Öppet brev till Ingrid Larsson

Ingrid-Larsson3
Bild: Newsmill

Får man avfärda hur mycket vetenskap som helst hur lättvindligt som helst? Nej. Inte i media när man som ”expert” borde veta bättre.

Jag skickade därför ett öppet brev till näringsfysiologen Ingrid Larsson på Sahlgrenska.

Mitt mejl

Hej Ingrid!

Vi sågs på ICO 2010 om du minns. Jag läste med intresse ett färskt citat av dig i Expressen:

TT: Är det då okej att en dietist förespråkar till exempel LCHF-metoden?
– Nej, det är det inte. En legitimerad dietist vet vad han eller hon ska ge för råd. De måste följa vetenskap och prövade metoder, säger Larsson.

 

Enligt Larsson finns det ”inte en suck” av vetenskaplighet i LCHF-dieten, som förespråkar ett högt intag av fett och ett minimalt intag av kolhydrater.

Jag tar för givet att ovanstående är ett felcitat. I annat fall vittnar det om en stor kunskapslucka när det gäller aktuella studier, som i kombination uttalandets karaktär ger ett intryck av oseriositet.

Socialstyrelsen meddelade redan 2008 att LCHF-kost är ”i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet”.

Du är säkert även medveten om att nio randomiserade kontrollerade studier [ref 1-9] visar statistiskt signifikant bättre viktnedgång av strikt kolhydratrestriktion jämfört med fett- och kalorisnål kost. Samtliga dessa studier gav råd om mellan några få och tio energiprocent från kolhydrater, vilket motsvarar råden vid LCHF.

Den senaste aktuella metaanalysen, Hession et al 2009 [10], visar även den bäst resultat på vikten av lågkolhydratkost. Dessutom visar den signifikant bättre resultat på blodfetter (HDL och triglycerider) samt blodtryck, och färre avhopp.

Tre randomiserade kontrollerade studier som undersökt strikt lågkolhydratkost jämfört med fettsnål kost till diabetiker [11-13] har också visat statistiskt signifikanta fördelar för lågkolhydratkost.

Jag bifogar ett urval av studierna i pdf-format för kännedom.

Jag skulle uppskatta en kommentar från dig om du blivit felciterad i Expressen, och i annat fall hur du kan avfärda så många tunga studier så till synes nonchalant. Detta mejl kommer att publiceras på Sveriges största hälsoblogg, www.kostdoktorn.se. Om du så önskar skall jag även publicera ditt svar i sin helhet så att du får ge din syn på frågan.

Med vänliga hälsningar
Andreas Eenfeldt
Leg läk

Referenser

  1. Brehm BJ, et al. A Randomized Trial Comparing a Very Low Carbohydrate Diet and a Calorie-Restricted Low Fat Diet on Body Weight and Cardiovascular Risk Factors in Healthy Women. J Clin Endocrinol Metab 2003;88:1617–1623.
  2. Samaha FF, et al. A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity. N Engl J Med 2003;348:2074-81.
  3. Sondike SB, et al. Effects of a low-carbohydrate diet on weight loss and cardiovascular risk factor in overweight adolescents. J Pediatr. 2003 Mar;142(3):253-8.
  4. Volek, JS, et al. Comparison of energy-restricted very low-carbohydrate and low-fat diets on weight loss and body composition in overweight men and women. Nutrition & Metabolism 2004, 1:13.
  5. Yancy WS Jr, et al. A Low-Carbohydrate, Ketogenic Diet versus a Low-Fat Diet To Treat Obesity and Hyperlipidemia. A Randomized, Controlled Trial. Ann Intern Med. 2004;140:769-777.
  6. Nichols-Richardsson SM, et al. Perceived Hunger Is Lower and Weight Loss Is Greater in Overweight Premenopausal Women Consuming a Low-Carbohydrate/High-Protein vs High-Carbohydrate/Low-Fat Diet. J Am Diet Assoc. 2005;105:1433-1437.
  7. Gardner CD, et al. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN Diets for Change in Weight and Related Risk Factors Among Overweight Premenopausal Women. The A TO Z Weight Loss Study: A Randomized Trial. JAMA. 2007;297:969-977.
  8. Shai I, Schwarzfuchs D, Heńkin Y, Shahar DR, Witkow S, Greenberg I et al. Weight loss with a low-carbohydrate, mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med 2008;359(3);229-41.
  9. Krebs NF, et al. Efficacy and Safety of a High Protein, Low Carbohydrate Diet for Weight Loss in Severely Obese Adolescents. J Pediatr 2010;157:252-8.
  10. Hession M, Rolland C, Kulkarni U, Wise A, Broom J. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obes Rev. 2009 Jan;10(1):36-50.
  11. Stern L, et al. The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med 2004;140:778-85.
  12. Westman EC, et al. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutr. Metab (Lond.).2008 Dec 19;5:36.
  13. Davis NJ, et al. Comparative Study of the Effects of a 1-Year Dietary Intervention of a Low-Carbohydrate Diet Versus a Low-Fat Diet on Weight and Glycemic Control in Type 2 Diabetes. Diabetes Care. 2009 Jul;32(7):1147-52.

Uppdatering september 2011

Jag fick aldrig något svar på mejlet ovan.

Tidigare

”Inte en suck” av vetenskaplighet

Välkänd fettfobiker ledde arbetet


1 2 3

151 kommentarer

  1. Erik
    Så offensivt av dig, Doc. :D Men hon direkt dumförklarar ju tusentals människor, inklusive dig själv..
  2. Lotta B
    Bra där :D
  3. Björn aka papa-bear
    undrar vad lightman i serien "lie to me" på tv4+ skulle säga om det där ansiktsuttrycket på bilden under trådtiteln.
  4. Lillmassa
    ja, ja... Det är kanske nu man får veta om ett "sunt förnuft" havererat eller inte?
  5. Den här studien är ju i alla fall intressant även om deltagarantalet är alldeles för litet och framför allt är kontrollen av kostintaget bedrövligt:

    "Abstract

    OBJECTIVE: To determine whether a diet of high saturated fat and avoidance of starch (HSF-SA) results in weight loss without adverse effects on serum lipids in obese nondiabetic patients.

    PATIENTS AND METHODS: Twenty-three patients with atherosclerotic cardiovascular disease participated in a prospective 6-week trial at the Christiana Care Medical Center in Newark, Del, between August 2000 and September 2001. All patients were obese (mean +/- SD body mass index [BMI], 39.0+/-7.3 kg/m2) and had been treated with statins before entry in the trial. Fifteen obese patients with polycystic ovary syndrome (BMI, 36.1+/-9.7 kg/m2) and 8 obese patients with reactive hypoglycemia (BMI, 46.8+/-10 kg/m2) were monitored during an HSF-SA diet for 24 and 52 weeks, respectively, between 1997 and 2000.

    RESULTS: In patients with atherosclerotic cardiovascular disease, mean +/- SD total body weight (TBW) decreased 5.2%+/-2.5% (P<.001) as did body fat percentage (P=.02). Nuclear magnetic resonance spectroscopic analysis of lipids showed decreases in total triglycerides (P<.001), very low-density lipoprotein (VLDL) triglycerides (P<.001), VLDL size (P<.001), large VLDL concentration (P<.001), and medium VLDL concentration (P<.001). High-density lipoprotein (HDL) and LDL concentrations were unchanged, but HDL size (P=.01) and LDL size (P=.02) increased. Patients with polycystic ovary syndrome lost 14.3%+/-20.3% of TBW (P=.008) and patients with reactive hypoglycemia lost 19.9%+/-8.7% of TBW (P<.001) at 24 and 52 weeks, respectively, without adverse effects on serum lipids.

    CONCLUSION: An HSF-SA diet results in weight loss after 6 weeks without adverse effects on serum lipid levels verified by nuclear magnetic resonance, and further weight loss with a lipid-neutral effect may persist for up to 52 weeks."

    http://www.mayoclinicproceedings.com/content/78/11/1331.short

    Hays JH et al. Effect of a high saturated fat and no-starch diet on serum lipid subfractions in patients with documented atherosclerotic cardiovascular disease. Mayo Clin Proc. 2003 Nov;78(11):1331-6.
    .

  6. Nicklas,
    Jo för all del. Men om man kan helt ignorera ett tiotal randomiserade kontrollerade studier, gissa vad man gör med en okontrollerad... ;)

    Kaxigt av dem att göra en sådan studie på hjärtsjuka år 2003 dock.

  7. Bra initiativ!
  8. Doc:

    Jo precis, jag menade inte att du ska skicka med den i brevet. ;) För vill man ha något att komma med är det nog bättre att hålla sig till färre, bättre, studier än bara rada upp varenda en som kan tänkas vara till fördel. Den här studien kan ju kritiseras från alla möjliga håll men är som sagt ändå intressant som hypotesgenererande. Särskilt med tanke på att det är just stärkelse de undersöker, inte socker. Stärkelse är ju mer ansett som "bra".

    En till från Hays:

    "Abstract

    OBJECTIVE: To improve glycemic control by substituting saturated fat for starch, to identify any adverse effect on lipids masked by the extensive use of metformin and lipid-lowering drugs, and to attempt to separate dietary effects from effects of multiple drugs.

    METHODS: We undertook a retrospective review of medical records of patients who completed 1 year of follow-up after dietary prescription. The study subjects included 151 patients in the diet group (whose dietary instructions included high saturated fat but starch avoidance) and 132 historical control subjects (who were allowed unlimited monounsaturated fat but had restriction of starch in their diets).

    RESULTS: Hemoglobin A1c (HbA1c) levels improved in both study groups (-1.4 +/- 0.2% [P<0.001]; 95% confidence interval [CI], -1.9 to -0.9). Use of metformin was associated with a decrease in HbA1c (-0.12 +/- 0.003%/mo [P<0.001]; 95% CI, -0.17 to -0.07). The diet group had an additional decrease of -0.7 +/- 0.2% (P<0.001; 95% CI, -1.1 to -0.3). Weight increase was associated with the use of insulin (+0.3 +/- 0.07 kg/mo [P<0.001]; 95% CI, 0.2 to 0.5), sulfonylurea (+0.18 +/- 0.06 kg/mo [P<0.01]; 95% CI, 0.05 to 0.30), and troglitazone (+0.7 +/- 0.2 kg/mo [P<0.005]; 95% CI, 0.3 to 1.2). Although not statistically significant, metformin therapy showed a trend for weight loss (-0.14 +/- 0.08 kg/mo; P = 0.07). An additional weight loss was noted in the diet group (-2.65 +/- 0.62 kg [P<0.001]; 95% CI, -3.87 to -1.44). Hydroxymethylglutaryl-coenzyme A reductase inhibitor use was associated with reduced total cholesterol level (-1.7 +/- 0.6 mg/dL per month [P<0.005]; 95% CI, -2.9 to -0.5). The diet group had an additional decrease of -13.0 +/- 4.5 mg/dL (P<0.001; 95% CI, -21.9 to -4.1). No significant effect of the diet on triglyceride, low-density lipoprotein, or high-density lipoprotein levels was detected.

    CONCLUSION: Addition of saturated fat and removal of starch from a high-monounsaturated fat and starch-restricted diet improved glycemic control and were associated with weight loss without detectable adverse effects on serum lipids."

    https://aace.metapress.com/content/kblmye83eqp68518/resource-secured/...

    Hay JH et al. Results of use of metformin and replacement of starch with saturated fat in diets of patients with type 2 diabetes. Endocr Pract. 2002 May-Jun;8(3):177-83.

    Tyvärr hade jag inte direkt tillgång till fullängdaren och orkar inte gå via biblioteket för att leta. Men han verkar vara en kritiker av västerländsk kost helt klart.

  9. Språkpolisen
    "oseriositet" finns inte, icke seriöst heter det.
  10. Språkpolisen,
    Jag och mina 3790 kompisar tycker annorlunda:
    http://www.google.se/#hl=sv&safe=off&q=oseriositet&aq=...
  11. Språkpolis 2
    Finns inte i Svenska akademins ordbok.
  12. us
    #9
    "Icke seriöst" passar inte inte lika bra just där och lämnar inte samma drag av otvungenhet i framställningen.

    En liten finess med svenska språket (jämfört med en del andra språk) är att man har stor frihet att pussla ihop ord och uttryck efter behov. Om alla möjliga kombinationer skulle tas upp i ordlistorna skulle de bli oändligt stora.

  13. I den något ålderstigna upplaga jag har finns inte heller 'oseriös', däremot finns 'seriositet'. Steget till 'oseriositet' är bara en tidsfråga.
  14. Fel av mig! 'Seriositet' finns inte heller i min SAOL. Det var i NEO jag tittade. :oops:
  15. Ekonomen
    Det kanske starkaste stödet för kolhydratreduktion ligger i att de mest fientligt inställda forskarna själva får bättre resultat med metoden i sina egna studier.
  16. #9, 10, 11, 12;Annars håller jag med språkpolisen i sak. Dagens ungdomar tror man kan sätta O framför alla ord..Det skulle jag vilja sätta P för. Sär skrivning är ett annat gissel. Sedan kan man ju fråga sig om det är så överdrivet socialt moget att tillrättavisa sin omgivning så fort tillfälle ges. Det finns ju en anledning till varför anala Mensa-representanter och språkpoliser är så fruktansvärt ensamma...ofta tvingas man ha särskilda intresseföreningar för likasinnade.
  17. us
    Ekonomen

    Det är ju dock tragiskt att det finns forskare som är fientligt inställda mot resultat som går i en viss riktning. Är ett forskningsresultat nödvändigtvis bra eller dåligt - för den objektive sanningssökande forskaren?

  18. Lars O. Berglund
    Språkpolis 2:
    Ordböcker är registrerande, inte normerande.
    Därför släpar de alltid efter det levande språket.
    Om vi vore begränsade till de ord som står i ordböcker
    skulle vi alltjämt tala och skriva 1500-talssvenska,
    kanske som Gustav Vasas registratur. Det är ett
    färgstarkt språk, men du skulle knappast kunna
    använda det till resonemang om näringslära.

    Inte sannolikt att Larsson kommer att svara. Hon
    svarade aldrig på de ganska enkla frågor som Piltson
    ställde för två år sedan. Det är ju helt enkelt så att
    de som har makt är dumma om de börjar svara på
    frågor. Vilket Machiavelli klargjorde en gång för alla.

  19. Catti
    I tio års tid följde jag precis de råd Ingrid L ger. Jag gick upp en del i vikt av hypotyreos och fick veta att jag skulle börja gå ner i vikt så snart Levaxinet var rätt inställt, men så skedde inte trots s.k. normala värden. Ytterligare blodprover visade normalt men något förhöjt fastesocker (dvs lite högre än det borde vara i idealfallet), högt blodtryck (170/95 vid 30 års ålder), midjeomfång på 103 cm och - vilket förbryllade min läkare då jag åt väldigt fettsnålt - för lågt HDL och även för lågt LDL-värde. Den enda lösningen läkaren såg var att gå ner i vikt så jag remitterades till en dietist som gav mig rådet att motionera, dra ned ytterligare på fettet, välja bort mättat fett och satsa på enkel- och fleromättat, äta mycket fulllkornsprodukter och frukt som mellanmål. Jag åt fullkornsmackor med Becel och 8-10 frukter om dagen, plus pasta, ris och potatis till varje måltid, enligt dietistens rekommendationer. Bara magra mejeriprodukter. Efter några år hade mitt midjemått ökat en hel dm, till 113 cm, och mina LDL- och HDL-värden försämrats ytterligare samtidigt som mitt fastesocker fortfarande var lite för högt. Gick jag ned ett par kg gick jag snabbt upp dem igen. Jag pendlade våldsamt i vikt, var alltid hungrig och hoppade mellan Viktväktarna och Viktklubb utan bestående resultat. Jag började tro att jag var ett hopplöst fall och dömd att för evigt vara hungrig och gå upp de få kilon jag lyckats gå ned med stor möda.

    När jag äntligen vågade satsa på lågkolhydratkost - och det satt långt inne, fettskrämd som jag var - började jag snabbt må bättre på alla sätt. Mina sköldkörtelvärden har stabiliserats och i och med att antikropparna mot sköldkörteln minskat i antal och stabiliserats utgår jag från att lc-kost haft en antiinflammatorisk effekt på mig. Jag skall nu ta fler prover - kolesterol, bs m m - och är spänd på att se hur de påverkats. Jag började med lc-kost i augusti, och har hittills gått ner 8 kg vilket är mer än jag någonsin lyckats med tidigare. Det bästa är att jag aldrig är hungrig och helt har slutat tänka på godis, popcorn och snacks som jag tidigare kunde drömma om på nätterna...!

    Så nej, Ingrid L:s "beprövade erfarenhet" funkar inte för alla - jag är ett levande bevis på det!

  20. Anneli
    I Västerbotten där jag bor är det praxis att sätta O i början av i stort sätt vilka ord som helst. Jag har till exempel Ovarit i New York dvs jag har aldrig varit där
  21. Anneli
    Gaah, Jag stavade fel på sett! Förlåt!
  22. Ekonomen
    "Det är ju dock tragiskt att det finns forskare som är fientligt inställda mot resultat som går i en viss riktning. Är ett forskningsresultat nödvändigtvis bra eller dåligt - för den objektive sanningssökande forskaren?"

    Även de mest sanningssökande forskarna bryr sig om prestige och karriär - sådan är människan. Dessutom bildas lätt "klanliknande" identiteter kring enskilda paradigm. Det ser jag även hos mig själv. Det går nog inte att undvika - bara att hantera.

  23. Lars O. Berglund
    Anneli, denna vana är specifik för övre Norrland.
    När nyckeln inte sitter i dörren är den "oi".
    God språkekonomi.
  24. När man inte bjuder på Dry Martini, är man ogin? ;)
  25. ekonomen; Varför kan inte ett helt vanligt demokratiskt samhälle "uppfinna" ett ojävigt system utan bindningar åt ena eller andra hållet? Eller åtminstone beakta läget och ta målriktad forskning och förkalkylerade studier för vad de verkligen är. Har skeptiker och lobbyister så stort inflytande och tolkningsföreträde på/åt våra beslutsfattare?
  26. B-A
    Doc

    Jag tycker inte det är så märkligt att man såg större viktnedgång hos LC grupperna i referens 1-9, deras proteinintag var avsevärt högre i samtliga studier jämfört med LF grupperna. Sen är de ju lite synd att de är så extremt kort, de flesta runt ett par månader och den längsta drygt ett halvår. Det är ju ungefär efter ett halvår man brukar kunna se störst viktförlust för att sedan återigen närma sig ursprungsvikten. Något man även ser i den review du hänvisar till (10). En viktskillnad på 1 kg mellan de två grupperna känns inte sådär enormt imponerande (även om den fanns där). Jag har lite problem med att proteinintaget skiljer sig mellan grupperna även här. Sen har vi shai studien som har diskuterats tidigare. Om man kan dra någon slutsats från den är det väl att medelhavsdieten är den "minst sämsta" dieten för viktnedgång.

    Finns betydligt bättre studier, som faktiskt undersöker just LCHF och LF, där man inte kunnat se några skillnader i viktnedgång mellan grupperna. Sen är det viktigt att man är medveten om att en viktminskningsstudie på ett halvår endast kan visa hur vikten påverkas efter just ett halvår. Dessa studier kan inte användas för att påstå att en viss kost skulle kunna ge någon bestående viktnedgång.

  27. B-A:

    Det är bra att du kritiserar studierna, jag tycker inte heller att det sammantaget säger särskilt mycket om LCHF. Men däremot anser jag att att det är tillräckligt mycket stöd för att hennes uttalande är oproffessionellt. "Inte en suck" av vetenskaplighet får ju LCHF att framstå som homeopati.

    Så där tycker jag hon går för långt. Vad tycker du?

  28. B-A,
    Wow, där hade du väldigt många argument för att ignorera vad randomiserade studier på området visat nio gånger om. ;)

    Det är förstås inte lätt att överhuvudtaget göra randomiserade koststudier på mer än ett antal månader och tro att folk skall göra som de blir tillsagda. Att lågkolhydratkost ändå fått signifikant bättre resultat efter såväl 12 som 24 månader (liksom ett antal gånger i kortare studier) är mycket imponerande tycker jag.

    När det gäller fördelens storlek måste man ha i åtanke att det är ett genomsnitt av alla deltagare, oavsett om de i längden åt som de föreslagits eller inte. Randomiserade studier visar inte effektstorlek hos motiverade personer. De bevisar bara vilken metod som är effektivast av de jämförda.

  29. Daniel Högberg
    Extremt nyfiken på hennes svar :)
  30. Nicklas#27 helt rätt! Kombinationen LC - HF, med allt vad det innebär, är väl egentligen helt outforskat?
  31. Ekonomen
    Doc: Det går att komma runt motivationsproblematiken genom att inte bara redovisa resultat enligt ITT. Att enbart redovisa enligt ITT blir lätt missvisande på många sätt och vis.
  32. Goran #30,
    Nej. Alla studier på strikt lågkolhydratkost (samtliga tolv refererade studier ovan) innebär i praktiken en mycket hög fettandel.
  33. B-A
    27#

    Jag håller med dig fullständigt. MEN jag är också medveten om att media ofta förvränger och felciterar för att det ska passa dem bättre och därför tar jag ofta det som skrivs i tidningarna med en stor nypa salt.

    28#

    Nej nej, jag ignorerar dem inte, men det känns viktigt att man tar studierna för vad dem är och inte försöker göra dem till något annat.

    Och som sagt, jag försvarar inte Ingrid larsson på något sätt, det hon säger får stå för henne och jag delar inte hennes åsikter i det här fallet.

  34. Doc; Ok! Bra, men en annan nyligen uppmärksammad finsk hard ass LC-studie,(med hårda ändpunkter?) fick man uppfattningen att undersökningsgruppen bestod av nyblivna änkemän, som i större utsträckning hängde vid korvkiosker. Den startade typ på 80-talet då t o m Atkins var helt okänd för oss i Norden. Inte ens den lc-negativa studien visade på signifikant säkerställd överdödlighet för "lc-gruppen".
  35. Rikard
    #19. Härlig historia! :)
  36. Rikard: Historia? Var du förtäckt ironisk? ;) Liknande anekdoter, sprungna direkt ur den bistra verkligheten, fyller dagligen mitt, på ytan trånga bröst och hjärta, med oförbehållsam kärlek till mänskligheten. Dessa enskilda vittnesmål säger mer än tusen fackidioter.
  37. Tomtefar
    Jag sätter 49 öre på att hon inte är felciterad. Kanske är det inte identiskt med uttalandet, men jag antar att det är ungefär hennes ställningstagande till LCHF. I sammanhanget vill jag också skjuta in att jag anser att titeln "näringsfysiolog" är missledande. Många vet att den engelskspråkiga titeln "Pfysician" är liktydigt med "Läkare" och kopplat till en gedigen utbildning. Jag ska inte ta ifrån dietisterna att de har en viss grad av utbildning i hur kroppen fungerar, men det är inte i närheten av att jämföras med en läkares. Således är det en trams-titel vars syfte är att höja deras status till ngt som inte är adekvat med deras kunskaper, och det gör man alltså genom att lura människor med hjälp av just likheten med ett ord som många ser lite då och då i TV-rutans amerikanska filmer/serier.

    För övrigt, angående obra ordsammansättningar, så tycker jag att "oseriositet" är ett väl fungerande ord i praktiken, oavsett vad svenska akademins ordböcker framhåller. Kan också vara lite petig ibland på hur folk uttrycker sig, även om jag gör mina språkliga fel jag också (jag kan åtminstone försöka försvara mig med att jag bara har en 2:a i svenska från gymnasiet ;) ). Ett o-ord jag stör mig mer på är "orationell", eftersom det inte är så stor möda att säga/skriva irrationell, och således saknas motivering att "modernisera" detta ord. Sedan finns det ord som åtminstone i praktiskt språkbruk kan ha nyansskillnad. Asocial t ex, det är mer ett permanent personlighetsdrag, medan man kan vara lite osocial en dålig dag fast man är en utåtriktad glad skit normalt sett - men vissa använder konsekvent ordet osocial, och det känns i många sammanhang störande ointellektuellt.

  38. Släggan
    Goran van Den Buske
    När är jag(själv norrlänning) var i London på nattklubb kunde jag ej hitta ut pga det stod över de out på dörrarna.
    /MVH
  39. B-A
    Tomtefar #39

    Haha, va? Näringsfysiolog blir man efter en 4,5 års lång utbildning. Ingrid larsson är dessutom disputerad vilket brukar betyda ytterliggare 4-5 års studier. Tänk dig för lite.

    Nedvärdera inte nutritionister. De kan ofta betydligt mer näringslära, biokemi och biologi än de flesta läkare (som i princip inte läser någon nutrition eller biokemi alls).

  40. Tomtefar
    Släggan:

    Då är du nog inte heller intresserad av att få med poker i olympiaden, för vem vill satsa hårt på o-ess? ;)

    .
    Tillägg till mitt inlägg #37
    Några andra obra o-ord jag stör mig på:

    olegal
    osymetrisk

    Med viss tvekan kan jag acceptera olojal.

  41. B-A: Nej, vi skall naturligtvis höja dem till skyarna. ;) Men tycker ändå det är märkligt att man är så infernaliskt enögd som beläst (förläst?) - Det här med att bortse helt från verkligheten när kartan inte stämmer. Märkligt se en hel yrkesgrupp kan vara så "välutbildad" och inte se öpningar för alla (kunskaps?)luckor.
  42. Tomtefar
    B-A:

    Huruvida Ingrid är disputerad är dock en parantes utanför det jag skrev om. Jag skrev också att jag inte menar att ta ifrån dem att de lär sig en del om hur kroppen som organism fungerar. Däremot tvivlar jag starkt på att de får samma helhetskunskaper om hur alla processer fungerar i kroppen lika bra som en läkare. Hur hormonsystem, enzymer, cykler vävs ihop kemiskt på cellnivå och hur olika organ fungerar och påverkar varandra. Men de vet säkert hur många mg C-vitamin tomater i snitt innehåller också, vilket dock är underordnat betydelsen av olika oxidativa processers omfattning och inverkan.

    I vilket fall som helst så visar Ingrid med sitt uttalande hur bortkastad 9 års studier kan vara, om man inte ens får de mest basala insikterna i hur kroppen reagerar på föda. Men det kanske är just det som är problemet - att hon inte kan undvika förstå hur det egentligen hänger ihop, så hon måste förneka det uppenbara så att allt hon personligen satsat på studier inte blir inaktuellt (eller "oaktuellt" skriver jag, så alla norrlänningar också förstår ;) ). Det är ju inte så kul att investera i en komplett verktygslåda till sin gamla Ferguson-traktor, för att upptäcka att alla yttre skruvar kräver endast två nyckelgrepp.

  43. Lund
    #39, B-A

    Annika Dahlqvist gjorde det alla borde gjort, skrivit till SoS och frågat om Ingrid Larsson uttalade sig i SoSs namn, utifrån det uppdrag hon haft med intervjulängderna i relation till kostfrågorna. Mao tar SoS avstånd från Ingrid Larssons uttalande och de kallar henne dietist, inte näringsfysiolog.

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/socialstyrelsen_st%C3%...

    Jag (Annika Dahlqvist) fick ett brev från Socialstyrelsen, Annika Öquist:

    "Socialstyrelsen GD-staben 2010-10-14

    Hej Annika

    Generaldirektör Lars-Erik Holm har tagit del av dina två e-postbrev den 12 oktober och bett mig svara dig.

    Socialstyrelsen har i det här riktlinjearbetet tagit ställning till vilka rådgivningsnivåer som ger bäst effekt vid de olika ohälsosamma levnadsvanorna. Myndigheten har däremot inte tagit ställning till tex vilka specifika kostråd man ska fylla rådgivningen med. Ingrid Larsson uttalade sig i det här fallet i sin egenskap av dietist. Hon gav inte uttryck för hur Socialstyrelsen står i den här frågan.

    MVH Annika Öquist"

  44. Ninnan
    GvDB #25
    Har du ngn speciell kartbok?? I min finns inte "vanliga demokratiska" samhällen! "S"
    Under ytan ligger fallgropar.
    Många tycker det är helt ok att få procent på varor på en fri marknad om man gör reklam för dem, där människor är i beroendeställning.. Den fria viljan är inte så lätt att använda om man inte är expert.
    Ingen höjer på ögonbrynen varken vid stora och "ostora" summor.
  45. Lund
    #39 B-A

    Jag tvivlar staqrkt på fysiologi och biokemikunskaperna hos dietister m.fl.

    Någon som kommer ihåg Åke Bruce, han var på SLV:-)
    I samband med en SLV-hearing hävdade denna man vid lunchbordet att ketos och keoacidos är samma sak.

    Under de åren jag deltagit i kostdebatten har ett inte föraktligt antal dietister m.fl. uttalat sig som om ketos och ketoacidos är samma bok. Jag har tom en bok (inte avsedd för läkare) där man påstår att det är samma sak. Flera i Göteborgsgänget har med fasa i rösten sagt om LCHF-kost, "då kan man hamna i ketos". Det är även nån mer från SLV som sagt detsamma.

    Mao ger jag inte mycket för fysiologikunskaperna. Det är omöjligt att kunna sin fysiologi och skadepanoramat för diabetiker av höga blodsockervärden, samtidigt som man rekommenderar en högkolhydratkost.

    När man bytte kostråd på 70-talet, var det efter ett konsensusbeslut. Ingen diabetiker skulle känna sig "utpekad" och som behövandes speciell kost!

  46. Lena Buhr
    Hänschövärn, va' ovölet! :) satt faktiskt å tänkte på Norrland å då samtidgt på hur det skulle va' å få bo där igen mitt i vildmarken, 'nära' till älgkötte', smöre' fläske' och anne gotte sövel....Nicke Sjödin skulle nog ha kunnat knåpa ihop en lovsångsdikt på mål, om fettet och köttets goda inverkan på de fysikaliska. Heja Norland!
  47. B-A
    Tomtefar

    Och vad grundar du det på? Vet du ens hur nutritionistutbildningen såg ut när Ingrid utbildade sig (programmet förändrades för bara några år sedan)? Vet du vad en nutritionist med en fil. mag har läst ens?

  48. Wille
    Bara sådär ändå!
    Bläddrade i sambons Mama tidning. Kommer till Kalf-Hansens kök på sid 108. Sid 110 - 112 innehåller tre klockrena LCHF recept. Självklart nämns inget om olika makronurienter, men jag tror ändå dessa recept är gjorda med lite eftertanke.

    Första riktiga receptet. Ugnstekt vitkål med sej och bacon! Kollar vad det innehåller och ser att det är 100% LCHF. Det är fisk, 8 skivor bacon, 100 g smör, spenat och vitkål.

    Nästa recept är stekta jordärtskockor med lammfärsburgare och fetaost (50 g per portion). 100% LCHF igen.

    Tredje receptet, grillad salladskål med avokado, oliver och pepparrot. Innehåller också majonäs. 100% LCHF igen.

    LCHF tar över utan att någon kommer märka det:-)

  49. Tomtefar:
    "Jag sätter 49 öre..."
    Hur skall det gå till? Jag har just besök från Sverige, & dom säger att öringarna nu slopats för gott. Den femöres kola jag köpte på väg till skolan är nu tydligen en enkronas kola! Det var god kola (Dixi), men det är den inte värd. Och Lena Buhr, om du är den Lena Buhr som kör med raw food, hör av dig hos Piltson@gmail.com !
  50. Lund:

    Åke Bruce är ingen dietist, han är (var) läkare.

1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg