Föråldrade varningar i Sydsvenskan

kott_1041272a

LCHF-debatten går vidare i Sydsvenskan med ett nytt skrämmande inlägg:

Sydsvenskan: ”LCHF orsakar cancer och hjärtkärlsjukdomar”

LCHF ”orsakar cancer och hjärt-kärlsjukdomar”, det visar ”vetenskapliga fakta”. Dessa fakta verkar av dock artikeln att döma bara vara utvalda observationsdata. Sådant bevisar förstås över huvud taget inga orsakssamband.

Varningarna doftar 80-tal. Detta är precis vad man trodde då.

Föråldrade varningar

Att minska på animaliskt fett har under senare decennier i de största och bästa studier som gjorts misslyckats med att förebygga vare sig hjärtsjukdom eller cancer. Det fungerade inte.

Liknande varningar är alltså reliker från förr. Det är tråkigt att de fortfarande kan basuneras ut som tvärsäkra fakta. Det är naturligtvis inget fel med att som mannen bakom inlägget vara pensionerad sedan ett par decennier. Men då är det viktigt med en större ödmjukhet inför behovet att uppdatera sina kunskaper.

Det fungerar inte att basera sin tro på gammal osäker vetenskap och ignorera nyare säkrare studier som visat motsatsen.

Långtidseffekter?

När det gäller de tvärsäkra påståendena om hemska långtidseffekter av LCHF, utan att det finns några långtidsstudier, se detta inlägg:

Rössner äter kakan och har den kvar

1 2 3

122 kommentarer

  1. Velcro
    Jaha, nu är det belagt alltså. Cancer & hjärt-kärlsjukdom väntar runt knuten.
    Måste springa till affären o köpa snabbmakaroner o rostmackor för att få stopp på eländet...
  2. Sofy
    Joo, å så lite panerade fiskpinnar med halvfabrikats potatisgratäng...
  3. Bustas
    Om fotot tagits i Bengmarks trädgård så är ju gubben inte helt fel ute. Ser jäkligt gott ut.
  4. ulf pohl
    Tillbaka i medeltiden? Religiös tro vs. vetenskap.Jorden är likt förbannat platt,bibeln triumferar över Darwin.(I Amerika iaf och därifrån kommer ju de sekteristiska irrlärorna). Causala samband mellan kreationism och vår "kostvetenskap" resp. skolmedicin? Olika sorters -ismer och lika mycket värda.Jag tror vi skall försöka lyfta debatten till en ide- och vetenskapsstyrd sådan,då blir det nog jobbigt för motståndarsidan.
  5. Matglad
    Mycket märkligt:

    "Stig Bengmark tror på paleokostens princip, det vill säga att äta som man gjorde på stenåldern, därför att det är den mat som vi är anpassade till.
    Det innebär att han avråder från bröd och alla sorters mejeriprodukter men rekommenderar kött och fisk, nötter, grönsaker och frukt."
    http://hd.se/halsa/2008/02/04/laett-att-aeta-sig-sjuk/

  6. Anna Sandell
    Ytterligare en helt faktafri artikel som påstår sig ha vetenskaplig grund för att skrämma människor.

    "Kroniska starkt kostrelaterade folksjukdomar har under de senaste årtiondena ökat på ett nästan exponentiellt sätt, samtidigt som människors livsmedelsvanor radikalt förändrats."
    Ja, okej, inte helt faktafri, det här stämmer. Det som ändrats i kostvanorna är dock att man dragit NER på mättade och animaliska fetter och ÖKAT raffinerade kolhydrater.

    Man fortsätter med att påstå att animaliska produkter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom men det existerar inga vetenskapliga studier som bevisar detta. Man påstår att ätare av rött kött hade högre risk att dö än de som inte äter rött kött och att det skulle vara något sorts bevis för att rött kött är farligt.
    Det stämmer inte, studien är en observationsstudie på icke likvärdiga grupper där det mycket väl kan vara så att de som är benägna att äta mindre rött kött gör det för att de tror rött kött är onyttigt, därför är de mer medvetna om sin hälsa. Så de har alltså mindre benägenhet att röka, motionerar mer, tar oftare vitamintillskott och så vidare.
    Att då, som forksare eller medicinare, påstå att detta är något som helst bevis för att rött kött är farligt är inte bara oseriöst utan dessutom puckat.
    Exakt samma sak hände vid en observationsstudie på sjuksköterskor i USA. Man såg att de som tog östrogentillskott var friskare och därför lanserades östrogentillskott som ett hälsosamt tillskott. Vid en senare, riktig studie på två likvärdiga grupper såg man tvärtemot att de som åt östrogentillskott hade HÖGRE risk att drabbas av sjukdom och död!
    Helt beroende på att sjuksköterskorna som åt tillskotten i första studien gjorde andra hälsosamma val också.

    En sådan observationsstudie kan ALDRIG bevisa ett orsakssamband, man måste ta till likvärdiga grupper för att se någonting som ens påminnerom fakta.

    För övrigt är det enkelt att med en exakt likadan studie bevisa att glass orsakar drunkning (för samtidigt som glasskonsumtionen ökar ökar ju också drunkningsdöden!!), att tunnhårighet orsakar hjärtinfarkt, att man blir rik av att ha en fin bil och så vidare, och så vidare.

    Förhoppningsvis orkar folk tänka själva.

  7. Anders H
    Jag mår illa, illa, väldigt illa av alla bedrövliga skrämsel-artiklar av s.k. Proffessorer. När ska dessa tomtenissar ge sig?
  8. Tina
    Vad har detta med LCHF att göra?
    "Under de senaste femtio åren har köttkonsumtionen per person ökat med 70 procent och intaget av ost, ofta förekommande i snabbmaträtter, har ökat rejält de senaste trettio åren. Ännu kraftigare är ökningen av konsumtionen av mjölkpulver, som används i bageriprodukter, choklad och glass, men också i kliniska näringslösningar och i näringstillskott. Speciellt ohälsosam är animalisk mat som innehåller mycket fett, upphettats till höga temperaturer som mjölkpulver, grillats eller stekts, eller industriellt bearbetats som korv och bacon."
  9. Arne Fälth
    Sist jag träffade på Stig Bengmark var när han hade köpt en gård i Torna Hällestad där han födde upp slaktkor.
    Varför denna otroliga förändring?
  10. Samuel
    Är nog en av de sämst vetenskapligt underbyggda artiklarna jag sett i hela mitt liv..

    Den är så full av faktafel och vilda påståenden utan referenser att det nästan är lite komiskt :)

  11. Christian
    Asså det här är ju samma sak som spreds i sydskånskan för några veckor sedan. Och ändå blir folk arga.

    Såhär funkar det för de som inte hajar.

    1. Finns vegetarianer som vill få fram sin åsikt att man inte skall äta kött. (Helt okej för mig)

    2. Dessa vegetarianer får inte så mycket utrymme att sprida sin budskap. (Tråkigt :( )

    3. Då de märker att LCHF är ett "hett" ämna, och tror att lchf handlar om kött så använder dem lchf som en väg fram för att sprida sitt budskap. (Desperata!)

    4. De skiter i cancer, de skiter i övervikt och hälsa. De vill bara inte att folk ska äta kött för att de tycker synd om djuren när vi äter dem (vilket jag tycker är en okej åsikt att ha. Jag delar den dock inte. Däremot HUR vi föder upp dem är en annan sak.).

    5. Det finns läkare och dietister som hakar på vad som helst bara det är emot LCHF (kolla t.ex. eftersnacket av debatt i svt. komiskt)

    Denna och alla andra artiklar om att lchf är cancerframkallande, eller att hela världen inte kan äta lchf för köttet räcker inte till osv. Handlar inte om hälsa eller lchf. Det handlar kort och gott om att vegetarianer vill sprida sitt budskap om att inte äta kött, och är lite desperata i att få plats i mediabruset och hakar på ett hett ämna.. INGENTING annat. Punkt slut.

  12. Martin S
    Vi borde tacka de där raketforskarna...
    det blir bara mer kött till oss som fattat grejen
    Ett stort tack även till alla veganer... det kommer från djupet av mitt hjärta---
  13. Leg
    Från 1980 har proteinintaget i Sverige varit oförändrat. Fettintaget fram till början av 2000talet haft tendens att sjunka, Kolhydrater har gått up i samma period. Det är helt det samma i USA. Det är allt det som inte är protein och animalisk fett, som har gått upp.
    http://rdfeinman.wordpress.com/2011/04/07/red-meat-and-the-new-puritans/
  14. Matglad
    Jag har nu skummat igenom Bengmarks föredrag på 3timmar med hans matfilosofi från augusti förra året. Han verkar ta avstamp i paleo-tänket och sedan landa i någon slags fettskrämd medelhavskost med inslag av raw-food.

    http://www.youtube.com/watch?v=Z8ibMm4g6hc

  15. Nam
    #11 Christian.

    Du menar väl veganer?

    Vegetarianer kan väl ändå inte seriöst förespråka att man inte ska äta det som djuren bjuder, inklusive djuren själva - då det är exakt det de själva gör - finns förvisso en uppsjö av olika varianter - men flertalet dricker mjölk, äter ägg, äter skaldjur, äter fisk - så inte är det djuren de bryr sig om!

    Veganer däremot - som jag förstått det - äter/dricker inget som kommer från djurriket.

    Sen kan man ju som mjölkdrickare, äggätare, fiskätare, skaldjursätare, rött- och vittköttsätare faktiskt bry sig lika mycket om hur djuren föds upp, att de får sin artriktiga föda, hur de behandlas under sin levnad och inte minst hur de slaktas, genom bedövning och inte genom rituala slakter utan bedövning, m.m., m.m.

    PS. Annars har du nog rätt i det du skriver, att många försöker rida på LCHF-tåget, förståeligt, men ojust av dem!

  16. Joshua3
    "utreda hur matkonsumtionen i Sverige kan påverkas med ekonomiska styrmedel"...

    Är det inte i Lund man har sin brödstudie med ekonomiska styrmedel...? Kan inte detta vara en uppföljning på det... Att folk ska inte sluta äta sockerbrödet...

    Och Anders H "Jag mår illa, illa, väldigt illa av alla bedrövliga skrämsel-artiklar av s.k. Proffessorer. När ska dessa tomtenissar ge sig?

    "

    Vilken fullträff, Tomtar är de som inte vill ge upp sin "julafton" med feta löner och skojiga små mutresor för att prata om gamla sanningar... Synd bara att risgrynsgröten snart sätts i halsen och de får tänka om... :-)

  17. Ove
    Vad var det Katrin Zytomierska sa: Jag tycker dom är mossiga, MOSSIGA !
    Det tycker jag med!
  18. Har nu fått besked från Sydsvenskan att de inte kommer att ta in någon replik på Bengmark och Paulssons artikel. Så jag får skriva den på LCHF.se istället.
    /Per Wikholm
  19. Andreas Persson
    Galet att ingen replik tas in när sådana hutlösa påståenden publiceras!
  20. tina
    Oj, oj, oj, tar mig för pannan. Senast i dag mötte jag en bekant som testat LCHF efter att av en granne blivit i lurad att hennes 20 kg övervikt skulle försvinna på två månader!!! Hon hade beslutat sig för att testa men slutade efter en månad för hon stod inte ut med att äta 80% fett!!!!! Det sa grannen att man skulle och han hade minsann ätit LCHF i tio år!!! Jag har full förståelse för att det inte funkade att äta så OCH visst, grannen har nog fått hjärnsläpp – beroende på fettrik kost kanske???
  21. us
    Haha. Jonas Paulsson - den där miljöpartikeln ifrån Täby. Jag tror att han är ganska fanatisk.
  22. Nam
    #18 Per Wikholm

    Bra initiativ!

    "Matglads" #5 och 14 med länkar, om vilken typ av kost Stig Bengmark rekommenderade bl.a. så sent som år 2008, är mycket intressanta.

    Jag undrar också varför han ändrat sig så radikalt angående kosten, och varför han drar in massa tillsatser och konstgjorda produkter i artikeln från i år som inte har något alls med LCHF att göra, eller varför han pratar om "fett" och med det i sin text innefattar även transfetter?!

  23. hans
    Läste artikeln i papperstidningen i morse. Skrev en kommentar i Sydsvenskans nätupplaga om de klart positiva effekter som lågkolhydratkost har för oss diabetiker. Ser att en klar majoritet av kommentarerna i nätupplagan vänder sig mot de de synpunkter som ryms i artikeln att vetenskapliga fakta skulle visa ett samband mellan LCHF och hjärt- och kärlsjukdomar.
  24. Isabella
    Enda sedan jag var liten och kunde läsa har jag fått inpräntat att man får cancer av både det ena och det andra.
    Jag tror att den gemene man har tröttnat på alla cancer larm. Jag har slängt in handduken för länge sedan när det gäller cancer, jag tacklar problemet när det kommer men fram till dess äter jag det som får mig att må bra.

    Och kosten är inte bara den stora orsaken till hjärt -och kärl sjukdomar, de glömmer den enorma stress vi utsetts av idag.

  25. Maggan A
    Slutar aldrig förvånas av den aktivitet som kommit igång från de gamla dinosaurierna. De måste verkligen känna sig hotade. Man kan undra varför.... kan det vara därför att de är livrädda för att LCHF faktiskt FUNGERAR?
  26. McSteamy
    Vägrar ta emot replik? Låter som en anmälan till P.O. eller nåt.
  27. Melchior Meijer
    2007, Läkartidningen...

    Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling

    Stig Bengmark,honorary visiting professor, University College, London University,
    s.bengmark@ucl.ac.uk

    "Också intag av glutenoider, raffinerade kolhydrater, mättat fett och transfetter bidrar till ökad inflammation i kroppen."

    http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=8397

  28. Ekonomen
    OT: Nya varningstexter på statiner

    http://edition.cnn.com/2012/02/28/health/med-fda-statin-labels/index....

    Back on topic:

    "Jag tror att den gemene man har tröttnat på alla cancer larm. Jag har slängt in handduken för länge sedan när det gäller cancer."

    Det här är problemet med att de relevanta forskningsfälten inte förmått att leva upp till sina egna kvalitetskrav, delvis av slapphet och arrogans, delvis på grund av bristande resurser.

  29. Matglad #5 #14
    Om du hade tagit reda på vad paleo och medelhavsdiet är, så hade du märkt att det är den ena kosten han rekommenderar.

    Leg #13
    "Från 1980 har proteinintaget i Sverige varit oförändrat" Kolla 50 år tillbaka så får du andra siffror.

  30. Patricia
    Ninnan 29

    Och vad har förändringen i proteinintaget med LCHF att göra?

  31. Emelie
    "Kroniska starkt kostrelaterade folksjukdomar har under de senaste årtiondena ökat på ett nästan exponentiellt sätt, samtidigt som människors livsmedelsvanor radikalt förändrats. "

    JA MEN VAD ÄR DET SOM HAR FÖRÄNDRATS DÅ? Jag håller helt med författarna i det här påståendet, därför äter jag inte som man har blivit inpräntad och nästintill tvingad till de senaste årtiondena. Jag äter inte snabbmat, snabba kolhydrater, transfetter, hemska livsmedelstillsatser, knappt alls processad mat. Det är ju precis detta som LCHF står för men det har de vänt på helt och hållet. Jag fattar inte och detta är den i särklass sämsta jävla dynga jag har läst i en tidning och jag är inte lättretlig.

    "Ännu kraftigare är ökningen av konsumtionen av mjölkpulver, som används i bageriprodukter, choklad och glass, men också i kliniska näringslösningar och i näringstillskott."

    Jag äter absolut inget av detta.

    Jag äter inte mer kött, inte mer mejeriprodukter, absolut inte mer transfett. Jag åt allt detta förr också men då var det processat till den grad att det knappt kan kallas kött bara för att få ett nyckelhål på.

    Nu börjar jag bli less på den jävla smutskastningen det innebär att vara LCHFare. Inte konstigt att folk tycker det är svårt socialt när ingen jävel kan acceptera att man äter mat och mår bra. jävla avundsjuka. Den där Jonas vill bara få igenom sin köttfria måndag. Ja sure fine för mig, har inget emot vegetarisk mat så länge den är fet och inte innehåller mycket kolhydrater. Däremot lär det inte göra någon överhuvudtaget bättre.

  32. Patricia #30

    Läser du artikeln i Sydsvenskan och inlägg #13 så förstår du.

  33. Patricia
    Ninnan 32

    Ditt svar på min kommentar ger inte svar på min fråga till dig i kommentar 30. Ber dig svara på min fråga i min kommentar 30.

  34. Maggan A
    Ninnan

    och övriga som lägger in okommenterade länkar som svar på frågor.
    Ge gärna en egen kommentar så man vet vad man förväntas söka efter...

    vet inte hur det är med er andra men min tid är dyrbar och slösas inte gärna på att söka efter nålar i höstackar...

  35. Anders H
    Fråga!

    IKEA envisas med att visa små barn i sina TV-reklamer som är som små övergödda spädgrisar.

    Har ni inte noterat detta de senaste åren, så kolla noga, för så är det!

    Min fråga/förundran är Varför!

    Varför visar man alltid små feta barn i sina annonser.

    Fundera på detta!

  36. Matglad
    Ninnan, i #5 påstår han att han äter paleo, i #14 medelhavskost som han motiverar med paleoitiska ursprungsargument. Professorns egna ord och jag är inte den som vill lägga några andra i hans mun. Om du vill diskutera definitioner föreslår jag att du tar upp det direkt med honom.
  37. Sådana här tidningsartiklar kommer dyka upp titt som tätt pga folk som inte läst in sig på rätt fakta. Det jag är RÄDD för är hur jag som LÄRARE i idrott och hälsa skall kunna föra en öppen vettig diskussion med mina elever, kollegor och elevers föräldrar när denna fettskräck fortfarande är så stor och som det fortfarande propageras för. I läroböcker skriks det ut att FETT ÄR FARLIGT, och jag som lärare skall då undervisa i detta. Är man fet ska man äta mindre, men mer frukt och röra på sig massa, trycka i sig lightprodukter utan fett osv osv. Det står att mjöl pasta och bröd är en del av kostcirkeln och det MÅSTE man få i sig..

    Detta känns som ett jätteproblem. Jag kommer lägga fram båda sidor i min undervisning. men ALLA andra fettskrämda gamla inkörda idrottslärare.... de som bygger upp Sveriges framtida hälsosyn genom info och kunskap till alla våra barn. där blir jag rädd. här vill jag göra något.

  38. Josef Boberg
    Apropå: ”LCHF orsakar cancer och hjärtkärlsjukdomar” - så skiter jag i det - och fortsätter med att äta "riktig mat".
  39. http://jordbruketisiffror.wordpress.com/2012/03/01/produktionen-av-os...
    Ostintaget har mer än fördubblats de senaste 50 åren.

    Patricia #30
    "Och vad har förändringen i proteinintaget med LCHF att göra?"
    En hel del.
    Statistiken visar att köttkonsumtionen gått upp med 70% de senaste 50 åren. se länk #33
    Tror du att lchfares köttkonsumtion idag ligger kvar på 1960 års nivå?
    Alltså, de flesta äter mer kött nu eller menar du att enbart lchfare har minskat sin konsumtion?
    Artikeln visar forskning som stöder att högt proteinintag är mindre bra och lchf säger det är ok.

  40. Det specificeras inte närmare vad det är för nästan exponentiell ökning av "[k]roniska starkt kostrelaterade folksjukdomar" under de senaste årtiondena som avses. I Sverige har vi ju sett att BMI i befolkningen ökat och andelen personer som befinner sig över WHO:s gränser för "övervikt" och "fetma", men dödstalen i olika grupper av kroniska sjukdomar, i relation till ålder, har minskat sedan 70-talet (se t.ex. SCB, Livslängden i Sverige 2001–2010, http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?Pub..., kap. 3). Ironiskt nog är det väl just detta vissa anfört som argument mot LCHF-kost, genom att man t.ex. korrelerat minskningen med minskad konsumtion av vissa källor till mättat fett.
  41. 1940
    Ninnan, "Tror du att lchfares köttkonsumtion idag ligger kvar på 1960 års nivå?".

    Jag inte bara tror, jag konstaterar att LCHF med fördel kan definieras som min barn.- och ungoms kosthållning.

    Mvh
    70+

  42. Patricia
    Ninnan 40

    LCHF har som begrepp inte funnits i 50 år.

    LCHF stödjer inte ett högt proteinintag - högre fettintag är det kosten innebär i kombination med mindre kolhydratintag.

  43. Nam
    #31 Emilie

    Härligt inlägg! Håller till fullo med - till slut blir man heligt förbannad på alla lögner om LCHF. Och den här var nog den värsta hittills!

    Men just därför tjatar jag om och om igen om en gemensam artikel från etablerade LCHF-förespråkare som Doc, Annika Dahlqvist, Per Wikholm m.fl., som de försöker få in i Svd, DN, Expressen m.fl. ställen. Viktigt! Men det är klart blir det något gemensamt måste ni också komma överens om vad som "ska gälla" angående rotfrukter, frukt, bär m.m!

  44. zeb
    Patricia, lchf stödjer det mesta. Vad som är lchf tenderar till att svänga fram och tillbaka för att fånga in så många studier som möjligt.
  45. Gunnar
    Ibland undrar man om inte nästan varje journalist är en miljöpartist eller nåt. Det verkar som om denna skröna nu fått fäste bland de okritiska journalisterna med följd att en mängd artiklar på detta tema nu produceras. Om det är nån tänkande journalist som läser detta: kritisk granskning..ring a bell?
  46. 1940 #43

    Det var väl bra att du tillhör undantagen på bloggen.
    Nästan alla skriver; "Jag äter precis lika mycket eller lite av protein som jag åt innan jag började med lchf.

    Patricia #44
    Vem har sagt det? Studier om proteinintaget har funnits längre än så och det har ökat de senaste 50 åren.

  47. JAUS
    #47 Jag röstade på miljöpartiet förra valet, Wetterstrand var utan tvekan den vettigaste av alla politiker, nästa gång blir jag dock tvungen att rösta på piratpartiet för att vi ska kunna behålla friheten på nätet och i samhället, det räcker inte med att de finns i EU-parlamentet de måste in i Riksdagen också och förhoppningsvis åker SD ut samtidigt. Fördomar finns det alldeles för mycket av i dagens samhälle.
  48. Christina
    Självfallet har intaget av protein ökat de sista 50 åren. Tidigare hade vanligt arbetarfolk inte råd att äta som idag då oftast mamman var hemmafru och ofta barkullarna ganska stora. Numer arbetar båda föräldrarna varav bättre ekonomisk möjlighet äta bättre. Tyvärr har det också lett till att det ofta blir snabbmat som inte knappt existerade tidigare vilket i sin tur har orsakat barnfettma och typ2 diabetes även hos barn.
1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg