Barnfetma och att återuppfinna hjulet

Barnfetma

Dagens Medicin: Svenskar leder stor studie om barnfetma

Ur artikeln:

Målet med studien är att hitta nya behandlingsmetoder som kan dämpa insulinpåslaget och därmed hungerkänslan hos barn med fetma.

Tänk om de kunde börja med att läsa de studier som finns? De som visar att lågkolhydratkost sänker insulinpåslag (vilket för övrigt är basal fysiologi) samt att det ger fin viktnedgång hos överviktiga barn och ungdomar (ref 1 2).

Vi behöver inga ”nya behandlingsmetoder” när det finns en välbeprövad och säker gammal metod som fungerar fint. Vi behöver bara sluta att ignorera den.

Är det bara lönsamma piller som det finns finansiering att leta efter tro? Eller finns det andra skäl till skygglappar?

45 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. glad
    Min son som är 13 år har haft problem med vikten och blodsockerfall. Byxor med resår var det ända som fungerade i våras. Jag började med LCHF och sonen blev intresserad så han började i maj. Frukosten bestod ofta av bacon och köttfärsbiffar sen åt han nästa mål när han kom hem från skolan. Efter några veckor försvann blodsockerfallen utom de dagar han åt något i skolan...Under sommaren har han fortsatt med LCHF kosten och nu vid terminstart gick han 8 kg lättare, 4 cm längre med jeansen på till skolan. Han tycker kosten känns helt rätt och är nöjd och glad ☺ och koncentrerad i skolan.
    Läs vidare →
  2. Mikael S
    Blir så sur när man vill medicinera för nåt som i normala fall går att lösa med en så enkel sak som att ändra sin kost. "Bränner du fingrarna på elden? Köp brännskadesalva", eller testa att ta ut fingrarna ur elden! Världen borde lära sig mer om orsak och verkan...
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Mikael S
    Blir så sur när man vill medicinera för nåt som i normala fall går att lösa med en så enkel sak som att ändra sin kost. "Bränner du fingrarna på elden? Köp brännskadesalva", eller testa att ta ut fingrarna ur elden! Världen borde lära sig mer om orsak och verkan...
  2. Mikael S

    Själv brukar jag säga:

    Om du har en vattenkran som droppar på diskbordet och får bara råd om vilken typ av trasa du bör använda för att torka bort vattnet. Vad är det för fel på rådet att byta packning??

  3. Majoren
    Det blir väl mer forskningsanslag om man djupdyker i avancerad forskning om betacellernas endokrina skrymslen än säger att vi ska prova ta bort socker och mjöl...
  4. LenaK
    Fyra års studier, när det troligen hade räckt med fyra veckors studier på lågkolhydratkost för att se tydliga resultat! Vilket slöseri med forskningsresurser!
  5. Gäst
    Inte tror jag att barn blir så tjocka som bilden visar av modersmjölk och annan naturlig föda.
  6. Anita
    Men att byta kost tjänar ju inte läkemedelsbolagen några pengar på! Klart det måste till ett piller. Framför allt nu när de (kanske) tappar inkomster relaterade till diabetes, högt blodtryck, migrän,
    kolesterol, magproblem, fetma m m. 😉
  7. Här finns en text av Fråga-Lund -Bodil Jönsson. Mot slutet finns en mycket träffande historia om en läkare och en biokemist:
    http://www.arkiv.certec.lth.se/bodil/dok/tankomdet.pdf
  8. glad
    Min son som är 13 år har haft problem med vikten och blodsockerfall. Byxor med resår var det ända som fungerade i våras. Jag började med LCHF och sonen blev intresserad så han började i maj. Frukosten bestod ofta av bacon och köttfärsbiffar sen åt han nästa mål när han kom hem från skolan. Efter några veckor försvann blodsockerfallen utom de dagar han åt något i skolan...Under sommaren har han fortsatt med LCHF kosten och nu vid terminstart gick han 8 kg lättare, 4 cm längre med jeansen på till skolan. Han tycker kosten känns helt rätt och är nöjd och glad ☺ och koncentrerad i skolan.
  9. Sussi
    Jag har en 10 åring som bara gått upp och upp i vikt sedan de började potionskontrollera henne redan på dagis, tyvärr har hon fått en matfixering och undrar alltid om hon får mer mat innan hon börjar äta sin första potion. Vi började med LCHF innan sommaren men under semestern föll vi för kolhydratsjävulen igen. Nu har vi börjat om igen. Hon gick aldrig riktigt ner i vikt men stod ändå still, vad kan jag göra mer och hur kan jag variera hennes kost? Hon saknar ris och pasta men är oerhört duktig med att inte ta sådan i skolan. Hur strikt bör jag vara med henne? kan hon ha något medecinskt problem eftersom hon fortsatt gå upp i vikt trots att vi alltid har kontrollerat hennes intag av socker och annat fettbildande.
  10. Kaja
    Målet med forskningspolitiken i Sverige är att skapa tillväxt genom innovationer. Därför vill man gärna se att forskningen på universiteten delfinansieras av industrin. Det är en garant för att att forskningen håller på med sådant som kan resultera i kommersiellt gångbara produkter. Det är svårt för forskare att få anslag från offentliga medel om man inte har en kommersiell aktör i ryggen. Och forskningen blir därefter.

    Men man ska inte snacka skit om industrin.. De är bra på att ta fram nya produkter som folk vill köpa och tjäna pengar på det. Marknadsekonomi fungerar. Jag är glad för alla modeller av mobiltelefoner som finns att välja på. De blir bättre och bättre för varje modell.

    Företag ska tjäna pengar. Det är deras grej. Inget omoraliskt med det. Men de ska inte styra över var vi lägger våra gemensamma skattemedel. Företag kan inte förväntas ta ett sahällsansvar. Att förvänta sig det är naivt. Sveriges forskningspolitik är naiv.

  11. Victor
    Kaja: Du har så klart alldeles rätt. Marknadsekonomi fungerar över tid. Men marknaden i det här fallet ligger dock efter forskningen, dvs att marknaden käkar socker trots att forskningen avråder. Det leder till sjukdomar som sedan då blir underlag till industrins produktutveckling. Såhär utifrån kan jag förstå frustrationen kring det men det är trots allt så marknaden ser ut och kommer se ut ett bra tag framöver vilket känns onödigt. Personligen hade jag hellre sett forskning som inriktar sig mot orsaken istället för resultatet. Exempel helt tagna från från min önskevärld vore forskning som fokuserar på hur vi odlar kokosnötter i norden, hur vi bäst omvandlar sädeslagsindustrins resurser till något bättre anpassad mänsklig kost, hur man kan byta ut socker mot fett som smakförstärkare i produkter etc...

    Allt det där går potentiellt att monitärisera på industriell nivå; dock inte av samma industri i samma form som sponsrar forskning idag(därav motvilja) och det finns antagligen ingen marknad som direkt skulle stå för efterfrågan av den från start heller...men det är åt det hållet den rör sig. Det här verkligen ett område för entreprenörer som är villiga att kämpa för att skapa en efterfrågan och därmed marknad för en industri att driva vidare.

  12. 1968
    Biter ihop och tänker positiva tankar för att inte bli på dåligt humör 😉 Det är så lätt att bli upprörd/uppgiven av att förmodat begåvade människor kan vara så trögtänkta och okunniga om basic näringsfysiologi. Jag har tre döttrar varav den den äldsta (11 år) de senaste två åren blivit lite för mullig (och trivs inte själv med det), inte på grund av för mycket stillasittande eller för mycket fett utan pga för mycket snabba kolhydrater. Nu har det börjat vända ner igen eftersom hon själv intresserar sig för bra riktig mat och lyssnar intresserat när jag berättar och förklarar varför man bör vara äta mindre socker, bröd, pasta, potatis och mer fett och fet mat. Jag/vi har aldrig förbjudit viss mat utan informerar istället så att barnen kan välja själva. Sanningen och säga så finns det inte längre särskilt mycket kolhydrater hemma i kylen/frysen eller skafferiet så det löser sig ganska enkelt. Just nu kör jag: "Ät vad ni vill, när ni vill/är hungriga och sluta när ni är mätta".

    Igår kväll fick jag ett litet "bryt" när jag såg Glucosanol-reklamen på TV. Tydligen är inte den sista idioten född än. Hål i huvudet!

    /LowCarbHighFatDad

  13. Sussi
    Jag läste i dag i Dalademokraten om att Leksands kommun tänker försöka göra nåt åt barnfetman. Man informerade föräldrarna om, via en "kostkunnare" av något slag, vikten av att äta nyttigt och inte för mycket och efter vissa mått. Man talade naturligtvis om fett och då naturligtvis så berättade man att Bregott var farligt och att margarin var bra. Man påstod att Bregott och allt mättat fett inte var farligt nu utan om 30 år för de här stackars barnen! Någon klok förälder hade frågat om Bregott inte var nyttigare än alla tillsatser i margarin menjag tror inte hon/han fick något svar. Man talade också om att det inte var bra att äta ketchup till all mat : )
  14. 1968
    Jag önskar att doc/Andreas kunde klonas i nå't hundratal kopior och sedan resa runt och föreläsa för landets alla kommuner och skolor om riktig mat och hälsa. Har svårt att tro att någon människa med omtanke om barnens och sin egen hälsa på rationella grunder kan slå ifrån sig "Matrevolutionens" budskap.
  15. Det är så tröttsamt. Måste en del komma på saker själva för att de skall tro på det? Lyssnar de inte på andra överhuvudtaget? När Livsmedelsverket har ändrat sina kostråd till lågkolhydratråd om si så där 20 år så kommer de tycka att de är först. I vilken värld lever ni?

    Det är lite som Ebba von Sydow som kör hälsohöst och absolut inte vill hålla på med någon vansinnig diet som hon kallar Lchf bla. Sen när hon räknar upp vad hon äter och vad det är hon har valt bort så liknar det väldigt mycket liberal Lchf. Mycket underhållande faktiskt.

    http://blogg.svt.se/ebba/2012/08/mina-10-halsosamma-budord/

  16. Gäst
    14# 1968!

    Jag håller med i allt du skrev. Gärna fler av Doc. Glöm inte att vi har många andra original! Typ dr Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Lars-Erik Litsfeldt, Frank Nilsson, Uffe Ravnskov... Sen finns massor med piratkopior - en hel hög kostrådgivare, massor med bloggare... http://www.kostdoktorn.se/nytt/

  17. Gottegrisen
    Glad:

    Ja man blir verkligen glad när man läser ditt inlägg! Jag kan tänka mig att han pallrade sig till skolan med ett stort leende på läpparna med!!!!

    Stort stort hejja på till din son!

  18. Gäst
    #15 Anna-Maria...

    Hon var ju nära LCHF på många punkter, men fettet var det klent om. Pasta och ris avböjde hon gärna ifrån. Det var ju bra. Men, jag tror att tv-människor måste skapa en egen variant av LCHF och presentera som sin. Inspirationen kommer säkerligen från LCHF! Tror jag.

  19. Little redhead
    Vi försöker också köra med LCHF till barnen, det är ju lite lättare med den lilla, men den stora argumenterar hela tiden med att "alla andra får ju", både när det gäller kolhydrater och tillsatser. Vi har diskussioner varje dag om riskakor och sånt, och riskakor är ju inte bara nästan 100% kolisar men också sprängfyllda med tillsatser. Kompisarna får äta sånt och då känner sig den stora utanför och undrar varför de andras föräldrar tycker att det är ok att äta sånt... Och vad svara man på det? Jag får ju förstås svara att vi gör så här i alla fall, sen får andra göra som de vill... Tänk om alla runt omkring en också skulle dela ens egen syn på saker och ting... 🙂
  20. Bra skrivet Doc. Håller med fullständigt.
  21. 1968
    @#16 Gäst: Jo, det är rätt, vi har några andra som också drar sitt strå till stacken. Anledning till att jag fokuserade på Andreas Eenfeldt är att han når fram på ett mer pedagogiskt sätt och jag tror det är lätt att relatera till honom och hans ödmjuka men tydliga sätt att föreläsa. Men ju fler desto bättre 🙂
  22. PA
    Här ska forskas, för man har problem med att tallriksmodellen är svårtillämpad i en vällingflaska 😉
  23. Vox Humanae
    #9 Sussi

    Hon SKA gå upp i vikt, hon har ju inte växt färdigt än. Jag skulle rekommendera dig att sluta använda vågen och använda måttband i stället. Då är det lättare att se om hon faktiskt blir av med fett trots att hon går upp i vikt. Mät runt magen, rumpan, låren och underarmarna, skriv upp i en bok så ser du på längre tid vad som händer.

    Svar: #44
  24. Rebecca
    Anna-Maria

    Jag brukar också fnissa åt folk som inte törs erkänna att de äter lchf, och ist. säger nån slags GI-liknande, eller egen variant av.. eller jag äter inte enligt en diet.. men Ebba äter ju typ inget fett, och med (torkade) frukterna och bananerna verkar det vara väldigt liberal lchf i mina ögon, mer modern viktklubb eller viktväktare etc. för vi kan ju konstatera att många av deras kostrekommendationer smyger sig sakta men säkert (i vissa fall väldigt långsamt, och ibland åt motsatta håll för att sedan vända) sig ikapp oss!

    Nu till huvudartikeln, jag är nu är i förväntad barnfödarålder, och gamla vänner föder barn till höger och vänster, och ger sina barn (och sig själva) ersättningar av alla de slag, semper, nestle och jag törs inte titta längre. Råden de får från mvc är oftast helt galna, och snart kommer väl de fiffiga råden att ge bantningspiller till sina barn.

  25. Kairi
    Sussi:tänk den här kloka föräldern var lilla JAG! Tragiskt är det och känns såååå hopplöst, så snälla snälla Andreas Eenfelt, kom till Leksand och "bråka"
  26. Little redhead,

    Varför ska barnen äta LCHF?

    Mina barn får mycket frukt, rotfrukter, bär och potatis, det ser jag inga problem med alls.

    De får ris, rågknäcke/ surdegsbröd och riskakor också, det hade jag kanske hellre varit utan, men det finns grader i helvetet. Vadå tillsatser i riskakor? Friggs lättsaltade innehåller råris och salt. Visst är det en processad produkt, men hur många gram är det? Och de måste ha pålägg på.

    Man sätter ju sina gränser såklart, men det kan vara vettigt att även försöka visa en normal relation till mat för att de inte ska få ätstörningar.

  27. Tror att alla har missat att den här studien handlar om en överdriven utsöndring av insulin. Alltså mer insulin än sig bör. Det är dessa personer som Lustig tar upp hela tiden i sina föreläsningar och där även han förespråkar medicinering. En medicinering som han för övrigt själv har patent på 😉 http://www.google.com/patents/US20020156010
  28. Leifi
    Empiriska studier från min barndom visar att en käftsmäll ger fläskläpp. Det vore fint med en randomiserad studie som bekräftar detta.
  29. Konsument
    #19 Little redhead och (#26 A F - ursprungsliv.nu)

    Innehåll Riskakor Friggs Dill:
    http://www.friggs.se/sv/Produkter/Riskakor/Friggs-dill-riskakor/
    Ingredienser: Råris, solrosolja, salt, vasslepulver, ostpulver, lökpulver, druvsocker, smakförstärkare (natriumglutamat, dinatrium-5'-ribonukleotider), jästextrakt, mjölksyra, dill, maltodextrin (majs, potatis), socker, vegetabilisk olja (palm, kokosnöt), potatisstärkelse, aromer, selleri, kryddextrakt (dill) modifierad stärkelse.

    Riskakor Lättsaltade:
    Jag är mycket tveksam om de enbart innehåller råris och salt!

    Riskakor Osaltade:
    Enbart råris! Tveksamt!

  30. #29: Vadå tveksamt? Vad menar du?

    Visst, de smaksatta skulle jag heller inte köpa. 😉

  31. Det här är ju helt sanslöst :/ Jag börjar doktorera efter nyår och jag är asrädd att de ska se ned på lågkolhydratkost/ketos osv (doktorandprojektet är inom kost/beroende/metabolism-området)
  32. Marie
    Participants
    1. Uppsala University (UU)
    2. University of Luxembourg (ULux)
    3. Paracel Medical University (PMU)
    4. University of Cambridge (UCam)
    5. University of Leipzig (ULeip)
    6. University of Geneva (UNIGE)
    7. ProteoSys AG (PSY)
    8. AstraZeneca UK Limited (AZ)
    9. Upplands Läns Landsting (CCU)
    10. Scandinavian CRO AB (SCRO)
  33. Marie
    Kan man ansöka om motsvarande budget för att göra samma omfattande studie på Lchf och barnfettma? ... fast Astra är nog inte intresserade...
  34. monica 1942
    Jag tror att man måste ge barnen alternativ i livet, som är roligare än att äta. En del barn är ständigt på språng, andra kan äta utan botten. Vårt lilla barnbarn helammades och var rund som en ost till 1½ år ålder. Sedan har han varit i ständig aktivitet. Han fyller snart 7. De har skåpen fulla av kex och kaffebröd men ingen i familjen äter just något av detta.
  35. Sami

    Jag har en 10 åring som bara gått upp och upp i vikt sedan de började potionskontrollera henne redan på dagis, tyvärr har hon fått en matfixering och undrar alltid om hon får mer mat innan hon börjar äta sin första potion.

    Usch vad hemskt..:(,..blev upprörd när jag läste vad du skrev. Låter nästan som om hon fått för sig att hon kanske inte får äta mer än vad som ges på tallriken (stackarn ska behöva be om att få mer mat för att mätta sin mage). Usch så jävla sjukt att man ens tillåts portionskontrollera barn.

    Nu ska kanske jag tolkade detta fel, men tja..det var min första reaktion.

    Svar: #45
  36. Wolfgang Lutz skrev att han med KH-restriktion inte misslyckats med något överviktigt barn som han fått hand om före puberteten. Vi refererade honom i "Piltsons bidrag IX" på Stephan Rössners blogg: http://www.seniorbloggen.se/skribenter/kost-och-overvikt

    Märk att detta var på 1950-talet.

  37. Ti
    Angående riskakor - nog måste det mera till än lite salt för att hålla ihop puffat ris till en så pass fast kaka, även de "naturella"? Alternativt hur har man egentligen behandlat riset när man "processat" det?
  38. Lotta
    Intressant då man ser föräldrar hälla Sprite i en nappflaska åt babyn så den ska få dricka ...
  39. Little redhead
    #26
    Min poäng var förstås inte att våra barn ska äta strikt LCHF utan poängen var att det är svårt att undvika en massa onödiga kolisar när andra barn runt omkring får äta hur mycket skräp som helst. Den stora vill ju naturligtvis vara som "alla andra", inte en sån som inte får använda foppa eller äta tillsatser...
  40. AnnaP
    Änglamarks riskakor tillverkas genom att riset läggs i formar, utsätts för tryck i 220 grader några sekunder, riset exploderar.

    http://www.coop.se/Global/Recept%20och%20mat/Publikationer/pdf/Coop%2...

  41. Ulrika
    Intressant bild. Så ser min 5-månaders bebis ut. Hon helammas och jag vägrar gå med på att hon skulle vara överviktig!

    Däremot har vi börjat lite med smakportioner och det skulle vara intressant att se ett inlägg om vad vi ska ge våra bebisar som börjar äta. Potatis, palsternacka och morot har vi börjat med.

  42. Majoren
    #40
    Ulrika, jag är av uppfattningen att små barn i stort skall äta samma mat som vi vuxna får, men i finfördelad/ puré-form. Var därför inte rädd för att på en gång låta barnet prova fisk och kött också, gärna med lite extra smält smör till, (dock inte saltat som man ska vara försiktig med första året).
    Detta har fungerat utmärkt för mina två senaste döttrar och intresset för "riktig mat" från början har varit mycket bra.
  43. Little redhead
    #40
    Ulrika, läs boken "baby-led weaning", den handlar om hur barn lär sig själva att äta. Vi helammade den lilla i drygt 6 månader och sedan fick hon sånt som vi åt, lite mer "sönderkokt" bara. Hon har inte ätit en enda puréad portion mat, hon lär sig själv vad hon kan tugga och inte. Önskar att jag visste detta inför vårt första barn... Det enda vi gjorde som bvc ville att vi skulle göra var att vi gav henne lite hårdbröd från det att hon började sitta uppe med oss vid bordet, detta för att hon skulle vänja sig vid gluten... In retrospekt så önskar jag att jag hade läst på mer om gluten...

    Lycka till!

    kolla länken: http://www.babyledweaning.com/

  44. Sussi
    Tack 🙂 Jo jag vet att hon ska gå upp eftersom hon växer men idag väger hon aldeles för mycket för sin längd och ålder. Min tjej väger 65 kilo och är ca 140 cm lång så det bästa vore ju om hon växer men stannar i vikt =)
  45. Sussi
    Jag håller med dig, idag när jag är mer medveten tycker jag att hela grejen har varit helt sanslöst. Min dotter var inte överviktig på dagis men jag var 57 kilo större själv och dom tittade på mig och oroades över hennes vikt. Jag fattade inte förrän jag kom i kontakt med lchf att ungen inte fått äta sig mätt och att det var därifrån matfixeringen kom ifrån. Nu kämpar jag som en galning för att hon ska få rätt mat i skolan och rätt fett. Hemma blir hon numera alltid mätt och frågar sällan efter mer. Nu hoppas jag bara på att vi gör rätt och att vi klarar av att variera kosten så hon inte tröttnar.

    Men håller med det är upprörande.

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg