Rösta fram Årets hälsofrämjare 2010

Kandidaterna till Ärets hälsofrämjare 2010

Nu är det dags. Fyra personer är nominerade till priset Årets hälsofrämjare 2010. Nomineringar och omröstning sker via läsarna av Sveriges största hälsoblogg Kostdoktorn.se.

En av kandidaterna är förhandsfavorit med ett stort antal nomineringar. En annan har en gigantisk läsarskara på nätet. En tredje har den trygga trovärdighet som bara en professur på KI skänker. Den fjärde har gjort det många trodde var omöjligt.

Vem skall vinna? Du avgör.

Årets hälsofrämjare

Priset är för den person eller organisation som gjort mest för svenskarnas hälsa under 2010.

Nomineringar togs emot i denna tråden, under två veckor. En kandidat fick överlägset flest nomineringar, därefter var det ganska jämnt mellan åtta personer. Jag valde ytterligare tre värdiga kandidater bland de populäraste.

De fyra nominerade är:

Uffe RavnskovUffe Ravnskov

Få personer har ifrågasatt teorin om det naturliga fettet och kolesterolets farlighet så länge och så ihärdigt som Uffe Ravnskov, 76. Som läkare och docent har han publicerat ett hundratal artiklar och brev i ämnet i svenska och internationella tidskrifter.

Hans bok Kolesterolmyten kom redan 1991 och publicerades året efter i Finland där den bokstavligen brändes i direktsänd TV.

Nyare kolesterolforskning tyder visserligen på att frågan är mer komplicerad än svart eller vitt, men Ravnskov har tveklöst haft goda skäl att höja sin skeptikerröst.

Ravnskov fortsätter att vara aktiv i frågan med böcker som ”Fett och kolesterol är hälsosamt” (2008) och var så sent som i julas försteförfattare till en uppmärksammad artikel på DN Debatt om de sjukt fettskrämda kostråden till diabetiker.

ingvarMartin Ingvar

Martin Ingvar är välkänd läkare, hjärnforskare och professor vid Karolinska Institutet. I januari 2010 gav han sig på allvar in i kostdebatten med den storsäljande boken ”Hjärnkoll på vikten”. Han för där fram socker och snabbsmält stärkelse som bovarna bakom viktuppgång och sötsug. Han är kritisk till dagens fokus på att minska på fettintaget.

När jag skrev min bok var det ett nöje att kunna citera professor Ingvar. Som att det är ”vad du äter som avgör hur mycket du äter”, att vetenskapen tydligt visar hur fokus på kolhydraterna ger bäst viktnedgång samt hur de myndigheterna bakom de officiella kostråden ”motvilligt backar in i framtiden”.

Professor Martin Ingvar var kanske det tyngsta och trovärdigaste namnet som kritiserade kostråden 2010. Många blev säkerligen hjälpta av hans bok.

Björn FerryBjörn Ferry

Skidskytten Björn Ferry är känd för sina drastiska uttalanden i olika frågor. Men ibland påverkar man effektivast inte genom prat utan genom att, som Nikes slogan går, ”Just do it”.

Länge har det hävdats att man behöver äta mycket stärkelse (pasta, bröd, ris) och socker (sportdryck) för att klara av att träna. Kritiker som Colting har trovärdigt kritiserat livsmedelsindustrins intressen i frågan. Men Ferry gjorde något annat. Han käkade LCHF-inspirerad mat och vann ett OS-guld i skidskytte – och tackade bestämt nej till bullen i studion efteråt.

Bakåtsträvande näringsfysiologer gick i spinn och kunde inte förstå hur det var möjligt. Men nu står det klart. Kan Ferry vinna OS-guld utan tillstymmelse till pastaladdning då ska man säkert klara att hobbyträna också. Ferry går vidare med en helt ny kokbok i ämnet: ”Ferry Food: LCHF” (2011).

Katrin ZytomierskaKatrin Zytomierska

Inte alla tar bloggardrottningen Katrin Zytomierska på allvar. Men trots det lär hon ha fått betydligt fler att testa LCHF-kost än någon annan under 2010.

Med ganska många graviditetskilon att bli av med startade hon LCHF i somras, eftersom ”min syster, min killes tre systrar, deras män, hans mamma, moster och alla ‘normala’ människor i min omgivning levde efter LCHF”.

Efter många positiva inlägg, recept, menyer och bilder på bloggen, intervjuer och debattartiklar i media och uppemot 31 tappade kilon har hon visat att LCHF är ett effektivt sätt att tappa mammakilon utan hunger. Dessutom tränar hon hårt med sin LCHF-positiva personliga tränare och ammar. Hon krossar därmed liksom Ferry effektivt myterna om LCHF genom att ”Just do it”.

Zytomierskas blogg (kolla in hennes nya svar på LCHF-frågor)

Hedersomnämnanden

Övriga personer som blev nominerade flera gånger, utan särskild ordning:

Jonas Colting, Anna Hallén, Sanna Ehdin, Björn Hammarskjöld, Gunnar Lindgren, Sten Sture Skaldeman, Annika Dahlqvist.

Rösta

Bara att komma bland de fyra finalisterna visar att de gjort mycket att vara stolta över. Men bara en av dem kan få priset Årets hälsofrämjare 2009. Vem av dem blir det?

Nu är det upp till dig.


(Ordningen på alternativen slumpas)

Varsågod att diskutera och rösta på kandidaterna. Vinnaren utses efter röstning till och med söndag 23/1.

Mer

LCHF för nybörjare

Första OS-guldet på LCHF

Hjärnkoll på vikten: ännu en professor mot fettskräck!

Tidigare om Zytomierska och LCHF

Snabbkurs i kolesterol

Hjärnkirurgi nya behandlingen mot fetma

Priset Årets hälsofrämjare startades 2009. Då var Annika Dahlqvist, Mats-Eric Nilsson, Fredrik Nyström och Camilla Sparring nominerade. Annika Dahlqvist tog hem priset.

1 2 3

111 kommentarer

  1. Ove
    #47

    Karaktär är inget som är statiskt. Den förändras beroende på hur man mår och vad som händer i livet i allmänhet.
    Sen är knappast en kommentar av Katrins art här ovan avgörande för om man kvalificerar sig till hälsofrämjare eller inte.

  2. Collins
    Två av kandidaterna håller på med LCHF för sin egen prestation och hälsas skull. Att de är kändisar och viger sitt kändisskap till att sprida kunskap och rädda människor från sjukdom är mer än hedervärt, det gör dom till våra hjältar. En av kandidaterna har lagt en blytung akademisk episk vetenskaplig acceptans i vår rörelse. Hans stöd slår ut alla myter och inbillningar om vår mat för en utbildad medelklass. En kandidat började började den här kampen före alla andra och kämpade mer eller mindre ensam mot okunskapen i en värld av mörker. Han har fått många ryggdunkar men aldrig ett riktigt officiellt erkännande för all den energi och medvetenhet han delgett oss. Endast Uffe ligger minus på erkännandekontot. Hans totala arbetsinsats och den skit han fått ta från etablissemanget överstiger de andras med kosmiska mått. 3 av kandidaterna klarar sig utmärkt i livet utan den här utmärkelsen. En behöver mitt erkännande därför får han den.
  3. Anna Maria
    Uffe Ravnskov!!!
  4. marre
    Ajajaj jag röstade fel!!

    Röstade på Katrin men så läste jag hennes blogginlägg att alla tjockisar är dumma och bevisar att dom inte kan slutföra något. Tjockisar kan nekas anställning eftersom dom inte är någon bra representant för företag.

  5. Marja-Liisa
    Röstade på Uffe, hans bok har räddat en nära släkting från invalidiserande fotsmärtor och svaghet samt minnesförluster, hon fick mod att sluta med statiner innan det var för sent att bli frisk igen!
  6. P
    marre, man kan inte på denna blogg rösta bort en verklighet hur grym den än må vara
  7. JeL
    Katrin - hon har nog haft störst genomslagskraft 2010!
  8. P
    Collins, om det verkligen gäller hälsofrämjare 2010 så kanske din kandidat inte är no.1. Om det gäller hederspris så är det definitivt Uffe, men då kunde han ha vunnit redan förra året.
  9. Nr de inser att de inte behver vara rdda fr att ta naturligt mttat fett s kan de minska p kolhydraterna och p s stt bli metabolt friskare...Ring 099-206 03 och rsta Bjrn Ferry fr Jerringpriset!..Mndag kl 20 r idrottsgalan d vinnare utses.22.30 Bjrn vann inte Jerringpriset men han vann priset fr bstaprestation eller? Dessutom fick vi hrahans fru Heidi bertta att de ska f barn till sommaren. Ska nog till valdigt manga LCHF are for att ens markas pa marginalen tror jag Kaxiga personer som Ferry eller Therese Alshammar brukar ha valdigt svart att havda sig i dylika tavlingar...
  10. My
    http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=1576654

    Härlig människosyn...knappast.

    Föredöme....knappast.

  11. chilisalsa
    Fast nu var det ju inte det det handlade om...
    eller i år för den delen.
  12. Bumlingen
    Som idrottare på LCHF (orientering och skidor) går min röst till Björn Ferry.

    Som föregångare med sin kost har han gjort att allt fler har fått upp ögonen för att man kan prestera med kolhydratkost. Den 1 december hade Dagens Industri en annonsbilaga som heter Vinterstaden Östersund.

    Den kan läsas online som pdf här: http://www.dagensindustri.se/Bilagor/

    Den intressantaste artikeln finns på sid 4 - "Guldfabriken skapar
    förutsättningar för eliten" Där kan man bl.a. läsa följande:

    "Och i ett nytt ”Nutrition lab” ska forskarna
    hitta vägar för att optimera varje
    individs näringsintag och vägleda idrottarna
    i kostrådgivning. HC Holmberg tror
    att det här kommer att vara de hetaste
    forskningsområdena de närmaste åren
    och vill lägga ytterligare resurser där.
    Den allmänna uppfattningen har
    länge varit att ett stort kolhydratintag
    är viktigt för att man ska kunna träna
    och prestera på hög nivå. Men den
    teorin ifrågasätts av en del personer
    och det fi nns exempel på idrottare
    som går sin egen väg.
    Skidskytten Björn Ferry är en av
    dessa. Inför förra säsongen gick han
    över till så kallad jägarkost*. En av
    Sveriges bästa triathleter, Jonas Colting,
    har länge kritiserat vårt intag av
    kolhydrater och äter i stället precis
    som Ferry mer av en jägarkost. På
    NVC pågår studier kring ämnet.
    – Det handlar dels om vad man tar
    in, dels tajmingen när du tar in protein
    efter ett styrkepass. Vi vill öka
    förståelsen för detta genom våra labb,
    säger HC Holmberg."

    Så nog ger Ferrys prestationer ringar på snön... Go Ferry!

  13. Har problem med att ga ner i vikt. Har ni tips? i4v
  14. Trams:
    http://www.foodmonitor.se/index.php/forskning-a-ingredienser/2-forskn...
    Att lyssna på Livsmedelsverket har väl aldrig varit lyckat?
  15. hejssan
    All ära till Uffe men om en elitidrottare visar att det går att träna och vinna med lågkolhydrat är det nog det som sprider mest ringar i vattnet. Fler kommer att få ögonen upp för LCHF.
  16. Jag minns när jag såg Uffes bok "Kolesterolmyten" i bokhandeln för många, många år sedan. Jag har alltid varit intresserad av träning och nutrition. Jag noterade boken - tror till och med att jag tog den i handen och tittade på den. Men jag gick vidare, med den förhastade bedömningen att detta nog inte var seriöst. Enigheten var ju så total.

    Idag ser vi att Uffe hade rätt, åtminstone vad gäller kritiken mot den felaktiga uppfattningen om kolesterolet. Sen finns säkert mycket kvar att utforska, och det är ju också vad Uffe framhåller i sin nya "Så hålls kolesterolmyten vid liv". Där lägger han fram en hypotes om vad orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar kan vara. Det låter ödmjukt och sympatiskt.

    Men mest av allt minns jag den där boken, "Kolesterolmyten", som låg där i bokhandeln, ihjältigen, ignorerad - även av mig. Jag tycker också Uffe är en hjälte. Därför röstade jag på honom, även om jag kanske tror att känsdisar som Katrin får ett större genomslag på befolkningen.

    Men om inte pionjärer som Uffe Ravnskov satt igång kampen, då någon gång i urtiden, så skulle inte kändisarna idag kunna föra fram den enkla versionen av budskapet. Om inte Uffe börjat då, skulle vi fortfarande kanske sväva i okunskap.

  17. anhörig
    P,

    Verkligheten är ju att det finns många hälsofrämjare, vilket är grymt bra!
    Både för LCHF och folkhälsan. Att många drar sitt strå till stacken visar att LCHF inte står och faller med en person. Vissa har jobbat ambitiöst och seriöst under lång tid medan andra är nykomlingar. Alla behövs.

    Om det nu endast finns utrymme för en "Årets Hälsofrämjare" hoppas jag personligen på Uffe Ravnskov. Ytterligare motivering känns överflödig, jag instämmer i tidigare.

  18. De har varit styrda frn livsmedelsindustrin...Om Mars nu vergtt frn mttade fetter till solrosolja s vet vi inte om de har gtt ur askan i elden.Om de tidigare har anvnt hrdade margariner s r det bttre med solrosolja. Nr de inser att de inte behver vara rdda fr att ta naturligt mttat fett s kan de minska p kolhydraterna och p s stt bli metabolt friskare...Ring 099-206 03 och rsta Bjrn Ferry fr Jerringpriset!..Mndag kl 20 r idrottsgalan d vinnare utses.22.30 Bjrn vann inte Jerringpriset men han vann priset fr bstaprestation eller? Dessutom fick vi hrahans fru Heidi bertta att de ska f barn till sommaren. i DN idag.Bjrn Ferry har just kommit ut med en bok tillsammans med Cathrine Schck...Frut ville han ju inte kalla sin kost fr LCHF d han antagligen tyckte att beteckningen var fr infekterad.
  19. Kjell G. Holmsten
    Röstade som Collins och det han skrev var bra! På Uffe Ravnskov förstås.
    Han artiklar och böcker är banbrytande och en stor anledning till att Annika D. vågade ge sig in på LCHF idén, det är vad jag tror! Hoppas på Uffe.
  20. Masse
    Jag finner det helt otroligt att Katrin Zytomierska finns med som ett alternativ!
    Hennes inställning till människor som inte passar in i samhällsnormen, då framför allt överviktiga, är avskyvärd och hatisk!
    Hon är så ofantligt cynisk och kall och främjar snarare mobbning och utstötthet.

    Att jämföra henne med de övriga som blivit nominerade är skrattretande! Jag tycker verkligen att ni ska tänka om.

    Alla som inte tagit del av hennes hemska inlägg borde göra det:

    http://finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=1576654

  21. A F
    Masse,

    Jag håller med, det är för sorgligt. Hon använder exakt samma bedrövliga retorik som doc brukar markera kraftigt mot när den kommer från "inouter".

    Men jag antar att det är knepigt att stöta sig med en kändis och bloggerska med så många läsare. Har man tagit KZ i båten får man kanske ro henne i land.

    Fast jag är rädd att med vissa vänner behöver man inte så mycket fiender.

  22. Jag håller med om att det var ett av Zytomierskas osmakligaste inlägg på mycket länge.
  23. A F
    Tack för klargörandet, doc. Och grattis på födelsedagen!
  24. Ninnan
    Skulle KZ bli vinnare så är det i tävlingen: vem som dragit ner lchf i skiten.
    Rössner och kompani verkar som änglar bredvid henne.
  25. Har hon "förvillat" oss? ;)
  26. Ninnan
    #75
    I varje fall mej. Jag har kollegor, vänner och släkt som är fula, tjocka och har akne.
    De jobbar och är glada ändå.
    Har inte heller märkt att de har akne i hjärtat- konstigt..
  27. Men Ninnan! Vad umgås du med för människor egentligen? Alla jag känner är vackra. Fast inte så snygga som jag förstås. ;-)
  28. bejje
    "Nyare kolesterolforskning tyder visserligen på att frågan är mer komplicerad än svart eller vitt, men Ravnskov har tveklöst haft goda skäl att höja sin skeptikerröst."
    Jag undrar lite över den formuleringen, Doc. Hur är det med kolesterofrågan egentligen? Jag har haft hjärtinfarkt och äter statiner. Har övervägt att sluta med dem när jag läst Uffes senaste bok. Nu blir jag osäker, vad är det den nyare kolesteroforskningen egentligen visar?
  29. bejje,
    Att totalvärdet visserligen säger väldigt lite om risken för hjärtsjukdom, men fördelningen säger desto mer. Lågt HDL, höga triglycerider och gott om små täta LDL är dåligt.

    Lär mer här:
    http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
    eller i min bok.

    Om man har känd hjärtsjukdom kan det vara klokt att ta statiner, åtminstone om man inte kan få perfekt fördelning ändå. Statiner minskar på de små täta LDL-partiklarna. Det gör dock även LCHF-kost, utan statinernas biverkningar.

  30. bejje
    Ok, tack Doc.
    Jag har just fått byta till en starkare dos av statiner för mina kolesterolvärden har inte gått ner tillräckligt. Det hade visserligen minskat något. Totalkolesterolet hade minskat från 8,34 till 7.83; trig hade minskat från 0,7 till 0,6; LDL från 5,1 till 4,7. Tyvärr hade HDL också minskat, från 2,96 till 2,84. Totalkolesterolet ska ner till under 4,5! Suck!
    Jag skulle önska att din bok skulle läsas av alla läkare.
  31. bejje,
    Med så låga TG och högt HDL lär dina LDL-partiklar vara stora snälla och fina. Sammantaget ser det ut som en bra fördelning med mycket låg risk.
  32. bejje
    Tack för svaret Doc. Det var vad jag trodde också. Jag ger fanken i statinerna! :)
  33. Bokmal
    T a c k U f f e R a v n s k o v !

    Uffe Ravnskov har varit min "idol" sedan 2004 så givetvis röstade jag på honom.

    Vid den tidpunkten hade min mamma tagit Simvastatin i flera år och hade problem med sina ben. Varken hon eller jag förstod vad det handlade om.

    Av en händelse upptäckte jag tidskriften Hälsa (augusti 2004?) på bibliotekt - ett speciellt kolesterolnummer.

    Jag läste artiklarna och en läkare (helhetsdoktorn) skrev att han börjat tvivla på den s.k. Kolesterolhypotesen. Han hänvisade dessutom till http://www.thincs.org.

    Så upptäckte jag att detta internationella,kolesterolskeptiska nätverk leddes (leds fortfarande) av en man med skandinaviskt namn - UFFE RAVNSKOV.

    Hans första bok - Kolesterolmyten fanns på biblioteket.

    Jag skrev till Uffe Ravnskov och berättade om min gamla mamma och fick ett mycket informativt och vänligt svar.

    Jag insåg att det bästa vore om hon slutade med medicinen - men varken hennes läkare eller hon själv var inne på den linjen.

    Jag sökte vidare på Internet och upptäckte sidor som medications.com, askapatient.com, spacedoc.net och peoplespharmacy.com och det fanns hur många patientberättelser som helst.

    Många patienter hade problem i rörelseapparaten (smärta, svaghet, domningar, pirrningar etc.).

    En del hade också problem med minnet.

    Ja, biverkningarna var mycket omfattande och många patienter fick sin livskvalitet helt förstörd.

    Jag började översätta fem berättelser åt gången för min mamma och till slut tog det skruv - hon trappade ut medicinen så sakteliga för att sluta helt.

    Dessförinnan hade jag skrivit brev till hennes läkare - mycket vänliga sådana - och bifogat de amerikanska patientberättelserna, men det hade ingen effekt.

    Jag förmodar att de nationella riktlinjerna är allenarådande oavsett vilken ålder det är på patienten eller hur personen mår.

    Stort tack Uffe Ravnskov.
    Ditt mål har inte varit att tjäna snabba pengar.
    Du har varit mycket modig och envis och Du förtjänar verkligen priset.

  34. Bokmal
    Till Beije - kommentarer nr 78, 80 och 82

    Jag har ingen som helst koppling till vården, men jag vill ändå tipsa Dig om en del böcker och hemsidor. Flera nära och kära har stått på statinen Simvastatin (produktnamn = Zocord, i USA = Zocor).

    De flesta statiner har likartade biverkningar.

    De kan visa sig snabbt - eller gradvis över åren.
    Då händer det att patienterna får andra diagnoser - och mer mediciner - eller också kan de få höra att det är ålderskrämpor som de får leva med.

    Det var min gamla mamma som fick mig att börja läsa på om statiner (och mycket annat) och det är något som jag rekommenderar andra.

    Det bästa man kan göra är att försöka att bilda sig en egen uppfattning - speciellt som det handlar om livslång medicinering - och kanske t.o.m. enbart i förebyggande syfte för något som man tror kommer att hända.

    Kanske har Du redan läst Uffe Ravnskovs två senaste böcker:
    Fett och kolesterol är hälsosamt - om gamla och nya kolesterolmyter
    Hur kolesterolmyten hålls vid liv
    (www.ravnskov.nu)

    Duane Graveline har författat:
    Lipitor - thief of memory
    Statin Damage Crisis (bra om biverkningar bl.a.)
    Det finns också en ny bok som bara finns för nedladdning på nätet
    (spacedoc.net)

    Anthony Colpo - The Great Cholesterol Con
    Malcolm McKendrick - Bok med samma titel, två skilda böcker

    John Abramson - Overdosed America
    Melody Petersen - Our Daily Meds
    Joel F. Kauffman - Malignant Medical Myths
    John Virapen - Piller & Profiter
    Marcia Angell - The Truth About The Drug Companies
    Overtreated - Shannon BrownLee
    Robert Moynihan + Alan Cassels - Selling Sickness
    Arne Melander + Lars G. Nilsson - Läkemedelsanvändning & patientnytta

    Den sista gruppen av böcker är mer allmänna.
    De flesta kommer från USA, men mycket av det som beskrivs är relevant även här.

    Slutligen vill jag rekommendera att Du googlar:

    "Wonder Drug That Stole My Memory"
    Artikel från Daily Telegraph mars 2009. Under den finns 140 kommentarer.
    Stephen Hudson har även skrivit en uppföljande artikel - reaktioner från läsare.

    "Jag är sjuk av medicinen" alternativt "Kolesterolsänkande medel förstörde Åkes liv", Aftonbladet 2001-09-06

    "Jag är förgiftad av Simvastatin", artikel av Lars Olenfeldt i Newsmill 2009.

    "Biverkningar från läkemedel orsakar onödigt lidande och stora kostnader för samhället" (juli 2010) - debattartikel i SPF:s medlemstidning Veteranen. Där finns många kommentarer - en del handlar om statiner.

  35. Elisabeth
    Masse 70# mf,l

    Stackarn kan ju inte ens skriva normalt. Hennes texter vimlar av slang och svordomar. Om någon läser det hon skriver med behållning tycker jag synd om dem. Jag bor i Tyskland där minnet fortfarande är smärtsamt levande av vad som hände för inte så länge sedan med människor som inte ansågs passa in i de gällande normerna. Uppriktigt sagt förstår jag inte vad som skiljer Katrins uttalande åt från renodlat rasistiska eller ärekränkande uttalanden? Hon kanske tror/anser att alla överviktiga blivit det pga bristande karaktär och självdisciplin, men vilka normer gäller för personer som blivit överviktiga pga sjukdom (som jag själv blev av hypotyreos innan jag fick diagnos och adekvat behandling i kombination med lågkolhydratkost?) Skall de behandlas mildare eller lika strängt som de som "bara" ätit sig tjocka och således inte har en sjukdom att skylla på? Och hur skall man behandla personer med akne; skall de delas in i olika grupper? "Har ätit för mycket choklad" (dvs "skyll dig själv"), "Har en hudsjukdom" osv? Eller skall vi göra det lätt för oss själva och slå fast en gång för alla att ALLA som inte passar in i normalitetsmallen är mindervärdiga och således inte förtjänar att få jobb, hitta en partner, beviljas huslån eller vad man nu vill, utan i stället skall isoleras från omvärlden och placeras där de gör minsta möjliga skada???

    Normalt sett hyllar jag den tekniska utvecklingen och möjligheten att sitta var som helst i världen och kommunicera med andra i realtid, men när vem som helst får publicera vilka osmakliga och kränkande uttalanden som helst om andra på nätet inser jag att tekniken har sina begränsningar!

    Det finns ett ord som jag tror att Katrin skulle vara betjänt av att slå upp och läsa mer om: EMPATI.

  36. Elisabeth
    Doc #79.

    Med anledning av det du skriver:

    Vid min senaste hälsokontroll i december visade det sig att jag har lågt HDL (strax under normalgränsen), normalt LDL (men nära nedre gränsen) samt normala triglycerider men också de nära nedre gränsen. Totalkolesterol normalt men i nedre tredjedelen av normalskalan. Jag äter lågkolhydratkost sedan ett år tillbaka, har gått ner 20 kg i vikt (är numera normalviktig), äter mycket tonfisk och skaldjur samt ägg men tyvärr inte lax 3 ggr/vecka som många rekommenderar. Min läkare har varit negativ till lc-kosten och trodde att mitt LDL och totalkolesterol skulle vara skyhöga pga ägg och bacon (ägg äter jag 3-4 om dagen och bacon flera ggr/vecka), men det var som sagt inga problem.

    Anser du att mina värden ger upphov till oro, eller är det OK om LDL, trigl och total-k ligger under övre normalgränsen? Enligt min läk kan HDL rätta till sig med mer fet fisk el Omega 3-kapslar. Jag äter redan i nuläget mycket oliver och avokado, men det kanske inte påverkar kolesterolnivåerna?

    M v h
    Elisabeth

  37. Elisabeth,
    Du skriver inte vad värdena är precis men jag har svårt se vad som skulle oroa med det du berättar om.
  38. Elisabeth
    Doc,

    Labbsvaren är från ett tyskt labb och jag vet inte om samma gränsvärden används i Sverige men så här ser de ut:

    Totalkolesterol 153 (ref 45 mg/dL)
    LDL 99 mg/dL (ref <115)
    triglycerider 79 mg/dL (ref <150)

    Finns det något här som tyder på att lc-kost inte skulle vara bra för mig eller mitt kolesterolvärde? Hur får jag lättast upp HDL-värdet som var det som oroade läkaren mest?

  39. Elisabeth
    Hej Doc,

    Värdena är från ett tyskt labb och jag vet inte som samma gränsvärden används i Sverige men så här ser de ut:

    totalkolesterol 153 mg/dL (skall ligga under 190)
    HDL 38 mg/dL (skall ligga över 45)
    LDL 99 mg/dL (skall ligga under 115)
    triglycerider 79 mg/dL (skall ligga under 150)

    Det enda som ligger utanför normalintervallen är således HDL och var det som oroade läkaren mest. Vad bör jag göra för att öka det? Finns det f ö något i provsvaren som ger upphov till oro, eller kan jag lugnt fortsätta med lc-kost?

  40. My
    Håller verkligen med Masse #70 och Elisabet #84. Katrin raggar röster bland sina läsare oavsett om de ens har en aning om vad LCHF är eller inte så gör de naturligtvis som hon önskar. Hur ska de övriga 3 ragga röster i så fall? Nej, trist att hon likaställs med de andra 3 personerna som verkligen är LCHF's stolta hårt arbetande ansikten och föredömen utåt. Visst ska hon hyllas där hon detta förtjänar men därtill göra henne till en kandidat till ett sådan tung och viktig titel för LCHF tycker i alla fall inte jag att hon är värd. Årets hälsofrämjare bör väl även vara en god seriös förebild (som kan fånga upp så många skeptiker som möjligt), inte håna och bespotta överviktiga (det har hon regelbundet gjort i åratal och uppenbarligen står fast vid), människor med akne, arbetslösa, även sina läsare emellanåt osv. :(
  41. Lund
    Utifrån resonemanget i # 88 så kan inte Martin Ingvar heller vara godkänd kandidat.
    Martin är fettskrämd jämfört med vad en normal högfettätare rekommenderar. Martin rekommenderar inte en högfettkost.
  42. Bokmal
    Jag röstade på Uffe Ravnskov.
    Han är min "idol" alltsedan jag upptäckte honom 2004.

    Då hade min gamla mamma, som ordinerats Simvastatin sedan något år, en del problem med sina ben (muskelsvag, värk, pirrningar, bränningar, kramper m.m.).

    En dag såg jag att tiskriften Hälsa hade artiklar om kolesterol (aug. 2004?). Där uttalade sig "helhetsdoktorn". Han skrev att han började bli tveksam till Kolesterolhypotesen och hänvisade till thincs.org (ett internationellt kolesterolskeptiskt nätverk).

    Jag upptäckte att det leddes av en man med ett skandinaviskt namn - UFFE RAVNSKOV.
    Jag googlade det och såg att han hade författat Kolesterolmyten och den fanns på biblioteket.

    Det var intressant läsning.

    Jag började söka information på nätet och fann patientberättelser på medications.com, askapatient.com osv och många hade problem från bl.a. rörelseapparaten. En del led också av minnesstörningar. Ja, biverkningslistan var mycket, mycket lång.
    Många hade fått sin livskvalitet helt förstörd.

    Jag skrev till Uffe Ravnskov och tackade honom samt berättade om min mamma och fick ett mycket informativt och vänligt svar. Sedan dess har jag läst alla hans böcker och mängder av andras.

    Jag skrev också vänliga brev till mammas läkare och undrade om hon skulle kunna trappa ut -för att slutligen sluta, men han var avvisande.

    Jag översatte fem patientberättelser åt gången för min gamla mamma. Lånade böcker till henne och sedan fick det sjunka in.

    Så småningom slutade hon.

    Jag hoppas verkligen att Uffe Ravnskov vinner denna omröstning.
    Han har aldrig arbetat för att tjäna snabba pengar. Han har kämpat för det han trott på - år efter år trots "snålblåst".

  43. Esperanza
    Tack Doc för att du upprättade mitt förtroende för Kostdoktorn genom ditt tydliga avståndstagande mot Zytomierskas tjockhetsande. Det verkar finnas fler än brittiska hälsoministrar som är "kognitivt utmanade".

    Det är väl bra att KZ sprider nyttan av LCHF och att människor därigenom får ett bättre liv men det är bara för sorgligt och patetiskt att hon kan bli Årets Hälsofrämjare. Årets sämsta skämt 2011 skulle alltå vara avgjort redan i januari...

    För mig är Martin Ingvar nummer ett.

  44. Helge
    Jag tycker alla fyra kandidaterna har goda egenskaper. En del av dem kanske också har dåliga egenskaper,men vilka har inte det? Jag har lagt min röst på Uffe Ravnskov,som stretat så länge i motvind. Men nu börjar vinden vända.

    Helge

  45. bejje
    Tack Bokmal. Böckerna har jag läst. Tyvärr blev jag ändå lite osäker för hjärtläkaren var så tvärsäker på att högt kolesterol är en riskfaktor. Han bara viftade undan min fråga om de olika värdena och sa att det bara är totalvärdet som räknas.
    Jag ska kolla på nätet, de adresser som du föreslagit.
  46. Molle
    bejje,

    Om du vill puffa hjärtläkaren i rätt riktning kanske du kan visa honom artiklarna i Läkartidningen som säger att apolipoproteiner är bättre riskmarkörer. Länkar finns på Doc's kolesterolsida.

  47. Uffe Ravnskov fick min röst
  48. Sirkku
    Den personen som väckte mig från början är Sten-Sture Skaldeman. Jag tycker inte att han får tillräckligt med uppmärksamhet.
  49. lucas
    Uffe Ravnskov får min röst. Han har tidigt bevisat att läkemedelstillverkarna tjänar stora pengar på förfalskade forskningsresultat om kolesterol. Mycket modig man som förtjänar alla pris han kan få.
  50. Lund
    Det verkar som om Katrin kommer att vinna. Gott så.

    Då alla, inklusive Katrin vet att majoriteten av rösterna på henne är "bara" för att hennes fans gillar henne och inte för att hon framgångsrikt fört ut LCHF till en bredare allmänhet, så förpliktar denna vinst. Nu måste hon föra ut LCHF till allmänheten. Och hon måste göra det bra.

    De smått (vår/bikini)-hysteriska bantartjerna som läser hennes blogg för att få bantningshjälp behöver verkligen informeras om vad som händer med kroppen på sikt om/när man svälter sig. Det behöver inte handla om anorexi, det räcker gott att svältbanta som Katrin och Gynning så framgångsrikt gjorde tidigare, alla härmade efter. Lycka till med jobbet Katrin.

1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg