.
    Jag ser det som fullt naturligt att man gör det.
    Allt har konsekvenser. Men omdaning kan ju ske genom att man ger förslag på utveckling av matindustrin vad man ska utveckla. God miljö för djuren. Bra grogrund för grönsakerna. Miljövänligt o klokt o sunt förnuft. Ge bonden möjlighet att odla o föda upp på bästa sätt. Hoppas att man i framtiden kan ha en kommunikation utan personliga påhopp. Andreas säger ju det. Ät det som du känner att du mår bra av.
  3. Maggan A
    Problemet med debattprogram är att de just ÄR debattprogram och inte utbildningsprogram. Det finns en en jättebra kanal att välja om man vill lära sig något, Kunskapskanalen. DÄR vill jag gärna se doc mfl inom en snar framtid ;-)
  4. Annika
    Hade gärna sett att man bytte ut KZ mot en vettigare person som även är en betydligt bättre förespråkare för lchf: Martina "primalscientista". Hon är enormt påläst och begåvad, hon kan argumentera för sin sak, baserar sina påståenden på forskning och vetenskap, vet hur kroppen fungerar vid träning och lchf osv osv dessutom verkar hon vara otroligt ödmjuk.

    Pinsamt att KZ blivit nån slags talesperson för lchf. Hon har enligt mig en vidrig människosyn och vidriga värderingar.

    Ingen annan än jag som reagerade på Nurans utbrott om att KZ:s övervikt var enbart graviditetskilon? Vem tusan går upp 35 kg i graviditestkilon? Och vem tusan har bestämt att överviktig är man bara om man är jämt fördelat tjock över hela kroppen? :O
    Var tvungen att kika in på Nurans blogg, och hon är minst sagt en lchf-hatare.

    Nä, som vanligt skämde kolhydratssidan ut sig genom idiotiska påståenden och hysteriska utbrott. Och det är lågkolhydratarna som kallas fanatiska? Jomenvisstsåattee... :)

  5. sten bj
    Zepp: Det ser ut som om "endast proteinet ökat" inte stämmer alls. Var fick du det ifrån ?
    Figur sammanställd av SCB-siffror finns på fetmaparadoxen.se och ger tabellen nedan
    http://www.fetmaparadoxen.se/koststat/swekcal.gif
    1980 - 2010 skillnad
    KH 48.8% 51% + 2.2%
    Fett 39 % 36% -3 %
    Protein 12.2 % 13% + 0.8%

    Alltså fettet ner med 3%, KH upp 2% och proteiner upp endast 1%

    Utveckling av Diabetes och Fetma:
    Diabetes -1: period: 1980 - 2001 per 100 000
    från 24 till 49 - en fordubbling. ( 1900 till ~ 3900 fall)

    Fetman: period 1980 - 2001, antal överviktiga
    från 35% till 50% av hela befolkningen

    Enligt SCB ökade medelkaloriintaget med 3% 1980-2010.

    Livsmedelsverkets råd: Mer kolhydrater och mindre fett har följts under perioden enligt tabellen ovan.
    Resultaten -hitintills- har dock gått stick i stäv mot de önskade: Man satte nya fett och KH mål ~1980 med avsikt att minska sjukdom, mål som vi nu istället avlägsnar oss ifrån.
    Men SLV vill enligt sin hemsida ha mer av samma medicin. Ytterligare fettreduktion till endast 30% fett och
    ytterligare KH-ökning till 55%.
    Man kan verkligen fråga sig var SLV har fatt sina målsiffror ifrån: 30% fett och 55% KH.
    Det verkar klart att större hälso-förluster/vinster står på spel. Vilka större studier baserar SLV sina siffror på?

    SLV's rekommendationer finns här:
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommenda...

    Svar: #206
  6. Matilda
    Det vore roligt om det "plockas fram" en ny debattör för LCHF än dig och Katrin. Du är i mitt tycke tyvärr lite för diplomatisk för att ge ordentligt genomslag och Katrin är alldeles för provocerande och släpper många gånger riktigt onödiga kommentarer. Hade man betat av en punktlista på fördommar om LCHF och hur det påverkar miljö, hjärna och barn negativt och gett korta, enkla svar på dessa så tror jag att debatten hade fått upp ett nytt spår istället för att stå och stampa på samma ställe. Folk som inte orkat läsa på själva behöver en gång för alla få snabba fakta som slår bort deras antaganden. Vad sägs?
    Svar: #209
  7. sten bj
    Tror att statistiska centralbyran (SCB) är pålitligare på att samla in svar på de enklare huvudfrågorna, speciellt som dom ej rapporterar om egen kvalitet.
    SLV's rapport får en enkelt att somna, utan besvarade basfrågor. Ett urgammalt sätt att undvika kritik?
    Vad tycker du själv Martin om SLV? Dvs vad har SLV lyckats med?
  8. sten bj
    Helt rätt, kommande debatter behörver "ramar" , alltså i förväg klargjorda ämnen så att debatten inte kan "dra iväg på baconutlflykter, t.ex ". När ramen klivs över måste det bli det stopp, men för detta krävs välutbildade eller mycket klyftiga programledare, alltså ett dilemma i dagsläget....
  9. Nicke00
    Tror aldrig jag sätt en sämre debatör än hon som sa att de stoppar "grejjer" i bacon. För mig är "grejjer" saker, inte kemikalier som hon troligtvis menade. Bacon är dessutom den färdiga produkten, den skivar man bara innan den säljs. När man tillverkar bacon så tillsätts vissa saker ja, men det fick man lära sig redan i grundskolan och är ingen nyhet direkt. Hade bacon varit så farligt som hon menade att det var så hade det inte fått säljas!
  10. Såg programmet
    Kostdoktorn hade som vanligt mycket bra saker att säga. Du poängterar din erfarenhet, ditt yrke och refererar till vetenskapliga studier. BRA! Det som kan bli bättre är att prata lite mer lugnt och självsäkert. Det slår mig att alla professorer i TV låter så himla självsäkra. Det kommer att få fler att behöva tänka själva när två med samma "tyngd" hävdar helt olika saker. Förvirrande kanske men nödvändigt. Katrin låter självsäker och det är mycket bra. Jag tror att det är detta som går hem i ett debattprogram, där syftet är att olikheter skall förtydligas.
  11. Socrates Andersson
    Kanske dax att LCHF förespråkarna tar upp att man faktiskt äter grönsaker, då det oftast, som i detta program, faller ur när man säger "Inga Kolhydrater", vilket blir ganska missvisande...
    Det misstaget görs i debatt efter debatt... definitions problem skapar misstänksamhet... se bara på politiken...
  12. Zepp
  13. Oj va jag är trött på denna debatt! Suck!
  14. AnnaM
    jag håller med Socrates Andersson... det vore bättre att säga att LCHF i huvudsak utesluter säd och socker, inte kolhydrater..det skulle vara lättare att förstå för gemene man
  15. Rigmor Nordholm
    Håller med ovanstående.. Vi gör oss en björntjänst när vi påstår att alla LCHF are utesluter (och är livrädda för) grönsaker, inte konstigt dom kallar oss extrema! Försök istället få fram att mår man bra och inte har vissa sjukdommar eller kraftig övervikt så tillåter livsstilen mycket ovanjord grönsaker och även endel rotfrukter och en och annan frukt.. Känns som man simmar motströms hela tiden i onödan när folk får denna uppfattninga om " de livsfarliga kolhydraterna" Andreas var ju tydlig att säga att vi inte utesluter alla kh men kunde lagt in om attt äta mycket grönsaker som livsstil!
  16. Springela
    Ser att den tecknade doktorn högst upp på sidan nu blandar sallad! Bra bra!
  17. Michael Svensson
    Herregud! Detta är ju patetiskt. Jag är ingen förespråkare av LCHF då jag tror friska och smala människor med god insulin sensitivitet klarar av att äta "säkra kolhydrater" (läs rofrukter, potatis osv.). Men motståndar sidan har ju inget tills svars. Bara okunniga människor som bara tror att mängden kalorier spelar roll och proffesor Erlansson som inte har kunskap om att LCHF innehåller grönsaker och bär, samt att det finns gott om näringsämnen i kött (speciellt i lever).

    Fredrik gav en mycket sund syn på det hela. Ni kanske borde poängtera att att ni faktiskt äter grönsaker och andra problem med gryner som antinutrienter. Inte på något sätt kontroversiellt idag mig veterligen.

  18. Ulf
    Andreas!
    Jag tycker du gör en mycket bra och helt rätt insats, de korta stunder du får komma till tals!
    Att förklara att alla människor själv ska tänka och känna efter vad de mår bra av att äta. Inte att någon, oavsett "status" i samhället, professor eller kändis, ska upplysa oss om "ät detta men inte detta, så mycket det här och så lite av det här" osv.
    Mao. fortsätt uppmana till egen faktainhämtning och reflektion, vi har eget tänk oavsett om hjärnan går på ketoner eller carbs!
  19. Tommy Carlsson
    En riktig skitdebatt. Varför pratar Katarina om saker som dom andra kan hugga på. Bacon är inte naturligt det borde hon veta och inte svamla om att det finns naturligt sådant. Den där mulliga tjejjen skulle säkert må ännu bättre på LCHF än vad hon gjorde på gryndieten hon åt nu.

    Den ende som gör sig i sådana här sammanhang är Andreas.

    Det är bara synd att Erlansson får prata utan att bli ordentligt satt på det hala. Hon och hennes gubbe försöker ju hitta på ett bantningspiller, därmed är hela hennes trovärdighet utraderad.

    Varför får hon sitta och säga att man får Cancer av fett? Länken till faktakollen var bra.

    Varför kan inte Tommy50% få vara med eller fyll studion med diabetiker som mår bra av detta.

    Såg inte slemmet Marcus i rutan men han hade väl fullt upp att sätta ihop någon läskdiet till Mc Donalds.

    Det ska va fett
    Lchf facisten

  20. Torwald Åberg
    På Sabbatsbergs Kostcentrum kom ca 2000 patienter och själva skrev in i våra datorer vad de hade ätit under veckan. Efter registreringar under 5 veckor hade de flesta ändrat sitt näringsintag med sänkt fettintag till 30 g per dag, många under 20 g. Vi följde dem med kroppsmätning och blodprov varje kvartal och kunde konstatera att man minskade sin fettvikt med 20 till 40 kg utan att man minskade sin muskelvikt. Blodvärdena gick åt rätt håll, järnvärdena förbättrades, blodfetterna sjönk till normala värden liksom fasteinsulin, HbA1c, fasteglukos, levervärden och njurvärden. Inga förändringar i övrigt som ökade risken för allvarlig sjukdom kunde konstateras vilket vi heller inte hade förväntat oss. Kontroll efter 4 år visade på samma resultat alltså ingen återgång till tidigare vanor. Vi kunde alltså konstatera att diabetiker blev kliniskt friska på samma sätt som bariatrisk kirurgi resulterar i. När bariatrikerna nu återgår till fet kost återkommer sjukdomen enligt färska studier.
    LCHF har lyckats få svenska folket att äta mer fett 20 g per dag utan att kolhydraterna har minskat. Även proteinkonsumtionen har ökat enligt Jordbruksverket. Det blir fler diabetiker för kostdoktorn att ta hand om under kommande decennier. Kan man tänka sig en bättre marknadsföring.
  21. Thomas H
    Nr 221. Torwald!
    Tror du verkligen att det är sant det du skriver? Har professor Ingvar helt fel i det han framför i sin bok - "hjärnkoll"! Har du läst den, där han klart överglänser dessa överviktsprofessorer som rekommendera GBP som bästa alternativ. Kan dom verkligen nutrion i grunden då?

    Vilka färska studier visar att en fet kost åstadkommer detta????? Mycket nyfiken!

    Läs alla studier här på kostdoktorns blogg, nu när du ändå är här och kommenterar(samt tjuvläser ;) ).
    Att det blivit fler diabetiker beror mycket på de mer liberala och nyckelhålsmärkta kostråden sedan 20 - 40 år tillbaks, vilka tillförde mer socker, stärkelse i födan! Passa även på och läs den nyutkomna boken - "Ett sötare blod" å boken Matrevolutionen har DU väl redan läst! Om inte, gör det!

    Din sista mening förstår jag inte alls!

  22. askungen
    Kära någon. Varför är människor så rädda för förändring. LCHF har verkligen något för var och en. Vill man vara strikt för att droppa onödiga kilon så är det ju upp till var och en. Vilken vansinnig panel de har sammanställt med okunniga personer och kanske någon väl till åren som själv blivit lurad ett helt liv. Jag blir oehört nyfiken på denna kosthållning. Har massor att ta in och hoppas att det kommer fram fler relevanta studier på hur kroppen klarar LCHF under en längre tid. Det vore kul att se fler debatter med fler kunniga läkare som Andreas från olika länder. Det skulle få fart på Sverige!! Kör så det ryker Eenfeldt du har verkligen något att komma med!
1 2 3 4 5

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg