Coca Cola köper upp en av Sveriges största träningsbloggar

Coca Cola fortsätter att desperat försöka köpa sig en hälsoaura. Och vissa säljer sig tyvärr. Men hur trovärdigt är detta på en skala?

Axonblogg.se: IDROTTSSKADECENTER + COCA COLA = SANT!

Notera svaret på en kommentar till inlägget:

Ida says:
10/01/2013 at 18:26
Men Coca Cola är väl knappast en hälsosam dryck?

Axon says:
10/01/2013 at 20:27
Finns inget som tyder på att de skulle vara ohälsosamt med coca cola zero eller vanlig cola heller för den delen i rimlig mängd

Jag håller med. Men en rimlig mängd vanlig cola är noll. Allt däröver fräter på dina tänder och kan försämra din hälsa samt öka din fettvikt. Ju mer desto värre, förstås.

Tillägg kl 18.40

Samtliga 70+ kommentarer till inlägget har nu raderats. Någon tål tydligen inte kritik.

1 2

81 kommentarer

  1. MrWest
    Det där är ett sånt där ställe som drar till sig proteinpulvermänniskor, såna går inte att diskutera med så låt dom hålla på.
    Svar: #57
  2. Vickan
    Jag är en såndär "proteinpulvermänniska", men inte gör det coca cola ok för det! Inte enligt mig! Jag har alltid gillat Axon och följt hans blogg länge, men det där tog verkligen ner trovärdigheten för honom :(
  3. Don
    Den personen som har den bloggen har varit i blåsväder förut. Finns en lång tråd om honom på Flashback om att han tydligen ska ha kopierat vissa saker och lagt upp på sin blogg, så att andra ska tro han skrivit det själv.

    https://www.flashback.org/t1220030

    Så han har egentligen ingen trovärdighet att förlora då han aldrig haft någon.

  4. Dick
    Jag svarade Axon:

    "Du skyddar dina investeringar väl, ser jag. Att gömma sig bakom jätten Coca Cola som inte skulle erkänna något sådant förrän jorden går under ger ju dig en säker sits.

    Det skulle vara som att vänta på att Marlboro skulle erkänna att rökning är farligt innan man rekommenderar folk att sluta röka.

    Läkemedelsföretagen Grünenthal erkände inte förrän 2012 att de hade gjort något dumt i slutet av femtiotalet.

    Du kör med billiga trix. Men på grund av att folk i allmänhet inte vill ändra på något så köper de flesta sådana argument i alla fall.

    Man borde nog ta råd från andra än de som tjänar massor på produkten. Låter inte det lite klokare?"

    Skall bli kul att se om det får stå kvar i bloggen...

    Svar: #6
  5. Mattias
    Ja jösses va dumt. Att bli uppköpt av Coca-Cola är väl tillräckligt knasigt. Att sedan gå ut och skryta om det är så urbota dumt så man blir alldeles häpen!
    Att Cola inte är skadlig “i rimlig mängd” är nog sant. men då är mängden noll, som kostdoktorn säger. Det är förvånansvärt lite kommentarer om detta så jag misstänker att man väljer vilka inlägg man tar med i kommentarsfälten.
  6. Redan bortcensurerat? Det gick snabbt i så fall!
    Svar: #9
  7. chilisalsa
    Träningsvärldens blondinbella har det sagts...tycker jag är osnyggt mot Isabella...hon är iaf ärlig och hymlar inte...
  8. Mats
    Så här säger han på sin hemsida...

    "Därför har jag valt att inte använda mig av externa annonsörer, produktförsäljning eller annan kommersiell verksamhet. Enda syftet med bloggen är, och kommer alltid att vara, att sprida kunskap och motivera människor till träning och hälsa."

  9. Per
    Förhandsmodererat, man får inte vara för kritisk på hans blogg.
    Svar: #63
  10. chilisalsa
    Delar med mig av en kommentar från en vän...

    "Coka-Cola som inte ens skulle bli godkänt som tvättmedel för sin höga halt av fosfater. Och det dricker en del. Det vore bättre att dricka godkänt tvättmedel istället och även hälsosammare för reningsverken."

  11. I Like Neil Young
    Låter som en blogg Pastalo Roberto skulle gilla - kolla hans senaste gurgel om LCHF fanatiker

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17573628.ab

  12. CJ
    Jättetrist. Följt hans blogg länge och tyckt den varit fantastiskt bra, men att på det här sättet koppla ihop sig med ett varumärket som Cola känns helt horribelt. Och detta i ett läge när vi vet att hela världen lider av snabbmatens förbannelse som pekar på en rad hälsoproblem. Tyder på dålig fingertoppskänsla och okunskap - inte minst om den rådande nätdebatten om hälsa och kost, träning och livsstil. Jag gissar att Cola är himla glada, det fick precis vad de behöver. En atlet som kan höja trovärdighet för deras produkter. Det här kommer inte gynna Axon och jag känner mig faktiskt lite sorgsen. Borta ur mina favoriter.
  13. Mattias
    Paolo Roberto säger det ju själv:
    "Har man inte tid att tänka har man inte tid att bli deprimerad heller"
    Han kanske skulle behöva ta det lite lugnt ett tag så att han får igång hjärnan?
  14. Thompa
    Coca-cola zero är väl blan det sämsta man kan dricka! Sött men inget socker lurar kroppen, sött för belköning men det kommer inget... obalans!
    Då är faktiskt vanlig Coca-cola bättre... Inte bra med med vad som är i men kroppen förstår!
    //T
    Svar: #21
  15. Jeni
    Min kommentar om att välja ett företag som Coca Cola som sponsor togs bort.

    Tyckte att det var anmärkningsvärt att på ett "hälsoställe" ta in ett företag som Coca Cola som i utvecklingsländer marknadsför Coca Cola som bättre hälsosamt så att man ger det till små barn istället för vatten. I Indien och Afrika har de tömt vattentillgången för lokalbefolkningen. Och det kan ju knappast ha undgått någon att alla dessa drycker är en av de stora orsakerna till diabetes och fetma i världen.

  16. Kattmoster
    När jag först läste inlägget tänkte jag att här har vi någon som försöker vara ironisk och skoja till det. Tragiskt nog verkar det vara på fullt allvar.
  17. Sohlis
    Det här är nog första gången jag har skämts för att vara naprapat.

    Hoppas ingen tror att detta speglar våran syn på kost och hälsa generellt...

  18. Stefan O
    För den aktuella träningsbloggens trovärdighet är beslutet att sälja till/involvera Coca Cola inte särskilt genomtänkt, men rent ekonomiskt kan det ju vara ett rationellt beslut ;-)

    Angående Coca Cola Zero, som jag dricker vid enstaka tillfällen då jag inte kan dricka vin men ändå vill ha något annat än vatten, har jag inte märkt några negativa effekter (varken ökat sug eller påverkad vikt/hälsa). Kanske kan vara så för sockerberoende personer och då gör de bäst i att avhålla sig från söta drycker/livsmedel.

    Coca Cola med socker/HFCS uppfattar jag som potentiellt mer skadligt än Zero då, vad jag vet, det fortfarande saknas vetenskapligt stöd för att sötningsmedlet (aspartam i detta fall) orsakar skadliga effekter på människor. Oavsett så avhåller jag mig från både socker och sötningsmedel i största möjliga mån men väljer sötningsmedel före socker om jag någon gång vill söta något.

    Svar: #19
  19. I Like Neil Young
    I min värld har man inga rationellt ekonomiskt genomtänkta beslut om man sänker sitt eget varumärke på detta sätt. Det är ju möjligt att han tar pengarna och flyr till nåt annat - i vilket fall som helst är han ju bara en charlatan...men visst , money talks.
    Svar: #58
  20. Aleksandra
    Är det första april idag? Det måste det ju vara för ingen människa som på allvar arbetar med hälsa kan tycka att coca cola är ok att dricka?????

    Detta förbaskade "lagom"... landet lagom blir lagom tjocka för de äter lagom med socker.... Eller något ditåt...

  21. Magnus Persson
    Thompa, snälla... Lura inte i folk att vanlig läsk är bättre än lightläsk. Björntjänst var ordet! Jacob Gudiol har gjort en bra genomgång här:

    http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-unde...

    Ett citat från inlägget: "Det finns idag egentligen ingenting som pekar på att sötningsmedel i form av aspartam eller sukralos är farligt i normal konsumtionsmängd ..."

  22. Katarina
    Men så fruktansvärt oseriöst. Nu är ju hans rykte inte det bästa sedan tidigare heller, men jag fattar inget. Gör man vad som helst för pengar då är det synd om en. Men det beror förstås på vilka värderingar man har.
  23. nn
    "Samarbetet innebär att jag och mina klienter på Idrottsskadecenter nu kan dricka obegränsat av deras ljuvliga drycker och det ger mig samtidigt även möjligheten att använda bland annat min favorit Cola Cola ZERO i mitt egna och mina klienters kostscheman som ett mycket bättre samt godare alternativ till andra energi/fettförbränningsdrycker som figurerar på markanden."

    ... hm ...

    Saxat ur "Om bloggen":

    "Målet har aldrig varit att tjäna pengar på bloggen. Det kostar inget att ta del av den och jag får aldrig några pengar för vare sig hur många som läser den, länkar till den eller på något annat sätt använder den.

    Bloggen drivs helt ideellt och kommer alltid att göra det.

    Därför har jag valt att inte använda mig av externa annonsörer, produktförsäljning, reklam/banners eller annan kommersiell verksamhet. Enda syftet med bloggen är, och kommer alltid att vara, att sprida kunskap och motivera människor till träning och hälsa."

    Svar: #24
  24. I Like Neil Young
    LOL...:)...det var det ...ja..vad ska man säga...
  25. Helge
    Det finns väl inget nyttigt i CocaCola. Inte ens vattnet, för det är så salt,att man blir törstig av att dricka Cola.
    Jag skulle gärna läsa en studie om långtidseffekterna av att dricka en liter Cola om dagen. Det vore knappast nyttig. Annars hade Cola redan använt det i marknadsföringen.

    Light läsk är till för att bevara sockersuget hos konsumenterna.

    Axon är uppenbarligen opålitlig i hälsofrågor. Det finns inget skäl att stödja honom.

  26. Heidi
    Hej! Jag läser till distriktssköterska och vi ska skriva en rapport om ohälsosamma matvanor ur ett folkhälsoperspektiv. Jag följer din blogg dagligen och äter själv lchf sedan 1.5år. Socialstyrelsen säger att ohälsosamma matvanor är bl.a. att ofta äta feta mejeriprodukter och sällan nyttiga fetter som olivolja och rapsolja. Det stämmer ju inte om man äter mindre kolhydrater men är det ohälsosamt om man inte äter lchf-liknande? Ett laddat ämne är det i alla fall...Vad tycker ni? Måste jag i min kommande roll som distriktssköterska varna patienter för mejeriprodukter om de inte kan tänka sig att dra ner på kolhydraterna?
    Svar: #27
  27. Måste jag i min kommande roll som distriktssköterska varna patienter för mejeriprodukter om de inte kan tänka sig att dra ner på kolhydraterna?

    Nej. Du måste bara följa vetenskap och beprövad erfarenhet. När det gäller mejeriprodukter och annat mättat fett är vetenskapen minst sagt spretig och det finns inga tydliga bevis på att det skulle vara annat än ofarligt.

    http://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid#fettskrackens-...

    Svar: #61
  28. Thomas Jansson
    Härlig gosse det där!

    Ungefär som om kyrkorna skulle börja marknadsföra fan själv,,,,

  29. Daniel
    Jag dricker cola ungefär varje dag och har ett litet beroende om man ska uttrycka det så. Är dock inte överviktig, äter inge chips eller godis på vardagarna. Men om jag var en som förespråkar hälsa och välmående så skulle jag aldrig vilja bli sponsrad av cola hur kul JAG än tyckte det vore. Eftersom han är en röst utåt så kan folk bli påverkade, även om man själv bestämmer över sig själv.

    “Därför har jag valt att inte använda mig av externa annonsörer, produktförsäljning, reklam/banners eller annan kommersiell verksamhet. Enda syftet med bloggen är, och kommer alltid att vara, att sprida kunskap och motivera människor till träning och hälsa.”
    - Axon

    Tycker inte den överrensstämmer med honom alls ju. På många av hans bilder så visar han ju alltid märkena, man förstår ju att han vill bli sponsrad av både dom ena och de andra. Snart får ni se sponsringen från godiskungen, skulle inte förvåna mig faktiskt!

  30. Mat är farligt
    Från Livsmedelsverkets hemsida och det låter ju onekligen jättefarligt att dricka/äta produkter med aspartam i.

    "Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra.

    Aspartamet bryts ned i magsäck och tarmkanal och en av nedbrytningsprodukterna är metanol. Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice

    Aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost. Det finns dock personer som lider av den medfödda sjukdomen fenylketonuri (PKU). Sjukdomen innebär att kroppen har svårt att metabolisera (bryta ned) överskott av fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin.

    För dem som inte har sjukdomen PKU finns det inga kända risker med att äta aspartam. Läs mer om tillsatser och aspartam via länkarna till höger på denna sida."

  31. D
    "Samarbetet innebär att jag och mina klienter på Idrottsskadecenter nu kan dricka obegränsat av deras ljuvliga drycker och det ger mig samtidigt även möjligheten att använda bland annat min favorit Cola ZERO i mitt egna och mina klienters kostscheman som ett mycket bättre samt godare alternativ till andra energi/fettförbränningsdrycker som figurerar på markanden."

    Lite rolig är han allt......om han nu inte menar allvar...

  32. Helge
    Hävda att light läsk är ofarligt är ett misstag se :

    http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2382095/Are-low-calorie-swe...

    Svar: #35
  33. CeciliaM
    Ännu en person som bara tänker på det yttre. Att insidan "förgiftas" är tydligen inget han reflekterar över.
    "Det är synd om människorna" A Strindberg :-)
  34. Mat är farligt
    Helge
    Om det är så livsfarligt att dricka lightläsk, varför varnar inte Livsmedelverket för att det är farligt eller förbjuder lightläsk helt och hållet?
    Svar: #36
  35. Jacob Gudiol
    Det där är inte direkt vetenskap. Det är en persons fantasier uppbyggda på väldigt selektivt urval av studier.

    So the journal specifically requests non-balanced articles of only recent research, then puts out hyped press releases without saying this, frightening millions of people. To me, scientific “opinions” should be based on a dispassionate analysis of the whole relevant evidence-base, and this is simply irresponsible, and it should change.

    http://nutsci.org/2013/07/15/artificial-opinions/

  36. Tomas
    På SLV jobbar dietister:

    "Som dietist jobbar man genom att inte förbjuda någonting."
    Lena Ljungkrona-Falk i Vetenskapens Värld hösten 2011

    Varför tycker SLV att det är okej med 10% socker?

    Svar: #37
  37. Mat är farligt
    Tomas
    Lightläsk innehåller inte socker.
  38. Tomas
    Sista meningen var inte syftat till lightläsk, utan att SLV inte förbjuder farliga saker.
  39. Mat är farligt
    Tomas
    Vilka farliga saker ska SLV förbjuda?
    Svar: #40
  40. Tomas
    Eftersom du frågar vad just jag tycker ska förbjudas:
    Transfett.
    Kemiskt glutamat.

    I övrigt anser jag inte att SLV ska ägna sig åt att förbjuda, däremot ska de starkt avråda från sådant som är hälsoskadligt. Däribland ingår socker. Huruvida aspartam bör avrådas ifrån vet jag inte, jag är inte insatt i frågan. Jag svarade på din kommentar för att visa på att SLV inte varnar för farliga saker.

  41. Monica
    Synd! Jag har följt hans blogg, och jag trodde det var ett skämt när jag såg den första gången. Sen läste jag kommentarerna och texten igen, och insåg att det inte var ett skämt. Nu slutar jag iallafall att följa hans blogg. Tyckte han hade en intressanta vinklingar på träningen även om jag funderat på vissa av hans berättelser. Och att ta bort kommentarer visar ju verkligen hur mycket man har att dölja. Verkligen trist, han föll som en fura igår.
  42. Mat är farligt
    Tomas
    Jag tar rygg på dig ang SLV, att dom inte ska förbjuda (jo om värdena är FÖR höga och direkt skadliga vid minsta möjliga intag) dock så avråder SLV på sin sida att folk ska få i sig för mycket socker och skriver så här på sin sida:

    "Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör högst 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker (NNR 2004). Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i råvaran. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 g tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskars matvanor, Riksmaten Vuxna 2010-11, äter fyra av tio svenskar mer socker än så.

    Äter man mer socker än så är det svårt att få plats med näringsrik mat som ger tillräckligt av vitaminer och mineraler, utan att man samtidigt får i sig mer energi än man gör av med. Socker ökar också risken för karies"

    Svar: #44
  43. Jonas A
    Svar på kommentar 35#

    "
    Yes, says Professor Susan Swithers, who analysed scientific data from the past five years to produce her findings."

    Ett forskarlag som studerat data under fem år förkastar du efter att läst en blogg om att Susan skulle hitta på alltihop?

    Fotnot på bloggen du länkade : Note: information contained on this blog is meant to complement and not replace advice/information from a health professional.

    Ta det till dig.

  44. Tomas
    Angående vad SLV säger om socker så är det en tolkningsfråga. Det kan tolkas som att SLV menar att upp till 10 % av energin från socker är okej. Eftersom att socker är direkt skadligt och inte har några positiva hälsoeffekter borde rekommendationen vara 0 %.

    Jag tycker att SLV:s text om socker är bra, MEN DE MÅSTE BÖRJA ARBETA MOT SOCKRET. Idag lägger de mest energi på olika sorters fetter. De borde istället lägga det mesta av sin energi på sockret, för det är det som orsakar mest problem i samhället.

    SLV borde arbeta för att få bort pannkakor med sylt, minimera kakor, nyponsoppa, glass, få bort ketchup etc från förskolor och skolor. Det är där fokuset på deras folkhälsoarbete ska ligga!

  45. Mat är farligt
    Doc skrev: Jag håller med. Men en rimlig mängd vanlig cola är noll. Allt däröver fräter på dina tänder och kan försämra din hälsa samt öka din fettvikt. Ju mer desto värre, förstås.

    Då kan vi människor sluta äta kolhydrater också då kolhydrater är:

    - Enkla sockerarter – druvsocker och fruktsocker, så kallade monosackarider, samt rörsocker, maltsocker och mjölksocker, så kallade disackarider

    - Komplexa kolhydrater – stärkelse och fibrer, så kallade polysackarider

    Snart tror jag denna sida får gå ut med vilken mat vi medborgare verkligen kan äta. All mat är ju livsfarlig på ett eller annat sätt.

    Svar: #46, #60
  46. Ann Kristin
    Alla medborgare får själva värdera den forskning som finns, tro på vilka myndigheter de vill, och välja den kost- och hälsoförespråkare de själva vill.

    Som du säkert vet är lchf:are försiktiga med kolhydrater, och då särskilt industritillverkade sådana. Men du är väl bara ett troll under ett annat namn? Jag börjar känna igen dig.

  47. LCHF naprapaten
    "Samarbetet innebär att jag och mina klienter på Idrottsskadecenter nu kan dricka obegränsat av deras ljuvliga drycker och det ger mig samtidigt även möjligheten att använda bland annat min favorit Cola ZERO i mitt egna och mina klienters kostscheman som ett mycket bättre samt godare alternativ till andra energi/fettförbränningsdrycker som figurerar på markanden."

    vadå "andra energi/fettförbränningsdrycker", det står ingenstans att coca cola zero eller vanlig cola är varken energidryck eller fettbörbränningsdryck, så vad menar han med ANDRA?

    Håller med Sohlis, fy vad pinsamt att han är naprapat, men det är han som ska skämmas inte vi.

    Svar: #50
  48. Linnea
    Har varit fri från mitt Coca Cola-beroende i snart två år. Det bästa är att jag aldrig har huvudvärk längre liket var en daglig plåga innan, och vita tänder som en bonus. Helt utan skadlig blekning! Kommer aldrig introducera läsk för mina framtida barn, det är helt säkert!
  49. sten
    APARTAME: Översatt från en sammanställning av Dr Mercola :

    Aspartam står för 75% av rapporterade matadditivsreaktioner till FDA i USA. Ett flertal av dessa reaktioner är allvarliga och inkluderar spasmer och dödsfall.
    90 olika symptom har angivits. Huvudvärk, yrsel, kramper, muskelspasmer, hudutslag, viktuppgång, ...m.m.

    Det sistnämnda förklaras av att apartame kan höja blodsocker -utan att det innehåller socker. Ungefär som att metabolt syndrome får pankreas att avsöndra mer glukagon utan att det behövs.
    Här en sammanställning av ett flertal studier som pekar på viktuppgång med sockerfria sötningsmedel som aspartame:
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/08/09/artific...
    Det inkluderar en interventionsstudie på möss som visar förhöjt blodsocker vid aspartamekonsumtion och försämrad insulinkänslighet.
    Alltså en framkallare av metabolt syndrom. Rena soporna m.a.o.
    Själv blev jag "utan socker" en vecka i 20-årsåldern. När vi fick socker igen smakade kaffet inte kaffe längre. En vecka räckte alltså för mig för att ge upp socker i kaffe för livet !

  50. Sohlis
    Vi får lobba för att de bjuder in doc till FoMM! :-)
1 2

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg