Första OS-guldet på LCHF?

Björn Ferry

Björn Ferry tog i natt ett oväntat OS-guld i skidskytte till Sverige. Det första på herrsidan på 50 år! Flera källor, även tidigare, berättar att Ferry äter LCHF-liknande mat sedan ett knappt år. Det ger naturligtvis en fantastisk fettförbränning. Men det kan ta tid att anpassa kroppen helt. Frågan är om Ferry hunnit det, eller om han kommer att bli ännu bättre.

När får vi se nästa guld på LCHF-kost? Vad tror du?

Intervju efter segern

Kolla in intervjun med Ferry här, och notera särskilt 13 minuter in, när Ferry blir bjuden på bullar!

Stort grattis Björn Ferry!

Tillägg

Ferry planerar tydligen inget öl-firande. Men lite champagne och grädde blir det:

Mer

Mer om träning på lågkolhydratkost – vill du följa i Ferrys fotspår?

Lågkolhydratkost / LCHF för nybörjare

Mer om guldet på Dr Dahlqvists blogg

1 2 3 4 5

240 kommentarer

  1. Dennis
    Joel:

    Intressant att ferry sitter och svarar på randommail klockan 4 på natten (lokal tid).

    Eller har han åkt hem redan?

    Man tycker också han borde kunna få plats med en och annan bulle i de 15% han nämner i mailet.. 15% av en olympisk längdskidåkares kaloribehov lär bli åtminstonde ett tresiffrigt antal gram kolhydrater. Ändå nobbar han en bulle, och ber om grädde i direktsänd TV?

  2. Miller
    Måste man äta bulle bara för att det är tv?
  3. Dennis,

    Ändå nobbar han en bulle, och ber om grädde i direktsänd TV?

    ...och?

  4. Dennis
    äter man 15 e% kolhydrater är man ju knappast i ketos, då känns det som man kan fira fulländningen av sin karriär med en bulle eller?

    Det är ju enl. vår kultur något oförskämt att tacka nej när man blir bjuden på något.

    För att förtydliga: Äter man ketogent förstår jag varför man tackar nej till en bulle. Äter man ändå 100 eller mer gram kolhydrater per dag förstår jag inte varför man inte kan äta en bulle för att fira något så stort. Speciellt när han uppenbart gillar bullar.

  5. äter man 15 e% kolhydrater är man ju knappast i ketos, då känns det som man kan fira fulländningen av sin karriär med en bulle eller?

    Jag förstår fortfarande inte din poäng. Får inte Björn Ferry själv välja vad han vill äta?
    Han kanske rentav inte finner bullen lockande. Eller ingår inte det i din världsbild?

  6. 15% kolhydrater behöver inte innebära vare sig socker eller vetemjöl som är huvudingredienser i vetebröd även om det "får plats" i dagsransonen.
  7. Dennis
    #155, varför så otrevlig? Försöker bara förstå hur han resonerar om han nu äter 15% kolhydrater som Joel hävdade i sitt inlägg.

    Tycker det är konstigt att göra något som kan uppfattas som otacksamt eller ohyfsat inför en hel nation om man inte har en väldigt bra underliggande anledning. Men givetvis kan han ha gjort det av ett rent infall.

  8. Janne
    Det är ju klart att den bullen hade ju gjort varken till eller från med den förbränning Ferry har. Men har man en princip så har man, han vill väl helt enkelt skippa alla skräpkolhydrater. Jag som glutenintollerant hade också tackat nej till bullen utan att vara oförskämd! :)
  9. Dennis,

    Att idrottsfolk ska stoppa i sig massor av snabba kolhydrater matas vi ju med dagligen och det har också gjorts ifrån OS-studion.
    Det faller dig inte tanken in, att Björn utifrån sin nya ståndpunkt ville visa det olämpliga att stoppa i sig snabba kolhydrater och att det finns bättre alternativ?

  10. Dennis
    Det är så klart en möjlighet. Frågan är varför ni inte kan framföra det utan att indirekt mena att jag är en idiot som inte själv dragit den slutsatsen.

    "ingår inte det i din världsbild?"

    "Det faller dig inte tanken in?"

    Uppfattar jag åtminstonde som väldigt negativa vibbar.

  11. Halleduttanedå.

    Du började med att kritisera honom för att han inte skulle fira med en bulle. Alltså är det du som är antagonisten i historien, och följaktligen är det upp till dig att försvara din ståndpunkt "man måste äta en bulle om man blir bjuden!".

  12. Frida Lundberg
    Dennis att vissa tycker att det är oförskämt att tacka nej när man blir bjuden på något är väl en orsak till att folk blir överviktiga? Det känns som ett rätt förlegat synsätt tycker jag.
  13. Ser att Frank är inne och XXXX som vanligt.

    Man använder sig aldrig endast av ATP, PCr eller någon annan energikälla så hela argumentet om att ATP och PCr skulle räcka för 10 sekunder fallerar där. Man börjar spjälkning och även aerob förbränning direkt när man rör på sig. Efter 5 sekunder så uppskattar man att det spjälkning står för ungefär 50 % av energin. Snacket om 10 sekunder som man kan läsa i böcker handlar alltså om att man vill förmedla hur lite energi som faktiskt finns i de mer tillgängliga formerna, inte hur länge energin varar när man faktiskt rör på sig. Detta är basalkunskaper för någon som har läst en träningsfysiologibok ordentligt.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11547894

    När det gäller spjälkning och högfettkost så finns det två studier som visat att man får en nedreglering av enzym (bla. PDH) som är viktiga i den processen. Ganska sunt förnuft när man tänker på det. Äter man fett blir man bra på att förbränna fett och äter man kolhydrater blir man bra på att förbränna kolhydrater. Det Frank tar upp är istället något som han hittat på på egen hand.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16188909

    När Frank skriver att Ferry mest låg i sjuksängen i fjol och nu är i så mycket bättre hälsa så "glömmer" han att Ferry hade svininfluensan i julas. Alltså när han hade ätit sin nya kost i ett par månader redan. Visst, det va ju förra året men...
    http://hd.se/sport/os/2010/02/14/felfri-bjorn-ferry-langt-efter/

    Man kan också noter att om Joels siffror på 15 E % stämmer så är Ferry långt ifrån i ketos. Då Frank varit så noga med att skriva flera gånger på vår blogg att det han har XXXX i sin bok endast gäller vid ketos så gäller det alltså inte Ferry.

    Men snälla, varför sådana påhopp? Diskutera gärna saken, bespara oss personangreppen. Tack. /Doc

  14. Dennis
    #162 Förlegat eller inte så är det väl vedertaget.

    Mikael, jag kritiserar inte honom utan hurvida de 15% kolhydrater någnon nämnde verkar rimliga eller inte.

    Innan vi hör något från honom själv kan vi ju bara spekuera i hur han äter, men 15% är väl knappast "LCHF" (kostdoktorn), eller "Fettdoktorn-kost" (som hans mor sa i någon intervju) då båda dessa förespråkar ketondrift, vilket antagligen kräver betydligt mindre kolhydrater med de energimängder jag antar att en olympisk skidåkare får i sig.

  15. Ena
    Jacob Gudiol

    Hur kommar det sig, att varje gång Frank uttalar sig här, sitter man bara och
    vänter på när dina sakastiska kommentarer ramlar in?

    Din personliga vendetta börjar bli riktig tråkig.

    Gå på saken inte på mannen!

  16. Her diskuteres det i det vide og det brede fra alle hold om Ferry spiser si eller så....
    Frank Nilsson har sine synspunkter, så også Jonas Colting ser jeg....m.fl.

    Hvorfor virker det så utrolig for noen at man faktisk kan prestere riktig så bra (kanskje også på OS-nivå?) med strikt lavkarbo/høyfett, kanskje tom. ketogent?

    Min saboer har trent hele livet; fotball, ski, bodybuilding, løping....
    Nå er det mest løping han holder på med (halvmaraton nå, helmaraton til sommeren).
    Hans erfaring er at han løper aller best og får de beste resultatene da han løper på ketogen kost. Da er det nærmest null karbohydrater som gjelder (kanskje 10-15 gram/dag), passe store mengder proteiner og MYE fett (fet fisk, fett kjøtt, avocado, smør osv.)
    Melkesyre eksisterer ikke. Argumentet mot dette er da at han på ketogen kost ikke klarer å løpe så hardt at han får melkesyre, men det argumentet faller jo, for han løper faktisk hardere og fortere på ketogen kost, likevel uteblir melkesyren.
    Hans påfyll da han kommer hjem fra en 2-3 timers løpetur kan være kokt egg, omelett etc. altså nærmest null karbo.
    Musklene vokser, og han er like klar for en ny løpetur neste gang selv om han ikke fyller på noen glykogenlagre med karbohydrater.

    Alt dette krever selvfølgelig at han har en trimmet fettdrift, og det lar seg ikke gjøre for ham å gå fra sukkerdrift til fettdrift i løpet av kort tid, det er snakk om uker/måneder med tilpassing.

    Men han akter altså å løpe helmaraton på ketogen kost til sommeren.
    Han trives veldig godt med den kosten og som han sier"hjernen er skjerpet, kroppen orker mere og jeg føler meg veldig bra, energien tar aldri slutt"

  17. kentkreitler
    Jag tror Jacob vill påvisa att Frank's sanningar ibland har sina brister?
  18. Tomtefar
    Jag som inte känner mig övertygad åt ngt håll angående om ketogen kost är bättre eller inte inom idrott, uppskattar att få läsa dialog mellan två olika uppfattningar. Tycker det är bra att Jacob skriver i tråden utifrån sin uppfattning. Fast jag skulle hellre se lite mindre av personangrepp och hålla sig till sakargumenten istället.
  19. Rätt så LenaBeatrice!

    "Han trives veldig godt med den kosten og som han sier"hjernen er skjerpet, kroppen orker mere og jeg føler meg veldig bra, energien tar aldri slutt"

    Det stämmer också väl med det tyngsta argumentet i sammanhanget, nämligen evolutionsargumentet.

    När jakten gällde överlevnad kunde vi inte springa runt i skogen och leta energibars och sportdryck för att fylla på glykogenlagren och trycka in glukos i hjärnan!
    Då körde vi muskler och hjärta på ketoner och fettsyror och hjärnan gick till större delen också på sitt favortibränsle ketoner, för då det var tankeskärpan också en fråga om överlevnad. Inte heller kunde vi riskera att "gå in i väggen" som sockerdrivna idrottare gör när glykogenet tar slut.

    Och när vi tvingades fly från något annat rovdjur, funderade vi inte om vi hade en nedreglering av PDH-enzym, utan vi mobiliserade de resurser som evolutionen försett vår kropp med och som fysiologerna och forskarna efter alla sina studier på sockerdrivna bara har rudimäntära kunskaper om och som inte finns att läsa i någon fysiologibok!

  20. null
    Eenfeldt Det är alltså inte tillåtet att ifrågasätta sanningshalten i vad en LCHF förespråkare skriver på den här sidan men det är fullt tillåtet att skriva hånfulla saker om tex dietisters vikt och utseende?
    Dessutom för att citera dig själv,
    "Men allvarligt talat känns det som att man får tåla lite sådant om man själv som offentlig person kommit med vetenskapligt tveksamma påhopp på andras livsföring."
    Vilka gäller det där?
  21. B-A
    Frank: De vetenskapliga källor jag tittat på när det gäller makrofördelningen hos naturfolk, både nutida och äldre, visar på ett kolhydratsintag runt 20-40 E%. Hur kommer det sig att du verkar tro att människan är gjord för en ketogen kost...
  22. Frank: Jeg har skrevet et innlegg om nettopp det du skriver om, "Fred Flintstone VS Olympiatoppen": http://lenabeatrice.net/generelt/fred-flintstone-vs-olympiatoppen/

    Det rimer ikke at en steinaldermann stanset for å fylle på energilagrene med sportsdrikk hvert 10-15 minutt, eller at "Wilma" ventet med en baguette hjemme i hulen for at jegeren skulle få riktig restitusjon. ;-)

  23. Ena
    kentkreitler # 167

    Går hur fint som helst!
    Mycket bättra text utan hans vanliga personangrepp.

  24. LenaBeatrice, :-D
  25. Jag tycker att man får lov att säga att någon ljuger/hittar på saker när han/hon helt klar gör detta. Ser knappast det som något påhopp. Snarare mer en självklart slutsats och något som alla borde göra eller?

    Men tydligen så har jag fel enligt doc som vill att jag ska argumentera med vetenskap mot någon som bara hittar på en massa "fakta".

    Då påstår jag nu att om man vill bli stor, stark och vacker så måste man få i sig minst 300 g fruktos om dagen. Detta är självklara fakta. Om nu någon påstår att jag ljuger så ska den personen genast bli censurerad. Eller vad säger du Doc?

  26. chilisalsa
    Jacob lite stingslig idag ?
  27. JG,
    Du får naturligtvis anse vad du vill om andra. Men försök hålla dina inlägg och debatten här utanför sandlådan, för allas trevnad. Vanligen är uttalade grova påhopp bara onödiga. Har du rätt så inser säkert andra det ändå, och extra goodwill kommer på köpet.
  28. Nina S
    #169 Frank har alldels rätt där:
    Såg ett program på TV för ett par år sedan om en jakt i Afrika någonstans där några män under en hel dag följde efter en antilop tills den blev trött så de kunde samlas och döda den. De drack inte ens vatten under jakten.
    Det här var under min tid med jojo-blodsocker och mat var 3: de timme, så jag fattde ingenting. Nu vet jag att det är möjligt.
  29. bengt
    JG,
    det kanske är lämpligare att ge sig in i diskussioner med inställningen att andra "har fel" än att de "ljuger"? Det senare förutsätter nämligen att du kan läsa andras tankar, vilket jag betvivlar att du kan. Därmed kan du sällan med bibehållen trovärdighet påstå att du vet att någon annan ljuger. ;)
  30. bengt
    JG:
    Jaha. Du påtalar alltså saker du redan påtalat? Då förstår jag i än högre grad varför det blir dålig stämning.

    Jag håller inte med om att påstående utan uppbackning av fakta är lögner. Vissa är dåliga på att backa upp med fakta, men det gör dem inte till lögnare, utan snarare till ovetenskapliga tyckare. Viss skillnad vad gäller motiv - och vilka motiv andra har känner man inte till, så man bör vara försiktig med att kalla andra för lögnare.

    Däremot så tycker jag att man bör kunna backa upp med fakta om man vill tas på allvar. Jag tror alltså mer på dig än Frank, trots att jag tycker du kunde tagga ned med lögnanklagelserna.

  31. Så du har läst min bok Bengt?
  32. bengt
    Frank:
    Nej. Jag har inte möjlighet att läsa alla böcker här i världen och förväntar mig att tillåtas ha åsikter trots detta. Kanske skulle jag ta mig tiden att läsa din bok om du hade en mer faktaspäckad argumentation. Men nu väljer jag annan lektyr. Jag kommer t ex med all sannolikhet läsa Kostdoktorns egna bok.
  33. Då tycker jag du backar upp ditt tyckande om att jag inte backar upp mina asikter med tillgängliga fakta på ett rätt dåligt sätt, eler hur?
  34. bengt
    Frank:
    Det får du gärna tycka. Jag bedömer dig utifrån hur du argumenterar här och på träningslärabloggen. Och utifrån detta väljer jag att inte läsa din bok.

    Om jag någon dag blir författare lovar jag för övrigt att inte börja hänvisa till min bok i diskussioner, eller att ignorera alla som inte läst boken. Jag förstår att du vill att alla ska läsa dina böcker, men du får nog finna dig i att vissa väljer att avstå.

  35. Bengt,
    Det festliga är att Jacob började med att använda samma metod vid bedömningen av min bok som du. Han visste redan innan han läst den!

    När det gäller diskussionen på "Träningslära", så är personangreppen här en viskning jämfört med Jacobs påhopp där. Där är inte bara Jacob ännu grövre, utan där sitter tio stycken till och vräker tillmälen ur sig, utan varje uns av sakinnehåll.

    Bakgrunden är säkert att jag ställde frågan om vad som drev Jacobs påhopp, om det var hans vetenskapliga "renhållningsiver", eller om det fanns andra grunder.
    Hade det varit den vetenskapliga renhållningsivern, hade inte personpåhoppen behövts.
    Det går nämligen inte att föra en seriös sakdiskussion under de förhållanden som råder på "Träningslära".

    För att inte debatten här ska bli ytterligare infekterad, drar jag mig nu ur och går inte in igen oavsett vilka invektiv som kommer.

    Faktum kvarstår. Björn Ferry tog OS-guld på LCHF och slog ihjäl en myt. All heder åt honom!

  36. bengt
    Frank:
    Din bok är kanske världens bästa bok. Men jag tänker inte läsa den baserat på hur du väljer att argumentera. Jag hoppas du förstår detta. Möjligtvis läser jag den av en slump om jag t ex har tråkigt på ett tåg och hittar den. Men jag tänker inte köpa den och priotera att läsa den.

    Personangrepp är en fråga, din förmåga att backa upp påståenden med fakta är en annan. Om det vore en tävling i trevligt uppförande skulle du kanske besegra JG.

    Att Björn Ferry vann är förstås trevligt och för din del förstår jag att du tar åt dig en del av äran eftersom han läst din bok - med all rätta också.

  37. Jacob,
    ett par av dina inlägg som knappast tillförde sakfrågan något raderade. Se #179. Det är möjligt att du har rätt och Frank fel, jag har inte följt er diskussion. Att upprepat kalla andra för lögnare får du dock göra på din egen blogg, inte här.

    Enda anledningen att jag ännu inte blockerar dig trots att du ignorerar upprepade tillsägelser om reglerna här är att du ofta kommer med bra synpunkter också. Återgå gärna till det.

    Jag ser inget skäl att diskutera detta ytterligare.

  38. Janne
    Lite offtopic, men i kväll kommer nästa medalj, Johan Olsson på dubbeljakten!
    Huruvida han äter LCHF eller traditionellt har jag ingen aning om. :)
  39. Senast förra veckan hörde jag en idrottslärare säga "hjärnan behöver ju kolhydrater", "du kan inte träna utan kolhydrater", osv. Själv har jag ätit LCHF ungefär lika länge som Ferry (men 5E% kolhydrater). För två månader sedan gick jag över till en ännu mer "extrem" kost (med tanke på att vi levde på det jag äter nu i 2 miljoner år så borde den vara allt annat än extrem, den borde anses alldaglig) - jag äter enbart kött och talg (inga grönsaker, frukter, fibrer, mjölkprodukter, nötter, osv). Visst, jag har fått ett infall för opastöriserade ostar varannan vecka eller så, men annars är det kött, sill och talg som gäller - dvs 0 gram kolhydrater.

    På denna "rovdjurskost" har det blivit en hel del isklättring och resultatet har inte låtit vänta på sig - jag är bättre, starkare och uthålligare isklättrare än jag va förra året och då har jag inte klättrat på 7 månader. Förra året tränade jag febrilt för att "bli något" på isen, men det gick trögt. Nu kan jag pimpla upp och ner för vertikala isfall som om man aldrig gjort annat. Ni som prövat isklättring vet att mjölksyran i underarmarna kan komma på några få sekunder, men inte hos mig, jag får ingen mjölksyra alls (vilket gör att armarna fortfarande fungerar även om de blir trötta som hos alla andra). Kosten innebär givetvis att jag i stort sett bara är muskler (7,4% fett).

    Vid all träning, uteaktivitet, klättring, cykling, osv äter jag pemmican (50/50 talgfett/torkat kött, 80e% fett, 20e% protein).

    För min egen del är myten att det inte går att träna eller göra enorma prestationer på 0 gram kolhydrater fullständigt överbevisad - det förvånar mig att man fortfarande diskuterar detta, för mig är det allmänbildning att det funkar bättre än tvärtom - fråga bara mina vänner, arbetskollegor och replagskompisar, svaret blir entydigt "han är mycket bättre, starkare, uthålligare och friskare nu än någonsin".

  40. B-A
    Frank Nilsson: Har du några funderingar på det jag skrev i inlägg 171?
  41. Michel,
    kul blogg du har. Att du satsar så seriöst. Och att du delar med dig av tom dina blodvärden! Skall genast rekommendera den till en isklättrande kompis. Har själv testat isklättring, men det var inget för mig. ;)
  42. Detsamma, Gyllene Snittet-dieten, intressant :)
  43. Michel,
    upptäckte att du har flera järn i elden, som dina planer på egen forskning! Det är ju jättehäftigt!! Lycka till, kanske hittar du försöksperoner här, på kostdoktorn. Jag kommer verkligen att följa detta. Kanske är du för blygsam för att presentera dina planer själv, så nyfikna, kolla nedan!

    http://dietsurvival.blogspot.com/

    "En studie om kost och överlevnad
    Detta är förstadiet till en medicinsk studie och dokumentärfilm om kostens påverkan på människan under ett överlevnadsförsök i vildmark. Studien ämnar kartlägga kosthållning innan försöket samtidigt som flera medicinska värden tas innan, under och efter. Studien utförs av en mycket inbiten och självlärd medicinintresserad som dessvärre saknar officiell medicinsk utbildning."

  44. Undrande
    Frank Nilsson:
    "Det stämmer också väl med det tyngsta argumentet i sammanhanget, nämligen evolutionsargumentet.
    När jakten gällde överlevnad kunde vi inte springa runt i skogen och leta energibars och sportdryck för att fylla på glykogenlagren och trycka in glukos i hjärnan!
    Då körde vi muskler och hjärta på ketoner och fettsyror och hjärnan gick till större delen också på sitt favortibränsle ketoner, för då det var tankeskärpan också en fråga om överlevnad. Inte heller kunde vi riskera att "gå in i väggen" som sockerdrivna idrottare gör när glykogenet tar slut."

    Michel Blomgren:
    "med tanke på att vi levde på det jag äter nu i 2 miljoner år så borde den vara allt annat än extrem, den borde anses alldaglig"

    Ursäkta kan jag be om att få ett par källor på det... Att hänvisa till evolutionsfördelar för olika kostsammansättningar blir alltid väldigt svårt och att uttala sig så säkert som i dessa två fall blir i stort sett alltid fel! (ok att det inte fanns energibars men försök gärna visa att vi som art har ätit ketogent genom historien fram till jordbrukssamhället) Sanningen är att vi inte vet speciellt mycket om vad "vi" ätit genom historien... Speciellt i upp till 2 miljoner år då vi har väldigt dålig koll på vad fördelningen ens var för 10000 år sen...

    "jag äter enbart kött och talg"
    Vad har du för evidens för att det är så våra förfäder ätit tidigare i upp till 2 miljoner år? eller ännu enklare vad har du för evidens för att vi levt som rovdjur i upp till 2 miljoner år?

  45. JAUS
    #194 Se denna länk om du vill veta hur vi utvecklats som människor och vilken kost vi ätit: http://www.pbs.org/wnet/humanspark/

    Vi är jägare, våra kroppar är anpassade för att bokstavligen springa byten till döds: http://www.pbs.org/wnet/humanspark/video/web-exclusive-video-running-...

  46. Den som påstår att tömda glykogennivåer per automatik innebär "väggen" överdriver något extremt. Vältränade idrottare har en suveränt bra förmåga till fettoxidation ÄVEN om det inte lever på ketogen kost.

    Är man fettanpassad är det ju såklart så att fettoxidationen är ännu mer effektiv men att uttala sig i termer om svart och vitt är bara löjligt.

    Ta vilken elitskidåkare som helst, svält honom/henne i tre dygn och de kommer fortfarande kunna tvinga sig genom ett bra pass. Långt ifrån optimalt givetvis men fortfarande ingen omöjlighet alls. Och likaså de tömda glykogennivåerna vid slutet av passet. Det är hela tiden en fråga om fett och glukos som energikällor simultant och inte det ena eller det andra.

  47. OK, hur mycket kolhydrater finns det att äta ute i skogen nu om man tittar ut? Dock kan man både jaga och fiska. Hur tror ni det va på istiden? Case dismissed...

    Det underbara med vetenskap är att man hittar alltid något som stöder ens teori:
    http://www.britarch.ac.uk/ba/ba12/BA12FEAT.HTML#richards

    Även Neandertalarna åt rovdjursdiet:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19853278
    Med tanke på att jag mår så bra så kanske jag är en sådan själv?

    Från apdieten (lite animaliskt, mycket frukt, rotfrukter, nötter) till människodieten (kött):
    http://www.beyondveg.com/nicholson-w/hb/hb-interview1a.shtml

    Mina egna referenser kommer från mina egna förfäder på Island vilka levde på "herdemat" ända fram till 1800-talet då de började importera kolhydrater (spannmål ffa, eftersom det är väldigt svårt att odla där). De hade en kort importperiod under 1100-talet (varför de slutade vet man inte), men i övrigt levde de på enbart får, fårmjölk, fårost, importerad ren (från norge) och mängder med fisk. Man kan bråka om hur många E% kolhydrater det blir, men man kan inte bråka om att det är lågkolhydrat. Nej, islandslav kan knappast räknas. Lavar växer fantastiskt långsamt, smakar skit och ger väldigt lite kolhydrater (GI-folket hade blivit överförtjusta). Jag vill hävda att mina gener - om någras - är dåligt anpassade till sockermat pga mitt genetiska arv från ett folk som nästan enbart åt animaliskt. Inte så konstigt att jag är allergisk mot spannmål, vissa nötter och inte tål fiberrik kost - generationerna innan har nästan aldrig ätit det. Detta är förstås bara en hypotes som är svårbevisad, men jag kan iaf påvisa mina medicinska värden och hur långt i från det metabola syndromet jag är nu till skillnad från förr. Jag menar att man ska inte ha några av riskfaktorerna som IDF har satt upp, jag hade 2 - men inte längre, nu är värdena oftast optimala.

    http://spittoon.23andme.com/2008/06/21/icelands-deadly-disease-mystery/
    Ref finns även i Vilhjalmur Stefanssons - Fat of The Land.

    Svårt att odla vete även idag:
    http://www.icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&#...

  48. Samtidigt när man pratar stenåldersdiet och animaliskt här uppe i norden får man inte heller glömma att de äldsta lämningarna är knappt 13 000 år gamla. Sätt detta i perspektiv till att vår afrikanska art är 200 000 år gammal. Jag tror således personligen numera att man bör söka annorstädes för att hitta vår optimala diet än i vårt karga klimat, i alla fall om man skall prata i termer om "ursprunglig" eller "optimal" kost/diet...

    //Zac

  49. För mig själv är jag ett levande bevis med tanke på hur sjuk jag va innan. Islänningen va ett levande bevis på sin tid, inuiterna på sin - alla hade perfekta tänder, ingen cancer, inga hjärtkärlsjukdomar.

    http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/07/inuit-lessons-from-arct...
    http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/07/cancer-among-inuit.html
    http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/07/mortality-and-lifespan-...

    Det är sådant vi ska titta på idag. Vissa kanske mår bra av att äta apdieten (rovdjursdietisten själv, V Stefansson menar detta) och andra som mår bättre av köttdiet eller herdediet. Kanske kan man se bakåt i sin släkts generationer och hur de åt (dvs innan jordbrukssamhället) för att eventuellt få ett genetiskt perspektiv. I mitt fall är det väldigt lätt i och med att Island är så isolerat som det är och har rik historieskrivning.

  50. B-A
    Michel blomgren: Hur mycket fett fanns det att få tag på i naturen? Smör, grädde, ost och oljor hade man knappast tillgång till. De enda källor jag kan komma på som innehåller rikligt med fett är hjärna och ägg. Kollade lite snabbt på vad det finns för studier på ämnet och den första jag hittade var denna.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10702160

    Knappast särskilt likt det som brukar påstås vara vår "evolutionära kost". Det kanske finns fler studier där man drar andra slutsatser men det är inget jag lyckats hitta iaf.

1 2 3 4 5

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg