”Ung rebell” i 2000-talets Vetenskap

Kostdoktorn i 2000-talets Vetenskap

Allas eder kostdoktor pryder förstasidan av nya numret av 2000-talets Vetenskap – tillsammans med texten ”ung rebell vill revolutionera kostråden”.

2000-talets Vetenskap 3/2008

Tidningen innehåller ett reportage om mig på tre sidor. Redaktören Bo Zackrisson hälsade på hos mig i somras och gjorde intervjun. Trevlig läsning!

Tidningen innehåller i övrigt artiklar om diverse alternativa behandlingsformer. Detta nummer handlar bland annat om bioresonans, pulserande magnetsfältsterapi, biomagnetism och tryckkammarbehandling vid autism. Det handlar alltså om forskningsfält en bra bit utanför skolmedicinen, och personligen tror jag inte att behandlingarna nödvändigtvis har bättre effekt än sockerpiller. Men även för en skeptiker som mig kan det vara underhållande läsning! ;)

Senaste numret innehåller också en del om D-vitamin, lite om avskräckande råttförsök på frukostflingor, en kritisk granskning om forskning på vitamintillskott och amalgam, samt två bokrecensioner. Den ena boken handlar om bioterrorism / antrax-breven, den andra om läkemedelsindustrins ibland tveksamma affärsmetoder.

Nyfiken? Tidningen hittar du här: 2000-talets Vetenskap

Och här finns Bo Zackrissons blogg: Toxiska Epistlar.

Kommentar

Jag blev först mest road av orden ”ung rebell”, men jag får erkänna att det sedan kändes ganska bra. Vem vill inte vara en sådan?

Frågan vid 36 års ålder är förstås: när övergår man i så fall till att vara en ”medelålders rebell”? :)

Tillägg 090313

Bosse Zackrisson tipsar i kommentarerna om en ny till synes välgjord studie som visar effekt av tryckkammarbehandling vid autism. Vem vet, kanske blir det ”skolmedicin” av sådan i framtiden.

45 kommentarer

  1. MimLan
    Doc: Du är på god väg! Enligt gamla diskussioner har det bestämts att yngre medelåldern inträffar vid 35, sedan är det en lite flytande skala utifrån ens personlighet när den odiskutabla medelåldern inträffar. :)

    /fortfarande 34

  2. patrik
    Några år till har du säkert på dig :)

    .... 38 år and counting, så pratar i egen sak ;)

    Köpte mig en prenumeration förresten, verkar vara en hel del intressant att läsa i den tidningen.

  3. smartmat
    Det där med medelålders ska du inte bry dig om, jag är 50 och inte känner jag mig medelålders för det. Men det är klart, vissa växer ju aldrig upp.

    Så länge du känner dig som en ung rebell så är du väl det :)

  4. Kul Andreas - och stort Tack för att du puffar en smula för mitt reportage om dig i 2000-Talets Vetenskap:-) .

    Angående sockerpiller
    Jag inser också fuller väl att du vill brasklappa en smula för det övriga innehållet i tidningen. Jag säger så här:

    Om du såg veckans Uppdrag Granskning så kan det nog ibland vara bättre med den typ av alternativ behandling som ger "sockerpiller-effekt", än den evidensbaserade och potenta polyfarmaci med toximolekylära läkemedel som dina kolleger stoppar i våra äldre. De gör det eftersom de har noggrannt utformade guidelines att följa. De gör absolut inga fel, framgick det av Uppdrag Gransning. Men de äldre mår tyvärr inte så bra av behandlingen.

    Det är visserligen en annan och betydligt dystrare historia, vars diskussion måhända passar bättre i andra fora.

  5. Visst är det så att placebo/sockerpiller (eller ingen behandling) är att föredra, om alternativet är potenta mediciner med övervägande negativa effekter... Sådant skriver jag om här ganska ofta:
    http://www.kostdoktorn.se/?cat=12
  6. Anhörig till äldre
    Ung eller gammal rebell - spelar ingen roll - vänta bara, det blir bara häftigare och häftigare! Snart kan jag doktorera jag med! Nästan i alla fall. Tack för all kunskap du förmedlar.

    Jag prenumererar på tidningen 2000-talets vetenskap, det ska bli intressant att läsa reportaget.

  7. Andreas!
    Om du hade vetat att rubriken skulle bli "ung rebell..." hade det då inte varit läge att bleka håret så hade du blivit slående lik Billy Idol (Rebel Yell) på omslaget?

    ;-)

  8. Thomas H
    Tänker på vad Bosse skrev om programmet uppdrag granskning:
    "De gör absolut inga fel, framgick det av Uppdrag Granskning." - "följer noggrant utformade guidelines..."

    Men ändå så blir det så fel, var är logiken? Ingen skyldig? Stämmer det?

    Något liknande kunde läsas i Text-TV häromdagen då det verkade som om det var lägre utbildades fel att det använde än mer läkemedel än nu de mer välutbildade gjorde? Återigen en väldigt konstigt logik!

    När började lägre utbildade skriva ut läkemedel till sig själva????

  9. S
    Ja damerna på KiF lär köpa numret allihopa.

    Bör bli ett rejält lyft för Bosses upplaga.

  10. Tombola
    Det kan ibland finnas anledning till en viss skepsis till innehållet i 2000-talets vetenskap men personligen tycker jag att saker tåls att diskuteras och det är därför viktigt att folk med nya och avvikande idéer får komma fram!

    Dessutom klarar läsarna av att sovra bland materialet vilket tydligen inte gäller för de mera etablerade tidningarna vilka cencurerar lite hur som helst!

    Det sägs att Churchill någon gång ska ha yttrat "att det är förvånadsvärt hur ofta idioterna får rätt" - så det är inte fel att lyssna på alla,,,,

    Kanske t o m en glad fantast från Norrland kan ha mera rätt än en pengakåt proffoss?

  11. Tombola - du har helt rätt. Allt som skrivs i 2000-Talets Vetenskap ska ifrågasättas. Sedan jag började arbeta med tidningen 2006 har min ambition varit att det "bästa" från såväl skolmedicinen och alternativmedicinen ska finnas med. Det är naturligtvis en ambition som det i praktiken är svårt att leva upp till, men det är alltid bra att ha något att gå efter.
  12. Thomas H
    2000-Talets Vetenskap är en bra tidning och där finns ofta artiklar med många guldkorn.

    Kan väl redan på förhand säga att artikeln om kosten och Andreas i numret som snart ligger i min brevlåda tillhör kategorin enligt ovan!
    Självklart när nu rätt kost är det mest potenta läkemedlet, vilket redan Hippokrates visste!
    Hur kan man bli "kostprofessor" och glömma sådana grundläggande fakta?

  13. Billy Idol? Räcker det inte med att han är bildlik James Dean? :-P
  14. Andreas, alla accosiationer till james Dean måste vara av godo! ;)
    Jag har alltid tyckt att medåldern kommer någonstans vid 50, det måste vara mina högt ställda föräntningar på ett långt liv som talar då eller? :D
  15. mwb
    Trykkammer i autismebehandling er egentlig ikke så veldig alternativt. Mer ukjent.
    I dag er det "etablert" behandling på noen sykehus av gamle damer med sår på bena. De få barna jeg har hørt om som får prøve slik behandling ligger som regel i kammeret sammen med en av sine foreldre og leser bok el. :-)
    Det gir et lite "løft" i fungeringsevnen hos noen barn, og i følge foreldrene (friske) kan de ta neste joggetur litt lettere. Ellers ingen alvorlige bivirkninger (som jeg har hørt om).

    http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/01/30/vet-for-lite--amputere...

  16. Tombola
    Bo,
    Tidningen har blivit bättre och bättre för varje nummer.

    Ett rejält lyft skedde när du tog över men den var läsvärd innan oxå!

  17. Hmm, James Dean kanske skulle vara en image att odla? En svart skinnjacka till att börja med? Kanske börja med Brylcreme? ;-)
  18. För övrigt har jag svårt att se framför mig James Dean sitta och peta i en sallad, en tjock biff större än tallriken är lättare att föreställa sig. :-)
  19. Tombola
    Glöm inte Porschen!
  20. Emlan
    Medelåldern borde väl höjas allteftersom den förväntade livslängden höjs? LCHF skulle väl isf funka.... du ser ganska mkt yngre ut! Jag skulle tippa på 29. :)
  21. Tombola - tack för vänliga ord. Jag måste dock säga att jag inte alls "tagit över" tidningen utan vi är numera två redaktörer som jobbar tillsammans. Ingemar Ljungqvist har varit redaktör sedan starten 1996 och vi försöker tillsammans gör en allt bättre tidning. Våra olika intresseområden och specialkunskaper gör att helheten blir en riktig häxbrygd:-)
  22. Tombola
    Bosse,
    Jag hade tidningen för många år sedan men höll upp under många år då jag inte hann med att läsa den ordentligt (mitt bokkonto har som mest varit uppe i 50 kkr/år).

    Jag återupptog prenumeratiuonen då Medikament gick i graven och upplevde då att tidningen blivit mycket bättre än innan mitt uppehåll.

    Ingen skugga skall falla över Ingemar utan tidningen har säkert utvecklats under många år - det är bara att fortsätta och öka takten.

  23. Glöm Porschen, du gör mer nytta levande än som ett vackert lik. :-)
  24. Jag gissar att Andreas klarar sig tämligen bra utan porshe ändå? :D
  25. Tombola
    Det tror vi alla men det är rätt så kul,,,,
  26. Helen
    Det är väl så att man med denna kost åldras långsammare och därmed blir det naturligt att man av sin omgivning uppfattas som ung mycket längre. Sockerdrivna åldras nog snabbare och då uppfattar väl vi dem inte som så unga och vitala som de kunde varit om det ätit t.ex LCHF
  27. F.d. anhörig
    Apropå Uppdrag Gransknings program om Gulli Johansson så vill jag berätta om ett samtal jag hade med en läkare på sjukhuset. Det gällde en mycket kär vän som inte orkade strida själv.

    Jag kommer ihåg att läkaren påpekade för mig att han måste behandla utifrån evidens.

    Vilken evidens då, sa jag?

    Jo, det fanns ju studier som visade på att man levde bättre (och längre) med statiner osv.

    Vem har gjort de studierna, sa jag?

    Han ville inte svara.

    Då frågade jag - om det inte är läkemedelsbolagen själva så har de säkert bekostat dem och dessutom krävt att ha sista ordet vad som skall stå i texten.

    Han sa inget.

    Men så kom han tillbaka till det här med att det fanns speciella behandlingsrekommendationer för vissa sjukdomar och de måste han följa.

    Det är ju helt befängt, sa jag.

    X är undernärd, har en massa mediciner sedan åratal och utan ordentlig uppföljning, har blivit förvirrad, har fotsår som inte vill läkas, kommer hem till sin bostad utan att det finns någon i hemtjänsten/hemvården som på djupet intresserar sig för hur han mår.

    Det måste Du ha i åtanke.

    X skickades hem efter en medicinutsättning/insättning som ingen människa borde ha tvingats genomlida.

    Han hade väl 10-12 olika mediciner när han inremitterades till sjukhus. Han kom hem med lika många - bara andra sorter.

    Listan inkluderade dessutom en antibiotika (Ciprofloxacin) som jag hade skrivit att han inte skulle ha om det inte var livsnödvändigt. (Gå gärna in på http://www.fqresearch.org och http://www.fqvictims.org. Läs boken Bitter Pills av Stephen Fried).

    Senare visade det sig att han hade fått den för en urinvägsinfektion - som han inte hade!

    Listan hade också utökats med Dexofen tre gånger om dagen.

    Jag gjorde en biverkningslista och i stort sett alla medicinerna kunde förorsaka yrsel, svaghet och förvirring.

    Inte undra på att X mådde så dåligt!

    Hur många fler får ha det så här?

  28. Stella Lindblom
    Det ser ut att vara dags att återuppta prenumerationen på 2000-tv!

    Det finns kvacksalveri i alla branscher, både legitimerat och icke. Som individ måste man vara stark och kunnig för att lotsa sig fram i djungeln, och väldigt psykiskt stark för att orka med "vården". Det är iaf min erfarenhet efter 5 år av diffusa men svåra symptom som ingen orkar undersöka. Bioresonans var den terapi som räddade mig. Tyvärr har jag inte haft råd att fullfölja den, men nu börjar marken skaka såpass mycket under fötterna på mig så det finns ingen annan utväg. Med en mycket lång lista på olika symptom så orkar vården inte bry sig. De vill ha ett enstaka fel som de snabbt kan åtgärda. Folk som jag hänvisas till anti-depressiva och kallas hypokondriker, trots följdsjukdomar pga av icke-vård. Det är dags att plocka ner skolmedicinen från piedestalen och sätta människan i centrum - människan som individ, inte som statistiska siffror.

    För övrigt får jag hålla med min favoritförfattarinna; Medelåldern är alltid tio år äldre än man själv är.

  29. Tombola
    Så äntligen hemma för att kunna läsa tidningen.

    Ung rebell som bl a försörjts sig på nätpoker är kanske inte vad kostmaffian kunnat föreställa sig som motpart i kostfrågor - ett riktigt bra och dessutom underhållande reportage,,,,,

    Har Karolinska överviktsavdelningen fått något testexemplar - där borde det finnas några presumtiva prenumeranter,,,,

  30. Det går inte att läsa artiklen via nätet? Jag är hemskt nyfiken, speciellt efter Tombolas senaste inlägg :)
  31. Jag funderar på ifall inte kvacksalverilagen har väldigt stora brister?
    Den tillåter de stora pillertrillarna att sälja vilka piller de vill bara de kan köpa sig några prostituerade med akademiska titlar som kan "bevisa" att de fungerar, medan man sätter åt en del som verkligen bevisligen gör folk sjuka.
    Exempel på detta är doktor Elis Sandberg och THX som förföljdes med hjälp av den lagen för att han botade människor, medan de stora pillertrillarna ostraffat får sälja statiner som de trots stora studier inte kunna visa har någa som helt positiva hälsoeffekter.
  32. Stella Lindblom
    Jo, men så är det ju i denna sköna nya värld - de stora pengarna ligger i vapen, sex och droger - främst de lagliga drogerna. Så var finns lite uppdängd medborgarrättskänsla och passande tryck på efterfrågan? Jag har de senaste veckorna funderat på om det skulle gå att starta en ekonomisk förening som på något sätt är till för att stödja medlemmarnas hälsa. Kunna samarbeta med olika alternativa terapeuter och kanske ha något sorts "JAK-system" så att folk kan få råd att få rätt hjälp när de behöver det.
  33. Måste bara slänga in en liten kommentar till om bioresonans. Jag har blivit så van så jag glömmer bort mig. Vi har ju en liten sån apparat hemma. Den är bästa boten när man håller på att bli förkyld. Dessutom tar den bort värk i leder och gamla skador, eftersom det tydligen är så att bakterier och annat elände gärna letar sig fram till interna skador och lever ett gott liv där. Det är mest de som gör ont, inte själva skadan.

    Sambon har en handledsskada och det enda vi hittat hittills som hjälper mot smärtan är vår lilla Lanta-Z. Den har fem olika program mot virus, bakterier osv.

  34. Andreas - idag kom en intressant studie om tryckkammarbehandling av barn med autism:

    http://www.biomedcentral.com/1471-2431/9/21

    Du påstod att denna behandling låg "en bra bit utanför skolmedicinen". Riktigt vad du baserade det påståendet på framgick inte riktigt. Sannolikt kan det bero på fördomar och på det faktum att man inte kan veta allt om allt.

    Frågan är nu om denna behandling borde kunna prövas i Sverige. Trots att chefen för tryckkammaren på KI envist hävdar att resultaten sannolikt är ett uttryck för placebo. Eller är det så att behandlng i tryckkammare "som ligger en bra bit utanför skolmedicinen" inte bör användas. Även om svårt sjuka barn med autism tycks ha nytta av behandlingen. Sannerligen ett läkaretiskt dilemma...

  35. Bo,
    jag är mycket riktigt inte expert på allt. Det är möjligt att tryckkammarbehandling vid autism med den här studien tog ett stort kliv närmare skolmedicinen. En första RCT med positivt resultat är ju tunga bevis, även om det helst bör upprepas åtminstone en gång till för att bli ännu mer trovärdigt. Det vore också intressant om de hade undersökt om förbättringen var långsiktig eller bara övergående just efter studien.

    Sen ger studien naturligtvis inget automatiskt stöd åt exempelvis "bioresonans, pulserande magnetsfältsterapi, biomagnetism". Jag vidhåller att vi måste hålla samma höga vetenskapliga krav på de behandlingar vi själva förordar som vi gör på exempelvis Livsmedelsverkets kostråd. Där upplever jag att 2000-talets Vetenskap utifrån vad jag läst kan förbättras.

  36. Det finns vad jag förstår, och måste finnas, en ganska skarp gräns mellan den medicin som praktiseras av sjukvården och den som ännu inte är bevisad. Det är där alternativmedicinen kommer in, och jag anser det inte fel ifall även en läkare inom sjukvården praktiserar sådan experimentell medicin så länge man inte har anledning att misstänka biverkningar som inte uppvägs av nyttan. Man måste då vara mycket noggrann med att tala om att det är experimentell medicin, och även mycket noggrannt dokumentera vad man gör.

    Ifall ingen inom den etablerade sjukvården någonsin praktiserar experimentell medicin kommer sjukvården att stagnera och sluta utvecklas.

    Det är mycket viktigt att inte låta pillertillverkarna få monopol på den utvecklingen, för då kommer vi att få uppleva fler fall i stil med neurosedyn, statiner och liknande.

  37. Andreas, jag ville bara påpeka det enkla faktum att det vi skriver om i tidningen för det mesta (kanske inte alltid dock) är noga övervägt. Jag lyssnar, funderar och kontrollerar och sedan sätter jag mig ner och författar en artikel som jag kan stå för på grundval av studier, intryck och intervjuer med kunniga personer.

    Du har förstått att dagens kostråd till diabetiker inte är mycket att hänga i julgranen. Men det är inte många som idag delar din uppfattning "inom skolmedicinen". Trots att det idag finns ganska många studier som talar för vår sak. Endast en på två år, ej replikerad, men ändå...

    Nu kan du i alla fall till vidare " plocka bort" hyperbarisk behandling från listan av ovetenskapliga alternativa humoriska metoder. Om du kollar på pulserande magnetfältsterapi på PubMed kommer du att hitta ett 40-tal studier. Även på bioresonans finns kliniska studier. Men du har helt rätt i att en läkare inte kan veta allt om allt. Det är en omänsklig uppgift. Och därför ska man vara försiktig med att uttala sig om sånt man inte vet nåt om. Det är en god grundregel.
    Koncentrera dig på kosten så kommer det att bli så bra så...;-)
    Vi ses i Västerås nästa helg!

  38. Bosse,
    att det finns studier är en sak, viktigare är ju vad de (be)visar såklart.

    Som sagt så är jag ingen expert på alla alternativmedicinska metoder och har inte haft tillfälle/tid läsa in mig på alla studier på området. Orsaken är delvis att teorierna bakom flera av metoderna för mig ter sig långsökta. Men också att man ju måste fokusera på sitt "egna" område.

    Jag gör ett tillägg i inlägget ovan, det övriga står jag fortfarande för. Man kan ju inte tycka lika om allt ;)

  39. Självklart inte. Endräkt råder endast på kyrkogården och inom skolmedicinens koncensuskommittéer brukar jag säga ;-)
  40. En sak till. Jag menade inte att du skulle ändra eller tillägga något i din ursprungliga postning. Ville bara bibringa lite ökad vetenskaplig kunskap till oss alla!
  41. Erik Kilborn
    Andreas,

    Jag blev först mest road av orden “ung rebell”, men jag får erkänna att det sedan kändes ganska bra. ... Frågan vid 36 års ålder är förstås: när övergår man i så fall till att vara en “medelålders rebell”?

    Mick Jagger fortsätter sin karriär som evig ung rebell trots att han fyllt 65 år. Du kommer nog att hålla ett tag till, bedömer jag det som. :-)

  42. Erik,
    när blev han kallad ung rebell senast tror du? :)
  43. Ung rebell kan man vara även vid mycket hög ålder, det handlar ju inte om den fysiska åldern utan den mentala. :-)
  44. En av de äldsta "yngre rebellerna" i Sverige är sannolikt prof em. Lars Werkö. Han närmar sig 90 bast. Dit har du lång tid kvar Andreas, vilket du ska se som något mycket positivt...
  45. Erik Kilborn
    Andreas,

    när blev han kallad ung rebell senast tror du?

    Det står väl i hans arbetsbeskrivning kan jag tänka mig. :-)
    Yrkesroll: rockstjärna. Deluppgifter: evig ung rebell, etc.

    Kenneth,

    Ung rebell kan man vara även vid mycket hög ålder

    Man kan vara precis samma "unga rebell" som när man faktiskt var ung, och faktum är att det nästan alltid är så. Vilket i sin tur innebär att denne "unge rebell" på 50+ numer är en del av etablissemanget och auktoriteten och konservativt försvarar alla dess utslitna dogmer. Marit Paulsen är väl inte den första jag associerar till begreppet "ung rebell", men hon poppade just ur huvudet som exempel på någon som missat tåget.

    Det är ju just de rebelliska baby-boomarna som införde de förstockade matdogmerna som vi slåss emot. Det var samma baby-boomare som drev 68-rörelsen, som gjorde det till en dogm att skära bort fettranden på köttbiten och att äta fettsnål mat. Dessa eviga "unga rebeller" har skapat det mest förstockade auktoritetssamhälle vi har sett, byggt på förvridna vannsinnesdogmer och vidskepelse.

    Så visst, jag håller med Andreas när han är lite skeptisk till begreppet "ung rebell". Fast å andra sidan har Andreas en klädstil som passar in i formatet, och för att vara läkare är han en ung sådan, så han kommer säkert att få höra det igen. Men på Andreas tycker jag att det passar bra och är dekorativt (även om alltså även jag kan ha invändningar mot begreppet).

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg