Radioinslaget med professor Marcus och mig på nätet

Lyssna: Banta med vispgrädde och bearnaiseås

Här är de 15 minuterna om LCHF i P1 med mig och professor Marcus.

Tyvärr var Marcus i en studio medan jag var med via telefon, så mitt ljud blev något sämre (det fanns ingen ledig studio i Karlstad den tiden).

Vad säger du? Vad var bra, vad var dåligt och framförallt: Vad kan jag göra bättre nästa gång?

PS: Margareta Lundström har kommenterat programmet med ett intressant öppet brev till Studio Ett.

1 2

87 kommentarer

  1. Gunilla Larsson
    Jag lyssnade på inslaget i bilradion på väg hem från jobbet med stort intresse. Det var lite synd att du Andreas inte fanns i en studio.Men det gör inte så mycket egentligen, din röst hördes bra. Jag tycker att du är mycket kunnig på området och vet att du besitter stora kunskaper om ämnet!

    Jag kan förstå att du inte vill vara alltfär påstridig, eftersom människor som mår bra av, och förespråkar LCHF,av någon anledning kallas militanta. Calude Marcus sa till och med i debatten att det är så. Undrar vad han grundar det på? Mitt tips till dig Andreas är ändå att du kan vara lite mer påstridig och försöka i än högre utsträckning berätta vad du vet. Dock anser jag att detta inte är helt lätt då många journalister verkar vara just fettskrämda och utifrån detta ställer sina frågor.

  2. Du klarade dig bra som vanligt!

    Det var helt klart bra "slutresultat" mot många tidigare gånger, men svårt för dig att ta plats över telefon. Kul att höra från Marcus att man faktiskt får gå ner i vikt på LCHF numer, men tragiskt att han fick ta så mycket plats oemotsagd.

    Toppenbra att du fick säga hur länge du ätit LCHF och att du har bra blodvärden, det nappade programledarna bra på. Undrar hur många dieter Marcus och Hellenius följt under åren? Det väger tungt att tala utifrån egen erfarenhet.

    Trist att det var så partiskt vinklat med icke-kunniga intervjuoffer, men det kan ju inte du påverka.

  3. Zepp
    Tycker tillomed CM blivit så len i truten att jag nästan kan hålla med honom!

    Klart att det finns enstaka individer som mår bäst och har hälsan på annat än LCHF.

    Grejen är väl att alla kostråd är felaktiga mer eller mindre, då det mesta handlar om individuella skillnader.

    Sen så handlar det väl om huruvida myndigheternas fettskrämda kostråd har någon som helst bäring inom det vetenskapliga?

    Och man lever av lite olika mat i olika världsdelar.. och synbarligen så kan man ha hälsan på lite olika macronutrientfördelning.. det är väl mer det där med att man förstofrämst måste äta mat med näring, sen kommer fördelningen in.

  4. moraklockan
    Bravo Andreas!

    jag tyckte du gjorde dig jättebra i radio, lugn , sansad pålläst.
    jag blir så trött av att höra Macus.
    men han börjar kanske vackla lite.
    Keep up the good work.!
    vi sågs på Duse camping i år.

  5. Du klarade dig mycket bra. Tyckte det blev liiite rörigt att hanga med när du talade om olika kolesterolvärde. Om man själv inte kan mycket om dessa värden och om läkarvård så är det svårt att hänga med, kanske kan ta det på barn nivå nästa gång :-)

    Viktigt är att lyfta fram att kostråden inte ändras då det handlar om att "erkänna" att vi sagt fel i så många år. Just detta är det viktigaste som bör lyftas fram när man talar om att personer som vill göra en ändring har svårt att välja vilken väg de bör ta.

    Tycker mycket väl du bör använda dig själv och dina patienter som exempel men även pointera att det tyvärr finns personer som inte lyckas gå ned med LCHF (dock är denna % andel mycket liten)

    Folk ser oss "lchf personer" som en sekt för att vi är bestämda att de vi gör är så rätt men ärligt varför inte? Vi har testat, vi känner av skillnaden och vi mår bra. Klart man vill sprida det till nära och kära! Vi kan lyssna på andras kost åsikter men ingen kommer ändra på min åsikt efter 6 månader på LCHF.. Efter 6 månader i en friskare kropp.

    Keep it upp - du är bäst!

  6. Det enda jag kan "klaga" på är att du skulle stått på dig mer när CM gång på gång tjatade om att vi enligt han vräker i kött och att vi äter en högproteinkost. Och du skulle dessutom upplyst lyssnarna om att studien han refererar till visar att det är korv, bacon och hamburgarekött mm. som verkat ge ökad risk för cancer, inte rent svenskt kött (och absolut inte gräsbeteskött som många av oss väljer)
  7. Karin Olsen
    Jag har aldrig mått så bra i kroppen som jag gör nu. Ok om det gör mig till en militant LCHF áre så kan jag ta det.
  8. Mättat fett höjer det farliga LDL. SANNING?
  9. Maria
    Jag förstår inte varför gubben envisas med det där jäkla fullkornsbrödet, varför fattar han (och många andra) inte att man kan leva gott utan bröd, pasta, potatis och ris!? Så konstigt är det faktiskt inte, jag blir så trött. Och sluta kalla LCHF för diet, please.
    Bra jobbat Andreas!!
  10. Stuxen
    Varierat varierat.
    Gammal sanning,
    Tror,, bevis
    Stor ökning
    5,2 - 5,3

    Nog.
    Bra när man går ner i vikt.

    Mindre kött.
    Mycket fisk.
    Problem.
    Enskilda individer.

    Studier

  11. Nam
    Tummen upp - suverän insats! Du fick verkligen med det viktigaste, och sista ordet! Tycker inte alls att du behöver vara mer påstridig, ibland rätt väg att gå men däremot inte alltid, speciellt inte på telefon. Också skönt att ni inte pratade i mun på varandra. Du förtjänar mer än väl ett glas vin!
  12. Lars F
    Jag tycker att du gjorde det bra, inte allt för påstridig utan lugn och saklig.
    Det var ett par saker jag funderade över under samtalet.
    Hur kan en kost som är bra för människan medans hon går ner vara nästan dödlig när hon slutar gå ner.????
    Sen det här med långsiktiga studier...bara det att vi existerar borde väl vara en lång studie så god som någon. Jag menar dagens fettskrämda kostråd har ju inte funnits sååå länge och människan som ras har ju hängt med några år.

    Nu kan ju vän av ordning säga att vi blev inte så gamla förr i tiden men som släktforskare så har jag sett att väldigt många blev mellan 70-90 år även på 1500-talet, troligen utan att veta ett smack om mättade och omättade fetter.. eller är jag fel utef??

    MVH Lars F

  13. Sofia
    Toppenbra! Kunnig och saklig!
  14. Johan
    Du kanske kan referera till de studier av ursprungsfolk och deras hälsa som gjorts och göra kopplingen till vad vi ätit i evolutionär tid, för att inte tala om den fetmaexplosion som skett sedan fettskräcksråden infördes. Det tycker åtminstone jag är rätt starka argument.
  15. Thomas H
    Bra talat Andreas! Tycker Marcus är lite ologisk genom att köra med att kosten är bra så länge man går ned i vikt och sen för dom som inte går ned i vikt så är den jättefarlig...... Märkligt!
  16. Johangym
    Andreas bästa insats hittills !
    Detta var ju en lugn och sansad debatt, ingen mening vara påstridig här.
  17. Johan H
    Ovanligt bra debatt. Tydlig och saklig. Varje person fick uttrycka sig och inte prata i mun på varandra. Tycker du gjorde ett bra jobb. Du var lätt att höra trots att det var telefon. Jag har svårt att se vad du skulle kunna göra annorlunda. Intressant att se hur argumenten mot lchf har förändrats genom åren. Nu är det långtidseffekterna som är det som alltid ska hackas på, ofta. Verkar tunna ut i argumenten emot.

    En intressant aspekt av att gå ner i vikt är att man faktiskt äter mindre, och totalt sett minskar sitt energiintag när man sen har gått ner i vikt, eller är det kött per kg kroppsmassa de jämför emot?

    Något som ofta kommer upp är "sunda förnuftet maten" äta lite av varje, äta lagom av saker och ting.
    Vad är lagom då? och enligt vem? tar man en amerikan, en svensk, en tysk, en japan osv och tittar på vad de äter på en dag så slår jag vad om att det är olika. Går man tillbaka 50 år i tiden så lär skillnaden vara ännu större..för att inte tala om 1000 år. Trots att kroppen fungerar densamma. Så vilken lagom ska man välja om man nu ska kika på lagomkosten. Betyder olika för varje individ och är en högst känslomässig värdering..Det låter bra men betyder vad som helst. Alltså det spelar ingen roll vad du äter.. fast de tycker de!

  18. mats
    Det är ju ett smått fantastiskt uttalande Claude gjorde!!". Det finns enstaka individer som inte blir sjuka av lchf"
    Det skulle ju innebära att flera hundratusen personer skulle vara sjuka pga lchf...??
    Det skulle du Andreas angripit hårt tycker jag.
    Sedan kanske tagit upp mer om kolestorol tex LDL a och b .
    Lite tuffare har du blivit men tycker nog att du kan attackera lite mer än att bara försvara.
    Vore bättre att de fetträdda fick gå i försvar och att du sedan pulvricerar deras studirr en efter en.
    Bra jobbat men jag vill se dig ännu tuffare!!
    Mvh
    Mats
  19. David
    vore det inte dags att alla vi som lyckats med lchf träder fram lite mer? en samling/lista på namn och hälsovinster. ge alla kritiker svart på vitt. här är vi och så här mår vi och så här äter vi. vi borde bli några tusen.....
    Svar: #30
  20. 1968
    En bra insats av Andreas. Nästan omöjligt i en sådan situation att bemöta den häpnadsväckande osakligheten han möts av från Claude Marcus, som sluggar vidare med grundlösa påståenden om vad "vi vet". Den starkt vinklade inledningen med intervjuer av diverse "svenssons" och någon "forskare" (hörde inte vem) var ju ett journalistiskt bottennapp av kolosalformat för att komma från den enda radiokanal jag faktiskt lyssnar dagligen på och har (i alla fall lite) förtroende för :-(

    Verkar som om journalister (de flesta?) inte verkar vilja lära nytt och gå till botten på områden där "sanningen" redan är upptäckt...intressantare att gräva bland fakturor och kvitton på diverse myndigheter för att "avslöja" och göra scoop. Hade jag varit journalist hade jag läst böckerna av min prisbelönta kollega Gary Taubes, en av världens främsta vetenskapsjournalister, och funderat över hur forskningsläget kan vara så extremt motsägelsefullt och bristfälligt inom just kost och hälsa under så många decennier. Det räcker att man är läskunnig och normalbegåvad för att inse att det som finns dokumenterat i Gary Taubes (med fleras) artiklar och böcker inte är "hittepå" av en okunnig tyckare. Det är ju inget GT hittat på, utan något han från en från början neutral och vetenskapligt hederlig position kommit fram till genom en nästan exempellös research (7 år?) med stark vetenskapsteoretisk integritet. Good Calories, Bad Calories är bitvis ganska arbetsam att ta sig igenom (särskilt som den är skriven på engelska på hög nivå) men mycket intressant och upplysande för den som orkar ta sig igenom den.

  21. Professor Göran
    Du är välbalanserad som vanligt :)

    Jag skickade också ett mail till Studio 1

    Hej,

    Intressant inslag i Studio 1 idag om LCHF som jag nu lyssnat på.

    Jag har forskat inom den ”hårda” naturvetenskapen (metallurgin) i stor sett hela mitt liv och har under de senaste åren blivit alltmer intresserad av kostfrågor av naturliga skäl som det kallas. Naturliga skäl till ett intresse är förstås att man har fått ett problem och vill lösa sitt problem. Jag drabbades själv av en mycket allvarlig hjärtinfarkt 1999 som resulterade i att i princip bara ”halva” hjärtat fungerar men tackade ändå nej till en bypassoperation och satsade istället på att ta tag i själva orsaken (dvs. forska) till varför jag hade hamnat på intensivvårdsavdelningen och resultatet av denna ”snabbforskning” var då att jag ändrade framför allt på den felaktiga kosten och slutade därför med allt godis med omedelbar verkan som det kakmonster jag nu var (och fortfarande är trots att jag nu aldrig äter kakor). Jag har förstås inte en forskarutbildning inom naturvetenskap inte för inte! Till överläkarens förskräckelse upphörde jag också med hänvisning till samma logik med alla hjärtmediciner som de skrev ut. 2005 förklarade man sedan att jag inte längre var ”sjuk” och kallade mig därför inte längre till några återbesök. I journalerna noterade man förstås detta – se nedan.

    2009 drabbades min fru av allvarlig sockersjuka och då beslutade vi oss för att om det nu var så att hon blir sjuk av socker (vilket faktiskt alla kolhydrater omvandlas till i matsmältningsapparaten) så ska vi därför inte äta mer kolhydrater eftersom det ju är dessa som uppenbarligen är själva orsaken till att hon blir sjuk. Detta är ett rent vetenskaplig förhållningssätt i min egen forskarvärld. Vi blev med andra ord strikta LCHFare över en natt – närmare bestämt natten till midsommarafton 2009. Hon tar heller inga mediciner mot sin sockersjuk men blir omedelbart sjuk om hon ”fuskar” det minsta – dvs. hon är allvarligt sockersjuk och blir därför sjuk av att äta kolhydrater men om hon inte gör det så blir hon med samma logik inte heller sjuk.

    Min fru blev av med alla sina sjukdomssymptom efter ett halvår och en del försvann omedelbart – tarmproblemen t.ex., hon fick ganska snabbt tillbaka sitt mörkerseende och problemen med den s.k. perifera neuropatin försvann till slut efter ett halvår. Dessutom blev vi som extra ”bonus” av med all vår övervikt under loppet av två år (20 kg för mig själv och 12 kg för min fru) och det är förstås ingenting vi gråter över.

    Alla våra värden är nu perfekta. Vi har båda ett blodtryck på 110/60 vilket för en allvarlig hjärtsjuk person som jag själv på 66 år faktiskt är ”löjligt bra”. Vi mätte alldeles nyss blodsockerhalten nu en timme efter middagen, som bestod av renskav, och min fru hade då ett värde på 4.6 medan mitt var något högre på 5.1 och här misstänker jag att mitt något högre värde beror på att jag ”syndade” före middagen med ett stor plommon som hängde framför näsan på mig i trädgården.

    Idag känner jag mig också ganska ordentlig ”påläst” även inom kostvetenskapen och för mig är därför LCHF just en vetenskap för att denna kost helt enkelt stämmer bäst med verkligheten och dessutom anser jag att det finns en vetenskapligt logik dold här som inte kommer fram i den officiella kostvetenskapen.

    Fortsätt med er ”kritiskt grävande” journalistik!

    Hälsningar

    ----------------------------------------------------------------------
    Göran Sjöberg, Professor
    Materials Research and Development Manager

  22. Gunnar
    Jag tycker du vann debatten. Tror inte han vet så mycket om biokemi, paradoxalt nog. Fler kemister eller fysiker som Taubes skulle snoka på de medicinska domänerna.
  23. Sara
    Jag blir lite förvånad över att Prof. Marcus säget att det "finns studier på LCHF kost då man inte går ner i vikt" samt att "det finns långtidsstudier som visar att efter att tag slutar man gå ner i vikt på LCHF". Normalt sätt så brukar ju de påstå att det inte finns några långtidsstudier alls.

    Jag tror att lösningen på det hela skulle vara om SLV bara slutade ge ut råd och istället bara publicerade oberoende studier och lät all "make up their own mind". Det skulle ju onekligen vara ett steg på vägen för att låta människor ta ansvar för sen egen hälsa. Jag blir nästan rädd när jag pratar med människor hur lite de can om basic näringslära. Märker det framför allt i min generation (20 +/- 5 år).

    Snyggt jobbat under intervjun Andreas, jag tycker du kan vara stolt!

  24. Anders S
    Det har kommit en utredning som föreslår att man ska lägga ner Radiotjänst. Istället för tv-licens ska man ha en ny skatt.

    Det enda vettiga vore att sälja ut den statliga propaganda-tv-n och propaganda-radion och göra om till en betalkanal eller lägga ner. Finns det någon som helst anledning att skattefinansiera denna osakliga smörja som vräks ut dygnet runt? Gammelmedia har för länge sedan förlorat sin trovärdighet.

    Slopa SVT!
    Slopa SR!
    Slopa marknätet!
    Slopa Radiotjänst!

    Instämmer med Björn Feltens bloginlägg: http://felten.yi.org/blog/?p=232

  25. Maggan A
    Jag gick faktiskt ut till bilen och lyssnade (har taskig radiomottagning i huset) ;-)

    du svarade bra Andreas men jag tycker ändå att diskussionen var en aning "tam". hade jag varit en osäker lyssnare som ville få mera kött på benen ang. vilken väg att välja hade jag inte blivit klokare efter detta.... ord står mot ord... vem ska man tro på...

  26. Bo
    Sara,
    "Normalt sätt så brukar ju de påstå att det inte finns några långtidsstudier alls."

    Precis när det passar så har man magiskt tillgång till långtidsstudier men när LCHF har typ 17-0 i jämnförande studier av god vetenskaplig kvalitet ja då "finns inga långtidsstudier"

    Vilka tomtar de är etablissemanget/globalisterna.

  27. avksom
    jag är lite nyfiken på varför diskussionen inte tog upp hdl/ldl när det gäller den finska undersökningen som ändå var utgångspunkten för programmet?.. det enda jag uppfattade var att man hade hittat en uppenbar ökning av kolesterolet överlag.. 5,2 till 5,3 tror jag det var?.. det säger ju ingenting om ev. förändringar i ldl/hdl-proportionerna.
    Svar: #31
  28. Du låter inte dumma påstående rubba dina cirklar. Snyggt. Bra kombination av vederhäftig och fötterna på jorden. Proffsigt gjort Andreas! :)
  29. Peter
    Strålande bra jobbat, lugn och balanserad. Sedan kan jag hålla med om att du ska i valda situationer kliva fram och ta mer plats. Ta t ex detta med grovt bröd som CM tar upp, hur många mår bra av det. Försök beskriva vad det ger för effekter i våra kroppar, för det är en av de större vinsterna LCHF ätare gör, vi slipper blodsockersvängningarna mm.

    Må väl och tack för ditt engagemang

    Peter

  30. Gäst

    vore det inte dags att alla vi som lyckats med lchf träder fram lite mer? en samling/lista på namn och hälsovinster. ge alla kritiker svart på vitt. här är vi och så här mår vi och så här äter vi. vi borde bli några tusen.....

    Doc har ju en mängd vikthistorier att börja med. Kanske kan dom samla sig i ett nätverk och träda fram tillsammans?
    http://www.kostdoktorn.se/kategori/viktnedgang/vikthistorier/

  31. Vän

    ...den finska undersökningen som ändå var utgångspunkten för programmet?..

    Du kunde möjligen ha riktat kritik mot den finska studien och den finske generaldirektören.

    Svar: #34
  32. Lasse1
    En ide för docs räkning vore om vi skickade in mail var 3dje månad med personnummer och samtliga blodvärden. skulle väl resultera i en ganska OK studie och något för DOC att kunna referera till?
    Hans bror skulle förmodligen i ett nafs kunna föra in denna data i en databas, eller till och med med enkla medel och en registrering kunna låta oss fylla i den själva och bara ta del av resultaten. (Löpande)
  33. Lars Bern
    Satt i bilen oh råkade höra programmet. Jag hade velat ha fram t vå saker. Det ena att Marcus inte är opartisk eftersom han har starka bindningar till industrier som lever på dagens kosthållning och behandling av de symptom den ger. Det andra så skulle jag i dina kläöder passat på att starkare påpeka att blodsocker och insulinnivåer är betydligt mer relevanta hälsomarkörer än kolesterol.
    Annars tycker jag du skötte dig bra.
  34. avksom
    jag? va? O.o
  35. Helge
    Jag satt också i bilen och lysnade, och det är ingen tvekan att Andreas vann debaten. Intrycket av CMs insatts är att hans svar skapade nya frågor. Dels har han ändrat sig . Nu är det inte farligt
    att gå ner i vikt på LCHF, vilket han hävdat tidigare, Men det skulle vara farligt att "hålla vikten" på LCHF, varför det skulle vara såkunde han inte föklara, och Andreas 6 år på kosten, och "ängeln
    i rummet" vara att alla visste att Andreas inte är ensam om att ha gjort den resan, De minskade utan tvekan rimligheten i CMs resonemang om att det skulle vara farligt att hålla vikten på LCHF.
    Så Andreas svar förklarade saker, medans CMs svar skapade nya frågor(och nya proplem för CMs försök till förklaring. Debatt tekniskt gjorde Andreas ett väldigt säkert intryck.
  36. Majoren
    Helt ok debatt, CM är inte alls så fördömande och tvärsäkert negativ som han varit tidigare, han har fått kalla fötter och insett att han tidigare varit på väg att måla in sig i ett hörn som kommer att bli väldigt pinsamt att stå kvar i.
  37. avksom
    alla dessa långrandiga förklaringar om varför Eenfeldt vann debatten tyder mest på att det inte var speciellt uppenbart för gemene man att det var någon som vann öht.. speciellt när det är redan lchf-övertygade personer som sköter förklarandet.. just sayin.
    Svar: #38, #39
  38. alla dessa långrandiga förklaringar om varför Eenfeldt vann debatten tyder mest på att det inte var speciellt uppenbart för gemene man att det var någon som vann öht.. speciellt när det är redan lchf-övertygade personer som sköter förklarandet.. just sayin.

    "Nån enstaka individ blir inte sjuk av LCHF.
    Folk som inte går ner i vikt av LCHF är det livsfara för.
    Ät mörkt fullkornsbröd och frukt som är jättebra för hälsan.
    Mättat fett höjer det dåliga ldl kolesterolet.
    Alla dieter som man går ner i vikt av är bra för hälsan."

    När motpartern CM spottar ut sådana idiotpåståenden så anser jag Doc som en vinnare.

  39. Maggan A
    "speciellt när det är redan lchf-övertygade personer som sköter förklarandet.. just sayin."

    Vilka personer hade du väntat dig på denna blogg?

    Svar: #40
  40. avksom
    lchf-övertygade personer såklart?.. det var bara ett förtydligande om varför långa förklaringar här imo mest tyder på att det förmodligen inte var uppenbart för gemene man att Eenfeldt vann debatten.
    Svar: #42
  41. Sara
    Jag tycker att avksom har en stor poäng. Vi som redan är "frälsta", vi med all våran kunskap, vi som verkligen har insett vad som får oss att må bra, vi försöker hela tiden vrida och vända allt till våran fördel. Säga att "våran sida" är starkast i debatter etc. "för bevisen är ju övertygande".

    Jag tror vi måste börja inse att alla inte är lika "utbildade" som vi och att var och varannan Svensk fortfarande tror att LCHF är en "mode diet" som går ut på att äta bacon och dricka grädde. Att folk helt enkelt överlag knappt vet vad kolhydrater, fett och protein är. Mer än att - fett är ju det som gör en tjock.

    Hur många finns det inte där ute som har misslyckats för att de inte förstår att LCHF inte innebär att man kan äta 1 liter grädde om dagen, att huvudpoängen är att man ska lyssna på sin kropp, hitta sin mättnadskänsla och inte bara slänga i sig obegränsat med fett.

    Jag tror att för den vidare skaran så måste vi göra det lättare att förstå vad LCHF verkligen innebär, att LCHF är en livsstil och inte en diet, att LCHF måste anpassas till varje enskild individ.

    Sara, 22, diabetiker typ 1 som med strikt LCHF och träning (under 10 kolisar/dag) har sänkt sina insulundoser från; Lantus: 32E, Humalog:10+10+10+7 till Lantus: 12E, Humalog: 1+1+2. Hba1c: 39 mmol/mol i Juni utan några toppar och dalar.

  42. Maggan A

    "lchf-övertygade personer såklart?.. det var bara ett förtydligande om varför långa förklaringar här imo mest tyder på att budskapet förmodligen inte gick fram för gemene man."

    Jag befarar att du har helt rätt i det du säger.

  43. Johan
    Måste säga att jag är väldigt besviken. Kändes som ett "nu vill jag riva av det här innan jag drar hem på fredag eftermiddag"-jobb av journalisterna/programledarna... Väldigt dåligt pålästa. Ointressanta dåliga frågor. Ska man intervjua en professor som man vet kommer hänvisa till en samlad expertis och ospecificerade studier som visar att bla bla osv så måste man läsa på för att kunna följa upp frågorna och inte bara jamsa med. Dom kunde iaf ha tagit 5 minuter å googlat lite på kolesterol, LDL HDL, insulin och blodtryck, kanske lite om diabetes så kunde dom iaf ha låtsats kunna någonting... Nu blev det bara skitfrågor. Jag tyckte hursomhelst att utifrån förutsättningarna gjorde du bra ifrån dig med ett föredömligt lugnt och samlat intryck. Det är synd att det alltid bara hinns med att skrapa lite på ytan, tjata lite snabbt om kolesterol, droppa några studier och sen tack och adjö - i ett längre programformat hade du haft större möjlighet att knäcka honom... Uselt betyg till P1 -bra betyg till claude marcus (som som vanligt kom undan med schablonsvaren utan följdfrågor). Mycket bra betyg till kostdoktorn.
  44. Johan
    Just det en sak till: det här är ju ett marathonlopp där det gäller att vara lugn och saklig och vinna i längden- Att attackera mer skulle ju bara bekräfta mångas bild av att LCHFare är ett gäng militanta talibaner. Nej fortsätt med din trevliga, sakliga, lugna framtoning - det vinner du på i längden även om det innebär att du måste låta en del skitprat passera - man måste lita till folks förmåga att märka när någon svamlar...
  45. Ska man försöka se det här lite opartiskt (vilket redaktionen hade vissa problem med) så tror jag att det är väldigt svårt för en osäker person att bli klokare av detta inslag. Både Andreas och Claude låter helt enkelt övertygande om man inte har egna erfarenheter. Men det är väl det det handlar om, man får själv försöka tänka ut vad som kan vara bra för en. Det gjorde vi för 1,5 år sedan och det har vi inte ångrat (mer än i vissa sociala sammanhang såklart) sedan dess.

    Ett råd till nästa gång Andreas, eller någon annan LCHF-personlighet, uttalar sig i media är väl att poängtera att de flesta som äter LCHF äter inte speciellt mycket mer kött än innan. Bilden hos de oinsatta är ju att vi äter oxfilé med bearnaisesås dagarna i ända. Och att de flesta som kör LCHF äter mängder med grönsaker (i många fall betydligt mer än innan) och även fisk och fågel. Samt att det allra viktigaste att dra ner på i sin kost är kolhydraterna.

  46. David
    Ett stort problem som jag har märkt på t.ex kollegor och vänner är att de hällre är lite sjuka/överviktiga än att sluta med socker. Många tycker även så om sina barn. Det är ju bara att ta medicin så kvittar det vad man äter. Det är mycket skrämmande.
  47. Det Claude MC Donald Marcus inte tänker på är att många av de LCHF are han sågar längs fotknölarna har ätit hans frukt,grönsaker/fullkorns kost innan vi startade med LCHF. Personligen saknar jag inte blodtrycket på 148/99 då och 120/80 nu. Jag har inte gått ner i vikt senaste året utan ligger kvar på bra vikt nu. Alla värden ligger mitt i alla intervaller. Plus att jag energi som aldrig sinar. Sover som ett vaggat barn på nätterna. Men det är klart man belastar inte längre sjukvårdsapparaten och det är säkert det Herr Mc donalds är mest rädd för.

    Förslag: Kan inte alla vi LCHF are ta våra värden och sammanställa dem i en databas här hos kostdoktorn exempelvis så har alla en grund att jämnföra med, så skickar vi in nya resultat varje år. på detta sätt å blir vi lite eastande för sjukvårdsapparaten. Vad sägs om det Andreas?

  48. Maria
    Men börjar vi inte ha ätit LCHså länge nu så skeptikerna måste fatta att detta inte är en modenyck?
    Och kan man inte sammanställa våra blodprov i en studie av dem som ätit LCHF tex i mer än tre år?
  49. Bengt
    Bra att det dina blodvärden togs upp, det borde ju få tvivlarna att intressera sig tycker man, vore intressant att veta CM-s blodvärden.

    Själv har jag nyligen fått svar på mina blodvärden efter 1,5 år med strikt lch, som väntat helt perfekta värden på allt, men det visste jag nästan innan testet, för energin och livsgnistan är på topp hela tiden numer. jag säger inte att kosten passar alla, men nästan alla.

    Gjorde testet för att kunna visa andra ett papper som styrker det jag säger, att kosten är hälsosam,
    Som hobbyforskare är det också kul att följa upp vad som händer i kroppen, och gör att intresset för kosten, hela tiden hålls vid liv.

  50. Ja, Marcus har lugnat ned sig en aning, men det är besvärande att hans referenser till "studier" som inte finns skall få stå oemotsagda.

    Även om Eenfeldt har solidare mark att stå på än Marcus, så är det ett taktiskt felgrepp att hänga upp sig på "studier", vilket båda gjorde. Sådana är ointressanta, när det finns ovedersagd klinisk erfarenhet. Taubes visade ju fram en hel katalog med sådan erfarenhet:

    Brillat-Savarin i Frankrike på 1820-talet,
    Harvey/Banting i England på 1860-talet,
    Wilhelm Epstein i Tyskland på 1880-talet,
    Blake Donaldson i USA på 1920-talet,
    Derrick Dunlop i Skottland på 1930-talet,
    Alfred Pennington och Hilde Bruch i USA på 1940-talet
    Richard Mackaness och John Yudkin i England samt George Thorpe i USA på 1950-talet,
    Robert Kemp i England på 1960-talet

    Till dessa kommer Wolfgang Lutz i Österrike, vars bok "Leben ohne Brot" fortfarande är det gedignaste som skrivits om KH-restriktion (Inte den förvanskade amerikanska utgåvan).

    Med lite frikostighet kan t.o.m. hävdas att Hippokrates var "LCHF"-are. Det hade vi en bit om här:

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/16/hippokrates-tillbaka-igen-m...

    Kontrasten mellan artificiella "studier" och klinisk erfarenhet spetsade vi till i form av "Nyttmyten", som ligger som Kunskapsmyten V i den mytsamling vi erbjöd Stephan Rössner:

    http://www.seniorbloggen.se/skribenter/citat-till-senior

    Temat var också aktuellt i en kommentar till Rössners inslag om psykosociala problem:

    http://www.seniorbloggen.se/skribenter/fetma-ett-psykosocialt-perspektiv

1 2

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg