Dagens Claude Marcus

Claude Marcus

”Experten” Claude Marcus tipsar idag i Expressen om bästa sättet att gå ner i vikt: Klockmetoden.

Expressen: Viktexperterna listar sina bästa och sämsta metoder

Claude Marcus bidrag:

Claude Marcus, professor och barnfetmaexpert vid Karolinska institutet

JA!
Klockmetoden

Ät vid samma tid varje dag. Det spelar ingen roll hur många gånger du äter – det viktiga är klockslaget. Ryckighet gör att det är svårt att få kontroll över hungern och matvanorna.

Sunt förnuft-metoden
Hitta en kost som du trivs med – och som du pallar med. Om du inte står ut med att sluta äta bullar helt så kanske du kan gå ner till en i veckan i stället.

NEJ!
Hoppstrategin

Att hoppa över måltider får många att känna sig duktiga. Men det är ingen bra metod för att gå ner i vikt på lång sikt.

Modedieterna
Alla trendiga dieter som lovar att du går ner 2 kilo i veckan går bort. Man kan inte fasta för alltid – det ska ju gå att leva också.

Klockmetoden?

Claude Marcus är den ihärdigaste motståndaren i Sverige till lågkolhydratkost. Man kan tycka att han borde ha något bättre alternativ än ”klockmetoden”?

Det viktigaste är alltså att man äter vid samma klockslag varje dag. Vad man skall äta nämner han inte alls. Jag tycker det skvallrar om en enorm misstro mot kroppens egen förmåga att reglera hungerskänslor. Något de flesta verkar klara utmärkt, om man begränsar intaget av socker och andra kolhydrater tillräckligt.

Men i Marcus värld skall man istället mäta och väga maten, och äta den vid specifika klockslag. Inte äta naturlig mat när man är hungrig, tills man är lagom mätt. Låter det onaturligt och jobbigt? Det är det nog. Än värre är att det inte verkar hjälpa många i längden.

Inte i studier, och inte ens för Marcus själv. Han har berättat att ”barnfetmaexpertens” egna patienter inte går ner i vikt. Varför man istället experimenterar man med fetmaoperationer på tonåringar.

Vilken är värsta ”modedieten”? Att äta som en stenåldersmänniska och få en stark stenålderskropp. Eller att äta efter kaloritabeller med hjälp av en alarmklocka, och operera bort 90% av magsäcken om det inte hjälper?

Claude Marcus föreslår även sunt förnuft. Tyvärr verkar han sakna det själv.

Mer i Expressen

Expressen: så blir du smal snabbt

Camilla Läckberg

Camilla Läckberg (ovan), 34, har pendlat upp och ner i vikt i hela sitt liv. Men efter en jul i matens tecken bestämde hon sig för några år sedan för att pröva GI-metoden och skippa alla kolhydrater.

Det gav snabbt resultat – på två veckor tappade hon sju kilo. Och efter ytterligare några veckor kunde hon kasta kläderna i storlek 44 och byta till storlek 36.

Kikki Danielsson, 56, satsade i stället på den beprövade klockmetoden.
– Att äta för mycket var inte mitt problem. Min kropp var undernärd, hur konstigt det än låter. Nu ställer jag en klocka när det är dags att äta, sa hon till Expressen i samband med bantningskuren.

Hur går det för Kicki Danielsson på den ”beprövade” klockmetoden? Det nämns inte. Kanske går viktnedgången lika trögt som för Marcus patienter?

Läs mer

LCHF / Lågkolhydratkost för nybörjare
Allt om viktnedgång
Svårt gå ner i vikt?

Alla inlägg om Claude Marcus

1 2 3

126 kommentarer

  1. foie gras
    Marcus turnerar på svenska sjukhus med sitt budskap,
    Jag har just träffat en som lyssnat på honom. Budskapet bakas in i påståendet att alla invändningar ska ses som uttryck för läsande av vulgärpress.
    För detta får Marcus applåder av hjärntvättade läkare och dito
    dietister.
  2. Hemlige Arne
    Hur gjorde folk innan de hade klockor? Åt tills de sprack?
  3. Staffan i Uppsala
    Nej, innan man hade klockor dog man. Eftersom vi inte hade tillgång till raffinerade kolhydrater och margarin på stenåldern, så dog vi ut eftersom vi bara hade farligt mättat fett och kött att äta... ;)
  4. patrik
    När jag läste "Klockmetoden" tänkte jag "Har Marcus blivit så desperat att han börjat rekommendera överviktiga att äta klockor?" - vore inte direkt förvånande om något sånt skulle komma från våra kostprofessorer, förr eller senare. De kan ju alltid, som vanligt, skylla på compliance när folk bryter ihop och äter utanför (klock)ramen.
  5. jon
    Äta efter klockan... Ur mitt ynkliga lekmannaperspektiv så går den metoden ut på KONTROLL. Kontrollera kroppen att endast äta vid tillåtna tillfällen.

    Erfarenheten säger att många överviktiga har ätstörnigar. Ätstörning uttrycker sig i ett kontrollbehov. Läs gärna om anorexia. Det här tycker jag går emot hur man inom kognetiv beteende terapi (KBT) skulle bemöta problemet. KBT är idag den effektivaste metoden att bryta ätstörningar på. Jag kan förståss ha fel men metoden låter som att det är ett effektivt sätt att spä på ett redan sjukligt ätbeteende.

    Mat skall vara gott och okomplicerat.

  6. Thomas H
    Konstigt att en sådan "bantnings/viktmiskningsexpert som Marcus ännu inte lärt sig att vill man viktminska så handlar det inte om "dieter" utan om koständringar. Att använda sig av en helt ny kost livet ut vilket ger en bestående viktminskning och även en bättre hälsa!

    Själv(som Rössner) anser han ju att magkirurgi är bästa vikt-
    minskningsmetod och därmed saknar Marcus"sunt förnuft" vilket han konstigt nog efterslyser hos alla andra!

    "Kikki Danielsson, 56, satsade i stället på den beprövade klockmetoden."
    Beprövad??? Den dietisten Anna Ottosson har skrivit en bok om???
    Hon som inte verkar ha några egna personliga viktproblem än så länge? Måste ju då handla om beprövad erfarenhet?
    Nåväl, att Kicki har större problem att avstå sitt sockersug är nog en annan femma och ett välkänt problem hos många.

  7. Tombola
    Marcus verkar desperat!
  8. Chilisalsa
    Man kan ju undra vem som betalar Marcus lilla sjukhusturné samt vilka som är målgruppen... Om det är läkare snarare än dietister så är det ett intressant faktum. Dietisterna har ju redan blivit "upplärda" i sin styrda utbildning...
  9. Jag tycker att det är skrämmande att en läkare inriktad på fetma hos barn hellre skär bort en del av magsäcken på sina patienter än låter dem prova lågkolhydratkost!
    Låt oss hoppas att Claude Marcus får lite sunt förnuft under 2009!
  10. Staffan i Uppsala
    Eller kanske att föräldrarna får sunt förnuft och vägrar lyssna på Marcus efter att ha lärt sig om LCHF. Det verkar iaf mer sannolikt än att CM skulle gå med på att LCHF är bättre än kirurgi... :)
  11. Diplodocus
    Själv kör jag den populära Gi -metoden (Godis innan) t.ex 10 skumtomtar innan frukost. :)
  12. Staffan i Uppsala
    Skumtomtar funkar säkert lika bra som hallonbåtar. :D
  13. Haha Jag såg Skalman ifrån Bamse framför mig, med mat och sovklockan =)

    Ärligt talat, visst det är bra med lite rutin, men att bara få rutin och äta på samma klockslag tror jag inte riktigt på. Man måste tänka på vad man äter och hur man tränar också. Du kan ju inte gå ner i vikt om du trycker 1 kebabtallirk med pommes samma tid varje dag. eller kokt potatis och panerad fisk med en vinsås redd med mjöl.

    Oavsett klockslag tror jag faktiskt att man måste tänka på vad du äter. Motionen kan vara bra för att stärka benen i kroppen. Det behöver ju inte bara vara för viktminskning. Så lite motion är hälsosamt oavsett om du äter kl 13 eller 14 varannan dag.

    Nä tror att det bara är båg att man går ner i vikt genom att äta samma tid varje dag. Kanske lär man sig att äta ofta på det sättet, men inte mycket mer.

  14. jon
    DEt man säkert kan vinna är att man undviker småätandet mellan målen. Men.. tanken är väl att man skal bli så mätt och håller sig mätt till nästa mål så småäter man inte ändå utan klockmetod
  15. Det påminner lite om barnavårdscentralerna med manliga "experter" i spetsen som sade till mammorna på det sena 50-talet(?) att mata bebisarna på bestämda tider - exakt var fjärde timme oavsett om de var hungriga eller ej. Dessemellan fick de vråla bäst de ville. På 60-talet sade "forskningen" dessutom att industritillverkad modersmjölksersättning var nyttigare än bröstmjölken. Hej och hå!

    Bebisar och även vuxna mår sannolikt bäst om de äter när hungriga och sover när de är trötta typ.

    Kanske är det på grund av denna tidsinställda barndom på mjölkersättning som är skuld till att vissa än idag inte har ett naturligt förhållande till mat? De har aldrig fått lära sig att lyssna på sin kropp och lita på att den vet bäst?

    Är inte den där Claude Marcus ganska rund om magen förresten ;-)?

  16. Kattmoster
    Fast han har ju rätt när det gäller Sunt förnuft-metoden. Det är ju LCHF upp i dagen (även om han inte fattar det).
  17. Staffan i Uppsala
    Visst ser CM lite rund ut. Han skulle nog må bra av att äta LCHF... Eller han kanske hellre vill stympa magsäcken? ;)
  18. Jag bantade mig upp till 160 kg genom en metod som utan vidare passar in på beskrivningen av klockmetoden, jag åt en gång om dagen och började alltid måltiden när jag vaknade och slutade inte förrän jag släckte ljuset för att somna.

    Det borde kunna anses vara en extremvarant av klockmetoden som alltså borde vara extra effektiv.

    Nu äter jag 2-3 gånger om dagen vid mycket varierande tidpunkter och enda klockan som bestämmer när är magen när den talar om att det är dags att äta.

  19. Kostintresserad
    Har gjort en liten undersökning som visar vilket år de värsta företrädarna för ohälsosamma kostråd fyller 65 år och förhoppningsvis går i pension, en del har redan fyllt men håller sig tyvärr kvar. Dessvärre tar det ganska lång tid innan alla har fasats ut och det finns ju inga garantier för att nya som kommer efter blir bättre:

    2006 - Åke Bruce, SVL
    2006 - Nils-Göran Asp
    2007 - Stephan Rössner, KI
    ---------------------------------------------
    2012 - Göran Hallmans
    2012 - Charlotte Erlanson-Albertsson
    2016 - Wulf Becker, SLV
    2017 - Claude Marcus, KI
    2018 - Maj-Lis Hellénius, KI
    2024 - Gunnar Johansson, FHI
    2025 - Elisabeth Rothenberg
    2027 - Ulf Bohman, SLV

    Jag tror därför att man måste jobba nerifrån med opinionsbildning och upplysning så att ingen till slut lyssnar på de här tokstollarna. Det blir ju allt fler som gör ett bra jobb i det avseendet men paradigmskiftet kommer nog ändå att ta sin tid!

  20. Thomas H
    Hallå där - kostintresserad. Du missade Wessby på listan (SLV fettexpert), men han är kanske redan på övre halvan?
  21. Biker
    O, herregud...klockmetoden.
    Vad är det för värld han lever i egentligen.
    Han som läkare borde väl veta att många har oregelbundna arbetstider.
    Själv jobbar jag två-skift, även nätterna ibland.
    Hur ska man då äta efter klockan, skitsnack!
    Nej Marcus, omskola dig till en gatusopare och gå över till LCHF så kanske även du får lite friskare liv!
  22. Kristina
    Stefan Rössner går i pension nu enligt ett mail jag fått av honom... (Ställde en fråga som han inte besvarade bland annat med hänvisning till sin pensionering) Han lär säkert inte sluta skriva böcker, men han lämnar KI om jag förstått det rätt.
  23. Lillmassa
    Vet Ni, Jag lutar mig tillbaka och bara flinar!

    * "Staffan i Uppsala" - Det går inte att få CM att göra magsäcksstympning. Han begriper nämligen inte vad det är. Kan anledningen vara att de kapat något, längre upp, tidigare? Han kanske var en av de sista som fick göra detta? Lost Lobos....?

    Jag skulle faktiskt vilja skicka ett varmt tack-mejl till den vänliga journalist som skriver om detta. Kan det bli bättre? Här pratar CM om vulgärpress och sen ställer han flinande upp själv - Vilken hycklare! Jag tror faktiskt att tidningarna (förutom att de faktiskt häller bensin på brasan) vill visa upp hur korkade de nu regerande kostexperterna är. Därför flinar jag. De fäller sig själva.

    CM presenterar det tunnaste jag sett. Varje människa med en fungerande knopp begriper att han inte har något att komma med efter att ha läst denna artikel.

    Ewa Söderström Skjöldebrand skrev väldigt träffande om viktväktarna: "Att spara points och belöna sig själv med en tårtbit sen funkar för väldigt få. Man blir inte av med sötsuget, och är snart tillbaka där man började igen – det är som med cigaretter".

    Karin Nileskär (i viktväktarna(: "Att ta bort något ur maten – till exempel kolhydrater, som Atkins och LCHF förespråkar – är inte hälsosamt. Det man förbjuder blir ofta till slut det enda man vill ha i stället!"

    Usch vad vi LCHF:are är ohälsosamma och vad synd det är om oss då vi tappar suget efter något eftersom vi blir mätta och ändå "får bra sockervärden"/"går ner i vikt".

    Det finns en vän i "vulgärpressen ibland". Jag bara flinar jag.

  24. Jag kommer att tänka på Hasse Alfredsssons replik som Herr Larsson i sketchen Guben i låddan:

    "Ni... ni e inte riktigt klock i skalen!"

  25. k s
    Om klockmetoden fungerar för de 99% av befolkningen som inte jobbar oregelbundna tider hade det nog varit en bra metod. Den kan dessutom säkert anpassas till det.
  26. Gunnar Sockerskrämd
    Hej, har följt många av Marcus artiklar och påståenden men detta måste väl ändå vara -3 på lägsta nivån. Det finns väl ingen som efter detta kan ta någon notis om denna man. När man söker jobb så brukar man få visa upp referenser på sin duglighet, kommer han att få ihop en handfull personer som han har hjälpt med sin kundskap. Han lämnar väl samma garantier som de seriösa bilhandlarma, RH *garanti. på sin rådgivning och hämtar väl därefter ut "kick backs" från sina uppdragsgivare. Betalt två gånger för samma jobb.
    Påminner lite om hur det går till i mobiltelefonbranchen.

    *Runt hörnet

  27. Thomas H
    Funderingar.

    Angående tituleringen, viktminskningexpert.
    Hör det till yrket eller är det kopplat någon professionalim till att benämnas expert. Kan man kallas viktminskningsexpert om man nu inte visar resultat med nutrionsmässig viktminskning efter ett visst antal år.
    Låt oss säga efter 10 års arbete som viktminskningsexpert.

    Vissa så kallade experter har ju erkännt ett 25-årigt misslyckande och det tyder på en dålig kvalite på experter inom nutrionssidan. Måste vara något för RRV att granska! Var är kostnadseffektiviteten för staten.
    Inom många andra områden sparas det exvis) vid sjukersättningar. osv.

  28. Theresa
    Något som kan låta snarlikt (men inte är det) är något som kan vara tillämpbart oavsett vilken sorts mat man äter, är att endast äta när man sitter ner och har tallrik och bestick. I stressen är det nämligen fullt möjligt att trycka i sig en hel del som man varken behöver eller egentligen vill ha, och dessutom utan att man märker det. Så att vänta med att äta tills man kan göra en "måltid" eller att helt enkelt ta sig tid att äta en "måltid" när man är hungrig är nyttigt för alla.

    /T

  29. Chilisalsa
    Om alla följt klockprincipen hade vi varit en sekund lättare redan :)
    Och framåt våren blir vi en hel timme lättare !
  30. och tänk vad alla klocktillverkare skulle bli lyckliga!.. är månde Claud Marcus sponsrad av klockindustrin också? ;-D.

    noterade också, som någon ovan gjort, att vår viktminskningsexpert är tämligen rund om magen själv!.. måste ju vara en klar nackdel i hans jobb! ;-D

  31. Doc -> Vad definerar du som stenålderskost och vad baserar du den definitionen på?

    Klockmetoden som CM kallar det för är inte något man bara ska skratta åt. Den löser inga problem på egen hand men den kan absolut bidra till en bra viktminskning. Det finns en hel del forskning som visar att mättnads och hungerhormoner så som ghrelin och leptin anpassar sig efter en utsatt matrytm. Om man äter vid bestämda tidpunkter så kommer kroppens hormoner att anpassa sig och kroppen kommer vara mer redo för maten man stoppar i sig.

    Thomas H -> Nu gör du det igen. Det finns INGEN diet som har bevisat bra effekt emot övervikt i en randomiserad studie. Alla dieter fungerar i stort sett lika dåligt, det skiljer ibland några kilo sett över några år men vad spelar det för roll när personerna fortfarande har en betydande övervikt?

  32. JG,
    "Vad definerar du som stenålderskost och vad baserar du den definitionen på?"

    Jag definierar det som mat människor åt på stenåldern. Det kunde vara lite allt möjligt beroende på var de levde. Och vi kommer aldrig att veta exakt. Men det inkluderade definitivt inte stora mängder socker eller andra koncentrerade lättsmälta kolhydrater.

    Det finns en hel del forskning som visar att mättnads och hungerhormoner så som ghrelin och leptin anpassar sig efter en utsatt matrytm.

    Det där är ju bara hypotesskapande forskning. Det säger inget säkert om vad som händer med viktutvecklingen i verkligheten. Vilket du av alla borde vara medveten om. Du brukar ju avkräva andra stöd för alla påståenden. Har du någon studie som visar effekten på vikten i verkligheten att visa upp?

    "Det finns INGEN diet som har bevisat bra effekt emot övervikt i en randomiserad studie."

    Studier som randomiserar deltagarna mellan olika dieter kommer aldrig att visa lika bra effekt som studier på personer som är motiverade till den metod de använder. Randomiserade studier är till för att se vilken sorts diet som är mest effektiv. Där har lågkolhydratkost vid upprepade tillfällen visats vara signifikant bäst vid jämförelser med andra dieter.

  33. Kvinna
    Idag har jag vägt mig på en ny våg. En som även visade Fett, Vatten och Muskler.

    Min längd är: 162 cm
    Vikt: 68,2
    Fett%: 31,4
    Vatten%: 46,3
    Muskler%: 28,9

    Min startvikt för 1½ år sedan var ungefär 78 kg.

  34. Ett stort Grattis till dig! ;-D
    visst är det härligt när vågen visar på tappade kilon!? .. dock skulle jag nog inte lita altför mycket på vågens exakta värden gällande fett/vatten/muskler.. men det ger ju en uppfattning i alla fall ;-D
  35. Kostintresserad
    Det enda vettiga Marcus har sagt är att man ska skippa mellanmålen.

    Med LCHF försvinner behovet av mellanmål av sig självt.

  36. christina
    Noli me tangere...

    Ser inte Claude Marcus väldigt avslagen och bekymrad ut på bilden?? Vem vet han kanske har anledning?

  37. Karin20
    Det är den här kvinnan som står för "Klockmetoden" eller 3-timmarsdieten som hennes bok heter.

    http://3-timmarsdieten.se/

    Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister!!, vice ordförande i Dietisternas Riksförbund !!!! och en välkänd kostexpert från TV, radio och tidningar??.

    Hon har också skrivit boken "Blir man tjock av bröd?" Svar JA!

    Hon har haft en egen blogg http://annaottosson.se/blogg/ där massor av LCHFare ställt frågor utan att få svar och numera har hon en blogg i Expressen. http://blogg.expressen.se/halsobloggen/ och där får man heller inte svar.

    Och det är väl klart att de håller ihop, dietistföreningen och Claude Marcus

  38. Thomas H
    God Fortsättning JG!

    Tycker nog att det mest är "du som gör det igen!" Var vi inte överens om att vad gäller just koststudier så är randomiserade studier inte bra.... eller du tyckte kanske inte det!?
    Nu resonerar du som "icke experten - Marcus" - dieter hit och dit?
    Det handlar om koständring, att äta en ny kost och då helst livet ut!

    Inte konstigt att Marcus aldrig lyckats! För att lyckas måste man vara flexibel och kanske ibland prova tvärtom, när det egna "racet" nu ger dåligt resultat!

    Tom tro på anekdoter och prova även om det är tvärtemot när nu det egna "racet" ger dåligt resultat!

    På ett sätt har ju vissa av "experterna" gett upp en nutrionslösning på övervikt, när de förordar magkirurgi, eller hur Gudiol?

  39. 3-timmarsdieten har ju Anna O snott från "The 3-Hour Diet" skriven av Jorge Cruise.
    http://www.thedietchannel.com/3-hour-diet.htm
  40. söder
    hmm...om man inte äger en klocka och det är för mörkt att kolla soluret då??
  41. söder
    men ärligt...tid och klockslag är moderna uppfinningar...om det är meningen att man ska äta efter klockan så kan man ju undra varför det tog miljontals år innan man uppfann den? och hur gör djuren?
  42. Eftersom djur i sin naturliga miljö sällan eller aldrig är tjocka så går de naturligtvis på solhöjden, när de bestämmer sig för om de skall äta. :)
  43. söder
    haha..ja..så måste det nog vara...sammanfattningsvis kan man ju säga att det inte är så bra att tänka för mycket vad det gäller mat,utan återgå till sin "naturliga miljö" dvs. som människan har ätit under största delan av sin levnad
  44. Doc -> Inte ens CM har förespråkat stora mängder socker eller andra koncentrerade lättsmälta kolhydrater eller? För i så fall har jag missat det och du får gärna visa mig vägen till var det finns dokumenterat. Om du inte kan göra det så tycker jag att biten om stenålderskost i ditt inlägg är lite obefogad. Vad gör man om inte stenålderskosten hjälper då? Vad är din lösning i detta fallet? Det finns ju massor av studier som visar att folk är lika dåliga på att följa en lågkolhydratsdiet som de är på att följa övriga dieter.

    Angående Ghrelin och Leptin så är det pågående forskning ja. Det man vet är att dessa hormoner inte fungerar som de ska hos överviktiga och att man då försöker "återställa dem" med hjälp av bestämda tider för måltider är en bra idé och inget man ska avskriva bara för att det inte finns någon forskning gjord ännu. Det handlar alltså inte om att "återgå till stenåldern" eller något liknande utan det är en intervention för att försöka återställa hormonnivåerna i kroppen som man har förstört genom att leva osunt i flera år. Som läkare så vet du väldigt väl att lösningen på ett problem, när det väl finns, många gånger inte endast är att återgå till det beteende som man borde haft för att undvika problemet.

    Angående studien som du så gärna länkar till hela tiden så är det, som jag redan påpekat för dig, en studie som jämför ett högt proteinintag vs ett lägre proteinintag. Detta står klart och tydligt i studien på hur många ställen som helst (bla i inklusionskriterierna) men du nämner inte det någonstans när du talar om den. Det är bevisat sen flera år tillbaka att ett högt proteinintag ger en fördel både på mättnad och kroppssammansättning vid viktnedgång. Du tycker inte att detta är värt att nämna?

    Det finns inga bevis för att kolhydraterna vs fett skulle spela någon roll i sig om man håller proteinnivån hög och på samma nivå. Hur kan du då dra slutsatsen att det är det låga intaget av kolhydrater i sig som gett resultatet i meta-analysen?

    Skillnaden är dessutom det väldigt patetiska värdet 1kg mellan högprotein och lägre protein vilket ännu en gång betonar det faktum som du själv lyfte upp i ditt inlägg, den bästa dieten är den som folk verkligen följer. LCHF fungerar för vissa medan en diet med mera kolhydrater fungerar bättre för andra.

    Thomas H -> God fortsättning!

    Randomiserade studier är bra då dem visar vilken diet som hade fungerat bäst i verkligheten om man hade rekommenderat den till en mängd personer. Dessa visar klart att folk är usla på att ta till sig nya matvanor oavsett hur de nya matvanorna ser ut. Du verkar tro att LCHF fungerar för alla trots att det är mer än ordentligt bevisat att inte alla tar till sig kosten och vill leva med den.

    Vi har redan gått igenom magkirurgi Thomas. Det är den enda metod som finns som fungerar för i stort sett alla människor. Dessa människor väljer självmant operationen och de lever ett liv efter operationen som i stort sett alltid är långt bättre än livet de levde innan. När antalet som lyckas gå ner i vikt och hålla vikten är lågt, oavsett diet, varför då inte ta till den metod som man vet fungerar och som får folk att må bättre både fysiskt och psykiskt och som de SJÄLVMANT väljer att få? Du lever i någon slags illusion där du tror att alla människor skulle vara smala, friska och gilla sin kost om de bara uteslöt kolhydraterna. Så är det inte, för då skulle resultaten i de randomiserade studierna där deltagarna fått stort stöd varit helt annorlunda än vad de nu är.

  45. JG,
    "Inte ens CM har förespråkat stora mängder socker eller andra koncentrerade lättsmälta kolhydrater eller? ...du får gärna visa mig vägen till var det finns dokumenterat. Om du inte kan göra det så tycker jag att biten om stenålderskost i ditt inlägg är lite obefogad."

    Han rekommenderar "alltid" mycket fullkorn. Visa mig en stenåldersman som åt gott om bröd, pasta eller ris. Det som kallas fullkorn i butikerna är antagligen mer koncentrerade och lättsmälta kolhydrater än nästan något i en stenåldersmans kost.

    "Angående studien som du så gärna länkar till hela tiden så är det, som jag redan påpekat för dig, en studie som jämför ett högt proteinintag vs ett lägre proteinintag."

    Titta igen. Det är en genomgång av 13 studier varav nästan alla rekommenderade max 20-30 gram kolhydrater dagligen.

  46. Nu börjar jag tro att du inte ens har läst studien Doc. Kolhydratsintaget är lågt i flera av de inkluderade studierna ja, men proteinintaget är högt i alla. Ta tex deras referens 14 som är med i analysen.

    Due A, Toubro S, Skov AR, Astrup A.
    Effect of normal-fat diets, either medium or high in protein, on body weight in overweight subjects: a randomised 1-year trial.
    Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Oct;28(10):1283-90.

    jag tycker titeln säger allt eller? Fettintaget var 30 % i båda grupperna, den som skiljde dem åt var proteinmängden. Hur kan denna studie fått vara med om man velat undersöka effekten av lågkolhydratsdieter?

    Det samma gäller för övrigt referens nr 11, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15007396 där kolhydratsintaget i högproteingruppen var 40%, knappast lågkolhydratskost eller?

    Så, nej! Jag tror inte att jag behöver titta igen. Meta-analysen jämför högt proteinintag vs ett lägre proteinintag. Detta är den enda variabel som skiljer grupperna åt i alla studierna och det var således det man tittade på, inte kolhydrater vs fett som du påstår.

  47. Thomas H
    JG

    Det är du som lever i en illusion om du tror att magkirurgi är den bästa lösningen vad gäller övervikt. SBU hade ju också samma bedömning eftersom dom nu inte granskade LCHF-kost. Sedan dess har det hänt en hel del. SoS har ju bedömt att denna ursprungskost är enligt Vetenskap och Beprövad Erfarenhet(och det måste den vara eftersom många mår bra av den och sen självläker många åkommor).

    Har sjukvården innan operation presenterat LCHF-kost och gett dom överviktiga stöd att följa den? Du påstår ju det! Allt har gjorts innan operation, säger du ju! Tror inte på dig! Vet att du har fel!

    Magkirurgi kan vara rätt för vissa, men inte för det stora flertalet. Kan inte stämma! 10 000 operationer om året! trams!
    Biverkningar på sikt av att koppla bort magen(leka gud) har man ingen aning om. Man har betydligt bättre på fötterna vad gäller LCHF-kost på sikt, för den kosten är ju inte ny.

  48. JG,
    Två av studierna hade 40% kolhydrater, vilket fortfarande är lägre än dagens rekommendationer. Övriga elva studier hade max 20-30 gram kolhydrater dagligen vilket är extremt lågt.

    Vi tolkar tydligen analysen helt olika. Att döma av titeln tror jag att författarna håller med mig:

    Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low fat/low-calorie diets in management of obesity and its comorbidities.

  49. MEM
    Denna "Guddi" Gudiol är eeu civilingenjör och sjukgymnast men har ingen formell utbildning i näringslära! Jag tycker han börjar ta till "brösttoner" och argumenterar stöddigt mot Doc, det tycker jag inte han egentligen har kunskaper till.Borde nog vara mera ödmju.
  50. fasching
    "Vi tolkar tydligen analysen helt olika. Att döma av titeln tror jag att författarna håller med mig:

    Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low fat/low-calorie diets in management of obesity and its comorbidities."

    Smackdown!

1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg