Colting vinner igen + Nyhetsmorgon

Colting

Jonas Colting och hans lagkamrat Gordon Byrn vann ”Sveriges tuffaste endagarstävling” Ö till Ö. Det var tredje segern i tävlingen för den lågkolhydratätande och stenålderstränande Colting.

Coltings nyhetsbrev / Runners World

Se Colting i TV4 Nyhetsmorgon tisdag kl 08:47

1 2 3 4 5 6

309 kommentarer

  1. Petter G
    #46 & #48 (m.fl), bra med lite mer nyanserad syn på LCHF och träning. Jag tränar också väldigt mycket (10-15 timmar/v) på lite kolhydrater och gjort så i många år. I perioder går jag väldigt lågt på kolhydrater och ibland högre.

    Visst är det skillnad, men för en som inte förstår sig på uthållighetsidrott (dvs typisk LCHF:are) så är skillnaderna små och svåra att förstå om man bara ser på resultat.

    Vad som skulle vara intressant att ta reda på är hur låg- och högkolhydratkost påverkar utveckling hos en seriöst satsande i ett långsiktigt perspektiv (5-10 år). Där tror jag en lågkolhydratare skulle ha bra chanser, förutsatt han personen är laddad mer kolhydater på tävlingsdagen.

  2. #51: Lite kolhydrater fungerar bättre för rena uthållighetsidrottare, som i huvudsak använder sig av den aeroba metabolismen. Jag tror att det kan vara en fördel att vara riktigt bra på att förbränna fett (som man blir vid kolhydratrestriktion) som uthållighetsidrottare, skulle vara intressant att se studier på detta samt om fler uthållighetsidrottare testade att träna och tävla med mindre kolhydrater.

    #49: Ja, det stämmer absolut att det är relativt. Ju mer du rör på dig desto mer kolhydrater bränner du av s.a.s., de belastar som du säger inte organismen på samma sätt då. Själv "tål" jag mycket mer kolhydrater när jag kampsportar mycket, alltså när jag bränner mer energi. När jag styrketränar och kanske springer någon gång ibland måste jag vara mer strikt.

    Dahlqvist är alldeles för "woo-woo", no arguments there.

  3. Lund
    Jag förstår att "woo-woo" är något negativt, men vad betyder det?

    Personligen anstränger jag mig för att använda ord som de flesta bör förstå. Kan garanterat också skriva obegripligt, men till vilken nytta? korsords-ammänbildningstest?

    Är det månne meningen att alla inte ska förstå? eller ett sätt att markera att man tillhör sekten datanissar?

  4. Lund
    Tack. Vem behöver fiender när man har sådana "vänner".
  5. #52 Robert, är det oförskynt att fråga på vilket sätt jag har gort bort mig den här gången?
    Doc brukar radera oförskämda kommentarer, men mot mig tycks alla oförskämdheter alltid vara tillåtna.
  6. Lund
    Annika, det är fluffy-ferret du ska fråga, #49.
  7. Jaha, jag har gjort en otrolig livsgärning, men ändå är det helt ok att kalla mig för woo-woo. Det är verkligen dubbla budskap. Massiva angrepp för woo-woo tycks ju inte förenligt med att ha räddat tusentals människors liv.
  8. #58 ang inlägget om att kh-drift leder till kollaps kontra fettdrift och att kräva bevis om motsatsen så är kanske inte begreppet Woo-woo, enligt tidigare definition, så långt borta.
  9. Henrik, Kolhydratkramarna inom idrottsrörelsen har i många år hävdat att kolhydratladdning är bra för idrottsprestationen. Kolhydrater har tom utmålats som bra för hälsan. Jag vet inte av att dessa "expert"utlåtanden är vetenskapligt baserade i jämförelse med en kost med mindre kolhydrater och mera fett. Ändå är det ingen som anklagar dessa personer för woo-woo.
    Men när jag ifrågasätter deras dogmer då är jag genast självklart woo-woo.
    Kolhydrater höjer blodsockret och insulinet. Ett högt insulin blockerar fettförbränning, vilket skulle kunna göra att energin tar slut när glykogendeopåerna är uttömda. Det är en logisk tanke.
  10. Jag har tagit upp häxjaktsfrågan på min blogg.
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/h%C3%A4xjakten_forts%C...
  11. Annika #56,
    Det är möjligt att jag missat någon onödigt oförskämd kommentar. Jag ber om ursäkt för det då.

    Jag brukar dock acceptera mer när det gäller ifrågasättande av offentliga personer än när det gäller bråk mellan andra kommentatorer. Kritik av mig själv censurerar jag knappast någonsin.

  12. "Ett högt insulin blockerar fettförbränning, vilket skulle kunna göra att energin tar slut när glykogendeopåerna är uttömda. Det är en logisk tanke."

    Men det ologiska i resonemanget är att du 1) utgår från att insulinnivåerna är höga under den fysiska ansträngningen och att du 2) verkar tro att en vältränad idrottsman har en dålig förmåga till fettoxidation vilket är fullständigt felaktigt.

  13. (från http://www.paleonu.com/panu-weblog/2009/11/1/cardio-causes-heart-dise... )

    I ett lite vidare perspektiv än själva loppet, finns det studier som visar att maratonlöpare drabbas av hjärtsjukdom oftare än vanligt:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19332846?itool=EntrezSystem2.PEntr...

    102 maratonlöpare vs 102 ickelöpare.

    12% vs 4% hjärtskada.

    Risken för hjärtsjukdom ökar linjärt med antalet maraton:

    http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/29/15/1903.full

    Dr Kurt Harris fundering kring detta:

    "Could “cardio” promote atherosclerosis and myocardial damage by being confounded by diet? That is, could the wheat, carbohydrate and linoleic acid found in low fat “healthy” diets be more prevalent in marathon runners by virtue of their greater caloric intake of this noxious garbage?"

    Om Dr. Harris hypotes är korrekt, har jag svårt att se annat än att det är hälsosammare med fettdrift.

  14. dez
    60;

    "In contrast to the above trials on beginning and intermediate trainees, Coyle’s team repeatedly showed that carb ingestion during moderate-intensity (65-75% VO2 max) does not reduce fat oxidation during the first 120 min of exercise in trained men [7,8]. Interestingly, the intensity margin proximal to where fat oxidation is highest was unaffected by carb ingestion, and remained so for the first 2 hours of exercise.

    Horowitz’ team examined the effect of a during-training solution of high-glycemic carbs on moderately trained men undergoing either low intensity exercise (25% VO2 max) or high-moderate intensity (68% VO2 max) [9]. Similar results to Coyle’s work were seen. Subjects completed a 2-hr cycling bout, and ingested the carb solution at 30, 60, and 90 minutes in. In the low-intensity treatment, fat oxidation was not reduced below fasted-state control group’s levels until 80-90 min of exercise. In the 68% group, no difference in fat oxidation was seen whether subjects were fasted or fed throughout the trial.

    Further supporting the evidence in favor of fed cardio in trained men, Febbraio’s team investigated the effects of carb ingestion pre & during training in easily one of the best-designed trials on this topic [10]. Subjects exercised for 2 hrs at an intensity level of 63% VO2 max, which is now known as the point of maximal fat oxidation during exercise. Result? Pre & during-training carbs increased performance - and there was no difference in total fat oxidation between the fasted and fed subjects. Despite the elevated insulin levels in the carb-fueled groups, there was no difference in fat availability or fat utilization."

    http://www.alanaragon.com/myths-under-the-microscope-part-2-false-hop...

  15. Doc, Du har aldrig behövt ta så mycket skit som jag har fått ta, så du vet inte hur det är.
    Jag är väl en vanlig människa jag också med vanliga mänskliga känslor. Jag är inte mer offentlig person än någon annan. Jag startade en blogg som har blivit uppmärksammad, och på den vägen är det.
    De flesta andra är anonyma medan jag står med mitt namn.
    Efter allt bråk är jag i stället en ovanligt tilltufsad person, och många dagar känns det svårt att fortsätta. Ekonomin rasar, arbetsmarknaden är stängd för mig. Varför ska jag tåla mer än andra?
  16. Niklas, som ni brukar säga: Källa på det?
  17. Dez, i de allra flesta fallen går det bra, men ibland klappar idrottaren ihop. Var har man jämfört frekvensen av genomklappning med högfettätare?
  18. Skojar du? Det är grundläggande fakta att kroppen anpassar sig till högre fettoxidation ju mer vältränad man blir.

    Men till att börja med kan du läsa inlägget från dez. Självklart stiger insulinnivån akut om man dricker t.ex. Vitargo men pratar vi kolhydratladdning exempelvis två dagar innan och mer "normal" kosthållning inför ett lopp är inte ens insulinnivåer kroniskt förhöjda.

    Tycker du verkligen absolut grundfakta är vad som ska bevisas? Snarare är det ju din teori som behöver någon källa.

  19. B-A
    #67
    Vad menar du egentligen annika? Det är ju du som kommer med ett påstående, nicklas ifrågasätter dig bara. Är det inte du som borde komma med en "källa"? Annars tycker jag nog nicklas brukar vara väldigt noga med att komma med stöd för sina påståenden.
  20. Nicklas #63, "...the elevated insulin levels in the carb-fueled groups...", ur dez' inlägg.
  21. Lasse P
    Annika! Jag är S-vallsbo och vet vad du fått utstå, men du skall veta att du är för mig och många andra, en hjälte som står för det du tror på.
    Du skulle bara våga lägga av nu!
  22. dez
    68;

    Du påstod: "Ett högt insulin blockerar fettförbränning, vilket skulle kunna göra att energin tar slut när glykogendeopåerna är uttömda. Det är en logisk tanke."

    Jag hänvisade till ett blogginlägg som baseras på ett flertal studier som motbevisar det du just påstod ovan.

    För att göra det enkelt för dig tar jag bara med den sista avslutande meningen från sidan:

    "At the established intensity level of peak fat oxidation (~63% VO2 max), carbohydrate increases performance without any suppression of fat oxidation in trained subjects."

    http://www.alanaragon.com/myths-under-the-microscope-part-2-false-hop...

  23. Här är en bra review över studier gällande människors kapacitet att använda fett som bränsle vid träning. Scrolla ner till underrubriken "Training status" bland "FACTORS THAT DETERMINE IMTG USE DURING EXERCISE "om resten är ointressant.

    http://jap.physiology.org/cgi/content/full/97/4/1170#R5

  24. dez
    71;

    Inte så konsigt att insulinnivån stiger då man intar 2g/kg kroppsvikt kolhydrater 30 min innan träningspasset samt 2g/kg kroppsvikt kolhydrater under passet men trots det så;

    "Result? Pre & during-training carbs increased performance - and there was no difference in total fat oxidation between the fasted and fed subjects. Despite the elevated insulin levels in the carb-fueled groups, there was no difference in fat availability or fat utilization."

    Du ser kanske ser att där står att trots förhöjda insulinnviåer (vilket inte är särsklit konstigt att få en akut höjning av insulinnvån vid den mängden intagna snabba kolhydrater) så var det ingen skillnad i tillgängligheten och utnyttjandet av fett som energi grupperna emellan.

  25. Frågan är ju vad som händer när personer klappar ihop. Och om det händer lika ofta för fettförbrännare som sockerdrivna.
  26. Vilka är då alla dessa som "klappar ihop"? Rune Larsson har ju varit populär på sistone här på bloggen. Han är ju inom världselitem bland multilöpare och trycke ri sig helt osannolika mängder kolhydrater.
  27. Rune Larssons löpförmåga är osannolik. Inte hans kolhydratintag. Om du lyssnar på hans presentation verkar det tydligt lägre, jämfört med hans medtävlare.
  28. cumulus:

    Ja jämfört med medtävlande kanske. Men hur ni än försöker vrida det till att han käkar lågkolhydratkost så är det fel. Rune snackar om att käka en hel smörgåstårta, en hink med potatissallad, han skriver ofta om sina blodpuddingsladdningar och han pratar även om att han äter på MacDonald's. Att påstå något annat än att den mannen trycker i sig ofantliga mängder kolhydrater är bara löjligt.

    Han skulle nog själv få sig ett skratt om han läste här. Varför skulle brödet i smörgåstårtan ha mindre kolhydrater än pasta? Det är ju vetemjöl båda två.

  29. Jag tycker definitivt inte att det nu bedrivits någon "häxjakt" på dig, Annika. Du blir ifrågasatt precis som alla andra som är någorlunda kända och uttalar sig om något som kan vara kontroversiellt. Att säga att du är lite "woo-woo" är ingen hetsjakt och jag tycker det är lite fånigt att reagera så häftigt på en sån sak. Sen om det har bedrivits någon häxjakt på dig annars är en annan sak, men inte här i kommentarerna. Argumentera för din sak och börja uttala dig lite mer ödmjukt och försiktigt om du tycker det är så jobbigt att bli ifrågasatt.

    Själv tycker jag det mest är roligt att bli ifrågasatt, då jag gillar att debattera.

  30. Nicklas,
    visst vore det kul att veta exakt hans energifördelning. Även om Rune själv är "kalorist" och antagligen struntar i sådana petitesser. Och springer nöjt vidare. Det intressanta med Rune är att han löjligförklarar kolhydratladdningen.
  31. cumulus:

    Nej han slår hål på myten att man måste PASTAladda och att man måste äta HAVREGRYNSGRÖT. Enbart dom två, inget om att kolhydrater är onödigt eller dåligt. Så fort en idrottare idag hävdar att han eller hon gillar smör på mackan så är det ju ett bevis för att lågkolhydratkost är bäst för idrottare numera.

  32. Just det Nicklas!! Och det tycker jag är ett viktigt steg för en öppnare attityd till vad som är en bra kost för prestation.
  33. Annika #66,
    Jag kan inte hindra att dina uttalanden granskas. Men ta inte onödigt hårt på sådant. De allra argaste kritikerna hade inte brytt sig om dig om du inte redan åstadkommit mer än de någonsin kommer att göra. ;)
  34. Doc, "Onödigt hårt". Häxjakten här, i media, och från alla andra håll har i alla fall till slut nästan lyckats krossa mig. När ingen längre vill läsa böcker av och lyssna till en "woo-woo" då är det inget kvar av mig. Och vad tjänar LCHF på att krossa mig?
  35. Dez, I de undersökningar du refererar till jämfördes kolhydratladdning med fasta. Det är väl ingen vettig person som tror att fasta är bra före tävling. Det realistiska alternativet är att äta högre andel fett i stället för kolhydrater. De som förespråkar kolhydratladdning borde väl visa vetenskapligt belägg för det i jämförelse med mera fett.
  36. Lund
    Angående woo-woo-uttrycket, så kan jag inte annat än associera till ordet "knäppgök". Är det med invektiv debatten ska fortgå?

    Mao finns en del kommenterare som i mina ögon nu diskriminerat sig i kommande diskussioner och resonemang.

    Vi har alltid möjlighet att välja, välja vem vi vill debattera med. Jag väljer själv.
    Det kan alla göra. Det bör alla göra.

  37. #86, vad är skillnaden mellan fasta och att äta mängder fett innan tävling? Enligt LCHF-resonemang finns det ju nästan oändligt med lätttillgänglig energi i kroppen i form av lagrat fett, således skulle en "fettladdning" innan endast leda till högre kroppsvikt. Det leder ju ofrånkomligen till en sämre prestation.

    Jo, fasta eller nästan fasta är ganska vanligt inför konditionsidrott där utövaren vill vara lätt i kroppen och inte släpa runt onödig vikt. Tävlingstid under två timmar kräver knappast mat innan förutom då för det mentala välbefinnandet och då räcker ju en skiva rostat bröd eller liknande. Detta förutsätter ju att den aktive ätit dagen innan.

  38. #86
    Inte? Påstår du att Dan Glans var ovettig. Det är ju förtal:-)

    http://badgear.wordpress.com/2010/08/31/mustafa-mohamed-vs-dan-glans/

    "Vidare fann jag på nätet något om Dan Glans-metoden. Det var ett par snubbar som provade på kostbiten ”Dan Glans mycket omtalade och effektiva uppladdningsmetod gällande kost inför tävling.” och gick till på följande vis; ”vår metod bestod av att äta ordentligt med mat var tredje dag, för att sedan helt fasta (vatten och dryck tillåts). Allt detta för att rensa ur all skit som samlas i kroppen. Försöket genomfördes under två veckors tid före tävling, med sista måltid dag innan loppet. Understrykas bör att vi låg på 9-10 mil dessa veckor med de hårdaste passen på de dagar vi inte åt. Allt för att kroppen skall utstå smärta som sedan kan vara användbart att ta på tävling.” Resultatet var att båda persade med 1-2 sekunder på 1500 meter, och deras utvärdering var ”Dan Glans var en förståndig och vetenskapligt mycket klok man och jag, liksom ola, tillämpar nu denna metod fullt ut eftersom vi känner oss ”rena”, friska och härligt lätta av metoden.”"

  39. Fårlåt skulle vara #86 ....
  40. varg
    #87 - Lund, bra sagt - instämmer med din slutsats/ståndpunkt.
  41. Henrik A, Jag har aldrig påstått att inlagrat fett är mera lättillgängligt än dietärt fett.
    Jag tror att det fett man äter lättare kan användas som energi av kroppen. Men självklart används båda om bara kroppen får tillåtelse till fettförbränning genom att insulinet hålls nere genom ett relativt lågt kolhydratintag.
    Jag har aldrig föreslagit "mängder" av fett, utan bara lagom, efter behov. Vilket för en elitidrottare nödvändigtvis blir ganska mycket, om den inte äter en massa kolhydrater.
  42. Neurocolls, Jag tycker att det inte låter vettigt med fasta före långlopp. En jägare som inte fått mat före jakt tror jag presterar sämre. Stresshormoner går på.
    I alla fall mår man inte bättre, när man är hungrig. Och det är väl hälsa och välmående som vi i slutänden ska eftersträva.
    Men jag är beredd att ändra mig om jag blir överbevisad, och kan börja förespråka fasta som hälsometod.
  43. Johan
    Jag tror alla idrottare skulle bli friskare om de drog ned på kolhydraterna och ökade fettet ala LCHF. Det har jag blivit. Slut på förkylningar oavsett hur mycket jag tränar.
    Tidigare åkte jag på en tung förkylning varannan månad. En veckas vila !
    De evigt förkylda skidåkarna skulle kunna sluta oroa sig.
    Och se till exempel på Mustafa "Musse" Mohamed som nästan fått hela karriären förstörd av återkommande förkylningar...
  44. #93

    Egna erfarenheter och kommentarer:
    http://neurocolls.wordpress.com/2010/09/04/min-fasta-overtygelse/

    Länkar till faste-förespråkare är verkligen woo-woo. Trots det så är mina faste-upplevelser till största delen positiva.

    Jag gjorde också en sammanställning av succcess-stories för olika (diametralt olika) dieter på: http://neurocolls.wordpress.com/2010/05/19/meta-kost/

    Success och "vi som äte xxx mår bra/bättre" säger väldigt lite.

    Evolutionära spekulationer: en jägarbefolkning fällde en hjort med en hel del ansträngning. Sedan åt de gott och slöade, tittade på stjärnorna och berättade historier så långt det räckte. När det sen var tvunget att jaga igen så var maten slut sedan ett tag. Jakten bedrevs alltså under fasta. Det måste vara naturligt och nyttigt.

  45. 91# Men då faller ju hela grejen med att vara fettförbrännare, om de lagrade depåerna inte är den bästa källan. Det har väl, vad jag förstått och läst här ,varit själva paradgrenen med att vara fettdriven, att kunna hålla hög fart med sin egen kropp som bränsletank och att den ska räcka längre än glykogendeperna. Om så inte är fallet finns det ju absolut ingen fördel med att vara fettdriven. Att fett tas upp långsammare i mage och tarm än kh finns det väl inga tvivel om? Om då tillförsel av kh under aktivitet inte hämmar fettförbränningen så har jag svårt att se varför det skulle finnas något alternativ till det.

    Efter sjutton år av konditionsidrottande så har jag aldrig upplevt att jag skulle ha fått sämre fettförbränning av att inta kh under aktivitet, tvärtom. Inte heller orkar jag längre av att äta mer fett. Jag känner att jag fungerar väldigt bra, uthållighetsmässigt med ett högt intag av kh under tävling. Med tillräckligt och regelbundet intag slipper jag svackor och väggar. Men allt är relativt, jag kan cykla 5 timmar på en omelett och baconfrukost också utan att vägga, jag får bara göra det i lägre tempo. Det går även lika bra att göra det samma på fastande mage med bara vatten i flaskorna. För mig beror det bara på i vilken fart jag vill utföra aktiviteten. Relativt min egen förmåga. Det som sedan avgör farten är timmarna bakom och vilka föräldrar man begåvats med.

  46. Neurocolls, Varför väntade de ett tag efter att maten var slut innan de började jaga igen? Det låter kontraproduktivt och korkat.

    Henrik A, finessen med att vara fettdriven är att kroppen kan använda både dietärt och lagrat fett som energikälla. Var och en kan ju prova ut hur mycket dietärt fett som fungerar bäst för den.

  47. #96 Håller med helt. Och det går även bra att fortsätta i 18 dygn på bara vatten, men som du säger man får anpassa intensiteten/tempot.
  48. Jag för min del är lika förkyld året om oavsett kosthållning.
  49. Lund
    #89

    Jag reagerar på nedanstående, läsryckt ur din text.
    Rensa ur all skit....Vad för skit är det man kan rensa ut?
    För att kroppen ska utstå smärta...sedan när är fysisk smärta något som gagnar fysisk aktivitet? -- om man nu inte är masochist.

    äta ordentligt med mat var tredje dag, för att sedan helt fasta (vatten och dryck tillåts). Allt detta för att rensa ur all skit som samlas i kroppen. Försöket genomfördes under två veckors tid före tävling, med sista måltid dag innan loppet. Understrykas bör att vi låg på 9-10 mil dessa veckor med de hårdaste passen på de dagar vi inte åt. Allt för att kroppen skall utstå smärta som sedan kan vara användbart att ta på tävling.

1 2 3 4 5 6

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg