1 2

99 kommentarer

  1. us
    Om man nu inte vågar sluta med statinerna t.ex. för deras effekt på åderförfettning, kan man då kompensera för dräneringen av koleserol genom att t.ex. äta väldigt mycket ägg? Är det en bra idé?
  2. Låtsasamatören
    Som ”informerad lekman” blir jag alltid skeptisk till statistik som uppenbart inte avspeglar verkligheten. När intuitionen säger mig att någonting inte stämmer så tycker jag att man inte oförbehållslöst ska svälja informationen, och dess slutsatser, med hull och hår.

    Denna studie visar till exempel på att man inte fått några statistiska ökningar på exempelvis muskelvärk/svaghet och andra relativt vanliga biverkningar förknippade med statiner. Jag har personligen upplevt sådana på människor i min närhet, samt tagit del av tillräckligt många ” anekdotiska bevis” för att inse att dylika biverkningar mer är att betrakta som ”brev på posten” än som statistiskt ”brus” på felmarginalen.

    Detta säger mig att någon typ av filtrering/viktning av effekter och biverkningar har gjorts innan dessa hamnade i forskarnas tabeller. Medvetet eller omedvetet? Ja det beror nog på de inblandades preferenser och lojaliteter. Men, kontentan för mig är att de slutsatser som kan dras av underlaget, hur man än vrider och vänder på det, blir otillförlitliga, på gränsen till meningslösa.

    Med andra ord, den LILLA positiva effekt som denna medicinering kan tänkas ha på en stor population, enligt denna rapport, är även den högst TVIVELAKTIG. Ställer man sedan detta mot den potentiella biverkansprofilen dessa mediciner har, parat med den stora kostnaden, så instämmer jag med dem som ser statiner som ett av de mest omoraliska inslagen i medicinhistorien.

  3. O
    Svar från en allmänläkare

    "Ravnskov och medarbetares artikel i Dagens
    Nyheter http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-f...

    är full av sakfel och ger en missvisande bild av Cochranerapporten.

    Den försvårar för alla som vill föra en seriös och kritisk diskussion om statiner. "

    "Men Ravnskov och medarbetares tendentiösa och vilseledande budskap på DN Debatt får väl större genomslag genom sitt enkla och populistiska budskap?"

    http://dagensdiabetes.se/artiklar/artikelPost.cfm?show=3618&samm...

  4. gt
    O #53, Samma Jan Håkansson som det referaras till i "Ett piller för mycket"?

    Vilket enormt käbbel! Vad skall en vanlig människa och patient tro ;)

  5. Låtsasamatören
    När O, och svarsinläggsförfattaren doktor Jan Håkansson läser följande påståenden ur rapporten:

    "...were found with NO excess of cancers or muscle pain among people... Other potential adverse events were NOT reported..."

    Funderar då inte ni, i alla fall lite grann, över vilken verklighet som denna rapport egentligen verkar i?

    Har ni sedan räknat på den absoluta riskminskningen, sett till populationen, och jämfört med andra åtgärder som helt riskfritt och gratis ger en större, både relativ och absolut, riskminskning. Dessa delar av procent det rör sig om absolut sett, kanske motsvaras av 5 minuters promenad, två mazariner mindre per vecka, mindre intag av Omega-6 fetter, eller liknande!

    Skulle vi göra en sådan lista och väger in risker och kostnader kontra effektivitet, vilken plats tror ni då statiner hamnar på? Jag saknar sansade personer som förutom sin intelligens också kan se helhetsbilden för en gångs skull...

  6. us
    #55
    Jag skulle också vilja se en jämförelse mellan effekterna av diverse statiner och t.ex. de andra åtgärder du räknar upp. Skulle vara mycket intressant att se. Jag vill gärna tro att en ändring i livsstil har minst lika bra effekt som statiner.

    Om det bara fanns jämförande studier som bekräftar att min livsstilsändring räcker så skulle jag våga avstå från statinerna.

  7. Sjuksköt. i 40 år
    us: hur gammal är du? Jobbar du inom vården? Antagligen inte. Jag har mött alla dessa fettskrämda läkare, som gladeligen skriver ut diverse mediciner och sedan sitter och äter pizza(bjuden av läkmedföret.) varje vecka. Bara det är gratis! Fina konferensresor, till andra världsdelar helst, kan också bli belöningen. Jag och flera kollegor är rejält trötta på
    oseriösa läkare, som inte tar till sig nya rön och använder dem i patientarbetet. Så var himla kritisk mot din läkare! Bara för man lyckats få en läkarleg. så slutar inte girighetens ansikte att visa sig. Money talks!

    Så ifrågasätt allt! Varför ta prover och oroas? Varför äta mediciner, som sänker livskvaliteten? Varför banta, när man kan äta och dricka gott?
    Varför inte leva hela livet? Varför betala skatt, när den går till läkemedelsföretagen, som sänker livskvaliteten för bl annat äldre? Nä låt oss slippa vidriga mediciner och dyra provtagningar! Ge våra skatter till dem som blivit sjuka och behöver vårt solidariska stöd istället.

  8. Professor Göran
    Om man tittar tillbaka på de senaste hundra åren och inte minst på de senaste 60 åren och försöker använda sitt sunda förnuft så inser man att de enkla hypoteser man då bet sig fast i om hur farligt det var med kolesterol och fett helt enkelt inte håller för den enklaste vetenskapliga gransking. Hypoteserna är faktiskt strunt i mina ögon.

    Kolesterol är som jag förstått det hela ett oerhört nyttigt ämne i kroppen och inte minst nervsystemet som det har tagit utvecklingen hundratal miljoner år att fullända. I cellmembranen hos de enklaste organismerna reglerar kolesterolet dess funktion.

    Ja hela idén att "bekämpa" kolesterol är ju från början till slut absurd i denna belysning. Att betrakta en av kroppens viktigaste byggstenar som "gift" kan knappast ha någonting att göra med ett grundläggande vetenskapligt förhållningssätt.

    Vad gäller Uffe Ravnskov så betraktar jag honom som en av de mest pålästa och mest förnuftiga debattörer i denna fråga men å andra sidan tjänar han inga pengar på sitt förhållningssätt och fick tidigt betala priser för att just påvisa forskningsfusk inom den medicinska forskningen.

  9. Ola S
    Professor Göran skriver: "Kolesterol är som jag förstått det hela ett oerhört nyttigt ämne i kroppen och inte minst nervsystemet som det har tagit utvecklingen hundratal miljoner år att fullända. I cellmembranen hos de enklaste organismerna reglerar kolesterolet dess funktion.

    Ja hela idén att "bekämpa" kolesterol är ju från början till slut absurd i denna belysning."

    En mycket bra sammanfattning!

    /Ola S

  10. us
    #57

    50+

  11. # 40 "Så ifrågasätt allt! Varför ta prover och oroas? Varför äta mediciner, som sänker livskvaliteten? Varför banta, när man kan äta och dricka gott"?

    Bra uppmaning och bra frågor!

    Nu har vi förstått att "högt kolesterol ofta är ofarligt"! Vad gäller för "högt" blodtryck ... är "högt" blodtryck ofta ofarligt? Är WHOs experter lika ”seriösa” när det gäller klassificeringen av blodtrycksnivåer som i samband med svininfluensan så tycker jag personligen att frågan är berättigad?

    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/06/04/whos-experter-betalda-...

  12. anhörig
    Sjuksköt. i 40 år: "Så ifrågasätt allt! Varför ta prover och oroas? Varför äta mediciner, som sänker livskvaliteten? Varför banta, när man kan äta och dricka gott? Varför inte leva hela livet"?

    Bra uppmaning och bra frågor! Nu har vi lärt att högt kolesterol ofta är ofarligt. Gäller detsamma för ”högt” blodtryck? Är högt bodtryck ofta ofarligt?

    Om WHOs experter är lika ”seriösa” med klassificeringen av gränserna för blodtryck som i samband med svininfluensan

    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/06/04/whos-experter-betalda-...

    kan man ju undra?

  13. Anna Delin
    Har någon orkat länka till fulltexten? Om inte så finns den här:

    http://onlinelibrary.wiley.com/o/cochrane/clsysrev/articles/CD004816/...

  14. Marie
    Tack Uffe Ravnskov och medförfattare.

    Jag började läsa på om kolesterolhypotesen och statiner redan 2004 eftersom min gamla mamma drabbades av muskelsvaghet, kramper och värk.

    Hennes läkare - som kände till hela läkemedelslistan ( mycket kort) - såg ingen som helst koppling till Simvastatin.

    Vid det laget hade jag upptäckt Uffe Ravnskovs bok Kolesterolmyten och sedan har jag läst dem alla. Jag tycker "Hur Kolesterolmyten hålls vid liv" ger en bra bild.

    Om Du är intresserad av att lära Dig mer om statinernas biverkningar vill jag rekommendera:

    askapatient.com (skriv in Simvastatin, Lipitor, Pravachol, Crestor etc - de har alla likartade biverkningar)

    medications.com (sök på ovanstående statiner)

    peoplespharmacy.com (sök på statins och ovanstående mediciner t.ex.)

    Googla "Wonder Drug That Stole My Memory" - artikel i The Telegraph med 140 kommentarer (mars 2009). Det finns även en uppföljande artikel från maj 2009 m.m.

    Googla "Åke blev sjuk av medicinen" (?) - artikel från Aftonbladet 2001

    Biverkningarna kan visa sig på en gång (de patienterna har tur) eller gradvis över åren. Många beskriver det som att de åldras i förtid.

  15. JohanMalm
    Betyder detta att man ska sluta ta Simvastatin?
    Svar: #99
  16. Notarien
    Johan Malm Ja, absolut ska man sluta ta Simvastatin. Gjorde det själv för flera år sedan, har blivit mycket bättre i muskler och inte märkt någon skillnad på kolesterolet.
  17. Henesy Sund
    Henesy skriver:
    Jag har alla tecken på att Simvastatin inte är bra för mig, MEN, jag tar ändå Simvastatin eftersom "statiner" ska vara bra för att minska risken för Alsheimers och jag har sett denna hemska sjukdom hos min mor och annan släkt, jag är mycket räddare för denna sjukdom än för canser.
    Varför säger ingen (läkere) något om att simvastatin kan vara bra att ta mot Alsheimers sjukdom och att man då kanske måste stå ut med biverkningarna.
  18. Henesy,
    det finns en del som tyder på att statiner tvärtom kan påskynda Alzheimer. Naturligt och Omege3-rikt fett torde vara bättre Om du tar statiner kan Omega3-tillskott (och eventuellt Q10) vara något att överväga. Någon studie har visat förbättrat resultat även vad gäller hjärta/kärlsjukdom med den kombinationen.
  19. JohanMalm
    #66 Även om man inte känner av några biverkningar?
  20. Tomtefar
    Henesy #67:

    Ibland har jag sett att vissa kallar Alzheimer för "DIABETES TYP 3". Detta är inte helt taget ur luften. Hjärnan har ett eget lite separat blodsockerregleringssystem, och ett normalt blodsocker utanför blodhjärnbarriären behöver inte betyda lika låga siffror innanför (och det är ju inte så lätt att mäta bs i hjärnan, så det görs nog så gott som aldrig) - som jag förstått det. Läs också gärna hela artikeln på Newsmill av Hammarskjöld - elller enbart det stycke i texten som handlar om Alzheimers som jag kan citera in här:

    "Vi tillverkar insulin i bukspottkörteln men också i hjärnan. Insulin är ett mycket stabilt proteinhormon som inte bryts ned i den takt vi behöver. Vi tillverkar därför ett enzym som bryter ned insulin, Insulin Degrading Enzyme (IDE) så att hälften av insulinmolekylerna är nedbrutna efter 2,5 minuter. Har vi högt blodsocker så bildas mer insulin i hjärnan, mer IDE går åt att bryta ned insulinet. Men IDE har en annan uppgift också, att bryta ned ß-amyloid, det protein som finns i hjärnan hos Alzheimerpatienter. Om man då har en hög blodsockernivå räcker IDE inte att också bryta ned ß-amyloid, patienten utvecklar en Alzheimer" /Biokemisten och barnläkaren Björn Hammarskjöld.

    Länk till artikeln som handlar primärt om svinflunsan:
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/31/darfor-har-annika-dahlqvist...

  21. Henesy Sund
    Tack till Mats Lindberg och tack till Tomtefar.
    Jag vet ju inte om ni är läkare men era svar är av stort intresse och jag ska nogrant fundera över detta.
    Jag är vegeterian sedan26 år pga reumatism, då kunde jag bara gå ca 50m och ibland med kryckor, nu går jag ca 4 tim/dag, så jag vet att kost och rörelse, som vi är byggda för, betyder mycket, ja, oftast mycket mera än vissa medeciner. ..Jag har också hört om kombinationen Q10 -omega 3 men undvikit detta eftersom omega 3 kommer från fisk, ..kan kanske finna det inom växtriket. OCH, så får vi se om jag törs chansa, detta blir svårt eftersom det är troligt att jag kan ha ärvt benägenheten av min mor att utveckla alsheimers, å andra sidan så skulle det vara mycket bra att slippa simvastatin eftersom det också finns cancer från två håll i släkten. ..Känner mig lite som åsnan mellan hötapparna.
  22. Gubbe 70
    Jag har två gånger drabbats av muskelvärk när jag ätit Simvastatin. Min dåvarande läkare visste att denna medicin gav muskelvärk Vi provade då Lipitor och värken försvann. Efter några år fick man inte Lipitor på högkosnadsskyddet. Då bytte jag tillbaka till Simvastasttin. Nu har jag ätit den i ett par år och fått tillbaka muskelvärken. Så nu slutar jag att äta kolerestolmedicin. Jag är över sjuttio år och har inga hjärtbesvär. Ska ta prover efter en tid för att kolla värdet.
  23. Tomtefar
    Henesy:

    Jag har varit vegetarian i 14 år. Detta helt och hållet av djuretiska skäl, och har för mig aldrig handlat om ngt hälsokostval. De första åren mådde jag dock faktiskt bättre utan kött och fisk (samt minimalt med ägg), vilket jag såg som en trevlig sekundär bonus. Bl a blev jag mkt bättre i min pollenallergi, och mindre känslig för högsommarvärme. Med åren har jag dock kännt en klar negativ hälsopåverkan, inte minst för att jag äter så mkt av de processade sojaprodukterna från "Hälsans kök" ("Hälsans" i namnet, kan ju diskuteras...). Jag har nu börjat så smått att äta kött och fisk igen, och jag mår bättre de dagar jag ätit det (dock gäller det bara för nötkött - fläskkött gillar inte min mage längre, trots att det gick bra innan jag blev vegetarian).

    Det stora problemet för mig är dock att jag blir så sorgsen över att äta djur, vilket jag känner varje gång jag ställer fram en tallrik med "ko-delar" på. Det sitter så djupt i mig eftersom jag ville bli vegetarian redan som 5-åring (vilket jag dock inte fick då för min omgivning). Däremot har jag klurat mkt på nettoeffekter kring köttkonsumtion, och kommit fram till att det inte är mer djuretiskt att propagera "vanlig mat" före LCHF. Men det var i korta drag det etiska perspektivet. Du kanske primärt blev vegetarian för reumatismens skull, och där tror jag att du inte har ngt i längden positivt att få ut av att vara vegetarian. Kanske fick du precis som jag en positiv hälsoeffekt initialt av det, men jag är tveksam om den effekten håller i sig idag.

    Det finns inga växtoljor som ger dig några användbara Omega 3 i några betydande mängder - glöm den populära linfröoljan. Etiskt kan det vara ett bekymmer med marin olja eftersom det går åt fiskar. Fysiologiskt dock, kan man knappt säga att fiskolja är animaliskt, eftersom all protein tagits bort, så t o m de flesta fiskallergiker klarar att äta det. Eftersom jag ätit smör och mjölk, så har jag inte varit helt utan O-3, men helt klart legat på underskott.

    Långt innan jag lärde känna LCHF-kosten, hade jag uppmärksammat att min vegetariska kost var ogynnsam för min hälsa, men tänkte att det är smällar man får ta om man inte vill leva på andra varelsers bekostnad.

  24. Fast finns det inte många "anekdoter" om reumatiker som blivit bättre av veg. kost?
  25. Tomtefar
    Gubbe 70:

    Bli inte rädd ifall kolesterolet sticker iväg runt 7 i alla fall, för det är normalt i din ålder. Jag skulle nog påstå (utan att vara medicinskt skolad) att man bör nästan inte ligga under 6,0 om man är 70+, om man inte är extremt spänstig med mkt vitala organ och annan vävnad. Men vill du veta mer om saken, så läs gärna ngn bok av Uffe Ravnskov.

    Ta gärna Apolipoproteinprov om du testar kolesterolet, så får du en bättre bild av hälsoläget.

  26. gt
    Ja vad står det egentligen i den stora kolesterolstudien :)

    http://www.dn.se/debatt/sa-star-det-egentligen-i-den-stora-kolesterol...

  27. O
    Även Fredrik Nyström har undertecknat.
  28. Lasse P
    Jag undrar över en sak, om Ranskov o Co kommer fram till ett resultat och Nyströmfalangen till en annan utifrån samma studie och den senare artikeln säger att Ranskov o Co utelämnat fakta som är inte gagnar deras sak, vad har då Nyströmfalangen utelämnat för att få ett resultat som gagnar deras sak?
    Om ett tredje gäng får studera studien kanske det blir ett tredje resultat!?
  29. anhörig
    Fredrik Nyström m.fl. skriver att ”Försiktighet vid förskrivning av statiner bör iakttagas för personer som har låg risk för hjärtsjukdom”. Varför? Kan statiner vara hälsovådliga för personer som inte har hög risk för hjärtsjukdom`?

    Vidare att ” bör vi även i fortsättningen följa upp långtidseffekterna och fortsätta forskningen kring statinernas effekter, inte minst hälsoekonomiska studier och studier av effekten på livskvalitet”.

    Man kan inte förorda LCHF p.g.a. att långtidsstudier saknas, däremot kan statiner rekommenderas innan man känner till långtidseffekterna. Varför?

  30. Zepp
    #79

    Jag tycker inte de kommit fram till olika saker.. däremot framhåller de olika saker!

    Att statiner har effekt och minskar risken på högriskgruppen är utom all tvivel, grejen är snarare att kritiken handlar om att denna grupp är så liten och statinerna skrivs ut till så många fler på väldigt vaga grunder.

    Sen så är det en annan kritik oxå i förlängningen och det är att riskminskningen inte står i proportion till biverkningarna hos friska personer med något förhöjt kolesterol.

    Nackdelen med statiner är att de angriper symptomen och inte orsaken som kan vara flera olika.

    Fördelen är att de sänker en av riskerna, nämligen högt LDL.

  31. Jag håller med Zepp,
    skillnaden ligger i hur man betraktar verkningarna av statiner. En procents ökad överlevnad kan vara samma sak som en 30-procentig minskad dödlighet. Om man anser att biverkningarnba är försumbara, eller åtminstone hanterbara, så kan man komma till slutsatsen att så många som möjligt ska statineras för att få maximal positiv effekt. "Ge alla svenskar statiner och vi räddar över 30000 liv" är rent matematiskt korrekt utifrån redovisade siffror (jag räknade med NNT=250 i exemplet).
    För egen del tycker jag Ravnskov m.fl. redovisar en tydligare bild av verkligheten. Så här "dålig" effekt har statinerna, den är signifikant men inte särskilt imponerande.
  32. Lena
    #64

    Tack Marie för dina länkar till biverkningar från STATINER. Så fruktansvärt!!!

    Jag läste några hundra "vittnesmål" på askapatient.com och så sakteliga kopplade jag ihop min mans diverse klagomål om än det ena än det andra smygande problemet med hans intag av Simvastatin. Då hade jag ändå läst bipacksedeln noggrant utan att göra kopplingen. Han har tagit medicinen i ca ett år, med början efter en TIA, men biverkningarna har visat sig de senaste månaderna (sömnproblem, försämrad styrka, svullna fötter/ben, stelhet i nacken, oförklarlig värk, kramp i benen). Några av symtomen kan givetvis vara tillfälligheter men jag har svårt att tro att samtliga symtom kan tillskrivas slumpen.

    Tabletterna är nu slopade och det återstår att se vad framtida kolesterolprover och läkare har att säga. Är det någon som vet hur lång tid på LCHF-kost som krävs för att APO-kvoten bör visa tillfredsställande värde?

    Finns det någon motsvarande svensk sida med rapporterade biverkningar av statiner. Tyvärr klarar många och då särskilt äldre personer inte av den engelska texten. Vore kanske befogat med en länk under Kolesterol här på kostdoktorns sida.

  33. Förvirrad
    Mats Lindberg:"En procents ökad överlevnad kan vara samma sak som en 30-procentig minskad dödlighet". Kan du vara snäll och förklara närmare?
  34. A F
    Förvirrad,

    Säg att vi har två grupper: 100 personer får statiner, 100 får inte. Under studien dör två personer i gruppen som äter statiner, medan tre dör i icke-statingruppen. Statingruppen har en procents ökad överlevnad. (En av hundra mer lever). Men om man jämför dödligheten så jämför vi 3 döda i kontrollgruppen med 2 i interventionsgruppen, och det ger en skillnad på hela 33%.

  35. Förvirrad,
    så här: Man statinbehandlar en stor grupp me statiner och jämför med en lika stor grupp obehandlade. Låt oss ta 10000 i varje grupp som exempel Efter några år räknar man antalet döda i de olika grupperna. Det rör sig oftast om en liten del av gruppen, säg 2% i den behandlade och 3% i den obehandlade, eller 200 respektive 300 i mitt exempel.
    Relativa skillnaden i dödlighet mellan grupperna blir 100/300 till statinernas fördel, vilket är 33,3%. Om vi i stället räknar relativa skillnaden i överlevnad är den 100/10000=1%.
    Båda siffrorna är rätt, välj själv hur du vill räkna. Biverkningar räknas alltid på det senare sättet, antalet biverkninga delat med hela gruppstorleken.
  36. us
    Beroende på hur man räknar så verkar ju effekterna av statiner inte så imponerande ens vid sekundärprevention. Läste någonstans att NNT vid sekundärprevention kunde ligga nånstans runt 30.
  37. Johan
    #81
    Vilka räknas som högriskgrupp?
    Varför är man intresserade av att angripa symptomet (kolestorolet) och inte orsaken?
  38. Zepp
    #88
    De som redan haft hjärtkärlhändelse, diabetiker, de med släktingar som dött i hjärtkärlhändelser, de med mycket skev blodfettfördelning, högt blodtryck, felaktiv livsstil!

    Iomed att det är svårare att angripa livsstil och ärftliga faktorer, men mycket ligger i komunikationen mellan patient och läkare.

    Se denna som fixade det på egen hand!

    http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d85bd13c5c6a77a38000498-anm...

  39. Förvirrad
    Tack Mats! Man väljer alltså beräkningssätt som det passar ;)

    Sedan är det ju intressat att få veta åldern på de personer som deltog i och dog under studien, hur länge studien pågick, vilken livskvalité hade de överlevande ...

  40. ad hoc
    Hej Doc! Idag var jag på besök hos en ny vårdcentral. Där fick jag ett papper från Storstockholms Diabetesförening.
    Här angavs diverse gränsvärden bland annat för kolesterol. Nedan skriver jag dem tillsammans
    med de referensvärden som angavs hos min gamla vårdcentral i september 2010.

    Totalkolesterol Under 4,5 mmol/l ref.vä. 3,9 - 7,8
    LDL Under 2,5 mmol/l " 2,0 - 5,3
    HDL Över 1,3 mmol/l kv " 1,0 - 2,7
    Över 1,0 mmol/l m " 1,0 - 2,7
    Triglycerider Under 1,77 samma
    Fråga:
    Jag har haft totalkolesterol 5,1 under några år, vilket varit bra, inga mediciner. Hur ska man se
    på det värdet nu?
    Jag har haft LDL 3,3 under en tid, vilket ju inte varit fel. Men nu, alldeles för högt.
    Kvoten har varit väldigt låg långt under angivna värden.
    Jag har inte tagit nya prover än.
    Hur ska man förhålla sig till de nya riktlinjerna för total och LDL???
    Har Doc någon kommentar?

  41. Marie
    Jag har tidigare tipsat om en del sidor med patientberättelser bl.a. (kommentar nr 64)

    Nu har jag upptäckt en till - googla "Simvastatinfallet".
    Det som Lars Olenfeldt beskriver där påminner mycket om det jag själv sett på nära håll.

    Jag är övertygad om att statinernas biverkningar i en del fall "misstolkas" som andra sjukdomar vilket leder till ytterligare medicinering. Alternativt får patienter höra att det är ålderskrämpor som man får leva med.

    Jag vill uppmuntra alla att anmäla sina misstänkta biverkningar till Läkemedelsverket. Man kan göra det på hemsidan eller skriva brev.

    Givetvis skall man även berätta för den förskrivande läkaren för att öka kunskapen, men jag vet att det inte så lätt.

    En del patienter "tillfrisknar" raskt från div. problem när de slutar med medicineringen.
    För andra kan det ta lång tid.
    I vissa fall verkar man ha fått permanenta skador.

    Jag tycker att man borde kunna diskutera sådana här saker med sin läkare.

    Apropå kommentar av Henesy Sund (nr 67) - "OCH, så får vi se om jag törs chansa, detta blir svårt eftersom det är troligt att jag kan ha ärvt benägenheten av min mor att utveckla alsheimers, å andra sidan så skulle det vara mycket bra att slippa simvastatin eftersom det också finns cancer från två håll i släkten. ..Känner mig lite som åsnan mellan hötapparna." Slut citat

    Jag kan förstå att Du känner så men det finns många som beskriver att de får problem med minnet på olika sätt när de står på statiner (spelar ingen roll vilken sort).

    Gå gärna in på askapatient.com, medications.com och spacedoc.net och läs patientberättelserna. Alla statiner har likartade biverkningar.
    Den sistnämnda hemsidan är gjord av läkaren Duane Graveline. Han drabbades själv av en typ av minnesförlust som kallas TGA (Transient Global Amnesia). Hans historia finns på hemsidan liksom mängder av annat intressant.

    Tre personer i min familj har stått på statiner.
    Det bästa man kan göra för sig själv och andra runtomkring är att läsa på och försöka att bilda sig en egen uppfattning.

  42. Marie
    The Lipitor Paradox - se den

    För ett tag sedan upptäckte jag detta humoristiska, men ack så allvarliga, videoklipp på u-tube.
    Googla rubriken så finner du den.

    Det är ett samtal mellan en läkare och hans mycket påläste patient.
    I det här fallet gäller det statinen Lipitor - men det som sägs gäller alla statiner - och är korrekt.

    Det saknas obunden, korrekt information för att hjälpa människor att vara delaktiga i "vården" något som bl.a. beskrivs i boken - Better Doctors, Better Patients, Better Decisions (Envisioning Health Care 2020) - som jag just börjat läsa.

    Varför skrivs så få kritiska böcker på svenska?

  43. Marie
    Googla gärna "Dyrt med dålig statistikkunskap" så finner Du en artikel från maj 2011 i Dagens Medicin.
    Den handlar om boken "Better Doctors, Better Patients, Better Decisions.
  44. Inanna
    Hej,

    Efter 3 månader på LCHF tog jag prover på min vårdcentral. Alla värden var bra - utom kolesterolvärdet, det totala och LDL. Det totala hade stigit från 5,6 till 7 och LDL hade stigit från 4 till 5,1. Är det här normalt? Jag trodde att värdena skulle förbättras - alla kolesterolvärdena... Jag ska ta nya prover i november och har då begärt att man ska mäta Apolipoproteinkvoten (så heter det väl?) Läkaren verkade lite besvärad och sade något i stil med att "det brukar vi inte göra på den här VC". När jag framhärdade sa han att han "ska titta efter om de testen finns med på våra listor, och i så fall kan jag skriva till dom i remissen". Hur är det med det här? Är det så ovanliga tester, APO-proverna?

    Behöver jag oroa mig för mina värden? tidigare värden inom parentes

    Total: 7 (5,6)
    HDL 1,6 (1,2)
    LDL 5,1 (4,0)
    Trigl. 0,63 (0,86)
    LDL/HDL-kvot 3,19 (3,33)

  45. För mej har kolesterolet ökat rejält. Jag har sett att bla kostdoktorn menar att det oftast blir en måttlig ökning som senare går tillbaka. I mitt fall efter mer än 3 år med LCHF gäller inte det; tot.kol. har ökat fr 6,9 till 10,0. LDL fr 4,8 till7,9. HDL ligger på samma nivå 1,7 resp. 1,8. Triglycerider ner från 1,2 till 0,7. Efter allt jag läst här av kostdoktorn och andra kommentarer så oroar jag mej inte. Läkaren vill förstås att jag ska ta statiner. Jag vägrar det. Då blir kommentaren att jag löper stor risk att få hjärtinfart när som helst. Om så händer tror jag nog det snarare beror på min tidigare fettskrämda kost. Jag mår så bra på denna kost att jag inte vill ändra på den. Jag äter inte kött men mycket fisk och grönsaker, ägg och feta mejeriprodukter. Jag är en 73-årig man och ej överviktig och ingen diabetes, men tar medicin för högt blodtryck. I och med att jag vägrar ta statiner så tar man inga fler kolesterolprover säger läkaren.
  46. ragnhild
    #96
    "Russisk rulett", sa läkaren till mig (høgt kolestrol som jag hadde). Han tyckte jag skulle starta äta statiner. Vel, jag var inte der som pasient, så han var inte något problem å "parera". Och jag hadde nog med annan "russisk rulett"- attityd, nämligen skrapmat. Så inte länger.

    Har läkara (utan behov) ätit statiner i förebyggande syfte? Var det någon år tilbaka så uppskrytt? Jag tror jag har info som säger at så var det.

  47. Jane
    Simvastatinet gjorde att jag tappade 75% av mitt hår. Muskelsvagheten kom efter ca 3 månader. Jag upplysta läkarna att jag har ju bra värden. VARFÖR SKALL JAG ÄTA betablockare, och Simvastatin...????? Jo, du kan få en infarkt imorgon om du inte äter det. SKITSNACK. Jag har slutat med alla mediciner och mår lika fantastiskt som innan plus mina värden är fortarande fantastiska.
  48. brygida hansson
    hej,i juni månad 2012 slutade jag med lipitor o atacand plus.jag kunde inte kissa till slut pga atacand tappade hår o hade verk i leder.Trots att , bipacksedel föreskriver monitoring av blod värden vid användning av lipitor o atacand plus fick jag aldrig dessa prover som det
    rekommenderades!

    tog också sertralin mot Depresion,blod prover har aldrig tagits!Jag kastade setralin också!

    Denna doktorn påstod att jag lider av depression,han har aldrig tagit någon prov på mitt blod!Sertralin hål på att knäcka mig till slut!
    Nu äter jag levaxin och börjar bli en ny människa, tack vare total hälsoundersökning på Pattaya -Bankok hospital i Thailand.Där visade sig att jag hade osteoporosis. Min kvinnliga ginekolog tyckte att jag måste ha svensk undersökning så hon skickade remiss till ortopeden i Malmö.Jag fick vänta länge,vecko tabletter och calcium med vitamin D tog slut så jag blev utan i tre månader.Där på ortopeden fick jag betala 185kronor o klagade i luckan att det är hemskt att jag ska betala för något som är redan kostaterad.De blev fräcka mot mig och med oforsämt röst och attityd upplystes jag att minsan så här går det till i Sverige.Har jag jobbat i 45 år i Sverige så har jag rätt att klaga! Var finnes mina skattepengar som ja betalat i 45 är?Orkar inte tänka på stavningen, då mitt minne är så sakta på väg tillbaka.Idag vill jag helst slippa den svenska monopol vården! Ingen ansvarar fö de fel de gör! mvh Brygida.

1 2

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg