Torsdagens konferens

Idag var det bland annat några fascinerande föreläsningar om den nära kopplingen mellan typ 2-diabetes, fetma och cancer. Ledtråd: insulin är vanligen förhöjt vid den första, och ökar risken för de övriga två. Det var ingen jättenyhet förstås, men några pusselbitar föll på plats.

Dr Eric Westman höll en lagom kontroversiell hyllning till lågkolhydratkost under dagens sista session som började 16:30. Tyvärr hade de flesta redan gett sig för dagen, men kanske 500 deltagare var där. Han blev omgiven av ett helt gäng frågvisa doktorer efteråt, så några lär han ha övertygat.

43 Kommentarer

  1. Omnivoren
    En spännande tid även om förändringen går trögt. Filmades föreläsningen?
  2. Erik
    Insulin är väl bara förhöjt i pre-stadiet av diabetes?
  3. Erik,
    Nej. Insulinresistensen är relativt ännu större, men insulinvärdet i absoluta tal är vanligen skyhögt vid debuterande typ 2-diabetes.
  4. Erik
    Doc

    Ok, men sedan sjunker väl insulinvärdet ju längre in i sjukdomsförloppet man kommer, annars är det väl fel att ge insulin till diabetiker? Eller görs detta för att kompensera för insulinresistensen?

    Trodde definitionen av diabetes var insulinresistens och hyperglycemi pga bukspottskörtelns oförmåga att få fram insulin?

  5. Jag bara undrar (okunnigt).

    Är ni (*) överens om följande fakta:
    http://www.bbc.co.uk/health/physical_health/conditions/in_depth/diabe...

    Dvs att det inte är kosten som orsakar diabetes. Utom indirekt pga att man äter så att man blir fet, som i sin tur orsakar diabetes.

    Eller påstår ni att diabetes utvecklas som en följd av HC-kost.

    Att LCHF är lämpligt för de som redan har diabetes verkar ju vara rätt underbyggt sedan länge.

    * med ni menar jag blogg-mästare och likasinnade (LCHF, Paleo osv) :-)

  6. neurocolls,
    Jag tror det är en krystad bortförklaring. Precis samma som att tro att fetma bara beror på att man äter för mycket. Diabetes- och fetmaepidemin bortförklaras med att folk är lata och glupska. Det är inte riktig vetenskap, det är förklädda fördomar.

    Erik,
    Det kan mycket väl vara farligt i vissa fall för typ 2-diabetiker att ta stora doser extra insulin. Det bästa är naturligtvis om de inte behöver det, genom livsstilsförändringar.

  7. Pre-diabetiker
    Hon har ägnat sitt liv åt Kinshasas diabetessjuka! (Dagens Nyheter)

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/hon-har-agnat-sitt-liv-at-kinshasas-...

  8. ekonomen
    "Diabetes- och fetmaepidemin bortförklaras med att folk är lata och glupska. Det är inte riktig vetenskap, det är förklädda fördomar."

    Snarare är det väl så att folk mycket riktigt är lata och glupska - men man frågar sig aldrig *varför* de helt plötsligt blivit latare och glupskare än tidigare. ;)

  9. Janne
    Det här var ju intressant från länken #5 hänvisade till: "exposure as a very young infant to cow's milk, where an as yet unidentified component triggers the autoimmune reaction"
    en hypotes som skulle kunna vara en delförklaring till diabetes typ1, men kanske även till andra autoimmuna sjukdomar.
    Den heliga mjölken blir naggad i kanten! Ursprunglig föda? Pyttsan! :)
  10. Yo
    Janne: mer om komjölk/bröstmjölksersättning kontra bröstmjölk, (lite mer hur och varför): http://coolinginflammation.blogspot.com/2010/08/why-discuss-mothers-m...

    Enl. Art Ayers handlar det även om att komjölken kräver en annan tarmflora än bröstmjölken, en tarmflora som konkurrerar ut den ursprungliga. Det är därför enl. honom viktigt att amma så länge som praktiskt möjligt. (bröstpump anyone?)

  11. CharlotteTheOriginal
    Nu rekommenderar man inte komjölk till väldigt "young infants" i Svedala.

    Det känns fortfarande kontroversiellt att bland folk tassa in på området cancer och höga insulin nivåer. Har en närstående som blev mycket upprörd och ansåg att det inte alls var så. Eller rättare sagt, det bara FICK inte vara så - så hemskt om man kunde få cancer av vad man ätit! Visst, förändringar som sker genetiskt pga alla andra gifter vi har runt omkring oss tror jag påverkar mycket också men det går inte att blunda för att VISSA cancerformer är kopplade till insulinet.

  12. Ulf Söderström
    Om man söker på kalcium och magnesium på nätet, verkar det för en amatör, som om kalciumet ingår i fettförbränningen. En förutsättning för att kalcium skall tas upp av kroppen är magnesium. Vid magnesiumbrist urlakas kroppen på kalcium och fettförbränningen avtar. Man blir fet. Ger fetman diabetes eller är det bristen på magnesium/kalcium, som är den stora boven?
    Doc rekommenderar att sluta med mjölkprodukter om man har svårt att gå ner i vikt. Mjölk innehåller mycket kalcium, men väldigt lite magnesium. Ett dåligt förhållande mellan kalcium och magnesium kan hämma fettförbränningen.
    Då man startar med LCHF upplever många hälsoförbättringar. Magnesiumupptaget ökar pga att
    man uteslutit veteprodukter och fullkornsprodukter. Fibrer som binder mineraler till sig och transporterar dem genom tarmkanalen utan att något upptag sker.
    Magnesium bildar över 300 enzymer som är inblandade i kroppens alla funktioner.
    Magnesium kommer förutom från maten även från vattnet vi dricker.
    Tyvärr räcker min kunskap inte till för att avgöra om detta resonemang stämmer. Kanske någon mer kunnig kan ge sin syn på detta.
  13. CharlotteTheOriginal
    Sen är det så att om man inte kan ge barnet av sin egen bröstmjölk pga olika anledningar har man inte mycket att välja på annat än "mjölkbaserad bröstmjölksersättning". Det är ju det eller döden för barnet. Det är mycket sällsynt att man inte vill amma alls eller pumpa ur iaf och ge från flaska. Känns som om den där bloggaren Ayers förtäcker moralkakor, eller möjligtvis riktar sig till mammor i U-länder där namnkända bolag saluför ersättning som något bättre än bröstmjölken. Känns främmande att man i ett I-land som Sverige, skulle inte mammor känna till fördelarna redan.... Eller som en bekant sa till barnmorskor som ständigt frågade hur det gick med amningen direkt efter födsel: "det går inte bättre för att ni tjatar, lite lugn och ro tack!"
  14. Yo
    Eller så är USA ett u-land. (tyvärr mycket närmare sanningen än man kan tro...)
  15. foie gras
    Bra mineralvatten i Frankrike och Italien har långa innehållsförteckningar på etiketten.
    Där redovisas halterna in i minsta detalj av skilda mineraler och inte minst kalcium och magnesium.
    I Sverige säljs inte mineralvatten med etikettanalys av vattnet. Istället satsas på flaskdesign förutom att ta väldigt bra betalt för vanligt kranvatten med tillsatt kodioxid (ofta för mycket dessutom).
    Vi är väl några som minns klassikern Ramlösas forna etikett med deklarationen att vattnet innehöll RADIOAKTIVITET (naturligt förstås). Det gör det väl fortfarande för övrigt även om det numera tigs om det.
  16. Miller
    CharlotteTheOriginal,

    Hur kan du dra slutsatser och komma med påståenden om Ayers utifrån någons korta inlägg?

    Jag läser Cooling Inflammation och där finns inga moralkakor, bara en påläst och passionerad persons studier och insikter som han delar utan nån synbar agenda förutom hälsa.

    Uppenbarligen är bröstmjölk ett känsligt ämne för dig, men diskussionen handlar inte om moral utan näring. Fokusera på det tekniska.

    ps. jag vet tyvärr flera som tror att välling är ett fullgott substitut till bröstmjölk.

  17. Ulf Söderström 13:14

    Inte kunnig men funderar, kan man säga att det uppstår magnesiumbrist vid en relativt generös konsumtion av ost, alltså snedfördelning mellan kalcium/magnesium ?
    Kikar du på Finelis matkorg och jämför mineraler i ost, mjölk och vispgrädde, kommer du att finna att osten ger skyhögt av kalcium.

    Halvhård ost mg/100g magnesium 34 kalcium 939
    Mjölk 1% 11 120
    Vispgrädde 7 70
    Nötlever 21 6

    Ost är ju en klar favorit för många vilket ger ett stort kalciumöverskott och som jag förstår bör väl kalcium & magnesium vara åt jämvikt till.
    Äter du ost så måste du pressa i dig en del Nötlever (bara ett exempel) och mineralsalt för att komma i paritet.
    Gör en sökning på Fineli "Livsmedel som innehåller mest och minst" välj magnesium, här är det är inte paleokosten som ligger i täten.

    Jag utesluter ost nu för tiden, behöver med andra ord inte käka så mycket lever.
    Kanske ligger något i vad Staffan Lindeberg säger om mjölkprodukter.

    Någon som vet mer ?

  18. Ulf Söderström
    Här är några adresser, som jag samlat information från. Där kan man läsa att det råder en allmän magnesiumbrist i Sverige. Om detta är sant och min teori stämmer, är det inte konstigt att vårdkostnaderna skjuter i höjden. Forskningen borde inrikta sig på att åtgärda orsakerna till ohälsan. Men som forskningen bedrivs idag, med ekonomiska vinstintressen, som en väsentlig drivkraft, är risken stor att man bara kommer fram med patenterade läkemedel, som på sin höjd endast åtgärdar symtomen.

    http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN4.html
    http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm
    http://www.halsosidorna.se/
    http://minmat.net/
    http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

  19. Erik W
    Per H:
    Från annan källa.
    "Magnesium konkurrerar delvis om samma transportsystem i tarmen som
    fosfor och kalcium. Vid en kost med mycket högt innehåll av fosfor minskar
    magnesiumupptaget. Vid normala till höga intag av kalcium (2 000 mg) tycks
    dock inte magnesiumbalansen påverkas. Vid intag över 2 500 mg har man
    visat att magnesiumbalansen kan påverkas.
    Kostens innehåll av protein påverkar också upptaget av magnesium. Vid proteinbrist
    kan därför en uttalad magnesiumbrist uppkomma.
    Ökad vätska i tarmen gynnar upptaget liksom laktos och höga halter vitamin D.
    Högt intag av fiberrika grönsaker, frukt och spannmål (fytinsyra) minskar
    upptaget.

    Mag-tarmsjukdomar med dåligt upptag i mag-tarmkanalen, exempelvis glutenintolerans,
    anses vara den vanligaste orsaken till magnesiumbrist. Vid
    diarréer ökar förlusterna genom att magnesium bildar olösliga föreningar med
    fett i tarmen. Vid neuromuskulära och hjärtkärlsjukdomar, diabetes, hyperparathyreodism,
    tyreotoxicos ökar magnesiumförlusterna. Insulin fungerar
    som ett magnesiumsparande hormon i njurarna. I vissa studier har det visats
    att magnesiumbrist försämrar insulinkänsligheten och därmed blodsockerkontrollen
    hos diabetiker."

  20. Martin
    @Doc

    Mig veterligen finns det inga studier som säger att en HC-kost ger försämrad insulinkänslighet.
    Men det finns studier som visar att kost rik på kolhydrater och framför allt fibrer förbättrar insulinkänsligheten samt att ett högt intag av mättat fett försämrar den samma.

    Om vi nu ska prata vetenskap.

    "Habitual intake of diets with a high glycemic index and high glycemic load or diets with a high content of total carbohydrate including simple sugars was not associated with the probability of having insulin resistance. Furthermore, intake of dietary fiber was inversely associated with the probability of having insulin resistance."
    http://care.diabetesjournals.org/content/28/6/1397.abstract

  21. Martin,
    "Om vi nu ska prata vetenskap"? :)

    Dra inte för stora växlar på enstaka osäkra observationsstudier. De bevisar inte orsakssamband. Här har du något intressant att sätta tänderna i:

    http://annals.highwire.org/content/142/6/403.abstract

  22. Doc:

    Fast nu svarar du ju iofs med en studie på de som redan har diabetes. Martins fråga var väl snarare hur pass vedertaget det är att ett kolhydratrikt kostintag i sig är en oberoende faktor som riskökning för insulinresistens?

    Jag tror själv att risken ökar ju mer kolhydrater som äts, kanske mer i kombination med mättat fett som akut sänker insulinkänsligheten? Men det är fortfarande svårt att visa i observationsstudier.

    Det Martin påpekar är ju bara det underlag som finns. Utan att värdera om han tycker det är rätt eller fel, bra eller dåligt. En RCT med friska över lång tid är inte direkt enkel att få till. "Ät så här så ser vi om du fortare får diabetes" blir svårt att få igenom vid en etikansökan :D

  23. Martin
    @Doc

    Ok, du kan få fler studier om du vill.

    "Total carbohydrate, dietary fiber, fruit fiber, vegetable fiber, legume fiber, glycemic load, and refined grain intakes were not associated with prevalence of the metabolic syndrome."
    http://care.diabetesjournals.org/content/27/2/538.abstract

    High-carbohydrate, high-fiber diets increase peripheral insulin sensitivity in healthy young and old adults
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/52/3/524

    Jag pratade inte om studier på redan sjuka nu, men även där finns det ju studier som visar att kolhydrater och framför allt fibrer är positivt.

    High-carbohydrate, high-fiber diets for insulin-treated men with diabetes mellitus
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/32/11/2312

    Beneficial effects of a high carbohydrate, high fiber diet on hyperglycemic diabetic men
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/29/8/895

    Metabolic effects of high-carbohydrate, high-fiber diets for insulin- dependent diabetic individuals
    http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/54/5/936

    Long-term effects of high-carbohydrate, high-fiber diets on glucose and lipid metabolism: a preliminary report on patients with diabetes.
    http://care.diabetesjournals.org/content/1/2/77.short

    "A diet high in complex carbohydrate and leguminous fibre improves all aspects of diabetic control, and continued use of a low carbohydrate diet no longer appears justified."
    http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T1B-4...

    Sen är jag väl medveten om att det finns studier som visar att låg-kolhydratskost också kan vara positivt. Men ville mest påpeka att det inte är så enkelt som att kolhydrater = livsfarligt.

  24. Ulf Söderström
    Martin
    Vi kanske, som jag sagt tidigare i den här trråden, ägna en extra tanke åt mineraler och vitaminer. Det kanske inte bara handlar om fett och kolhydrater. Jag testar själv att öka andelen magnesium och tycker mig uppleva klara förbättringar. Har nu ett kalcium-magnesiumförhållande på <2:1. (enligt MinMat.net).
  25. Martin
    Ulf

    Det tror jag inte alls är en dum idé.
    Jag tror, precis som du säger, att fokus rent generellt bör ligga mer på att man ska äta så naturligt och oraffinerat som möjligt, utan att lägga så stor vikt vid fördelning av makronutrienter. Att hålla på att diskutera och räkna på hur många gram kolhydrater som ska räknas som LCHF i tid och otid blir ingen friskare av.

  26. Catherine
    Det intressanta med Westmans och hans medförfattares bok "The new Atkins, the new you" är att de betonar vikten av kalori- OCH kolhydratbegränsning för viktnedgång. Budskapet är att fett är viktigt för viktnedgång, men att man samtidigt skall undvika att överkonsumera kalorier. Citat från sid 69: "It's essential that you eat enough natural fats to provide satiety, the satisfying sense of fullness, keep your fat metabolism humming along and make foods tasty. But that doesn't mean you should eat so much that you end up with a calorie bomb (...) Use a table spoon of oil to dress a small salad (...). If you have two salads a day and need more oil, forego a knob of butter".

    På sid 70 ges riktlinjer för att få i sig tillräckligt med fett under en dag:

    -2 msk olja till dressing
    -1 msk smör
    -25-30 g grädde
    -55 gram ost
    -2-3 ägg
    -2-3 portioner kött, fisk, kyckling el skaldjur
    -10 oliver och/eller en halv avokado
    -55 gram nötter eller frön (efter induktionsfasen)

    Det här är m a o ingen lågkolhydratkost som förordar obegränsade mängder med fett. Tvärtom betonar författarna att det för viktnedgång är viktigt att hålla koll BÅDE på kolhydrat- och energiintaget.

    Jag skulle inte ens vilja kalla det lågkolhydratkost à la LCHF öht (annat än i induktionsfasen), då mängden kolhydrater höjs efter hand, allt eftersom man går igenom de olika faserna, och i slutfasen ("lifetime maintenance") kan kolhydratintaget ligga så högt som 100 g per dag. Det kanske är mindre än många nutidsmänniskor får i sig genom skräpmat, men det är knappast LCHF.

    Den mängd fett som anges som fingervisning i boken (se ovan) skulle t o m kunna passa in i Viktväktarnas nya ProPoints-program, om man sparar in points genom att undvika bröd, pasta m fl kolhydratrika livsmedel.

  27. Cathrine,
    De har lite politiskt korrekta meningar med, men fokusera inte på någon detalj så hårt att du missar huvudbudskapet.

    De förespråkar som du skriver att äta sig mätt på tillräckligt med fett. De förespråkar att begränsa kolhydraterna, inte kalorier.

    Inte heller LCHF-förespråkare i allmänhet förespråkar att vräka i sig onödiga mängder fett. Man bör äta tills man är mätt helt enkelt. Det är ungefär samma budskap.

  28. Catherine
    Du har nog rätt, Doc...jag blev lite förvånad när jag läste boken, för jag läste Atkins Diet Revolution häromåret och tycker nog att Westmans bok är lite striktare (eller lite mer politiskt korrekt är kanske en bättre sammanfattning)...trots att jag förväntat mig motsatsen, med tanke på att den kom 30 år efter Atkins' bok och snarare borde innehålla nyare rön...men du har nog rätt i att inte fokusera för mycket på detaljer och därmed missa helheten :-)

    Jag tror det du säger på slutet är oerhört viktigt. I debatten ibland (inte specifikt här, utan överlag) blir budskapet ibland något förvrängt och det blir lätt till "ät hur mycket fett du vill och rasa i vikt". Kvällstidningarna tycker jag ibland har lite oseriösa vinklingar. Jag känner flera som prövat LCHF utifrån detta synsätt och som mått så dåligt att de övergett metoden en gång för alla, eller också har de inte gått ner i vikt eller kanske t o m upp och därför dragit slutsatsen att det inte fungerar. Jag tror personligen att de ätit MER (fett) än de behöver, kanske för att de blir till sig av glädje när de efter alla år av viktväktande äntligen får äta fett igen...och så överdriver de åt andra hållet och viktnedgången uteblir. Kanske ligger det något i vad Anna Hallén brukar skriva, nämligen att vissa ständiga bantare ätit sönder sina naturliga mättnadssignaler?

  29. Cathrine: Tror de flesta som "misslyckas" hamnar i landet Lagom eller Ingenstans. Man överger inte kolisar och socker helt. Bara ökar fettandelen och envisas med "lite" ris, pasta och "en" potatis + en "ynka" skiva bröd. Mättnadssignaler kan lätt övertrumfas av känslor, sug och beroende. Finns naturligtvis individuella undantag som bekräftar regeln.
  30. Anna
    Jag har läst både Skaldemans och Litsfeldts böcker, och om jag inte missförstått dem (inte alls osannolikt) hävdar de att man i princip kan äta hur mycket fett som helst - eller iaf väldigt mycket - så länge man i stort sett nollar kolhydraterna. Jag har också läst Westmans bok (efter att sett en intervju med honom här) och tycker vid en jämförelse att Skaldeman och Litsfeldt är betydligt mer liberala när det gäller fettintaget. Jag vet inte om det hänger samman med att Westman och hans kolleger är läkare - Skaldeman skriver i sin bok Ät dig ner i vikt! om Atkins att han som läkare tycktes ha svårt att frångå kaloriteorin (Atkins hävdade att man äter mindre med lågkh-kost eftersom suget minskar och därmed automatiskt får i sig färre kalorier). Med andra ord - tenderar läkare - med undantag för Doc, AD och några till - att vara mer politiskt korrekta?
  31. Stella
    Själv misslyckade jag med viktnedgången, eftersom jag tuggade sockerfria tuggummin. Trodde i min enfald att de var ok.
    Fick låna en blodsockermätare, och såg då att bs steg till väldiga höjder!!
    Inte konstigt att jag inte gick ner, trots strikt lchf.
  32. LCHF är fabulöst enkelt. Men tyvärr, det finns även många "små" fallgropar. Som lök på laxen kan de vara individuellt betingade. När man varnar för dessa fallgropar blir man betraktad som enkelspårig taliban i foliehatt. I bästa fall renlärig fanatiker eller sekterist.
  33. Lund
    Stella, så märkligt att ditt blodsocker stiger av att tugga sockerfritt tuggummi.
  34. Stella
    Lund: Kan inte komma på vad det annars skulle kunna vara. För att verkligen kolla om det var sant, så hade jag inte ätit något och bara druckit vatten. Ändå visade bs på 9.7...!!??
    Det var 3 timmar efter måltid.
  35. Lund
    Eftersom jag själv gjort samma experiment med sötningsmedel, utan minsta effekt på blodsocker, så drar jag slutsatsen att det finns en individuell variation.

    Men du ska kanske äta samma sak exakt kl 8.00 (eller 12.00 eller annat klockslag), ta ett antal blodsocker regelbundet och efter tre timmar ta ett tuggummi, fortsätta kolla blodsockret några timmar till, förslagsvis tills nästa måltid. Upprepa detta under ett antal dagar, så kanske du kan uttala dig säkrare om sockerfria tuggummins effekt på blodsocker.

    Det finns så många faktorer som kan påverka, inte bara vad man gjort närmaste timmarna.

  36. Fia
    Alltför många som lätt går i den fällan att sockerfritt=kolhydratsfritt. Sockerfria tuggumin är det för att vara snälla mot tänderna, men sockerhalkoholerna som används istället för socker är blodsockerhöjande de med (generellt har de dock lite lägre GI än vanligt socker, hur mycket varierar med sort).
  37. Stella
    Lund: Hur kan du vara så säker på att jag inte har kollat detta under flera dagar?
  38. Lund
    Stella, då borde du skrivit det...
  39. Stella
    Fia, du har så rätt. Läste på baksidan av tuggummipaketet: 67g kolh/100g
  40. Fia
    Dock får man tänka på mängderna. 1 tuggummi väger ca 1.5 gram, Hur många får en mätbar blodsockerhöjning (utanför felmarginalen) av 1 gram socker? speciellt om man har något insulin alls. Dock finns det (alltför) många som tror att det är ok att äta en hel påse tuggummi under dagen och tror att det inte ger någon påverkan.
  41. Reinhold
    Hjälp
    Stiger sockret med tuggummi ? Jag ,diabetiker äter detta mycket vid långfärder i min bil
    då inget annat kan tänkas. Hjälp mig om så är fallet.

    Vad skall jag äta istället? Nu fick jag huvudbry..

    Reinhold

  42. Erik
    Martin:
    Det har avhandlats många gånger tidigare, om att kolhydrater och fibrer ökar insulinkänsligheten.

    Visst är det så att insulinkänsligheten ökar.
    Kroppen förbereder sig helt enkelt på en situation med större kolhydratintag och det är mätbart.

    Det här har dock ingenting att göra med en sjuklig irreversibel försämring av insulinkänsligheten.

    Det är något helt annat och har ingenting att göra med hur kroppen reagerar kortsiktigt av olika kosthållning.

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg