Öppet brev till professor Mai-Lis Hellénius

Med anledning av att läkemedelsföretaget Pfizer finansierat Karolinskas ”livsstilsmottagning” skickade jag just ett öppet brev med frågor till dess chef, professor Mai-Lis Hellénius. Vi får väl se om hon svarar: 

Mejlet

Hej Mai-Lis!

Det har kommit till min kännedom att läkemedelsföretaget Pfizer finansierat din livsstilsmottagning på KI:
Karolinskas och Hellenius livsstilsmottagning betalas av Pfizer!

Jag skulle gärna vilja ha en kommentar av dig kring detta. Specifikt undrar jag:

  1. Finansierar Pfizer fortfarande livsstilsmottagningen helt eller delvis?
  2. Om ja, varför nämns inte detta på mottagningens hemsida?
  3. Har Pfizer på något sätt varit inblandad i din så kallade ”livsstilsprofessur”? Har Pfizer ekonomiskt stött professuren nu eller tidigare?

Jag anser att allmänheten förtjänar svar på ovanstående frågor som naturligtvis påverkar trovärdigheten.

Ovanstående mejl publiceras som öppet brev på Kostdoktorn.se.

Med vänlig hälsning,
Andreas Eenfeldt
www.kostdoktorn.se

Tillägg: Här är svaret.

41 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Madeleine
    Hon är anledningen till att jag hoppat av 1,6 miljoners klubben! Tycker annars att det är bra att man fokuserar på kvinnor när man ska bota kvinnor i stället för att ha män i 20-års åldern som "måttstock"... Men jag står inte ut med att hon med sina kostråd ska förstöra livet på kvinnliga diabetiker, överviktiga m fl.
    Läs vidare →
  2. Johnny Kronvall
    Jag tycker att du ska skicka brevet med posten och adressera det till Registrator. Då blir hon enligt Förvaltningslagen skyldig att svara inom rimlig tid. Det är möjligt att hon struntar i det ändå, men i så fall är registrator skyldig att påminna henne tills hon gör det (eller att det fattas ett myndighetsbeslut av själva myndigheten att brevet inte skall besvaras.
    Svar: #23, #26
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Johan
    Du kanske borde övervägt att skicka ett brev som var lite mer "titeltungt", dvs att du som leg. läkare vill utreda ärendet snarare än som "bloggare" (om än en seriös sådan).
    Sen hade jag ju också lagt in någon fråga om hon ser något hot mot hennes oberoende som läkare med patientens bästa för ögonen om det finns starka externa ekonomiska incitament för hennes mottagning.
    Hur finansieringen ser ut och vilka villkor som är knutna till avtalet hade också varit intressant. Finns det till exempel villkor om ensamrätt för vissa mediciner eller medicintekniska produkter? Hur länge garanterar Pfizer ekonomiskt understöd för verksamheten (dvs kan de "rycka bort den" på kort varsel om hon inte lyder)?
    Har Pfizer krav/anmärkningar på vilka kostråd som ges inom ramen för verksamheten? Följder de upp dessa på något systematiskt sätt?

    Jaja, vi får väl se vad hon säger. Sannolikheten i att hon bedyrar sitt oberoende får väl räknas till 1.

  2. Majoren
    Hoppas media nu gör sitt jobb med tung grävande journalistik kring denna pinsamhet, som sagt Pfizer har inget intresse av att folk blir friska, däremot att de äter kolesterolsänkande medicin så länge de lever.
  3. Maria Lilja
    Tips! Jättebra klipp från Amerikanska CBN.com

    En härligt engagerad Lorie Johnson slår hål på kolesterolmyten och pekar fingret på inflammation orsakat av socker, transfetter och för mycket omega 6. Se den!!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=AwkBB2Z6914&feature=share

    Svar: #10, #41
  4. Sivan
    Hmm... skulle tro att det inte blir några ärliga svar. Hon har nog alltför bra betalt.
  5. Himmel vad bra! Kanske du skulle kalla in Uppdrag granskning för ett litet reportage!!
    Svar: #33
  6. hellstream
    Det kan ju också vara så att Pfizer sponsrar forskare som har en åsikt som ligger i linje med företagets försäljning... Och inte så att Hellenius tycker så här för att hon är mutad!

    Men jävig är hon och därmed knappast trovärdig som expert.

  7. Tina C
    Rössner på Efter tio nu. Är han på riktigt? Myt att barn blir speedade av socker, pannkakor är utmärkt mat, dumt att ta bort socker på dagis osv
    Svar: #8, #14
  8. Annika
    Ring in Janne Josefsson för tusan!
  9. Anders Jonsson
    Tack för youtube klippet! Den var bra
  10. Madeleine
    Hon är anledningen till att jag hoppat av 1,6 miljoners klubben! Tycker annars att det är bra att man fokuserar på kvinnor när man ska bota kvinnor i stället för att ha män i 20-års åldern som "måttstock"... Men jag står inte ut med att hon med sina kostråd ska förstöra livet på kvinnliga diabetiker, överviktiga m fl.
  11. Glad
    Vi är många som verkligen gillar att vår doc nöter på Tack för detta mejl :)
    Varför får Rössner å hans gelikar tala så ostört i media??
    Undrar hur länge vi måste vänta på att kompetenta LCHFföreträdare lyfts
    fram på liknande sätt så korrekt fakta kan delges fler medborgare??
  12. Helge
    Pfizer finansierar livsstilsmottagningen på KI, då kommer onekligen Maj-lis hellenius propaganda mot LCHF i ett förklarande ljus.

    Hemskt att läkemedelsbolag vill styra vår livsstil så vi blir lönsamma konsumenter av deras produkter.

    Men vi som vill äta riktig mat utan en massa tillsatt socker(eller sötningsmedel) vi kommer att göra Maj-lis och hennes finansiärer besvikna. Mer naturligt fet och bort med de värmebehandlade omega6 oljorna, och all "mjöl-mat" byts mot grönsaker med lågt GI. Då kan de i behålla sina produkter.

    Det finns skäl att oroa sig för sammanslagningen mellan folkhälsoinstituet och
    smittskydsinstitutet.

    Ralf Sundbergs blogginlägg var väldigt bra och läsvärt! Bra att Doc länkade till det.
    Om någon missade: http://blogg.ralfsundberg.se/#post15

  13. Rössner på Efter tio nu. Är han på riktigt? Myt att barn blir speedade av socker, pannkakor är utmärkt mat, dumt att ta bort socker på dagis osv

    Vad han sa om barn och hyperaktivitet var att det saknas bra forskning på "vanliga" barn och om de blir hyperaktiva av socker eller inte. Han sa också att barn med exempelvis vissa bokstavskombinationer kanske kan dra nytta av att äta mindre socker.
    Har du någon forskning som kan motbevisa det han säger?

    Jag håller med honom om att det är dumt att "förbjuda" mat, vilket han mer eller mindre säger. Skulle det vara så att det varje dag serveras bra, näringsrik mat i skolor och förskolor, så tycker jag att man kan ge barnen pannkakor lite då och då om de vill ha det.
    Man ska absolut lära barn vad som är bra/dålig mat, men man ska inte förbjuda.

    Sätt dig in i en 13 årig tjejs situation i hennes skola, som exempel, då hon stoppar i sig en pannkaka om den är strikt förbjuden. Hon kanske börjar klandra sig själv och tycker hon är dålig som inte klarar av att undvika sådant som pannkakor hela heeela tiden.
    Det är ingen fara att äta pannkakor, kakor, choklad, lösgodis, bara man inte gör det hela tiden. Består ens vardagsmat av bra och tillräcklig näring, så är det ingen fara att då och då äta lite "skräpmat".

    Svar: #18
  14. Johnny Kronvall
    Jag tycker att du ska skicka brevet med posten och adressera det till Registrator. Då blir hon enligt Förvaltningslagen skyldig att svara inom rimlig tid. Det är möjligt att hon struntar i det ändå, men i så fall är registrator skyldig att påminna henne tills hon gör det (eller att det fattas ett myndighetsbeslut av själva myndigheten att brevet inte skall besvaras.
    Svar: #23, #26
  15. Spännande spännande :D Jag tror att hon kommer svara, men svara undvikande :)
  16. T
    Maj Lis tror måhända på sin gärning. Hon har välan gått i skolor och lärt sig saker och ting, eller så har hon kanske 'inte råd' att tala sanning - vi har väl banklån allesammans. Det får man ha respekt för.

    Om det finns ett djävulskap här som innebär att människor hålls kvar i och till och med leds in i sjukdom avsiktligt, för att få sälja painkillers, så är det väl den satans djäveln som du ska dra ner brallorna på.

    Sikta salvorna mot Pfeizer i stället, och ta med dig allierade, typ arga skjutjärnsjournalister.

    /T

  17. Tina C
    Han pratade inte om förbud utan jag reagerade på att han rekomenderade pannkakor som bra mat. Jag tyckte han sa att det fanns massor med forskning på att socker inte gör barn hyperaktiva. Men värst var nog att Malou stod där och tindrade beundrande och svalde allt han sa.
    Svar: #25, #27
  18. NN
    Jag såg en artikel i blaskan där en annan professor (Karin Schenck-Gustavsson på Karolinskas hjärtklinik) lustigt nog ger precis samma råd som Maj-Lis slänger sej med. LC-delen är bra men det är livsfarligt att äta högfettkost för du riskerar hjärtinfarkt.

    Länk till artikeln (OBS! Kräver PLUS-medlemskap):
    http://www.aftonbladet.se/halsa/article16435884.ab?teaser=true

    Svar: #21
  19. 1940
    Jättebra att kostdoktorn ifrågasätter Hellenius verksamhet! Utmärkt öppet brev, utmärkta frågeställningar. Hoppas som sign. Majoren "att media nu gör sitt jobb med tung grävande journalistik kring denna pinsamhet",
  20. Maria Lilja
    Jösses vad säger hon människan, Karin Schenk-Gustavsson!

    ",Det finns flera undersökningar som visar på en ökad dödlighet till följd av LCHF-­dieten."

    VILKA UNDERSÖKNINGAR????

    Doc, inte ska hon få säga så oemotsagd?

  21. Anna
    Jag tycker det är tråkigt att vissa personer får uttala sig i tv och radio.Speciellt när deras åsikter är mossiga och omoderna.Vi är många som inte kan äta allt.Jag är känslig för kolhydrater och tycker det är trist att få höra att det är bara att, ta sig i kragen och ut och träna.Jag kan inte äta frukt men det sörjer jag inte.
  22. NN 2
    Jättebra förslag Johnny. Precis så måste man göra. Alltid skicka till registratur/redaktion, inte bara till tjänstemannen.

    Jag skrev häromdagen till Fråga doktorn angående programmet om vitaminer, D-vitaminer, vilket jag tyckte att dom tog upp helt felaktigt. Brevet ställde jag till redaktionen och den inbjudna expertprofessorn Lena Hultén. Det fick bli en kopia till programledaren Suzanne Axell. Hon är ju bara lekman och kan inte ansvara för fakta vad gäller vitaminer, kost och hälsa. Hon kan bara hålla igång programmet och vara allmänt glad och hurtig och tacka så hemskt mycket för alla brev som kommer till programmet.

    Mitt brev innehöll ett antal frågor som avslutning. Givetvis kommer redaktionen att svara!

  23. Åse
    i Nyhetsmorgon TV4 , häromveckan stod Peter Jihde och beklagade sig över att inte kunna ta en kaka pga sin relativt nyupptäckta diabetes 1. Deras husläkare var dock där och sa att Peter visst kunde ta en kaka, för det kunde han kompensera sedan! (Antar att han menar med extra insulin).
  24. Busmamman
    Eller så maila registratorn via denna länk:
    http://www.karolinska.se/s/Formular/Skicka-e-post/?ToName=Registrator...

    Eller gå direkt till deras Presstjänst
    Tel: 08-517 740 10
    Telefonen är bemannad alla dagar 08.00-20.00. Presstjänsten svarar på frågor från journalister om Karolinska Universitetssjukhuset inkl Astrid Lindgrens Barnsjukhus och hjälper till att hitta medicinsk information och specialister i den mån de har möjlighet att ställa upp.

  25. Cristoffer Edvinsson
    "Jag tyckte han sa att det fanns massor med forskning på att socker inte gör barn hyperaktiva".

    Så sa han inte, utan han sa att det finns ingen forskning på "vanliga" barn som visar att socker gör dem hyperaktiva. Inte ordagrant, men med samma innebörd.
    Däremot höll han med påståendet om att barn med någon typ av bokstavskombination kanske kan dra nytta av att undvika socker.
    Jag kan förstå att du inte håller med honom i särskilt mycket, men det är inte okej att hitta på något han inte har sagt för det...
    Som jag sa innan, du får gärna komma med vetenskap som motbevisar det han säger.
    Inte för att jag är expert på området, men sitter du inne med motbevis så får du gärna motbevisa.

    "jag reagerade på att han rekomenderade pannkakor som bra mat".

    Varför skulle pannkakor inte vara bra mat? Allt beror väl på hur ofta man äter det och i vilken mängd?
    Om man till vardags äter bra mat, varför skulle man vara livrädd för att då och då klämma i sig en pannkaka eller två?
    Jag tror du missförstår honom om du uppfattade det som att han rekommenderar allmänheten att basera sin kost på pannkakor.
    Dessutom innehåller mjöl (som ju finns i pannkakor) relativt mycket protein, ganska mycket kolhydrater och mineraler. Vad är det för fel på det?
    Är man en person som rör på sig och inte lider av överkänslighet mot mjöl eller exempelvis är överviktig, så ser jag ingen anledning till att inte äta mjöl.

  26. Pannkakan (ligger också bakom #19)
    Okej då skriver jag lite OT. :)

    Vad är det för fel på pannkakor till friska barn?
    Det finns mycket värre grejer som serveras.
    Typ margarin, lättmjölk, frosties, bärkräm och bärsoppor, fruktyoghurt, drickchoklad, glass, kakor, stora mängder godis m m.
    Om skolan låter barnen göra chokladbollar ibland eller serverar bröd och gröt till mellis gör det nåt?
    Mycket värre i mina ögon om de serverar kräm och lättmjölk samt margarin till mackorna.

    Svar: #30
  27. Pannkakan
    Jag menar en franska med bregott och en rejäl skiva fulfet ost och/eller falukorv på samt mellanmjölk blir nästan som en omvänd dietistmacka för friska & unga människor.
  28. Cristoffer Edvinsson
    Jag håller med, förutom lättmjölk. Varför bråka om det ska vara 1 % fett eller 3 % fett i den? Har knappast någon betydelse, eller?
    Jag är ingen fett motståndare, jag har själv ätit lchf eftersom jag inte tror på att mättat fett är farligt att äta. Men när det kommer till lättmjölk eller röd-mjölk, så tycker jag egentligen att lättmjölk är ett bättre alternativ, OM den är d vitamin berikad. Många har ju faktiskt brist på detta, så det vore bra att få in det i skolan tycker jag.
    Bråka hellre om fettet i såsen, eftersom de då använder grädde, som har betydligt mycket mer fett i sig är vad mjölk har.
  29. Jamenvisst
    Kostdoktorn - Det har kommit till min kännedom att Kött, ägg, mjölk industrin samt Atkin Foundation sponsrar många av dina bevis till att kolesterol inte skall ses med så kritiska ögon.

    Dr Ronald M Krauss är ett tungt namn i Low Carb kretsarna. Finns överallt här på Kostdoktorn.
    Tungt namn inom kolesterol myten. Mättat fett påverkar inte kolesterolet.

    Dr Ronald Krauss har fått betalt av:

    -National Dairy Council, vilket är ARLA´s kompisar i USA.
    -National Cattleman's Beef Association, vilket är KÖTT industrin
    -Atkins Foundation Vet väl alla.

    Vad har då Dr Kraus publicerat. Mättat fett är OK. Konstigt!

    http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.ab...

    Sen har vi nedan,
    http://ajcn.nutrition.org/content/87/5/1571S.full

    Betald av ägg, Mjölk, gris,kött industrin.

    Kan ni gissa resultatet. Läs och häpnas av resultaten.

    Jag tror att jag Permanent Modereras bort nu. !!!!

    Svar: #32
  30. Nejdå, du modereras naturligtvis inte bort av det skälet.

    Jag har skrivit om ett liknande ifrågasättande som det du tar upp här:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-vinner-oavsett-finansiering/

    När det gäller mättat fett och dess effekter på kolesterol finns också gott om genomgångar som kommit fram till att det verkar ofarligt utan att dr Krauss varit inblandad. Som dessa:
    http://www.kostdoktorn.se/varsagod-och-njut/
    http://www.kostdoktorn.se/las-och-grat-bohman/
    http://www.kostdoktorn.se/mattat-fett-inget-att-oroa-sig-for/
    http://www.kostdoktorn.se/godnatt-fettskrack-godnatt-livsmedelsverket/

    Svar: #35
  31. LenaA
    Ja, snart måste det vara dags för Uppdrag Granskning!!
  32. Linda
    Angående mat i förskola och skola. De allra flesta barn och ungdomar är friska. Det är först när man blir äldre som dåliga kostvanor gör sig påminda. För övrigt vill jag minnas att Rössner sa att vi inte *behöver* vare sig socker, mjöl eller mjölk, så nåt rätt fick han ju in. Skolan ska servera näringsrik man som barnen har behov av.

    Angående 13-åriga flickor och pannkakor så är de nog gladast om skolan serverar mat som man blir mätt av och inte frestar med sötsaker i skolmatsal och skolkiosk. Det handlar inte om att skuldbelägga, utan om att stötta, uppmuntra och utbilda om bra kostvanor. Rulla chokladbollar är inget man behöver lära sig i skolan.

  33. Jamenvisst
    Kostdoktorn, Visst är det konfunderande med alla dessa resultat.

    När 2010 Meta analysen kom så ansågs den ju bekräfta att mättat fett inte var åderförkalkande. Spiken i kistan.

    Det blir väldigt olustigt när samma man, Krauss, året efter släpper en ny rapport som säger att low carb dieter är mindre åderförkalkande med mindre mättat fett.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22031660

    Eller när Frank B Hu som var med i 2010 meta analysen, släppte en egen rapport 2011 som säger att mätta fett ska minskas och Plant-based foods ska ökas. Tvärtemot vad han säger i 2010.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21768537

    2012 släpper han, Frank Hu, rapporten där han skriver följande:
    Why is red meat harmful? “Saturated fat, which can lead to cardiovascular disease, is really just the beginning of the story,” explains Hu.
    http://harvardmagazine.com/2012/01/a-diabetes-link-to-meat

    Samtidigt kanske du ska presentera denna rapport. Fett är OK bara det inte är mättat.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211817

    Inget illa menat men kolesterol myten är tunn och huvudpersonerna verkar ju inte ens stödja den längre.

    Skrivet med all väl mening, frågan är viktig.

    Du ska ha all heder i det arbete du gör gällande industrimat, socker och industrifetter.

  34. Ann Kristin
    Det är inte lätt att vara människa i dessa tider. Vad ska man äta, vem ska man tro på? Det bästa är väl att skippa kolhydraterna, och sedan ta det lite lugnt med rött kött och massor av fett. Man behöver inte överdriva, särskilt om man redan är sjuk som jag. Om man inte äter så mycket mat, just nu landar jag på 1800 kalorier per dag, så blir ju inte den faktiska mängden fett jättestor, även om man satsar på 75 % fett. Och alltid ekologiskt, så ofta det går.

    Jag äter en blandad kost, och äter fisk och skaldjur i lika stor mängd som kött. Många grönsaker kan man verkligen äta mycket av, t ex spenat och annat grönt, liksom kål. Jag har "valt" att tro på att det är det låga blodsockret som gör nytta för kroppen. Sedan kommer jag att dö oavsett vad jag gör, frågan är bara när. Men jag har mist två kära vänner på kort tid, båda oerhört sunda personer, ingen alkohol, toba eller övervikt, inte heller högt blodtryck eller annat. Det enda jag kan se är en förkärlek för sötsaker, och för hög arbetsmoral.

  35. foie gras
    Såg Rössner i Efter tio i TV4 göra propaganda för sin kommande bok där han påstås ta död på myterna men av vad man såg är han snarare ute efter att blåsa liv i dem.
    Han lovordade Livsmedelsverket vars ståndpunkter han försäkrade sprungna ur genomgång av enorma mängder vetenskapliga studier.
    .
    Han påstod också att länder som inte dricker mjölk som i Sverige skulle kompensera detta med att äta mycket bladgrönsaker. Att dessa länder snarare använder mejeriprodukter i annan form än mjölk sa han inget om.
    I Frankrike där jag bor är det vanligt att vänja barn vid vatten till maten efter vällingstadiet.
    Samtidigt är dagis och förskolor noga med RIKTIGT SMÖR, FET yoghurt, och flera gånger i veckan en bit FET ost (ny sort varje dag) som del av den fyra rätters meny som franska barn vänjs vid från två års ålder som norm för en måltid.
    Vanan att på bestämda tider äta litet av mycket (aldrig tvärtom) i en kosthållning med mättade fetter har fog för sig.

    Exempelvis visade min tv häromkvållen en intervju med en elegant mycket parisisk skådespelerska inför premiären på hennes senaste film. Hon betonade en utmärkt aptit med ett glas rödvin till maten som själva grunden för en framgångsrik karriär.
    Hon - Gisèle Casadesus - är 99 (nittionio) år.

    PS I övrigt är LCHF okänt i Frankrike.

    Svar: #38, #40
  36. Cristoffer Edvinsson

    Han lovordade Livsmedelsverket vars ståndpunkter han försäkrade sprungna ur genomgång av enorma mängder vetenskapliga studier.

    Är inte propaganda liite att ta i? Ja, han gjorde reklam för sin bok, men "propaganda"? Jag vet inte riktigt...
    Har han fel då, och i så fall vad tyckte du han sa som inte stämmer enligt vetenskap?

  37. Cristoffer Edvinsson
    Gapa och skrek du "propaganda!!" när Ann Fernholm var med på "Efter tio" och gjorde reklam för sin bok "Ett sötare blod" också?
  38. Cristoffer Edvinsson
    Gapa och skrek du "propaganda!!" när Ann Fernholm var med på "Efter tio" och gjorde reklam för sin bok "Ett sötare blod" också?
  39. Tiny Tom
    Det riktigt bedrövliga är ju att det hon (sannolikt...har inte sett klippet än men ska efter detta) tar upp inte på något sätt är något nytt. Man har i varierande utsträckning diskuterat effekter av oxidativ stress sedan 80-talet och redan då var man innen på den typen av effekter som hon tar upp.

    Som lök på laxen så slog man spiken i kistan på 90-talet genom att klarlägga både effekter av bränslepartitionering men även det egentliga problemet med alla till insulinresistens kopplade problem och sjukdomar.

    Det finns INGA som helst anledningar kvar att rekommendera något annat än lågkolhydratkost för männiiskor med den här typen av problem.

    Kort och gott, den stora frågan är när den stora lögn vi idag lever i skall slås hål i? Vetenskapliga fakta finns i överflöd sedan lång tid tillbaka. Empirin ska vi väl för övrigt inte ens behöva ta upp på en site som denna...

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg