Nedräkning till ett spännande 2012

LCHFklubben

LCHFklubben öppnar 1 januari kl 00:00

Nu närmar sig det 2012 som lär bli spännande på många sätt. Inte minst lär ännu fler bli smalare och friskare med mindre socker och stärkelse i maten. Mängder av böcker i ämnet är på ingång. En sak händer genast vid tolvslaget: Zytomierskas LCHF-Klubben slår upp dörrarna.

Såvitt jag vet är det många populära bloggare som kommer att flytta in där. Själv är jag inte inblandad men ser fram emot att se vad detta kommer att bli. Gissningsvis kommer LCHF.se att få direkt konkurrens, och sådan brukar vara bra för alla andra!

Här kan du följa nerräkningen och se ett meddelande från Zytomierska: www.lchfklubben.se

När vi ändå pratar nyår: Blir det något hälsosamt nyårslöfte för dig i år?

PS: Jag har inga ekonomiska kopplingar till lchfklubben.

1 2 3

111 kommentarer

  1. Göran Jansson
    #38 Sofia
    Håller med DIg i allt , Den lilla smileyn gör mig extra glad för jag förstår vinken

    .Ha ett riktigt bra 2012 .

    Mvh Göran

  2. Göran Jansson
    #45 o#48 Hej Anki

    Tack för stödet och håller med Dig . Jag förstår att Du också har läst en hel del av KZ
    Jag började titta in när jag fick höra att hon skulle ge ut en bok o m LCHF .
    Bl.a tycker hon feta människor är äckliga , att alla kan bli smala
    .I ett telefonväkteri i Radio Ett hos Robban Aschberg avspisade hon en en man med : :"Du låter tjock " . - "Va ?"- "Ja , jag hör på Din röst att Du är fet,"- "Återkom när Du lärt Dig äta rätt" . Det här är typ två mån. sedan .
    .
    Ha ett bra 2012
    Mvh Göran

  3. Anki
    #52 Ja jag tycker verkligen precis som du. Att blunda för denna människosyn är helt förkastligt och jag skäms över människor som gör detta.... Människosynen hos denna 34 åring har funnits där länge och är lika mycket högst aktuell och pågående i dag så ingen människa i världen kan beskylla detta för några "ungdomssynder". Är det även ok om hon i tydliga ordalag skulle äcklas över och håna sexuell läggning, hudfärg, religion osv..? man undrar.....
  4. Göran Jansson
    #52Anki ,

    Det känns också knepigt , när man ser att vår egen Doc också blundar
    och och promotar sådant här för att hålla sig väl med (nästan) alla . Jag har hållt på tre år med lchf och känt mig stolt men får nu börja försvara mig mer .Folk läser i princip bara löpet och det är ju lite tidsödande att försöka förklara varför julskinkan inte ger minnesförlust .

  5. Anki
    ... #54 så sant.... Detta gör mig verkligen från hjärtat riktigt riktigt illa berörd. Undrar ärligt hur många hon sårar dagligen och undrar hur mycket hon över huvutaget bryr sig om detta... Överviktiga har det tufft nog som det är och jag är mollös att inte fler sätter ner sin fot och tydligt tar avstånd från hennes åsikter och påhopp på denna utsatta grupp. För inte är det väl så att LCHF'are generellt börjar anse att tjocka människor som inte redan gått ner alla sina kilon med hjälp av denna kost får skylla sig själva och är värda att spottas på offentligt?¨(svårt att tolka det annorlunda).
  6. konsument
  7. Anki
    #56, hon har redan fått tag i en LCHF läkare, Annika Dahlqvist.....
  8. W
    #57

    "En som har tid och inte en som är känd som Kostdoktorn (som jag för övrigt träffade på flyget ner! Han skulle till Las Vegas på fettmässa) och inte heller en som Annika Dahlqvist som inte har en sekund över att lägga på mig och mina små LCHF-frågor men alltså jag är helt till mig och nu tror jag på riktigt att jag kommer att kunna göra svenska folket smala och snygga precis som folket är här"

  9. Katharina
    Jag förstår faktiskt inte varför man skulle betala för att äta lchf? Skippa kolhydrater. ät fett. Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Vad är det som man betalar för?

    Nej, jag gillar inte att man ska tjäna pengar på folk som tror att det är en diet som ska få dem att bli size zero. Jag gillar inte att KZ ska tjäna pengar på folk som äcklar henne, feta och tjocka människor.

    Nu verkar det iofs som att sajten dröjer ett tag, den ligger nere nu. Någon som vet om man kommer att kunna läsa bloggarna där utan att betala? Märkligt annars...

  10. Anki
    #58, Annika skriver i alla själv att hon ska ha ett finger med i den nya siten som Katrin startat, därför antog jag självklart att hon nappat på Katrins krok, så att hon är med där lär väl betyga någonting i alla fall....
  11. Anki, Katrin mailade mig och frågade om jag ville vara med som medicinsk konsult. Jag såg ingen anledning att tacka nej. Jag har aldrig läst hennes blogg. Jag klargjorde att jag inte vill ha någon ekonomisk vinst.
    Vi får väl se vart alltihop tar vägen.
  12. Katharina
    Annika: Men du får väl betalt för att du svarar på frågor? Kommer alla kunna se svaren på frågorna eller bara de som är medlemmar?
  13. Anki
    Ja man får väl bara hoppas på att alla oavsett BMI bemöts med med samma rättmätiga respekt på Katrin Zytomierskas nya webplats men även att hon som ansiktet utåt för denna webplats även i fortsatta övriga sammanhang behandlar ovannämnda grupp med samma självklara och rättmätiga respekt.....
  14. Göran, det är beklagligt att du känner att du måste försvara dig. Men det är du inte ensam om. Det är fortfarande ganska vanligt att man måste försvara sig när man börjat äta LCHF. Särskilt när kvällspressen basunerar ut att Dr Dahlqvist fått diabetes av sin kost eller att man blir sjuk i huvudet av att äta LCHF. Människor som ätit sig till hälsa med LCHF kan få för sig att de egentligen blivit ännu sjukare. I dagens samhälle är det något misstänkt att kunna äta sig till hälsa.
    Man måste vara stark och vara förvissad om att det man gör är rätt.

    Jag har hållit på med detta i 7 år. Jag publicerade faktiskt Annika Dahlqvists första publika artikel, den artikel som blev startskottet för LCHF-rörelsens framväxt.
    Att motelden mot lågkolhydratkosten är så stark just nu beror på att våra motståndare håller på att mobilisera på bred front. Det handlar om att rädda skräpmaten. Här står miljarder på spel. Det handlar även om att rädda läkemedelsförsäljningen. Här står ännu mera miljarder på spel.
    När det börjar blåsa måste man hålla i hatten. Även om det är en foliehatt :-)
    God fortsättning hälsar
    Bosse
    redaktör
    LCHF-magasinet

    PS. Den som promotat fru Zytomierska mest under senaste året är inte LCHF-magasinet, utan den högst ärade innehavaren av denna eminenta blogg!
    http://www.kostdoktorn.se/kategori/kostdebatt/katrin-zytomierska/

  15. W
    Bingo Rimér skulle ju kunna ha en LCHF avdelning. Den nakna sanningen. För att nå en ny målgrupp så att säga.
  16. "det handlar om att rädda skräpmaten"

    och vem gör det inom olika koster???

  17. Ninnan - kunde ha uttryckt mig tydligare. Med motståndare menar jag i första hand livsmedelsindustrin, vissa experter, professorer och SLV. De förra producerar den och myndigheten ger expertråd så att vi förbrukar den med hjälp av till exempel nyckelhålsmärkningen.
    Mvh
    Bosse
  18. mats
    600kr om året för att läsa på en blogg?!?! Skämtar människan med oss?
    Klart det är väl ingen här som är så dum och lättlurad som går på detta!
  19. Anki
    #68, ja, uppmuntrar gruppen överviktiga (eller fd överviktiga) en person att håna och spotta på dom samtidigt som de betalar 600 kr/år för att ekominskt bistå och promota uppviglaren till dessa trakasserier så lär man verkligen spä på ryktet om att LCHF gör en dum i huvudet..... (liiite svårt att utifrån se det på något annat sätt tyvärr)
    Är benägen att hålla med Bo Z om det sista han skriver i # 64 ....
  20. Sofia
    Anki #45/69. Det är ju uppenbart att KZ har allt att vinna på att förädla både språkbruk och människosyn, vilket hon knappast är ensam om. Skriverierna i samband med barnflickans försvinnande är lika osmakliga som mycket annat som skrivs både här och där, inte minst i Aftonbladet.

    Detta har ingenting med LCHF konceptet att göra. Personer som äter LCHF kan inte ta ansvar för varandras beteende, ej heller för Katrins människosyn, bloggstil, språkbruk eller familjeangelägenheter. Hon får minsann ta personligt ansvar för sina skriverier och handlingar.

  21. Jag har några av mina recept på den sidan men något jag inte visste när jag godkände dom var att sidan kostar pengar. Tycker sådant är jätte tråkigt och bara av principskäl så kommer jag aldrig att gå med på den gruppen.

    Men om det kan hjälpa någon till ett bättre liv så är det toppen :)

  22. Sofia
    Ankie #45/69.

    Det är väl rätt tydligt att KZ har allt att vinna på att förädla både språkbruk och människosyn, vilket hon knappast är ensam om. Skriverierna i samband med barnflickans försvinnande är lika osmakliga som mycket annat som skrivs både här och där, inte minst i Aftonbladet.

    Detta har ingenting med LCHF konceptet att göra. Personer som äter LCHF kan inte ta ansvar för varandras uppförande, ej heller för Katrins människosyn, bloggstil, språkbruk eller familjeangelägenheter. Precis som alla andra får hon själv ta personligt ansvar för sitt beteende.

  23. Sen att inte sidan verkar funka sådär jättebra gör det inte mer prisvärt...

    Funderar dock på att hoppa på en testperiod av ren nyfikenhet. Men inte så länge sidan är så buggig som den är. Gillar inte heller egentligen att bidra till kommersialiseringen av internet med stängda gemenskaper. LCHF.se är jag med i primärt för kostverktyget som jag tycker är mycket bra. Sen är det "bonus" med bra krönikor och bloggar.

    /Tommy

  24. Armagnac
  25. Lotta B
    Kul att viljan finns där, men glömde de att testköra innan?
  26. Anki
    # 72 Nej självklart inget ansvar men man har alltid ett val, att säga nej till mobbing och verbala trakasserier och på så sätt ta ställning mot detta eller promota och hylla utövaren av denna förkastliga handling. Själv väljer jag solklart att ta 100% avstånd då det andra alternativet är otänkbart... Avskyr mobbing och kategorisering av människor, vidrig handling som säger en hel del om utövarna... hade detta gällt andra än överviktiga så hade omvärlden satt stopp för länge sedan men som jag skrev, kanske är det så att många LCHF'are börjar anamma hennes människosyn nu när kilona minskar... Man tar ställning mot nazisim, rasism, homofobi men tydligen är det ok att vara äcklad och fobisk mot överviktiga så man väljer att lovorda utövaren.... Vore trevligt om Jimmy Åkesson (SD) skulle börja med LCHF, ser fram emot reaktionerna då för vad är skillnaden? Nästa års hälsofrämjare då kanske. ;)
  27. Om jag ska vara helt 100% ärlig (och det ska man ju vara) så har min bild av överviktiga förändrats sedan jag tappat mina kilon. När jag vägde 174kg "såg" jag sällan överviktiga. Nu reagerar jag på ett helt annat sätt. Absolut inte äcklad eller negativt på det sättet. Mer år hållet att jag vet att "man kan göra någonting åt sin övervikt". Sen vet jag också naturligtvis att min resa varit enormt mycket enklare än hur många andra har det. Men visst har min bild av överviktiga ändrats. Men jag skulle som sagt ljuga om jag sa att min bild av överviktiga inte förändrats (BMI-mässigt är jag iofs själv fortfarande överviktig). Det är en ganska märkligt och ibland olustig känsla...

    /Tommy

  28. Sofia
    #76,

    Precis som du och jag avskyr de flesta människor mobbing och verbala trakasserier ;) Just därför tror jag inte heller att risken finns att "många LCHF'are börjar anamma hennes människosyn". Hur som helst har du rätt när du skriver att "man har alltid ett val".

  29. hejssan
    #76

    Alla människor har rätt att hitta en kost som passar till dem bäst. Råkar det bli LCHF så brukar de bli mindre bitska. KZ:s blogg har ett målgrupp som inte hittar hit, unga kvinnor, har jag förstått. De lugnar sig också om de börjar och fortsätter med LCHF.

    Dra ned kolhydrater så blir världen ljusare. Som ett tips. ;)

  30. Göran Jansson
    # 77 Tommy

    Så sant som det är sagt !

    Jag känner mig lite OT här , men det har med människosyn att göra . På slutet av 70-talet sprang jag mycket ; en mil om da´n , på helgerna två . Jag var med om att starta en av Sveriges nu större löparklubbar .M.a.o umgicks jag mycket med likasinnade .

    Jag märkte hur mitt sätt att se på människor förändrades .
    Jag delade lite in människor efter " försoffningsgraden." Det spreds en hel del förakt
    om "dom andra" vid träningar , d.v.s vanligt folk som inte sprang sig svettiga varje dag .

    Samma fenomen ses överallt i dag . Nu bedöms man efter en mängd ytliga statusmarkörer
    där vikt är en . / Göran

  31. svante mattips
    hej alla .)

    känner inte igen mig.. har nästan aldrig behövt försvara mig mot lchf, har alltid varit smal men nu något mer smal... tränat jättemycket, jobbat jättemycket o varit sjukskriven 2 dagar på 38 års arbete, så vad ska belackarna säga ? du blir sjuk, dum i huvudet ? du kommer inte orka ?
    men är jag bortbjuden äter jag en bit bröd en potatis osv... då slipper man att diskutera varför, dessutom tar några glas vin med polarna istället för öl så dom ine blir ledsna.

    Ps, innan en festmåltid brukar jag köra ett långt träningspass, för då rinner de stackars kålisara bara igenom....

    Mvh Svante

  32. ragnhild
    Tenåringar, er det de som besöker KZ´bloggen? Unga kvinnor hör jag uttalad. KZ, ska hon vara ett förbild for dem för kr. 600 i året? Inte så mycket för at vara medlem och känna sig betydningsfulla, och kanske också få bort dom där grammen som man äcklas av, dom på magen eller låren ni vet. Kanske kan man ta av ännu mera - även bli underviktig. Ock kan man lära sig någon fascistiska uttrykk på vägen med så Hipp, hurra - blir nog bra. "All reklam teller med" - ni har nog rett i det, bara vent å se!! Och målet helligar medlet. Reknar med at polske medlemmar inte får innpass!
  33. ragnhild
    Rettelse: Reknar med at ingen från Polen kan søka om medlemskap i den der lchf-klubben (skulle det vara). Heller inte de som bor og arbetar i Sverige. p.s. her i Norge anses polakker för arbeidssomme och flinke.

    Innlegget mitt kan postas under "hellig harme".

  34. Anki
    #77 + #80 ok, då skulle man alltså kunna tolka det som att väldigt många LCHF'are som förlorat några kilon i vikt nu föraktar de svaga och feta som inte är lika duktiga och smarta som dom (precis som gurun Katrin anser)... jaja, en sak är säkert och det ätt jag ALDRIG kommer att tillhöra den skaran och ändå är jag ingen person med någon större övervikt men där emot lägger jag stor vikt på människors lika värde och att "man ska behandla och bemöta andra människor så som man själv vill bli bemött och behandlad). Bra, det ger ju i alla fall en bra förklaring till alla Katrins obegripliga hyllningar just av LCHF'are, de flesta verkar verkar ju tycka likadant... *tar mig för pannan med ett lätt illamående*
  35. ragnhild
    #84

    ;)

  36. kostintresserad
    # 84:"... man ska behandla och bemöta andra människor så som man själv vill bli bemött och behandlad). Bra, det ger ju i alla fall en bra förklaring till alla Katrins obegripliga hyllningar just av LCHF'are, de flesta verkar verkar ju tycka likadant"

    Frågan är om du lever som du lär ;)

  37. 1940
    Anki

    # 76 " .... Avskyr mobbing och kategorisering av människor, vidrig handling som säger en hel del om utövarna...."

    #84 "LCHF'are, de flesta verkar verkar ju tycka likadant"

    Apropå kategorisering :mrgreen:

  38. Kan inte annat än att hålla med.Vad sägs om följande från hennes förord: "Jag äter gott, jag är smal och jag är inget "problem" i sociala sammanhang."
  39. Anki
    #87, i detta fall ingen kategorisering utan fakta utifrån den positiva respons och uppmärksamhet hon får och detta i princip enbart från LCHF sajter Får helt enkelt gratulera henne att hon hittat en plats där det finns många som delar hennes åsikter.. ;)
  40. Anki
    # 86 rätt löjlig fråga då jag varken är en offentlig person eller hyllad frontfigur för en kost som kan rädda många människors liv...och ja, jag mobbar och trakasserar definitivt inte människor...så man kan vända på det och säga att jag lär som jag själv lever och jag försöker helhjärtat att lära ut detsamma till de barn och ungdomar som jag möter igenom bla mitt arbete....

    Ger upp, har i alla fall sagt min åsikt och ni eran och konstaterar uppgivet att de flesta inte tycker som jag i denna fråga..

    God kväll!

  41. Nu blir jag nästan lite upprörd och det kan jag lova händer ganska sällan...

    Anki #84 Är du på riktigt eller trollar du bara?

    Jag gillar verkligen inte när folk lägger ord och värderingar "i min mun" på det sätt som du gör och gör din "moral" bättra än min utan att du har en aning om vem jag är (mer än vad som finns att läsa lite här och där). Om du någonstans kan hitta antydingar till de egenskaper du ger mig i din kommentar så får du gärna peka på dem.

    Jag vet inte om du läste det jag skrev. Hur i hela friden kan då få det till att jag föraktar överviktiga? Det jag säger är att jag fått en annan syn på överviktiga men jag föraktar dem (oss) inte på något sätt alls. Det är nästan så jag blir lite irriterad hur du beskyller mig för att ha en människosyn som i verkligheten är precis tvärtemot vad du verkar tro. Jag får verkligen hoppas att det helt enkelt är så att jag uttryckte mig väldigt klumpigt i det jag skrev men jag är helt säker på att alla som läser min blogg och som känner mig irl inte känner igen mig i din bild av mig. Om LCHF-gemenskapen och min viktnedgång gett mig någonting så är det mer respekt för beroenden i olika former och ytterligare förståelse för andra människors problem.

    Troll!

    /Tommy

  42. Anki
    #91, min bättre än din?? Ja så man undrar om det är du som trollar... Jag anser att mobbing och systematiska påhopp på överviktiga är fel fel fel (!!!) så får du tolka in resten hur fasiken du vill...... Tar du åt dig så är det upp till dig då jag endast tar upp detta generellt, jag påpekar enbart min förundran (förfäran) över att så få LCHF'are tar avstånd från Katrins syn och uttalande om främst överviktiga och att synen på överviktiga tydligen förändras till det sämre när man själv går ner i vikt. Som sagt, ger upp för nu ser jag att man letar efter misstolkningar i det jag skriver och då är det dags att sätta punkt.
    God natt
  43. ragnhild
    #92
    Nå måste jag skunda på....... Anki, helt klockrent - generelt!!
  44. Anki
    God Natt Ragnhild ;)
  45. @Anki

    Du säger som ett direkt svar till mig (#77):
    "#77 + #80 ok, då skulle man alltså kunna tolka det som att väldigt många LCHF'are som förlorat några kilon i vikt nu föraktar de svaga och feta som inte är lika duktiga och smarta som dom (precis som gurun Katrin anser)..."

    Hur ska jag tolka det? Du ger stämplar "mig" med en människosyn som jag absolut inte delar. Det är då svårt att inte "ta åt mig" när du skriver det som ett direkt svar på min kommentar.

    Jag anser, liksom du och förmodligen 99% av alla som läser här att "mobbing och systematiska påhopp på överviktiga är fel fel fel (!!!)" och jag skulle dessutom, för att använda din retorik, kontra med att säga att _jag_ anser att mobbig och systematiska påhopp på andra människor är fel fel fel (!!!), oavsett åkomma, etnicitet, kön, utseende etc. etc.

    Om det gör mig till en bättre människa (och LCHF:are) så gillar jag inte heller Katrins sätt att uttrycka sig då det allt för ofta blir väl provocerande och nedvärderande.

    /Tommy

  46. För att försöka komma tillbaka lite till "synen på överviktiga" så vill jag bara försöka förklara ungefär vad jag menade i kommentaren jag skrev i #77.

    Några saker som har förändrats för mig när jag nu gått ner ca 90kg är:

    Jag ser överviktiga
    Dvs tidigare så var jag alltid störst i min omgivning och jag reflekterade i princip aldrig över andras övervikt eller fetma. Det var bara någon gång på resa i USA jag kunde reagera då det där fanns människor som var större än jag och jag förundrades mer än förfärades. Jag lade aldrig några värderingar i mina betraktelser.

    Idag ser jag alltså överviktiga och feta. De nya tankarna jag får är inte på något sätt negativa utan jag bara reflekterar över att det finns feta människor omkring mig. Jag värderar inte mig högre bara för att jag lyckats gå ner i vikt utan jag brukar ibland bara fundera på några saker:

    1) Har Personen problem med sin övervikt? (Jag hade det tex inte när jag vägde 74,4, därav funderingen)?

    2) Har personen försökt göra någonting åt sin övervikt (Jag hade tex aldrig "bantat" eller försökt gå ner i vikt innan jag började med LCHF)?

    3) Så brukar jag tänka tillbaka till hur "svårt" det var att hitta kläder i rätt storlek. Ganska fånig fundering, men den dyker upp ibland.

    Jag värderar aldrig människan jag ser då jag vet att väldigt många har väldiga problem att gå ner i vikt av massor av olika anledningar och man kan aldrig känna till anledningarna till att man "misslyckats" med tidigare försök till viktnedgång eller om man liksom jag tidigare trivdes väldigt bra med livet "trots" en kraftig fetma och därför faktiskt "gillar läget". Min syn på överviktiga och feta har i den bemärkelsen inte förändrats alls. Möjligtvis kanske jag kan tänka att _om_ personen testat många bantningssätt men kanske inte LCHF så borde kanske man ge det en chans.

    Det jag däremot ibland kan tycka är att vissa väl lätt "ger upp" sina försök att äta tex LCHF även om jag vet att det inte passar alla. Om man då istället väljer pulverdieter kan jag som väldigt matintresserad ha svårt att förstå. Jag skulle personligen aldrig kunna leva på pulver (om jag inte var medicinskt tvingad till det...). Det är helt enkelt för kul att laga och äta mat.

    /Tommy

  47. Anki
    #96, Ber om ursäkt om du kände dig personligt påhoppad men detta ämne berör mig djupt då mobbning aldrig någonsin leder till någonting gott och hånar man och förlöjligar överviktiga människor så försvårar deras liv som många ggr (inte alltid naturligtvis) är mycket svårt som det redan är och har de dålig självkänsla så blir den naturligtvis inte bättre. Jag trodde att andra som varit/är i samma sits skulle vara de första att ställa sig på deras sida och säga NEJ till sådan behandling och till personen som just står på barikaderna när det gäller denna behandling. Vad är viktigare än att värna om sina medmänniskor?
  48. Anki, np. Jag triggar ibland lite på när jag blir "moraliskt mästrad"... :-) Om jag tog i så ber jag om ursäkt för det också...

    Det vår diskussion lett till är att jag inte riktigt kunnat släppa hur jag egentligen har förändrats "mentalt" under min viktresa så jag har börjat skissa på en längre artikel om det. Min syn på överviktiga, beroenden och motivation kommer ligga på den agendan så tack för de funderingarna som väckts!

    /Tommy

  49. Anki
    #98, och jag tog nog i lite för att jag kände mig lite "moraliskt överkörd" ;) , tycker bara att det är så förskräckligt om det nu ska bli en ännu större acceptans att fritt kunna behandla och bemöta en specifik grupp människor på ett sådant öppet hånfullt och föraktfullt sätt. Alla är vi individer med en livshistoria, tjock som smal, och det får man aldrig glömma.

    Spännande att du tänker skriva en längre artikel i ämnet :)

  50. Om man är gravid, ser man plötsligt hur många barnvagnar det är överallt. Om man har någon med cancer i släkten eller bland vännerna ser man plötsligt hur många som är hårlösa, Om man just fått glasögon, först då ser man hur många egentligen har glasögon (och hur fula eller hur snygga man tycker dom är). Tror inte det har med männsikosyn att göra, men mer med syn på sig själv. Vad man sen gör med den "kunskapen" DET är där det krånglar till sig med KZ, för hon sätter sig själv högre än andra.

    Själv är jag fortfarande överviktig men mina -spontana och automatiska-reflektioner när jag ser överviktiga lassa på med antigen kh rika produkter eller pulverdieter eller lightprodukter är kanske litet elaka, men jag kommer aldrig att säga det. Det är inte heller så att jag tycker dom är dummare eller så, dom är ju bara ovetandes...

1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg