Schizofreni och LCHF

Schizofreni

Det här är en rätt spektakulär historia. En kvinna med livslång schizofreni  (paranoida vanföreställningar och närmast dagliga hallucinationer) började med lågkolhydratkost för viktproblem. Visst gick hon ner. Men det var bara början.

Nedanstående är en sammanfattning av ett patientfall publicerat februari 2009 i Nutrition&Metabolism:

C.D.

C.D. är en 70-årig vit kvinna, som haft diagnosen schizofreni sedan hon var 17 år gammal. Detta på grund av bland annat paranoia och hallucinationer. Hon kunde se skelett, och höra röster som sade till henne att skada sig själv. Sådana hallucinationer hade hon upplevt sedan sjuårsåldern.

Hon hade varit inlagd på sjukhus minst fem gånger de senaste sex åren på grund av självmordsförsök och ökade psykotiska symtom. Hon hade överdoserat medicin, skurit sig själv och druckit rengöringsmedel.

Hon stod på omfattande medicinering för sin sjukdom, men den hade inte haft särskilt bra effekt.

Hon hade även grav fetma (141 kilo – BMI 53) och dessutom bland annat högt blodtryck och sömnapné.

Lågkolhydratkost

Hon fick rådet att minska kolhydraterna i kosten till högst 20 gram per dag (obegränsat med kött och ägg, lite ost och grönsaker).

På ett återbesök efter 7 dagar rapporterade hon att hon mådde bra, och upplevde ökad energi.

Vid nytt återbesök efter 19 dagar berättade hon att hon inte längre såg skelett eller hörde röster. Något hon märkt av när hon vaknade den åttonde dagen på lågkolhydratkost. Hon hade inte ändrat medicineringen, bara kosten. Hon åt nu biffkött, kyckling, kalkon, skinka, fisk, gröna bönor, tomat, lightläsk och vatten. Hennes vikt var 136 kilo.

Under 12 månader fortsatte C.D. med lågkolhydratkost, och återfick inte röst- eller synhallucinationer. Hon gick ner till 131 kilo. Hon hade haft 2-3 perioder då hon åt kolhydrater ett par dagar, men inga hallucinationer i samband med det.

Kan LCHF hjälpa vid schizofreni?

Detta är naturligtvis bara ett enskilt fall som inte bevisar något i sig, hur slående det än kan verka. Men i artikeln diskuteras en del andra observationer som kan tyda på att det finns ett samband mellan kolhydratintag och schizofreni.

Det har bland annat noterats att schizofreni varit sällsynt hos vissa isolerade folkslag som inte åt spannmål. Det har även noterats ett samband mellan schizofreni och glutenintolerans (gluten finns i spannmål). Flera små studier har visat viss effekt av glutenfri kost mot schizofrena symtom

En liten okontrollerad pilotstudie från 1965* visade dessutom symtomförbättring på en ketogen (strikt lågkolhydrat-) kost till 10 schizofrena patienter under två veckor. Tredje veckan, efter avslutad kostbehandling, noterades åter en försämring.

Ketogen kost har dessutom sedan länge använts med dokumenterat god effekt vid en annan neurologisk sjukdom – svårbehandlad epilepsi.

Kan man testa?

Ovanstående är naturligtvis inga bevis, men ändå rätt spännande tycker jag. Vid en sökning av litteraturen hittar jag inga studier där man testat och inte sett någon effekt av lågkolhydratkost vid schizofreni. Man vet alltså inte – mer forskning behövs.

Under tiden, eftersom lågkolhydratkost såvitt känt är ofarligt, varför inte testa?

Många schizofrena har dessutom viktproblem, inte minst på grund av medicinering. I bästa fall kanske man kan bli av med både övervikt och hallucinationer?

Mer

LCHF / Lågkolhydratkost för nybörjare

LCHF och andra sjukdomar – epilepsi, demens, karies osv

Referenser

Patientfallet beskrivs i Nutrition & Metabolism feb 2009: Schizophrenia, gluten, and low-carbohydrate, ketogenic diets: a case report and review of the literature

*/ American Journal of Psychiatry 1965: A pilot study of the ketogenic diet in Schizophrenia

Tack till Åke Carlsson för tipset om artikeln med patientfallet.

1 2

82 kommentarer

  1. Thomas H
    Det här kan säkert stämma för vissa. Dvs dom lider av någon sorts näringsbrist och kommer i en obalans. En mer näringsriktig kost får dom i balans igen och denna kost tål dom tydligen även bättre.

    Många uppfattar det här säkert som för enkelt, så kan det inte behandlas! :lol:

  2. Jögga
    Kanske går finanskrisen över om alla börjar med LCHF också?

    Den typen av berättelser tror jag vi ska akta oss för.

  3. Diabetiker
    Som sagt, det är något som inte står rätt till här.
  4. Stefan Andersson
    seihe333

    De viktiga måste väl vara att man dricker tillräckligt med Powerade ;)

  5. Lotta
    Socker är en drog och bör hanteras som en sådan. Jag tror att förklaringen kan vara så enkel att kolhydraterna skadar mer än vad vi vill tro.
  6. e
    Det finns väl åtminstone indikationer att ADHD förbättras av mindre kolhydrater så kanske kan en kost som inte ger så mycket toppar och dalar i allmänhet vara extra bra för folk med en hjärna som inte fungerar helt optimalt?
  7. pelle
    Finanskrisen beror på att banktjänstemän och mäklare blir speedade av allt socker de får i sig och därför tar vilda risker.
  8. skulle vara mycket intressant om det kom flera studier kring kosten och dess påverkan på olika sjukdomar... men jag misstänker att om det inte kan buteljeras, eller förvandlas till dyra piller så är inte forskarna intresserade!
  9. A F
    Jögga,

    Varför ska vi akta oss för sådana berättelser? För att det låter så bra så att ingen kommer att tro oss?

    Jag tycker att det är intressant, men såklart bra att Doc understryker att det är en anekdot och inget bevis. Samt att vi får vara ödmjuka och inse att det ju inte alls behöver vara energifördelningen av makronutrienter som ger effekten. Gluten var ju en intressant teori. Att vi mår bättre av att äta sådant som vi är anpassade till tycker jag inte alls känns konstigt.

  10. Fasching
    Även om det verkar "lite för spektakulärt" ska det inte avfärdas. Just ketoner som "alternativbränsle" för hjärnan är väletablerad behandling för grav epilepsi sedan snart 100 år.

    Samtidigt är kopplingen mellan diabetes och Alzheimers mer och mer aktuell, I.e. se t.ex:
    http://archneur.ama-assn.org/cgi/content/full/62.10.noc50112v1

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4315609.stm

    Det finns även en del spektakulära Alzheimershistorier därute från folk som gått över till en ketogen kost. Så det här är ett område jag tror att man ska att följa noga.

  11. A F
    kwidell,

    Forskarna kan nog vara intresserade, men de får ingen finansiering. Så sorgligt är det.

  12. Mimmi
    Bra information doc. Det finns många, många exempel att människor med olika sorters neuropsykiatriska sjukdomar, liksom psykiska sjukdomar, mår bättre med ett minskat intag av gluten bl a. T o m den dödliga sjukdomen ALS kan triggas igång av för mycket gluten i kroppen.

    Jag är säker på att vi i framtiden kommer att få ännu fler sådana kopplingar, en naturlig, förändrad kost enligt LCHF kan med stor säkerhet eliminera många skadliga och tragiska tillstånd.

    http://www.nature.com/nrneurol/journal/v3/n10/full/ncpneuro0631.html

  13. Thomas H
    Nr 2 - Magnus Nylander är en välkänd förespråkare för vegetarisk kost och han sysslar även med oxidatinsmätningar!
    Vet dock inte om han tagit prov/tester på LCHF-kostätare(vilka äter en hel del mättat fett som nu är olämpligt enligt honom) och jmf det med vegetariska kostätare. Det hade varit intressant och jmf. !!! :wink:

    Intressant inlägg - tyvärr är ju vår sjukvård totalt blockerad av att hitta sina lösningar inom "pillervärlden" vilket är att gå en omväg och krångla till det! Rätta lösningar finns nog i väldigt många fall närmare dvs. I vår KOST! :cool:

  14. KickAnn
    Varför kan vi inte vara öppna till sinnes istället för att bara avfärda saker som inte passar in i vår föreställningsvärld?

    Det är ju jättespännande att sådana här effekter kan studeras trots att det är bara i ett enda fall.

    Hoppas det triggar igång utforskargenen hos nyfikna forskare...

  15. Ja, mer naturlig mat hade minskat många sjukdomar tror jag. Fanns det ens några sk mdb-barn för 100 år sen? Idag har vi en uppsjö av olika bokstavskombinationer för ha som ursäkt för att inte vårda våra barn rätt, som exvis rätt kost, tid, engagemang... Är man närvarande som förälder då blir det automatiskt rätt kost...
    Å andra sidan, läkare myndigheter och liknande instanser talar ju om för oss HUR vi ska sköta våra ungar, för si, DET kan inte vi, vi måste ha SLV och övriga instanser som leder oss okunniga människor rätt.
    DÄRFÖR kommer inte många läkare uppmärksamma detta fall och/eller prova på sina patienter med tex schizofreni, AdHd eller liknande.

    Usch, jag känner själv hur bittert detta inlägg blev....
    Aja, ta det för vad det är- ett (oviktigt?) inlägg i debatten....

  16. Väldigt intressant tycker jag.

    Min son, som har Asperger och Adhd uppskattar min matlagning mycket mer sen jag blev noggrannare med att inte använd tillsatser. Jag äter lchf och barnen kompletterar med potatis, ris, etc.
    Sonen har blivit väldigt lyhörd för tillsatser och vill exempelvis nte längre ha smaksatt yoghurt om han bjuds. Då han var på besök i helgen hos en kamrat, berättade han det för kamratens mamma, som även hon är restriktiv med tillsatser.
    Hon frågade honom direkt om han hade Aspergers. (Hon visste inte om det) Hon påstod att det är vanligt bland Aspergare att känna av tillsatser lätt. Vilket låter helt rimligt i mina öron.
    Tillsatser, framförallt glutamat, tror jag påverkar oss neurologiskt i allra högsta grad.

    Hela skolsystemet skulle fungera bättre om skolmaten var tillsatsfri och "fetare".
    Hade en diskussion häromdagen med fritidspersonalen angående margarinet. Tydligen är skolan ålagd av kostenheten att servera barnen margarin. Personalen, samt rektor är mer inne på ekologisk mat (vilket de även lagt mer pengar på) och att undvika transfetter och tillsatser. Men... smör eller bregott skulle de inte få servera barnen och "kunde" inte ta emot från mig.

    ( Fast nu står det ändå en bytte bregott i kylen - fast säg inget... ;-)

  17. Ulf Söderström
    Kan basallergi vara en förklaring. Ursula Jonsson har i boken "Nu räcker det" ,ett exempel där schizofreni "botades" med hjälp av ändrad kost.
  18. A F
    cattis,

    Det kan vara värt att fortsätta fråga och informera (kanske ta kontakt med någon på kostenheten om det nu är de som bestämmer). Jag lyckades till slut få bort margarinet (åtminstone från smörgåsarna) till förmån för eko-bregott på sonens förskola. Förskolechefen sa: "Vi kan alltid hävda att vi gör det av miljöskäl."

  19. Thomas H
    Eftersom nu även Ursula förespråkar en BRA kost så har hon säkert mycket rätt och många bra poänger. (Bra kost = uteslut vissa matvaror)

    Dom som nu vet att Whisky blir svagare och ger sämre resultat vid utspädning kommer ju inte att stödja hennes tro och användning av homeopatiska medel, men det är förstås en annan femma! :wink:

    Även där tror jag i alla fall att hon har en hel del rätt! Så bra!

  20. HerrBanan
    Mimmi:

    Jag tänker som du, det rapporteras ju mer o mer om folk med ADHD och andra neuro-problem, men även dom inom autismspektrat har lyckats finna mer ro i sinnet med LCHF. Då är nog inte denna historia så konstig. Människor med autism upplever ju även dom saker som är konstiga, t.ex. att en hink piper när man tar i den med vänster hand, synestesi helt enkelt. Men jag har inte läst om någon med autism har upplevt att synestesin har bedarrat.

    Men som sagt, det är inget bevis, men klart intressant.

  21. A F
    Jag har försökt få kontakt med kostenheten, har ännu inte gett upp...
    Jag har förstått att de har stor makt i vår kommun, eller rättare, livsmedelsverket har stor makt, eftersom kostrådet följer deras råd slaviskt och sedan ålägger skolan detsamma. (fast eftersom mina barn inte "tål" margarin får de bregott och de får sååå gärna bjuda sina kamrater ;-)

    Jag hoppas ändå på en intressant diskussion om jag väl får tag på någon av "damerna" vid kostenheten, eftersom jag vet att de var åhörare då Annika Dahlqvist föreläste i vår lilla stad.

  22. LenaKa
    Klart att vi INTE ska akta oss för sådana berättelser. Ju fler desto bättre.
    Men det är viktigt att det är fakta och sanning bakom.... och OM det till trots skulle dyka upp motsatsen så är det viktigt att också visa på det.... även om jag inte tror att det skulle ske.
    :-)
  23. Thomas H
    Vad gör du ikväll Herr Banan? :wink:
  24. Agali
    Hej allihop!
    Jag har ätit LCHF i cirka 4 månader nu. Jag körde strikt från början, max 5% kolhydrater, mycket proteiner och fett. Har aldrig räknat på proteinerna och fettet, bara ätit av de tills jag blir mätt och gofsat på rejält med sås, creme fraiche eller vad det nu har blivit. Första 2-3 veckorna hände det grejer med vikten, jag blev av med mycket vätska och tappade 11 centimeter runt magen samt en hel del runt rumpa och lår.
    Sedan dess har det stått helt still, tyvärr. Jag har heller inte blivit piggare eller känt mig friskare än förut.

    Jag är 25 år gammal, väger 74 kg (vill ner till ca 60), har fött två barn med tio månaders mellanrum, vilket skadade både vävnader och fysik ganska rejält, och studerar på distans.
    Rör mig inte särskilt mycket, promenerar en bit varje dag förutom det vanliga springet fram och tillbaka i lägenheten. På helgerna träffar jag gärna kompisar och häller i mig halvtorrt vin. Kan det vara vinet som gör att jag inte känner mig friskare? En bekant till mig som har tränat bodybuilding i närmare 20 år sade något om att vitt vin är vätskereducerande och därmed kan hjälpa till vid viktnedgång. Har han helt fel?

    Det känns väldigt tråkigt om jag måste offra fester och socialt umgänge för att kunna gå ner i vikt och bli piggare - då är det nästan inte värt det. Att gå på fest utan att dricka vin är heller ingenting jag är intresserad av.

    Frukost är inte min grej, jag brukar känna mig både ohungrig och lätt illamående på morgonen. Jag brukar ha ett par kokta ägg i kylen att glufsa i mig framåt lunch eller på kvällningen då suget sätter in. Då äter jag dem med ytterst sparsam mängd kaviar (18% KH) bara för att jag inte är förtjust i majonnäs och saltströaren har för stora hål.
    När barnen kommer hem från dagis vid 16.00 äter vi middag, ofta köttgryta med mycket grädde, lchf-fläskpannkaka, stekt kött med stekta grönsaker och fet sås etc. Alltså helt okej LCHF-mat.
    När ungarna gått och lagt sig vid 19.00 kommer suget. Då blir det stekt bacon med ägg, rester från middagen, kokta ägg (kan äta 5-6 stycken i ett kör), smoothie på hallon, grädde och fet yoghurt eller liknande hela kvällen. Jag småäter hela kvällarna. Bara feta saker och "tillåtna" grejer men ändå. Ibland måste jag steka bacon vid midnatt för att jag är så hungrig. Sedan kan jag inte somna förrän vid två-tre på natten, upp klockan 6.30 för att lämna barnen på dagis till 8 och sedan hem igen. Då hamnar jag nästan oundvikligen i sängen och sover fram till 12-1 någon gång istället för att ta itu med skolarbetet. Detta måste jag göra, sätter jag mig med mina böcker somnar jag. Tre timmar kvar sen till att göra 8 timmars skolarbete, äta, duscha etc.

    Det fungerar inte, jag måste bryta trenden på något sätt. Jag har försökt att inte gå och lägga mig utan äta istället. Fungerar inte, jag blir trött och somnar iallafall. Jag har provat att åka in till stan direkt när jag lämnat barnen och varit i full gång hela dagen för att bli trött och komma i säng i god tid på kvällen. Det fungerar ibland, jag somnar. Men nästa dag är det samma sak igen - tröttheten är där.

    Nu känner jag hur mitt skolarbete går åt helvete, liksom mitt psyke. Jag hade verkligen hoppats på att LCHF skulle hjälpa mig att ta mig ur det här (har varit så här i ett par år nu, var arbetslös innan jag började läsa) men det händer ingenting! Jag tänker inte ge upp, jag vet att det är rätt sätt att äta, förstår varför det fungerar osv. Bara inte på mig. Hjälp mig!!!

  25. Molly
    Mycket intressant! Hjärnan är ju en stor fettklump så varför inte! Jag tror kosten betyder mycket mer än vad vi någonsin kan förstå just nu. Mer forskning behövs.

    Tycker fruktdebatten är härlig! Mer av den varan - fler bomber får gärna släppas! Det får folk att tänka till, vilket vi svenskar inte har gjort på minst 20-50 år. Vi har snällt stoppat i oss vad livsmedelsverket har rekommenderat och är vana vid att kosten är religion. Och inställningen är att feta är feta på grund av dålig karaktär, punkt slut! - När ingen får ifrågasätta överheten. Nu blåser andra vindar och det är så härligt! Äntligen en juste debatt!

    Kanske kan det leda fram till bättre folkhälsa på sikt och kanske kommer vi att se färre sjukdomar i framtiden om vi ger våra barn en riktigt bra mat med helfeta produkter och lite socker.

    LCHF är här för att stanna!

  26. Molly
    Agali!

    LCHF funkar inte som bantningsmetod om du har en ätstörning och det låter lite som ätandet är en förevändning för att starta med skolarbetet. (jag vet att det kan vara svårt att sätta igång att plugga på kvällen när man är trött - har själv varit där!) man skall visserligen äta när man är hungrig, men att gluffsa i sig en massa vispgrädde och hallon, yoghurt blir ju inte rätt. Du får inte äta mer dietärt fett än du gör av med och dessutom är det faktiskt 3 KH per dl grädde och i hallon nästan 5 per 100 g. Försök att hålla dig under 5-6 varje måltid och sluta småäta så kommer du att gå ner i vikt! Ät ordentliga mål och skippa mellansnasket. Borsta tänderna vid 20 och lås kylskåpet!
    Lycka till!

  27. A F
    Agali,

    Grattis till elva cm!

    På kolhydrater i fokus kan du få en hel del bra tips.

    Stress kan ju stoppa viktnedgång, och det låter inte som om du är helt avslappnad (svårt med två småbarn också, förstås). Det kan ju ge problem med sömnen också. Kan du plugga på ett bibliotek eller någonstans, så att du inte har så mycket undanflykter? Då kanske det räcker med 3-4 timmar, bara för att få lite struktur på dagen? Eller att plugga med någon annan, ännu hellre?

    Och ta ledigt någon gång, åk och gör någon skönt på egen hand eller med någon kompis.

    Kan du försöka få till en måltid tidigare på dagen, någon slags brunch kanske när du brukar äta äggen?

    Mjölkprodukter är ju problem för många, och smoothien låter som om den kan vara ett problem. Youghurt och hallon kan bli rätt så mycket kolhydrater. Och det är bättre med torrt vin, eller rött. Eller mindre. ;-)

    Lycka till!

  28. Agali
    Molly!

    Tack för ditt svar, men jag tror du har missuppfattat mitt inlägg en aning. Det jag har problem med är egentligen inte att jag står still i viktminskning utan snarare att jag fortfarande är helt orkeslös, precis som jag varit i flera år på kolhydratrik mat.
    Skolarbetet hade jag absolut satt igång med på fastande mage efter att ha lämnat barnen på dagis om jag bara kunnat hålla mig vaken! Som det är nu går det käpprätt åt helvete, faktiskt. Jag är en sån där som kan sova 14-15 timmar i sträck, vara uppe i 12 timmar och sedan sova lika mycket till (med avbrott för barnens morgonrutin etc) och så känner jag mig helt förstörd. Alla andra verkar bli piggare av LCHF, vaknar i ottan och skuttar upp ur sängen osv, men jag märker ingen skillnad överhuvudtaget.

    Hallonsmoothie händer inte särsklt ofta, mest blir det ägg och bacon, möjligen en liten skvätt grädde så det blir äggröra men förutom det i stort sett kolhydratfritt. Middagen på eftermiddagen är alltid ganska ointressant för jag blir inte riktigt hungrig förrän efter 19.00. Förmodfligen har det att göra med att min dygnsrytm är sannerligen sned - vilket alltihop bottnar i min sjukliga trötthet.

    Hade jag inte varit konstant trött kunde jag ha haft lite livskvalitet, orkat umgås med mina barn, motionerat, städat och fixat - inte minst fått de betyg jag förtjänar i mina kurser. Det var det jag såg fram emot mest när jag började med LCHF men ingenting händer, så det är det jag behöver hjälp med!

  29. Chilisalsa
    Jag skulle nog föreslå att faktiskt gå till doktorn bara för att kolla upp vitala värden... det finns mycket som kan orsaka trötthet. Dåligt blodvärde t.ex. Långvarig mental trötthet kan såklart oxå skapa fysisk trötthet om det håller på för länge.
  30. Agali
    A F!

    Tyvärr bor jag 3 mil från närmsta bibliotek utan tillgång till bil (inget körkort) och bussarna går bara tre-fyra gånger per dag. Annars hade det varit en bra idé. Att plugga med någon annan blir lite knepigt, jag känner ingen annan. :P Jag läser KomVux-ämnen på NTI-skolan i Umeå och det är liksom inte så att man har kontakt med klasskamrater. Även om jag lärde känna någon att plugga tillsammans med skulle vi komma tillbaks till det rent logistiska problemet. :(

    Jag sover vid brunch-tid och kan inte ta mig ur sängen. Brukar vakna både tre och fyra gånger men vara alldeles för trött för att komma upp och ta tag i saker. Sedan får jag ångest, tappar aptiten, vill inte konfrontera allt arbete som samlas på hög, får ännu mera ångest, tappar ännu mer i aptit och sover för att glömma mina problem. Ond, och snabbt nedåtgående, spiral. Här är en typisk dag för mig: (ungefär hur det såg ut igår)

    14:30 - ett glas standardmjölk
    17:40 - grillat fläsk med blandad sallad, standardmjölk
    19:20 - stekt ägg (4 st) och bacon (1 pkt)
    20:15 - vispad grädde med en näve hallon
    21:15 - salladsrester, standardmjölk
    23:45 - löskokt ägg med en gnutta kaviar (4 st)

  31. Sanna
    Agali.
    Den enda lösningen för dig heter träning. Om du börjar promenera minst en timme varje dag så lovar jag att du kommer se tydliga resultat på både våg och energi. Varför inte promenera en timme efter du lämnat av barnen? När du då kommer hem för att plugga kommer du känna dig lite mer uppe i varv. Ta med dig böckerna och sätt dig någon annanstans än hemma. Och angående maten på kvällen så har du helt klart en dålig vana, dessa är svåra att bryta men det går. Frågan är VARFÖR du äter? Du kanske behöver professionell hjälp? Terapi, coaching? Lycka till!
  32. Agali
    Chilisalsa: Usch, jag vet inte om jag vågar gå till en läkare. Han säger säkert att jag ska äta mer frukt och grönt, eller så tycker han att jag gnäller och att det "bara är att ta sig i kragen". Har lite fobi för typ alla läkare utom dr. dahlquist och Eenfeldt, men de skulle kanske skrämmas också om jag råkade på dem. :P
    Nää, jag har varit på läkarkontroller förr. Mina blodvärden har alltid sett fina ut, likaså blodtrycket och sockervärdet. Sedan slutar det med att jag känner mig som en idiot och att de tänker att jag ska sluta gå och lägga mig och hålla igång under dagen för att bli trött till kvällen. Som om jag inte skulle kunna räkna ut det själv och är dum i huvudet. Så säger jag att det inte fungerar och får till svar att jag inte har försökt ordentligt och borde äta mer frukt och grönt. >.<

    Usch, nu låter det verkligen som att jag bara är ute efter att gnälla och slår ifrån mig alla förslag med dumheter för att få uppmärksamhet eller något. Hoppas att ni kan ta mig på allvar iallafall, jag menar inte att vara en typ. :(

  33. A F
    Agali,

    Det är inte lätt att vända en sådan spiral. Chilisalsa har rätt i att du kanske skulle kolla med en läkare så att det inte är någon brist som gör att du är så trött. Jag vet hur en graviditet och amningsperiod slet på mig, så det är inte otroligt att din kropp inte hunnit ikapp fysiskt.

    Försök att få lite solljus mitt på dagen för att få ordning på dygnsrytmen (och få mer D-vitamin om det är ett problem, vilket det nästan säkert är i Umeå om du inte äter tillskott). D-vitaminstatus kan du kanske be en läkare kolla. KBT verkar vara ett bra sätt att vända på onda cirklar om det nu är mestadels psykiskt.

    Såg nu ditt inlägg om läkarskräck. Då kan du ju testa med D-vitamintillskott om du inte äter det. Minst 2000 IE/dag.

  34. Chilisalsa
    Läkare bits inte vet du ;)
    Tror nog att Doc håller med om att det bör utredas varför du känner onormal trötthet som dessutom inte verkar vara knuten till kost eftersom du känt lika innan LCHF.
    Att börja röra på sig lite mer är dock ett bra råd. Att ta en rask promme på bara en halvtimme om dagen kan ha lika stor effekt som piller. Men när man känner som du gäller det att hitta något som du ser fram emot att göra så det inte känns som uppförsbacke när man ska till.
  35. e
    Agali,

    Jag är lärare på NTI i Umeå...

  36. p
    Nya sensationella resultat från SBU.

    Att prata sänker inte Hba1c.

    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/04/29/samtal-ger-ingen-effek...

  37. Agali
    Okej, jag ska försöka mig på det där med promenader. Bor ju trots allt i en fantastiskt vacker liten by i Karlskronas skärgård (inte i Umeå, bara skolan som jag distansläser på som är där :P) så här finns fina promenadstråk precis utanför dörren. Får väl ta med mp3-spelare eller nåt så jag inte tröttnar alldeles. Kanske låna en hund av mamma.

    En tanke på det där med vitaminer kom upp: Kanske är det så att köttet och äggen jag äter inte ger mig tillräckligt med vitaminer och jag borde försöka mig på nåt sorts kosttillskott? Vad ska man ha då? Vitamineral eller nåt? Fast.... när jag gnagde på frukt i tid och otid innan LCHF var jag ju lika trött så det kanske inte alls har med det att göra. Jag går i terapi varje månad för att jag tidigare hade en himlans svår depression (medicinerar inte längre och ser ljusare på tillvaron så den värsta biten där är förbi, tack och lov) och vi har pratat om min trötthet och jobbiga nedåtspiral. 45 minuter i månaden känns dock lite mesigt, kanske jag ska öka tiden? Det där med att mental stress påverkar mig fysiskt är helt riktigt, speciellt då jag sover för att slippa oroa mig för skolan, barnen, ekonomin (fy fan för ekonomiska underskott) och hemförsökringsblanketter som ska skickas in i tid och otid. Fick en läxa av min terapeut att jag skulle skriva en lista över allt som oroar mig. Fast jag har inte börjat ännu eftersom det ger mig ångest och då somnar jag. >.<

    e: Nä, men fy vad läskigt. Säg nu inte att du undervisar EnC eller HiB för då kissar jag ner mig. ;) Förlåt, isåfall, för att jag är en usel sista-minuten och efter-deadline-elev!

  38. Molly
    Agali!
    Instämmer med andra. Du bör söka läkare för din trötthet. Det finns mycket som kan ge en förlamande trötthet. Du måste kolla blodvärde, levervärde, njurvärde, salter, sköldkörtel, infektionsparametrar, kolla hjärtat. Man kan bli trött av depression och man blir garanterat trött om man har småbarn + en del andra saker i livet och måsten (jag vet har själv småbarn!). Som sagt var sök läkare som får kolla upp varför du är så trött.
  39. Erik
    "Vid en sökning av litteraturen hittar jag inga studier där man testat och inte sett någon effekt av lågkolhydratkost vid schizofreni. Man vet alltså inte - mer forskning behövs."

    Fundera inte över detta med studier. Det blir som med fett.
    Eftersom alla har svaret redan innan studier och forskning utförts finns bara anektodiska bevis och anekdotiska bevis är värdelösa således behövs inga studier och i forskarsvängen har man parerat något som kan bli ett framtida problem, dvs man har haft fel. En helt överlägsen metod som är allenarådande inom medicinsk forskning.

  40. Molly
    Erik!

    Man måste alltid ha en hypotes för att starta en studie. Hypotesen kan sedan förkastas eller bevisas.
    Men alltid först en hypotes!

  41. Mimmi
    Agali, det kan faktiskt också vara så att du har en infektion i kroppen, som ställer till det. Vissa infektioner syns inte på vare sig CRP-prov eller andra infektionsprov och inte heller på vanliga blodprover. Om du är sådär trött som du beskriver så skulle det faktiskt kunna vara en dold infektion av något slag.

    Nu kanske de läkare som läser här skakar på huvudet men då kan jag berätta att i mitt fall så är det så och jag har visserligen positiva testprover på en viss bakterieinfektion men jag vill inte lämna ut den informationen här.

    Jag vill inte sätta ut min mailadress här men om du vill göra det så får du gärna och då kan jag maila dig för lite informationsutbyte.

  42. e
    Agali... Det är faktiskt bingo på ett av de ämnen du räknar upp...
  43. Karl E. Arfors
    Agali,
    Du har en lång berättelse och det finns många förslag från bloggare om hjälp i din "trötta" tillvaro. Jag tror att Du skall titta på
    http://www.scandlab.com/skoldkortel.html
    så får du läsa om hypothyreos - nedsatt sköldkörtelfunktion. Från min forskarhorisont verkar det så. De flest läkar förstår inte detta, man tar ett blodprov och så får du veta att du är normal.
    titta på scandlab.
    Karl E. Arfors
  44. Mimmi
    Det var bra information Karl E Arfors, jag förmodar att det är så att man själv får bekosta dessa undersökningar. Jag har själv försökt få "mina" läkare att ta ett fördjupat sköldkörtelprov och även fördjupat infektionsprov men nej. Det vill man inte.

    Eller har du någon erfarenhet av att den offentliga sjukvården använder sig av Scandlab?

    Tack igen!

  45. jon
    Agali

    Du har fått många tips men jag ska försöka ge dig några fler.
    Med ditt sömn och ät mönster så förstår jag att du är trött. Men det tyder, tycker jag också på en hög stressnivå och bristande motivation (det ena leder till det andra som leder till.....)
    Du går upp på morgonen med barnen, går och lägger dig igen för att ta dig upp till lunch....som aldrig kom. Min erfatenhet, oavsett om man äter LCHF eller vanlig kost är att en frukost är jätteviktig om man vill stabilisera sin vikt(minska). Du svälter kroppen hela dagen för att sedan gå igång med ett ätpass som sträcker sig från middagstid till sängdags.

    Att sova i flera omgångar på dagen leder till att du aldrig blir riktigt utvilad.

    Du har förskjutit hela din dygnsrytm så du sover från mitt i natten till mitt på dagen istället för sent på kvällen till morgonen. Det finns ingen av oss som skulle må bra av att gå upp mitt i natten.

    Tipsen att kolla din kropp är bra. Där kan du kanske hitta svar på några av problemen. Resten handlar om motivation och viljestyrka. Att endast ändra på kosten verkar uppenbarligen inte hjälpa. Du måste titta på hur du använder dygnets timmar.

    Gör upp ett schema hur ditt dygn ser ut. Gör sedan upp ett schema hur det borde se ut för att det ska fungera. Fundera hur du ska ta dig dit. Vem kan du ta hjälp av? Vad klarar du i dag? Vad behöver du förändra? I vilken ordning ska du förändra? Sätt upp små mål som du tidsbestämmer när de ska vara genomförda. Koncentrera dig på de målen och gläd dig åt de förändringarna du uppnått innan du tar itu med nästa mål.

    Är det rätt tid att läsa just nu?? Du kanske måste jobba med dig själv ett tag innan du kan ta itu med studier.

    Det blev en hel del. Hoppas att det är något som du kan ha användning av.

  46. Jag blir dålig av spannmål och potatis blir deppig och vill inte leva har uteslutit snabba kolhydrater i över 10 år och då mår jag bra
  47. Agali,
    Jag satt och läste ifatt bland kommentarerna och min spontana tanke direkt var hypothyreos precis som Karl E Arfors föreslog, tro mig, han vet en hel del. :-)

    Den vanliga sjukvården kan tyvärr väldigt lite om det, de tror fortfarande att det räcker att mäta på blodprov, och att levaxin hjälper alla med hypothyreos. Det är förmodligen en av våra mest underdiagnostiserade sjukdomar.

    Enligt vad jag kommit fram till beror det normalt på brist på jod+selén vilka orsakas till en del av att våra jordar är mycket fattiga på båda. Dessutom förvärras jodbristen av att jod trängs undan av fluor och brom, båda ämnena får vi i oss onaturligt höga halter av, fluor främst genom tandkräm och brom genom flamskyddsmedel. Nu skall de ju börja med fluortanter igen dessutom, och skada en generation till för livet. :-(

    Botar det gör man enligt vad jag sett genom höga doser jod i rätt form, den form man tillsätter i salt är i princip verkningslös.

    Det kan alltså vara värt att söka vidare på det och försöka hitta en läkare som kan lite mer i ämnet än sjukvården i allmänhet.

  48. LatMask
    Agali, något du kan prova på stört är Holistics D-vitaminer!
    De är extra starka och har hållit mig uppe hela vintern, som annars brukar tillbringas i dvala...
  49. HerrBanan
    Thomas H:

    Hur så? Jag förstår inte vad du menar, jo bokstavligen förstår jag, men inte mellan raderna.

1 2

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg