Mer smör och ÄNNU färre hjärtinfarkter i Sverige!

Hjärtinfarkt

Den mossiga skrämselpropagandan om att dramatiskt ökat smörätande i Sverige också ökat antalet hjärtsjuka krossas åter av verkligheten.

Nysläppt statistik från Socialstyrelsen visar åter precis motsatsen. Antalet hjärtinfarkter i Sverige fortsätter att rasa, både för män och kvinnor, precis som de gjort sedan mitten av 00-talet. Vi blir allt friskare, trots att vi äter allt mer smör.

Eftersom modern vetenskap gång på gång visat att fettsnål kost inte gör minsta nytta för hjärthälsan så borde ingen bli förvånad. Men det finns definitivt de som behöver uppdatera sina kunskaper.

Socialstyrelsen: Färre får hjärtinfarkt (statistik 1988-2012)

SvD: Färre drabbas av hjärtinfarkt

Fortsättning

Det verkliga sambandet mellan smör och hjärtsjukdom i Sverige

Tidigare

Mossig fettskräck på DN Debatt

Stämmer professor Hellénius varningar om mer hjärtsjukdom av fett?

Vad som verkligen ger hjärtsjukdom

Fettsnål mat ger MER hjärtsjukdom i ännu en stor studie

Hjärtspecialist: Dags att lägga ned kriget mot mättat fett!

Överläkare: Glöm tallriksmodellen

”Fett ger fett smal midja”

23 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Jonas A
    Svar på inlägg 4

    Men kära Jonas. Vad menar du?

    Om du inte kommer ihåg det så beskylldes fett för att orsaka hjärt kärlsjukdomar. Trots att konsumtionen av fett har ökat markant i Sverige så minskar antalet hjärtinfarkter.

    Hur går det ihop tycker du? För det blir knepigt att passa ihop en kurva som ska visa att hjärtinfarkt beror på smör. Eller hur?

    Läs vidare →
  2. Rickard
    Poängen är ju att det inte finns någon korrelation [mellan ökad smörkonsumtion och flera hjärtinfarkter]!
    Svar: #15, #23
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Maria
    I mitten av båda kurvorna finns en uppgång. Finns det någon förklaring till det?
    Svar: #2
  2. Karolina
    IT bubblan sprack, dålig ekonomi. Extra stress åt folket kanske?
  3. Anders
    den lilla uppgången lär bero på ändrade kriterier för hjärtinfarkt med känsligare blodprov, typ troponin-tester
  4. Jonas
    Sådan här statistik bevisar precis inga orsakssamband alls! Det kan lika väl vara bättre mediciner eller precis vad som helst som är orsaken! Lägg till en graf som visar på hur mycket vi använder våra mobiltelefoner och vips har du "bevisat" att ökad mobilanvändning minskar risken för hjärtsjukdom.
    Varför är du så ivrig att använda denna typ av data när det passar dina åsikter och så ivrig att kritisera den samma när den går emot vad du tror. Lite vetenskapligt samvete borde man kunna kräva av en läkare som når ut till så många som du gör!
    Svar: #6, #12, #14
  5. Jonas A
    Svar på inlägg 4

    Men kära Jonas. Vad menar du?

    Om du inte kommer ihåg det så beskylldes fett för att orsaka hjärt kärlsjukdomar. Trots att konsumtionen av fett har ökat markant i Sverige så minskar antalet hjärtinfarkter.

    Hur går det ihop tycker du? För det blir knepigt att passa ihop en kurva som ska visa att hjärtinfarkt beror på smör. Eller hur?

  6. Gustav
    Den ökade smörkonsumtionen brukar ju av vissa professorer sägas öka antalet hjärtinfarkter. Om smörkonsumtionen gått upp och antalet hjärtinfarkter minskat, så stämmer ju inte denna "sanning" eller?
    "Vi blir allt friskare, trots att vi äter allt mer smör"
  7. Goran van Den Busked
    Kurvan är glädjande och skulle säkert använts av sliskiga margarin-försäljare om den pekade åt andra hållet. Men sanningen är väl att vi fortfarande inte är många som käkar smör regelbundet och under inflytande av någon särskild övertygelse. Men faktum kvarstår dock!
  8. Christian
    Statistik smör i kg per person och år
    1980: 3,5
    1990: 2,2
    2000: 1,3
    2007: 1,8
    2008: 1,8
    2009: 2,2

    Hur står det till med korrelationen? Egentligen?

    Svar: #10, #13
  9. Stefan
    Fascinerande att smör skulle vara farligt och margarin skulle vara bra...

    http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=586#.Unkt7TAugxI.facebook

  10. Gustav
    Från SCB: Smörkonsumtion
    1990: 2.2 kg
    2000: 1.3 kg
    2005: 1.5 kg
    2010: 2.3 kg
    2011: 2.5 kg

    Margarinet har halverats sedan 1990
    Vad menar du?

  11. Anitha
    Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som var diabetiker?
  12. Gunnar Lkpg
    Jonas, det ligger mycket i vad du säger. I går fick vi veta att 50 % av befolningen var överviktig, det verkar ju bara bli bätre och bättre.

    Medelvikten har ju ökat ganska mycket de senaste 150 åren liksom medellivslängden, också lägger vi en graf över koldioxidutsläppen på det!

  13. Rickard
    Poängen är ju att det inte finns någon korrelation [mellan ökad smörkonsumtion och flera hjärtinfarkter]!
    Svar: #15, #23
  14. Sådan här statistik bevisar precis inga orsakssamband alls! Det kan lika väl vara bättre mediciner eller precis vad som helst som är orsaken!

    Helt sant.

    Poängen med inlägget är bara att hjärtsjukdomen kraftigt MINSKAR i Sverige, precis tvärtom mot vad vissa mindre uppdaterade/ debattanter brukar antyda. Det är fakta.

    Varför är du så ivrig att använda denna typ av data när det passar dina åsikter och så ivrig att kritisera den samma när den går emot vad du tror. Lite vetenskapligt samvete borde man kunna kräva av en läkare som når ut till så många som du gör!

    Självklart kan man använda sig av statistik i en diskussion. Det jag kritiserar är att dra felaktiga slutsatser om orsakssamband från den. Återigen – det har jag inte för avsikt att göra i inlägget ovan. Jag ändrade ett par tvetydiga ord ("ökat risken för hjärtsjukdom" till "ökat antalet hjärtsjuka" i första paragrafen) för att göra det maximalt tydligt. Tack för tipset.

  15. Snusmumrik
    Instämmer med dig. Om det inte ens finns en korrelation så finns det inte heller ett samband. Det är helt enkelt så att om korrelation saknas så är det ett motbevis mot tesen att smör orsakar hjärtinfarkter.
    Svar: #17, #18
  16. Matilda
    Under hela perioden som infarkter minskat har svensken blivit tyngre (kanske p. g.a. all tsocker och stärkelse vi äter, vilket jag tror) men att då hävda att ökad sockerkonsumtion ger färre hjärtinfarkter (bara för att det finns en korrelation) ja, det är nog att dra lite för stora växlar! Glöm inte statistiken för stillasittande: ju mer stillasittande svensken är= färre infarlter!

    Vet att flera i fältet redan visa på detta, inkl. Doc, men tyckte det var kul med lite talande exempel!

  17. Snusmumrik
    Jag vill bara tillägga att om det finns en korrelation så kan det finnas misstanke om ett samband men om det inte finns en korrelation så finns det inte ens en misstanke om ett samband.

    Bristen på korrelation är ett starkt motbevis mot att det skulle finnas ett samband medan förekomsten av korrelation bara kan ge en misstanke.

  18. Slacktivisten

    Instämmer med dig. Om det inte ens finns en korrelation så finns det inte heller ett samband. Det är helt enkelt så att om korrelation saknas så är det ett motbevis mot tesen att smör orsakar hjärtinfarkter.

    Om vi ska vara lite vetenskapsteoretiska, avsaknad av bevis är inte bevis på motsatsen. Det enda man kan säga är "Man har inte lyckats påvisa en korrelation...". :)

    Så är det med till exempel mättat fett och hjärt-kärlsjukdom, man har inte lyckats påvisa en korrelation. Det är inte ett bevis på att korrelationen saknas.

    Svar: #19, #20
  19. Så är det med till exempel mättat fett och hjärt-kärlsjukdom, man har inte lyckats påvisa en korrelation. Det är inte ett bevis på att korrelationen saknas.

    Att efter minst 60 års forskning sakna bevis på korrelation är ett bevis på att korrelationen, om den alls finns, är mycket svag.

    Sannolikt saknar den hur som helst praktisk betydelse och är ett villospår som tar energi från verkligt effektiva livsstilsförändringar.

  20. Snusmumrik
    Att man inte finner en korrelation hur man nu än anstränger sig så är ju tesen "Smör orsakar hjärtinfarkter" liksom inte grundat på vetenskap utan på något annat :-)
  21. Gunnar
    Kan det ändå vara så att förskrivandet av stattiner är orsaken till att infarkterna minskat?

    Tycker också det ser ut som om infarkterna minskat längre tid än under de tio år smörkonsumtionen ökat.

    Svar: #22
  22. Snusmumrik
    Som du kanske sett av de tidigare inläggen så är det oerhört mycket enklare att motbevisa ett samband än att faktiskt bevisa att det finns ett samband.

    Nu spekulerar jag bara utan att göra anspråk på vetenskaplig korrekthet.

    Det kan nog ligga något i förskrivningen av stattiner men själv tror mer på ökad förskrivning av blodtryckssänkande mediciner som Enalapril och blodförtunnande mediciner som Trombyl och liknande. Jag tror också att sjukvården varit mera på bettet med att medicinera ned höga blodtryck. Nu tror jag tyvärr att de sänkt sina normer på blodtrycket så att de använder mer våld än nöden kräver men det visar sig snart om några år.

  23. Christian
    Nja, inte riktigt rätt.
    Rätt på så sätt att det inte korrelerar väl på lång sikt. På kortare sikt (säg 10 år) finns både positiv och negativ korrelation.
    Så det enda det säger oss är att det INTE säger oss något.
    Det är ganska viktigt att inse det.

    Ungefär som att säga att bilbälte räddar liv men sen se att vissa perioder så är det negativ korrelation och då räddar bilbälte inte liv.

    Det är helt enkelt andra undersökningar och variabler vi måste titta på eller ta med för att dra vettiga slutsatser.

    Nu är detta bara tolkningen av ovanstående statistik, för den som tror något annat kan jag säga att jag har ingen som helst åsikt i om smör eller mättat fett är bra eller dåligt för hälsan/hjärtat.
    Är personligen lika lite rädd för smör som jag är för frukt.

    Och glöm inte det gamla talesättet: Lögn, förbannad lögn och statistik. ;)

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg