145 kommentarer
Toppkommentarer
- Louise17 juli 2013Sluta bli så naturlig att äta stora mängder kött och mjölk fett :-)
Kom ihåg alla LCHF:are jag är inte vegetarian eller vegan eller raw foodist eller frukterian utan jag är en stärkelseätare. Jag äter kött och mejeriprodukter på högtider, fester, traditioner och födelsekalas! :-) Mår fantastiskt bra. Ingen olja, INGA fake produkter med massa fett och E- ämnen bara vid fester och kanske lite till.
Starchivore som Mcdougall är :-)
- Joel17 juli 2013 1Louise...
Ta en titt på det här inlägget, och fundera lite.
http://www.dietdoctor.com/what-happens-if-you-eat-5800-calories-daily...
- Kattmoster17 juli 2013 6Det blir ingen sanning. Däremot är risken stor att fler och fler börjar tro på lögnen. Därför ska lögnen motsägas. Och det spelar ingen roll om Louise ljuger medvetet eller om hon faktiskt tror på det hon säger. Fel är det likväl och ska motsägas. Frågan är bara i vilken omfattning. Louise går ju på som en sockerspeedad Duracell-kanin. Dessutom är det många gånger mera effektivt att satsa på människor som inte är så totalt ovilliga/oförmögna att ta till sig fakta. Det är, som med det mesta, en avvägningsfråga hur mycket tid och energi man ska lägga ner på att motsäga stollar; tid man kunde ha använt till att prata med dem som är intresserade av vad man har att säga.Svar: #112
- Joel17 juli 2013 2
Susanne anser du själv inte att när asiater eller afrikaner som äter mycket kolhydrater och grönsaker är smala och friska men när de flyttar till USA blir de bara fetare och sjukare på grund av att de äter mindre kolhydrater såsom potatis och ris!
En (avgörande) skillnad mellan dig och oss verkar vara att du _anser_, medan vi _inser_.
- Joel17 juli 2013 1
"För ingen kan väl vara så bortom allt utan att låtsas?"Man vill gärna tro det men en riktig fanatiker kan blunda för precis allting som inte passar in i hans eller hennes världsbild. Så antingen har vi att göra med ett troll eller en fanatiker.
Mjo. Ungefär så här känns det att (försöka) diskutera med klimathotsalarmister.
Dock med den skillnaden att de kommer undan mycket lättare eftersom folk i allmänhet inte kan avslöja dem lika lätt som ni/vi kan i LCHF-frågan. Ändock har de lika fel. - Yo17 juli 2013Kattmoster - jag håller med dig, ville lyfta ett citat av omdiskuterat ursprung. Det hamnade i moderationskö av nån anledning, så timingen blev rätt obra.Svar: #115
- Kattmoster17 juli 2013 1Ja, det hände något konstigt. Mitt inlägg (nr 106) fick vänta på moderation. Varför begrep jag inte för jag tycker inte att jag skrivit något som kunde ge skäl för kontroll före publicering. Kanske en moderator som fått för mycket att läsa i dag när vi fått roa oss med lilla trollet? :-)
- Daniel Högberg17 juli 2013 2Louise, då har inte vi sett samma veganer/vegetarianer... Ända sen långt innan jag ens visste vad LCHF var så tyckte jag att Vego-människorna såg antingen svullna o hålögda, eller sjukligt smala, bleka o glåmiga ut.Svar: #119
- Louise17 juli 2013De vegetarianerna/veganarna du har sett äter överflödigt med olja och E-ämnen samt mycket socker och fake produkter, soja yoghurt varje dag, sojaost, soja glass, mejeriprodukter och ägg. Sådan mat är onyttig och bör inte ätas varje dag! Inte heller bör animaliska produkter ätas varje dag! Jag måste tillägga att jag inte är vegetarian eller vegan jag är en stärkelseätare. jag täer bara animaliska produkter vid traditioner, fester, födelsedagar tillsammans med kakor soja glass sojapizza men tofu och soja och havre mjölk konsumerar jag dagligen! jag mår fantastiskt!
- Swempa17 juli 2013 9Än är inte den sista idioten född! Man blir upprörd när man läser signaturen Louise kommentarer.
En anonym skribent med absolut noll trovärdighet och som dessutom skriver ner högt utbildade läkare, professorer och forskare med totalt dravel.
Samtidigt är det beklämmande att se okunskapen som Louise tyvärr inte är ensam om. Det är därför det ser ut som det gör i världen med en allt ökande fetma, diabetes och diverse sjukdomar.Louise, du resonerar som att hela världen äter enligt LCHF och det är därför vi ser så mycket hjärt- kärlskjudomar, cancer och annat elände? Är du helt förvirrad?
De allmänna kostråden är ju precis som dina?!?"- Ät stärkelserik mat, mycket frukt och bröd och dra ner på fettet."
Det är sedan dessa kostråd infördes och den allmänna fetthysterin började som vi sett en explosion av cancer, diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.
Hur du kan få det till något annat är en gåta.ALLA seriösa studier visar på att du har helt fel! T o m Livsmedelsverket har uppdaterat sina kostråd (åt rätt håll).
Att sitta här och med näbbar och klor försöka övertyga, bevisligen mer kunniga människor än du själv, att jorden är platt fungerar inte!
Du har inga hållbara argument. Din faktakoll är absolut noll och du verkar dessutom ljuga medvetet. Varför vet jag inte, men jag tycker synd om dig. Synd om dig som den lilla människa du är och för din tragiska okunskap.
Svar: #123 - Susanne17 juli 2013 2#26
Vilket svammel du kommer med - vad tror du egentligen att jag har på min tallrik? 1 kg kött som badar i smör?
Jag över-äter inte kött utan äter ca 0,8-1 gr protein per dag och det proteinet kommer inte enbart från kött utan även från fisk och ägg etc.
Sen har jag en hel del blandade grönsaker som t ex broccoli, blomkål, gröna bönor, spenat, tomat etc...finns ju hur mycket som helst. Ibland tar jag till och med en liten potatis till grönsakerna.
Om köttet jag äter är av den feta sorten lägger jag inte till speciellt mycket extra fett utan kanske nöjer mig med en liten klick beasås eller en klick hemmagjort kryddsmör.
Är det ett fettsnålt kött blir det lite mer.
Men detta är inget du bryr dig om egentligen eller hur? Du är bara ute efter att få lite "skojjiga" reaktioner ;)
- Louise17 juli 2013Problemet är att vi i västvärlden har blivit rekommenderade att äta MER fullkornsprodukter MER frukt och grönt men folket har fortfarande inte förstått hur viktigt det egentligen är! Istället bör vi säga undvik kött, fisk, ägg, skaldjur och mejeriprodukter och ät det ibland istället det skulle rädda många människors liv precis som de gjorde med tobaken! I västvärlden kommer ca 30% av vårt kaloriiintag av fett vilket inte är lite. Lite är under 10%! Där kommer lösningen!
- Lasse117 juli 2013 4Mitt kalori intag är säkert 80-90% från animalskt fett, tack vare det har jag gått ner 20 kg på 3 månader :)Svar: #126
- Swempa17 juli 2013 6
Istället bör vi säga undvik kött, fisk, ägg, skaldjur och mejeriprodukter och ät det ibland istället det skulle rädda många människors liv precis som de gjorde med tobaken!
Det du säger vi ska undvika är just det som vi ätit naturligt i hundratusentals år. Du förstår, människan uppstod inte i och med jordbruket. Spannmål och stärkelse har inte alltid funnits i våra liv. Homo Sapiens är ca 200,000 år gammal som ras och vi är jägare i grund och botten. Animalisk föda, grönsaker ovan jord, nötter, bär och någon frukt när säsongen tillät är vad vi är byggda för.
Jordbruket gjorde sitt intåg för bara några tusen år sedan. Men inte ens de grödor som då odlades och vi fick i oss kan jämföras med den stärkelse vi stoppar i oss idag. För att inte nämna alla halvfabrikat, processad mat och GMO ...
Vi behöver inte sitta här och tjafsa om en fettsnål kost. Vi behöver inte ens gissa på dess effekter. Det finns nämligen dokumenterat!
Om du orkar utbilda dig lite så skulle du veta att det land med mest fettskräck i världen också är det land med flest överviktiga människor. Amerikaner äter bara mindre och mindre fett (bra tycker du) och blir bara fetare och fetare.Om man väljer att lyssna på de som faktiskt forskar inom området och som är experter, i stället för någon häxdoktor till naturist eller livsmedelsindustrin, så inser man att den akademiska världen är eniga. Fetma, cancer, typ-2 diabetes samt hjärt- kärl-sjukdomar beror inte på vårt fettintag. Det kommer från en metabol obalans orsakad av ett extremt socker- och kolhydratsintag.
De som kör en strikt LCHF-kosthållning har valt att gå hårt åt andra hållet - att minimera kolhydrater, eller uteslutande helt - precis som en alkoholist väljer total avhållsamhet till alkohol.
Hur man väljer att förhålla sig till det enkla faktumet att fett är bra och socker är dåligt, är upp till var och en. Jag själv har en mer liberal syn på det hela.
Det viktiga är dock att man FÖRSTÅR vad som är dåligt för en själv - vilket du bevisligen inte gör.
- Louise17 juli 2013Ja, man kan gå ner i vikt i "princip" vilken kost som helst! Kom ihåg Lasse1 det är bara kortvarigt, du kommer med stor sannolikhet att gå upp i vikt eftersom kroppen kräver kolhydrater. Att äta å mycket fett som E 80% är alldeles föör mycket! Du svälter din egna kropp (ketos) vilket leder till att man äter mindre eftersom ketonerna dämpar aptiteten och därför går man ner i vikt. Logiskt? Ja, men kroppen kan inte förbli sjuk så därför kommer du att äta massor med kolhydrater sedan eftersom hjärnan kräver det. Sedan kommer du att gå upp rejält med vikt eftersom du då kommer att öka ditt energiintag med mycket fett och kolhydrater...Svar: #137
- Jim17 juli 2013 1Det här problemet med socker : http://www.youtube.com/watch?v=C-HWvCXVJac
Det går inte att sluta när man väl börjat :D
- Louise17 juli 2013Misstaget som många gör är att basera sin kost på kött och mejeriprodukter
det är också fel att basera sin kost på grönsaker såsom kål, morot osv. Man svälter eftersom man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater samt energi!Stärkelse ska vara basen av er kost! (Ingen olja) eller väldigt lite ibland
- Kattmoster17 juli 2013 1Nu är det så att grönsaker som kål, morot osv. ÄR kolhydrater. Morot innehåller för övrigt en hel del stärkelse. Är det inte dags att sluta tramsa nu? Du har ju faktiskt noll koll. ;-)Svar: #132
- Ingvar Bejvel17 juli 2013 2Louise nr 50: Hur många årtionden ska jag vänta? Jag fyller 71 om en månad, väger 71 kg, 178 cm lång, och har använt mig av ketogen kost (lchf-r) i precis tio år. Frisk, utan några av de problem mina metabolt störda jämnåriga uppvisar.
Tyvärr är du ett troll, annars helt snett ute. Har du skaffat Keiths bok än?
- Louise17 juli 2013ALLA BÖR ÄTA
Stärkelserik mat (ej raffinerade produkter)
-majs, pasta, korn, havre, vete, hirs, råg, potatis, quinoa, ris, linser
-baljväxter, ärtor, bönor
-grönsaker
-fruktÄt lite av
-nötter
-frö
-avokadoUndvik eller uteslut
-kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter, skaldjur
-raffinerad socker, vitt mjöl, sötningsmedel
-olja både kallpressad och olivolja även kokosfett - Lasse117 juli 2013 2
Ja, man kan gå ner i vikt i "princip" vilken kost som helst! Kom ihåg Lasse1 det är bara kortvarigt, du kommer med stor sannolikhet att gå upp i vikt eftersom kroppen kräver kolhydrater. Att äta å mycket fett som E 80% är alldeles föör mycket! Du svälter din egna kropp (ketos) vilket leder till att man äter mindre eftersom ketonerna dämpar aptiteten och därför går man ner i vikt. Logiskt? Ja, men kroppen kan inte förbli sjuk så därför kommer du att äta massor med kolhydrater sedan eftersom hjärnan kräver det. Sedan kommer du att gå upp rejält med vikt eftersom du då kommer att öka ditt energiintag med mycket fett och kolhydrater...
LOL.
är uppe i 20 månader nu, när tror du jag börjar gå upp?
"Hjärnan behöver kolisar" - Nu bevisar du verkligen att du inte vet vad du pratar om, läs på om ketoner vetja :)
Vi behöver inte äta en enda "kolis", kroppen kan tillverka sina egna och gör det oavsett om du äter kolisar. - Louise17 juli 2013Du kommer att gå upp i vikt förr eller senare, det kan dröja ett tag...
Vår hjärna föredrar kolhydrater före ketoner.. det är onaturligt och ohälsosamt att ta sig igenom dagen genom att vara i ketos och dricka mycket kaffe (koffein) eftersom man inte får i sig tillräckligt mycket med kolhydrater. Läs Dr. Mcdougalls blog istället och kom tillbaka med något mer vettigt! - Kikki18 juli 2013 1Vad kul att läsa alla upprörda (!) kommentarer från båda håll. Varför inte inse att en del vill äta på ett visst sätt, andra inte. Det spelar ingen roll hur bra maten är om man inte vill äta så. Därför brukar jag säga att om du respekterar mitt matval så ska jag respektera ditt. Brukar vara effektivt!
Ha en fortsatt skön sommar och lev väl!
- leiff25 juli 2013Läs Gary Taubes böcker. Han är vetenskapsjournalist och har skrivit om vad läkarna rekomenderat för att gå ner i vikt och må bra de sista 180-190 åren.
Till Louise, läs och begrunda det som Taubes har skrivit.
Vad tror ni det var som Wilhem Banting( därav bantnng) gjorde för gå ned i vikt, tror ni han drog ned på köttet eller kolhydraterna?
En bra fråga är: vilka kolhydrater äter inuiterna? De och andra jägarfolk har inte "västerlandssjukdommar" innan de börjar äta mjöl, socker och annan stärkelserik mat.
Var och en är lycklig i sin tro.
- Jenie30 december 2013Varför är det så svårt för vissa att förstå att vi är olika?
En del tår mer kolhydrater, protein, sol, alkohol eller annat än andra. "Det funkar för mig" är väl den dummaste ommentaren av alla när det sägs av någon som samtidigt menar att det borde funka för alla andra!Att asiater äter mycket ris, de är smala stämde för 20 år sedan! Idag har de samma problem som USA i de områden där det finNs McDonalds, starbucks, carrefour, dominos pizza och annan skräpmat. Det funkade bra att äta mycket kolhydrater när man inte åt processad mat och en massa läsk men nu har de oxå problem med diabetes och övervikt.
Undrar om jag ska spela Nigella Lawson vs Gillian McKeith-kortet... nae, jag passar nog denna rundan.