Att vaccinera Klara

1

Många som äter LCHF-mat gillar bra råvaror utan tillsatser och stenåldersromantik i största allmänhet. Ett naturligt liv helt enkelt. Jag också. Men hur är det med vaccinationer?

Vissa med konspirationsteoretiska (eller något paranoida) drag är ytterst skeptiska till alla vaccin. Det är inte konstigt med tanke på hur läkemedelsföretag ofta beter sig i jakt på större vinster. Än mindre efter förra årets överdrivna hysteri kring svininfluensan. Den som snart visade sig vara föga mer än en snuva (med ett fåtal tragiska undantag).

Men hur är det med andra vaccin? De som alla barn i Sverige erbjuds exempelvis: bör man låta sina barn få dem? Som jag ser det är svaret trots allt klart.

Före

2

Här är min dotter Klara för några veckor sedan. Hon hade det trevligt med sköterskan, skrattade och var glad. Sen togs sprutorna fram.

Det såg grymt ut. Den snälla sköterskan visar sig vara elak. Två stick i låret blev det vilket gav en hel del gråt, som inte tystnade förrän Klara fick amma.

Efter

4

Efter amningen gick det bra att sova. En del barn får lite feber och är tröttare än vanligt kvällen efter vaccinationen men för Klara blev det… ingenting. Hon verkade må som vanligt.

Så vad fick Klara för dessa jobbiga minuter? Hon vaccinerades mot inte en, inte två utan sju potentiellt farliga sjukdomar:

  1. Kikhosta
  2. Difteri
  3. Stelkramp
  4. Polio
  5. Hemofilus inf. B (struplocksinflammation)
  6. Hepatit B (gulsot)
  7. Pneumokocker (lunginflammation)

Bara en av dessa sju sjukdomar, kikhostan, kan ge plågsamma hostattacker och obefintlig nattsömn i över en månad. Andra kan ge ännu svårare, i värsta fall livshotande sjukdomar.

Jag tycker alltså att vaccinationen var en osannolikt bra deal för Klara. Allt var inte bättre på stenåldern.

PS

En del tycker att det verkar onödigt att vaccinera sig mot polio och difteri liksom mässling och andra kommande vaccinationer. Det är väl ändå ovanligt att barn drabbas av de sjukdomarna? Jo, eftersom nästan alla barn vaccineras är det ovanliga sjukdomar idag. Smittor får svårt att sprida sig i befolkningen när de allra flesta redan är immuna.

Ovaccinerade barn kanske överlever tack vara de som vaccineras.

Mer

Antibiotika onödigt vid öroninflammation

Svininfluensans slut

Mindre influensa med D-vitamin

Att vaccinera eller inte vaccinera

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

571 kommentarer

  1. christina
    "Vissa med konspirationsteoretiska (eller något paranoida) drag"

    Ja, där sjönk du till botten Andreas.

  2. # 146 & 147 Johanna

    Du blandar argument mot vad olika personer har sagt huller om buller. Du använder faktumet att en person skrev "vad jag vet var det ingen som dog eller fick följdsjukdomar av det" som ett argument mot alla oss som är kritiska mot vaccin, en underförstådd beskyllning om att vi som kritiserar gör det för att vi inte kan eller förstår tillräckligt. Det är rätt fult att göra så vet du!

    Att underförstått påstå att alla vi kritiker skulle tro att man kan dra vetenskapliga slutsatser utifrån vad man själv upplever eller utifrån de man känner är rent ut sagt förolämpande!

    Tror du att vi är helt okunniga eller?

    Jag vet att det finns otroligt många människor som inte har en utbildning i ett ämne eller arbetar med en viss sak men som ändå kan ha lika bra och ibland även mycke större kunskaper än de som har utbildningen eller jobbar med det. Därför tycker inte jag att det är en viktig sak vilken utbildning eller jobb någon har. Av det du skriver får jag dock uppfattningen av att du tror att vi som kritiserar vaccinering inte har tagit tillräcklig del av den officiella läran om vaccin och sjukdomar, inte läst lika mycket skolmedicinsk litteratur eller tagit del av lika många forskningsraporter. Därför vill jag bara meddela att jag har det, jag har läst om allt detta. Jag läste biomedicinutbildningen på KI och läste på fritiden innan, under och efter det väldigt mycket mer immunologi, virologi och liknande. Jag var tidigare precis som du övertygad om vaccinets fördelar. Av olika orsaker har jag rätt drastisk bytt inriktning i mitt liv och har jämfört med tidigare fått en mycket mer ifrågasättande attityd till "sanningar" och "auktoriteter". Jag har stort förtroende för människan och småskalighet och är extremt misstroende till institutioner och stora system.

    Jag har idag insett att många som har utbildningar och arbeten som i de flestas ögon gör dem till auktoriteter egentligen är väldigt inskränkta och okunniga. De är oftast de männsikor som är minst självtänkande och som tror på nästan allt de får höra så länge det kommer från rätt håll. Ett bra exempel på det med tanke på vilken blogg denna diskussion förs på är väl Stephan Rössner, Claude Marcus med flera. Deras skimmer är visserligen på väg att försvinna sakta men säkert men de har allt för länge åtnjutit respekt och folk har trott på dem bara för att de har haft utbildningar, titlar och suttit på vissa poster eller ämbeten.

    Jag läser brett, tänker själv och drar slutsatser. Så tro mig, många av oss som är kritiska, kanske de flesta av oss, är inte det för att vi inte har läst eller kan tillräckligt. Det är faktiskt rätt svårt att inte veta den skolmedicinska synen på detta ämne med tanke på hur allerstädes närvarande dessa fakta och åsikter är.

    Kunniga individer är inte alls ovanligt, självtänkande och kritiska individer är tyvärr alltför ovanligt.

    Slutligen detta gällande cykler när det kommer till utbrott. Detta vet jag i alla fall att du syfter på det jag har skrivit. Cykler kan vara långa. Under tider finns sjukdomar närvarande och under andra tider är de helt försvunna för att senare återkomma. Ibland kan sjukdomar vara borta i flera hundra år för att sedan återkomma. En del sjukdomar är förfärliga farsoter under långa tider för att senare bara försvinna helt utan förklaring och aldrig dyka upp igen. Så, bara för att en kurva har gått ner av sig själv så måste den inte stiga direkt igen bara för att den kanske går i cykler. Cyklerna syns ibland bara om man ser till väldigt långa tidsperspektiv.

    Jag har inte hänvisat till Wakefield men jag är inte lika övertygad som den officiella "sanningen" om att det deras rapport var felaktig bara för etablisemanget har slagit fast det. Jag har sett alltför många fall där mäktiga politiska och ekonomiska intressen har lyckats smutskasta och krossa folk på felaktiga grunder. Jag säger inte att Wakefield har rätt men jag köper inte heller rakt av att allt var fusk. Å andra sidan har jag aldrig hänvisat till honom och inte heller är det hans forskning som har fått mig att bli kritisk till vaccination.

    Det är lustigt också att höra ord som "äkta vetenskap". Hur mycket "äkta vetenskap" används inte och skapas inte för att lura folk och för att tjäna pengar? Visst finns det bra vetenskap och bra vetenskapsmän, tyvärr tror jag dock att "systemet" gör att de är få och de som finns tar sig aldrig upp i hiarkierna och får inflytande eftersom det tyvärr alltid är ja-sägarna, "lagspelarna", som lyckas. De kritiska och självtänkande sållas "naturligt" bort.

    Det finns mer att säga men jag slutar där för tillfället.

  3. Tobias,
    Angående det här med cykler igen:

    Är det inte väl kreativt att förklara sjukdomars försvinnanden efter vaccinering med nedåtcykler (av mysterisk orsak) utan att uppåtcykler någonsin dyker upp?

  4. Ove
    #150

    För mig så kom han närmare toppen. :)

  5. # 152 Doc

    Nej, det tycker jag inte. Kanske är det kreativa vaccinationsindustrins smarta utnyttjande av en nedåtgående trend för de flesta infektionssjukdomar pga förbättrad levnadsstandard och minskad fattigdom.

    Sedan har jag otalga gånger förklarat att det finns långt fler smittade av respektive sjukdom eftersom vaccinerade också drabbas men att det av många olika orsakerunderrapporteras samt feltolkas pga av förändrad sjukdomsbild och atypiska symptom. Alltså, dagens kurvor över antal smittade i olika regioner kanske inte är så tillförlitliga. Kanske är de inte så låg incidens som det sägs.

    Sedan säger jag igen att kanske går det inte att säga något efter bara högst 50-60 års massvaccinationer. Några av sjukdomarna som nästan verkar vara försvunna idag kanske blossar upp igen.

    Du har haft rätt instinkt när det kommer till kost, där har du tydligt sett hur ekonomiska intressen spelar in, hur kan det komma sig att du inte alls verkar ha det när det gäller vaccinationer?

  6. Tobias,
    Det finns bra vetenskap (plus all beprövad erfarenhet) som tydligt visar att dagens fettskrämda kostråd har varit ett misslyckat experiment.

    Jag har däremot inte sett någon trovärdig vetenskap (eller mer än motstridiga anekdoter) som visar att vaccinationer (i allmänhet) har mer biverkningar än den enorma nytta de gör.

    Där har du skillnaden.

  7. Man ka också minnas att i vaccinationernas barndom, när man började koppa folk mot smittkoppor, fanns ingen "kreativ vaccinationsindustri". Det fanns engagerade läkare som ville rädda liv som annars gått förlorade.

    Och tänk, vaccinationerna funkade! Utan att man tjänade miljoner på det, utan marknadsföring och industri.
    Allt det som motståndarna idag kritiserar och misstänkliggör (och ibland på goda grunder ska sägas, industrin är inte alls någon etiskt högstående välgörenhetsorganisation, det ska gudarna veta!), det grundar sig på en enda sak: i tidernas begynnelse FUNKADE vaccinationerna! Miljoner människor har genom åren fått leva, tack vare det. Annars hade de försvunnit i medicinens historiska dimma, liksom åderlåtning och annat hokuspokus.

    Vaccinerna lever kvar av en anledning och en anledning allena: de fungerar och de räddar liv.

  8. # 155 Doc

    Det finns beprövad erfarenhet från många håll i världen som visar att det inte är så många dödsfall och komplikationer vad gäller de sjukdomar som vi vaccinerar mot, speciellt när det gäller barnsjukdomarna, som den officiella statistiken säger. I den officiella statistiken och retoriken bortses det från att nästan alla som drabbas av allvarliga komplikationer och död gör det för att de är fattiga, undernärda och/eller har någon underliggande sjukdom. I Sverige har vi tex antroposoferna som har väldigt stort insjuknande i barnsjukdomar utan allvarliga komplikationer. I andra delar av världen finns det andra gruper, som inte använder vacciner men samtidigt inte är fattiga och/eller sjuka. De allra flesta som inte vaccineras ivärlden hör dock inte till dessa grupper, de vaccineras inte för att de är fattiga och/eller sjuka.

    Vad gäller "bra" vetenskap. Hur mycket "bra" vetenskap som visade att det var bra med fet mat, animaliskt fett, mättat fett fanns det på slutet av 80-talet och under 90-talet? Dessutom, om det fanns, hur tillgänglig och välkänd var den? Försvann den i den hysteriska fettskräcken?
    Tror du inte att det kan vara så att när det kommer till vaccinering så kanske "vetenskapen" befinner sig där vetenskapen och fettets nytta eller fara befann sig tidigare? Tror du att det finns mer eller mindre pengar att förlora för storföretagen och vaccinationer visar sig vara dåliga jämfört med om det blir helt accepterat att fett är ofarligt och kolhydrater i allt för stora mängder är farligt? Jag för min del tror nog att industrin kan fortsätta att göra pengar även om det är klarlagt att fett är bra och kohydrater farligt men det är enormt svårt för industrin att göra pengar om det visas att vacciner är dåliga och att omvårdnad och bra sociaoekonomisk status för världens befolkningar är lösningen. Kanske har de som tjänar på det mer att förlora på att vacciner börjar anses onödiga eller till och med farliga.

  9. Tobias, jag förstår hur du tänker, men i min värld är det ett rent egoistiskt tänkande.

    Ja jag håller med om att de flesta som drabbas av allvarliga komplikationer eller död av dessa barnsjuksdomar är undernärda eller sjuka redan innan. Och ja att utrota fattigdom är ett sätt att göra barn friskare. Men detta är inte gjort på en dag och under tiden anser i alla fall jag att det ska vaccineras för att minska lidande och död. Barnvaccinering leder till att fler barn får vara friska, inte får skador och kan bli produktiva vuxna. Dessutom frigör det tid och energi hos föräldrarna. Så vaccinationen ger så mycket mer.

    I Sverige/norden har de flesta av oss en annan situation. Vi är inte svaga i samma utsträckning, men det finns de som är det. De är bara inte lika många och därmed inte lika synliga. Och jo massvaccinering minskar risken för smitta, tex därför man vaccinerar "alla" barn mot påssjuka även om det bara är pojkar som riskerar men. Så för det barn som faktiskt i Sverige kommer att dö av pneumokocker när det drabbar dagiset är det livsviktigt att smittvägarna minskas. Att strunta i det för att man själv har ett friskt barn som har mycket stor chans att gå igenom en vaccination utan mer än gråt är för mig egoistiskt. Har man då ett ovaccinerat barn som insjuknar i tex mässligen och som då smittar ett barn som dör skulle i alla fall jag känna mig rätt skyldig. Men vi tänker ju alla så olika.

  10. lassie1
    Skulle bara vilja tillägga ännu ett skäl varför det är av största vikt för läkebranschen att hålla vaccinations-statistiken under armarna. Vad skulle hända om det visade sig att tusentals människor tagit skada till följd av kvicksilver, adjuvans, thimoresal m.m? Den skandalen är så genomgripande (speciellt med tanke på att vaccinationer är läkekonstens flaggskepp och att som läkare/forskare få äran att jobba i vaccinationsbranschen anses som högst förnämt)
    och ekonomiskt förödande i form av stämningar m.m. att det troligen aldrig kommer att komma fram några samstämmiga forskarrapporter angående detta.

    Tobias eller någon annan:
    Undrar hur det var med tillsatser i vaccinet från begynnelsen av vaccinationerna? Vet någon detta??

    Lars

  11. Thomas
    Lite info om vaccin, med forskningsartiklar som referenser:

    http://www.vaccinationcouncil.org/2011/06/01/vaccines-and-brain-infla...
    http://www.vacinfo.org/Buttram.pdf

    Hur effektivt är influensavaccin:
    http://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(11)70295-X/abstract

  12. HasseN
    Vi män får färre och färre simdugliga spermier, men inte om man går efter WHO's statistik.
    Hur kommer det sig då?
    Jo, genom att WHO helt enkelt ändrar hur stor "andel" dugliga spermier som krävs för att räknas som fertil. Och det har de tydligen gjort mer än en gång. Finns väldigt mycket intressant information om detta och annat i dokumentären The Disappering Male:
    http://vimeo.com/15346778

    Tobias Lindberg, stort tack för alla dina insiktsfulla och välskrivna kommentarer!

  13. Ida
    # 29

    Tack så mycket för tipset! En intressant föreläsning som jag verkligen rekommenderar alla att se.

  14. Hampe
    Vissa personer med konspirationsteoretisk läggning verkar tro att mättat fett som finns naturligt i djur och människor är ofarligt och till och med nyttigt. Det verkar fullkomligt befängt att tro att naturen skulle veta bättre än oss människor. Ja menar bara för att vi ätit den typen av mat i tusentals år så varför skulle det betyda att den är bra för oss..

    Så det är väl självklart att vacciner som vi hittat på för att skydda oss mot dödliga sjukdomar som faktiskt dödar väldigt många är det bästa som finns. Utan det skulle förmodligen alla människor dö ut tillslut. För ja menar det är naturens fel att vi inte har medfött skydd mot dessa sjukdomar och då blev tvungna att uppfinna ett botemedel för att överleva och skydda våra barn.
    Ta en spruta och skjut in delar av virus blandat med lite olika ämnen som vi slänger med för att inte "skada" men meddela immunförsvaret att nu kommer det något farligt så du inte bara låter det passera.

    Undra hur djuren överlever i skogen, där finns väl inget vaccin. Men de kanske vi borde fixa till så att inte alla djuren också riskerar att dö av mässlingen, för det dödar. Det vet jag för att min läkare sa att det var många som dog av det förut och det är väl inget som man vill ska hända med sina barn.

    Nä jag tycker vi ska tvångsvaccinera alla djuren i skogen. Speciellt de nyfödda "barnen", så de inte dör direkt på fläcken av en influensa eller nått människan tillverkat i labb som råkade läcka ut för att det finns ett vaccin som en person vill sälja och kom på en bra affärside och skämmer upp alla via media och då blir det panik och alla köper 10 st vacciner var och så var det bara på skoj?

    Tack för att jag fick delta. Det verkar lovande att Doc är så insiktsfull att han VET hur det ligger till, han är så säker att han ger det till sitt eget barn, utan att tveka. Men vad skulle hända om han gjorde lite egen forskning på området. Kanske skulle han sluta som en annan läkare, utan licens och smutskastad. Men det kanske inte går att ändra sin syn på något som man redan bestämt sig för.

    PS jag är konspirationsteoretisk och paranoid. Därav tror jag mer på naturen än människan när det kommer till att läka och förebygga sjukdomar.

  15. # 158 Helena Hanson

    För att det ska vara egoistiskt att inte vaccinera sig enligt det sätt som du resonerar så måste ju teorin om flockimmunitet vara korrekt. Det är den inte. Alltså kan det omöjligt vara egoistiskt att inte vaccinera sig. Om jag inte är vaccinerad så påverkar det på intet sätt om någon annan blir smittad eller inte. Som jag sa tidigare så är det faktiskt de som vaccinerar sig som försämrar för andra genom att de gör de multinationella läkemedelsföretagen rikare och mäktigare. Mäktigare läkemedlesföretag innebär mer propaganda och alltså fler som vaccinerar sig. Mer vaccin skapar en falsk säkerhet, vaccin gör med största sannolikhet att folk får sämre immunförsvar, vaccin gör kanske att fler blir allergiska, fler får astma, fler får problem med huvudvärk, fler får koncentrationsproblem, mer vaccin gör att fler får allvarliga komplikationer som ibland leder till död. Mer vaccin gör att mer pengar försvinner i skatt, penga som skulle kunnat gå till det som verkligen påverkar sjkdomar, få bort fattigdom och svält.

  16. # 163 Hampe

    Bra kommentar! =)

  17. Ove
    #163

    Som svar på en av dina frågor så dör rätt många djur i skog och mark.

  18. HasseN
    Ove # 166
    Vad jag vet så dör det rätt många i stad och by också, det är det enda som livet faktiskt kan garantera.
    Djur liksom människor har den tendensen liksom, att till slut gå hädan.
  19. Andreas har ju på ett mycket gulligt sätt förklarat nyttan av barnvaccinationer. Jag håller i stort sett med honom. Meningsskiljaktigheterna är viktiga men måhända lite för komplicerade för att dra här. Det finns andra mindre gulliga och mer brutala sätt som säga samma sak som Andreas. Här är ett en minut långt exempel detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=RfdZTZQvuCo
  20. Luvisen
    "Yesterday I read the following comment: "People spend more time researching what car to buy than they spend researching their children's healthcare."
    Vaccination is a medical procedure. When a child receives multiple vaccinations simultaneously, it is a very complex medical procedure for which there are NO SAFETY studies, and NO STUDIES showing that this practice is effective at eradicating infectious disease.
    Let's forget about cars for a moment. Do you read labels at the grocery store? Are you concerned about chemicals, artificial dyes, pesticides, and preservatives in the foods you buy and feed your children? Why not apply the same caution to vaccines that are injected directly into their bodies? Take some time to read the ingredients. Then decide if you think this is safe. Trust me, if you, as a parent injected these things into your children, you would be arrested for assault with a deadly weapon. http://vaxtruth.org/vaccine-ingredients/ Marcella Piper-Terry"

    Det finns inga långsiktiga säkerhetsstudier som visar att det är tryggt och säkert och bra för hälsan att ge småbarn så många vacciner samtidigt. Våra barn är den första generationen någonsin som får så här många vacciner, och fler och fler är på kommande! Våra barn ÄR alltså försökskaninerna, oavsett om vi gillar det eller inte.

    163 - Hampe - bra skrivet, håller fullständigt med!

  21. Hampe
    Vet egentligen inte varför jag ens bryr mig om att skriva här men det är för att jag kanske kan påverka någon till ett mer medvetet val och om nu DOc skulle få för sig att titta och läsa lite inom ämnet så kanske han kan påverka många fler än mig till mer medvetna beslut.

    Jag kan börja nämna att sharlakansfeber och tyfus minskade helt magiskt från Ca 1900 till ca 1960 i Australien där det tydligen finns god statistik att tillgå. Det tokiga här är att sharlakansfeber fanns det inget vaccin alls mot och tyfus hade inga rutinmässiga vaccineringar.

    Nämen, se där. Det verkar som att ett kreativt försvinnande har skett.

    Det finns så mycket att skriva om vaccin men eftersom de flesta redan ändå har sin fasta ståndpunkt så orkar jag nog inte skriva mer.

    Men kan inte Doc vara så schysst att han iaf läser igenom denna lilla del av en bok som skriver om just vacciner och deras effekter. Det är en bok som verkar relatera mycket till just den forskning som Doc påstår sig inte sett.

    http://www.klokast.se/kurs/Beattie1.pdf

    Jag hoppas Doc iaf ger texten en chans, tänk om han kan hjälpa andra i även denna fråga och inte bara med kosten. Eller så kan han såga texten och visa på vilka luckor det finns. I vilket fall så blir några hjälpta.

  22. ragnhild
    #171
    Tack. Missa inte detta. Lovar er; mycket lättlästa 24 sidor. De kan kanske också komplettera Ralf Sundberg´s "Forskningsfusket". För mig blir den boken alt mer aktuell at göra sig känd med.

    I denne pdf-filen finns det religion ;) för de som tycker om det "begreppet". Ja, för vad är grunnlaget för eks. denne utbredda tro´n på vaccinernas verdi pr. 2012. Fakta, tro, indoktrinering, mangel på tid til studering? Läs och tycka till?

    Dr. Annika Dahlqvist, som sto upp "MOT"* (i dobbel betydande) massevaccineringshysteriet i 2009 blir alt mera beundransvärd. * stood up against, was brave.

    Hilsen mig, som tok svininfluensavaksin´n utan motföreställningar med biverknader som gevinst (men det är också bara tro?). Nei, b.v. melder jag inte, de blir bara karakteriserade som naturlig utvekling!! Dom är inte "fina" nog :mrgreen: (ja, han kan brukas til så mycket, den .mr.)

    Nu blir det söndagsfrukost; lchf och den kosten holder biverknader i sjakk VET jag :)

  23. Tack Hampe för länken. Omtumlande läsning. Jag håller med dig att om att en läkare som gör en manifestation för att vaccinera bör vara påläst och denna bok var en utmärkt inledning. Bifogar del 2 så att man även finner referenserns. http://www.klokast.se/kurs/Beattie2.pdf
    Man får många associationer till Ancel Keys när man läser faktat i boken och ser hur man tolkat informationen till vaccinet fördel. Jag har varit tveksam till vaccination då jag tror på ett naturligt uppbyggt immunförsvar supportat av näringsrik föda. Efter att ha läst din länk och del 2 känner jag att jag måste omvärdera om inte vaccinet även varit orsak till en hel del av de epedemier vi sett.
  24. Sofia
    Hampe
    Här är del två på häftet som du lagt ut:

    http://www.klokast.se/kurs/Beattie2.pdf

    Det hela är en svensk översättning av nedanstående bok:

    http://vaccin.me/2011/12/29/vaccination-en-foralders-dilemma/

  25. lassie1
    Great stuff Hampe... Tack för spännande läsning. :-)
  26. Sarad
    #165 Tobias
    Du skriver att "vaccin gör med största sannolikhet att folk får sämre immunförsvar".
    Kan du förklara hur detta går till, gärna på cellnivå,tack.
  27. lassie1
    För övrigt blir jag, helt i linje med Doc´s insinuationer, mer och mer övertygad att jag verkligen är en fullfjädrad konspirationsteoretiker på gränsen till total paranoia. Jag har nu på morgonen till min förvåning vikt min första foliehatt och är i full färd med att avfärda global warming och konstgödsel.
    Ska redan imorgon söka starta-eget bidrag för massproduktion av foliehattar då jag misstänker (paranoid som jag är) att jag inte är ensam om min "diagnos".

    Ha det bra alla likasinnade

    :-)
    Lars

  28. Thomas H
    Lassie 1 (nr 177)

    Fortsätt du att tillverka foliehattar du... för dom behövs längre fram i tiden till en mängd personer som i nuläget förnekar att vissa känsliga kan bli så kallade "elöverkänsliga".

    Våra kroppar är helt och hållet elektrobiologiska (utmärkta ledare) vilket redan nu utnyttjas i vår sjukvård.
    När vår största "elcentral" inte riktigt längre orkar så kopplar man tom. in en liten pacemaker.

    Även motsatsen kan nog ske... vissa tål inte den förändring som skett de senaste 120 åren
    och speciellt på senare år. Sorry! Lite off topic, men släng inte dom där foliehattarna! ;)

  29. Eva-Lena, apotekare Karlstad
    Klart våra spädisar ska vaccineras! Grattis till ljuvligt söt fröken!
  30. christina
    # 171

    Tack Hampe för den mycket tänkvärda länken.

    Ta en titt på denna : I`m Alive

    http://www.youtube.com/watch?v=pQK_qhOdUcI&feature=related

  31. mic11
    Har stort förtroende för dig Andreas därför blir jag besviken när du skriver att de som inte vaccinerar sig är friska pga de barn som gör det.
    Så länge ingen kan skriva under på att mitt barn inte kan drabbas av några följssjukdomar av vaccinet så har ingen rätt att säga så. Tycker det är lite skrämmande om staten skall ha sån makt, så att man behandlas illa om man inte följer den.
  32. Tomtefar
    Har följt denna tråd lite sporadiskt och inte tänkt lägga mig i den, särskilt inte när främst Tobias redan skriver så bra. Och inte tror jag heller att Andreas är intresserad av att gräva ned sig i länkar och artiklar som är kritisk mot vaccinering, för det är ju precis samma försvarsmekanism som Rössner som sätter skygglapparna på och håller sig till de överväldigande gamla argumenten mot mättat fett och kolesterol (han har ju lika rätt i att det inte finns tillräckliga långtidsstudier på LCHF, som Doc har i att det inte finns tillräckliga långtidsstudier som väger för och emot vaccinationsprogrammen). Om Rössner skulle vara objektiv till all fakta som finns så innebär det att hans samvete måste acceptera att han troligen gjort en hel del olyckliga saker för människor, och då känns det istället bättre att knalla på i ullstrumporna och "tro". Många vaccinationsförespråkare har ju själv låtit sina små barn, ofta i den känsligaste åldern innan deras immunförsvar hunnit utvecklas, givit samtycke till att deras värdefullaste lilla människa vars hälsa de ombesörjer har fått en "chock-soppa" av främmande ämnen. Det går inte att göra ogjort, och vad gör man då? Vanligaste för människor är just att vika för skygglapparna, som i så många andra hälsofrågor. Det är mänskligt - jag har också skygglappar för en del saker som jag egentligen vet är dåligt för min egen hälsa.

    Många saker jag skulle vilja kommentera från diverse inlägg, men jag vill inte gräva in mig i det här, då det räcker med att jag vet var jag står i frågan. Men jag skulle vilja påpeka att många av de som pratar om "själviskhet" att låta bli vaccinerna, ofta som många andra går till jobbet fast de är sjuka i vanliga säsongssjukdomar och bidrar till de stora smittspridningarna. Därmed bidrar de också till att rätt många med svaga immunförsvar stryker med i helt vanliga förkylningar och liknande. Just nu diskuterar myndigheterna obligatorisk vaccination även mot vattkoppor i Sverige. Ungefär EN person om året dör i vattkoppor idag när vi inte skyddar oss. Garanterat många fler dör i vanlig förkylning!

  33. Thomas H
    Tycker nog som du i denna fråga, Tomtefar!

    Att ämnet blivit lite varmare och ifrågasatt beror förstås på svininfluensavaccinationen där det då var enklare att se samband och vad som nu orsakade det hela. Våra "bästa experter" talade ju varmt för att alla skulle göra detta!

    Var och en får väl fundera då och komma fram till egen bedömning. (I USA verkar det som det ges två eller tredubbelt med vaccinationer, första året.)

  34. lassie1
    Tomtefar

    Fint skrivet och bra att belysa de mänskliga faktorerna och de medföljande skygglappsstrategier som naturligt kommer hos föräldrar och folk i det egna skrået. Frågan är dock för viktig för att lämnas därhän p.g.a. dess känslighet så därför var ditt inlägg en väldigt välkommen julklapp, tomtefar.

    I naturen och i allt övrigt som finnes råder homeostas därav kan man veta att även denna fråga rättar till sig till slut.

    Don´t worry, be happy ..now
    :-)

    :-)

  35. Adur
    Hampe - intressant länk som gjorde mig än mer fundersam. Måste snart ta ställning till det nya vaccinet mot HPV/livmoderhalscancer eftersom jag har en tonåring i vardande.

    Svininfluensevaccinet avstod vi hela familjen och det ångrar jag inte.

  36. P
    "Igår 14:36
    Tobias,
    Det finns bra vetenskap (plus all beprövad erfarenhet) som tydligt visar att dagens fettskrämda kostråd har varit ett misslyckat experiment.

    Jag har däremot inte sett någon trovärdig vetenskap (eller mer än motstridiga anekdoter) som visar att vaccinationer (i allmänhet) har mer biverkningar än den enorma nytta de gör.

    Där har du skillnaden."

    Hur ser du på det nu Andreas? Har du läst Hampes länk? Tror att det ärven ganska lättsmält text för dig.

  37. HasseN
    Adur, kolla gärna in:
    http://www.mammormotgardasil.nu/
    Finns en hel del bra information där och man kan surfa vidare på länkar för att lära sig ännu mer.

    Det är t.ex. ett frenetiskt lobbyarbete för att HPV-vaccin ska även gälla pojkar framöver.

    Flickor från 11-12 år får det numera kostnadsfritt..
    "Sen den 1 januari 2010 ingår HPV-vaccin i barnvaccinationsprogrammet och ges till flickor födda 1999 eller senare som går i 5-6 klass. Dessa flickor och de som är yngre blir vaccinerade utan kostnad i skolhälsovården. Landstingen ska också genomföra en utvidgad vaccinering (catch-up) av flickor födda 1993 eller senare. Andra får själva stå för hela kostnaden."
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinati...

    Sen är det mig veterligen inte så att ett vaccin botar något man redan har, och en finsk studie visar tydligen att endast 2,6% INTE redan har HPV.
    http://jcm.asm.org/content/43/1/376.full.pdf+html

    Som med allt annat så ska man naturligtvis göra sitt bästa att se bakom propaganda/reklamen från Big Pharma, vilket oftast är samma information som myndigheterna rapar upp och då sätter om inte en sanningsstämpel på teorin så ger de iaf mer tyngd bakom Big Pharmas egna undersökningar och rapporter.
    Precis vad som gäller Livsmedelsverket och kostråden....

  38. Moltas
    Personligen tycker jag att vi lever i en sjuk värld när problemet med att flickor (och pojkar) har tidig sexdebut och dessutom med flera olika partners bäst löses med ett vaccin. Vad ger det för signaler till våra barn? Fast man kan ju inte säga att avhållsamhet är bra för då är man en moralgubbe som bör förpassas till arkiven...
  39. Här är en läkare av en annan åsikt än du Andreas?

    http://www.thepetwhisperer.com/here-is-a-must-read-and-listen-present...

  40. Adur
    Moltas #188

    Fast avhållsamhet är kanske inte en livslång lösning. Man kan väl bli smittad senare i livet också?

    Men jag är ändå skeptisk till det här HPV-vaccinet. Hyggligt effektivt, hyggligt säkert och halvdålig varaktighet - nja, det duger inte riktigt för att jag ska injicera det i min unge i alla fall...

  41. Min minsting fick trippeln den sista (han var 6 år då), den intogs ett halvår efter svin influensa vaccinet ( han tillhörde risk gruppen astma.) Vilken ångest jag hade inför det tänk om något händer åt bägge hållen jag rådfrågade allehanda läkare, forskare osv min man tog honom sedan till doktorn och vaccinerade honom med en spruta. Efter ett halvår var det dags för difteri, mässling osv... efter några timmar svullande armen upp totalt, vi åkte till sköterskan de gjorde inget alls...efter ett par timmar till så svullnade hela bröstet upp och baksidan av ryggen och en bit upp på halsen då sket vi i vårdcentralen och åkte in till akuten där fick han alleri mediciner det gick ned efter ett tag men en sak är säker aldrig mera influensa vaccin!! och andra sprutan mot svin influensen kommer han alrig att få. viss vaccionation är nog dock nödvändig om de kunde ge fasen i att stoppa i massa tillsatser och utfyllnadsmtrl... men den där svininfluensa vaccinationen har nog ställt till det reält för mångas imunförsvar. Lilla Emils reaktion är anmäld dit den ska men hur många likande fall finns det där ute? En väldigt nära släktig till mig var gravid när hon manades att ta svininfluensa vaccinet - det skulle hon inte gjort fostret dog det torkade upp. Vad fasen hade de i det där vaccinet igentligen? jag tog det aldrig vilket jag är glad för idag, men för många innebar det ett lidande!
  42. lassie1
    Utdrag ur Kjells länk #189 från Dr Larry Padevsky.

    "Tragically, most doctors are far too arrogant to even consider that there is any possibility that there might be something wrong with vaccines.

    Most pediatricians are indoctrinated to simply tell parents that anything related to a bad outcome from a vaccine is a mere coincidence. But how come there are so many of these “coincidences”?"

    Mer utdrag från siten:

    "It is heartbreaking, because I see many of these kids who were developmentally normal, who were doing well, who were speaking, then whose voices and eye contacts were lost, who went into seizures, who developed asthma and allergies, and they had nowhere to go because they’re doctors told them that they don’t know what they’re talking about. These kids are real."

    Tack för länken Kjell.
    L

  43. lassie1
    Camilla #191

    Usch, det var ingen rolig historia. Hoppas allt går bra för er. Det är tyvärr säkert många osynliga därute med samma tråkigheter. Narkolepsi är antagligen bara en av alla följder detta fick. Det får väl tiden utvisa.

  44. lassie1
    Mer Dr Palevsky

    "One of the primary arguments that is being used to justify this insane behavior is “herd immunity.”

    The fact is that vaccination does NOT stop you from carrying bacteria or viruses in your nose, in your throat, in your intestines, in your airway, on your skin, or in your body.

    But many do not understand the significance of this fact, and have been made to believe that if you’re vaccinated, you won’t carry viruses, and therefore, others will be protected because you’re vaccinated.

    As it turns out, this belief is NOT based on scientific fact."

  45. Här kommer en översättning av ovanstående!
    Dr Palevsky

    "En av de främsta argumenten som används för att rättfärdiga denna vansinniga beteende är" flockimmunitet ".

    Faktum är att vaccination inte stoppar dig från att bakterier eller virus i näsan, i halsen, i dina tarmar, i dina luftvägar, på huden eller i kroppen.

    Men många förstår inte betydelsen av detta faktum, och har gjorts för att tro att om du är vaccinerad, kommer du inte bära virus, och därför kommer andra att skyddas för att du är vaccinerad.

    Som det visar sig, är denna tro inte baserad på vetenskapliga fakta. "

    Men det som denne doktor säger är ju bara "anektodeter" enligt vaccinförespråkarna. Sedan vaccinerar de sina barn i tron att en "vetenskap" som inte är bkräftad i några "blindstudier" är ansvarsfullt beteende? Det tråkiga är ju att Dr. Andreas och Bo Zackrisson vet om dessa fakta.
    Men litar på den skolmedicinska vetenskapen och Vaccinindustrin som har en dold agenda i frågan. Mycket sjukdom är biljarder $ i vinster till big pharma. Ingen skall inbilla mig och andra vaccinmotståndare att big pharma gör detta för att utplåna sjukdomarna.

  46. Eva
    Vi här i I-länder har glömt hur infektionssjukdomar kan döda. De flesta tror i västvärlden att "allt skall gå att bota" men så är det inte! Man får inte sticka huvudet i sanden. Det är bara att titta hur det är i U-länder. Barn dör av mässling om de inte blivit vaccinerade, man dör av polio, stelkramp, diffteri mm Om man släpper på rekommendationerna här i Sverige eller om svenskarna slutar att bry sig om vaccinationer kommer även fler i Sverige att dö i svåra infektionssjukdomar. Man kan tycka att influenza är ingenting, men faktum, är att flera unga, till synes starka människor stryker med varje år i vanlig simpel influenza.Det talas det inte om alls. Att gamla och sjuka dör av influenza vet vi redan, men få vet att även en del unga stryker med. Några dödsfall får man räkna med vid sjukdomsutbrott, naturligtvis är det inte bra, men det är svårt att råda bot på det, däremot kan man förebygga så långt det går. jag är som sagt var en absolut förespråkare för vaccinationer, men det beror på att jag i mitt arbete har sett den andra sidan (som folk normalt inte har så stor förståelse för).
  47. Eva? Jag blir mycket ledsen när jag läser din kommentar. Jag förstår att du arbetar inom sjukvården och måste därför tro på det du gör. Men se det från den andra sidan, som presumtiv patient. Om du har genomgången influenza är du för hela livet immun mot sjukdomen. Om du har genomgången mässlingen är du också immun, så är det med alla infektionssjukdomar, detta ser ditt immunförsvar till. Men! och det är ett stort men, om du inte litar på ditt immunförsvar och vaccinerar dig mot influenza? Hur länge tror du den sprutan räcker inte länge i alla fall, du måste göra omvaccinering. Så en dag har du fått influenzavirus, eller rättare sagt du har virus i dina lunger och svalg säger vi. Du vaccinerar dig , detta har mans sett vid tidigar utbrott, att den som nyligen är vaccinerad och har viruset i sin kropp oftast får en atypisk reaktion eller utbrott! Din influenza är inte längre lätt att behandla, det har ditt immunförsvar sett till för den har genom blodbanan, den onaturliga vägen fått ett avdödat virus. Ditt immunförsvar har nu två stammar att bearbeta? Något som ditt havererade immunförsvar inte klarar lika lätt som om du var ovaccinerad. Det är sådana sjukdomsförlopp som är livsfarliga! Och vidare, ingen läkare kan idag säga att de hittar cancer hos patienter som är ovaccinerade under livet. Vad jag däremot har erfarenhet av är att de inklusive jag själv inte har några sjukdomar eller cancer eller dött i cancer.
  48. lassie1
    Eva

    Har du statistik som backar upp ditt påstående att fler unga dör av influenza eller är det ett antagande från din sida ?

    mvh
    Lars

  49. Sarah
    Tur för henne att det gick bra. Men det var bara början av resan och första sprutorna. Några till och dina barns ögon komma tappa sin glans, ditt barn förändras, bara lite om du har tur. Detta händer hos alla barn så ingen vill lägga märke till det. Sen kommer kankse andra åkommer, men forstås kopplas inga till vaccinerna. Andningsuppehåll kankse, som stiger markant precis dagerna efter en vaccination. Jag tycker synd om alla dessa barn som fasas in i det medizinska systemet på det sättet och ympas från tidigt ålder med övertron på sprutor och tabletter. Mina barn är ovaccinerade och helt friska. Jag känner andra barn som också är det. Bara skillnaden i deras ögonen säger allt. Där finns glimtan kvar, som verkar försvinna hos alla andra.
    När man tittar på siffrorna hur barnsjukdomer försvann går det tydligt att konstatera, att införande av massvaccinationer hade ingenting att göra med tillbakagången av sjukdomerna. Hälsa kommer inte genom en spruta.
  50. Tomtefar
    Adur:

    Om vi ens antar att HPV-vaccinet skyddar mot de virus de är designade för, så finns det fortfarande många stammar i samma virusfamilj de inte rår på. Effekten av vaccinationen kommer bli att veneriska sjukdomar i allmänhet kommer att öka, inklusive HIV (vill också lägga till oönskade graviditeter). För hur tolkar tonåringar signaler om att de vaccineras mot en sexuellt överförbar sjukdom? Så även om förespråkarna har en fungerande produkt utan biverkningar alls, så är detta ett nedköp för populationen.

    Vad är det dessutom för signal att förklara redan för 10-åringar som hoppar hopprep och bygger lego att de måste se till att minska riskerna när de KNULLAR? Det kommer då inte höja åldern för sexdebuten. Blommor och bin kan man prata med barn om, men med en annan angreppsvinkel än att indirekt uppmana dem till att ha sex. Tvärtom, handlar blommor och bin ju om en process som i början kretsar kring nyfikenhet på fortplantning hos barn före puberteten, som sedan övergår till "sund indoktrinering" av avhållsamhet i början av puberteten när sexualiteten väcks på allvar av hormonerna. Med stigande ålder i tonåren lägger man över mer vikt på skydd mot VS och visar indirekt att det börjar bli okej att ha sex om man har en sund syn på skydd och seriösa förhållanden - så ser jag i stora drag på diskussion om sex till sina barn.

    Ett bra argument för din dotter för att se till så killen respekterar kondomkrav när det blir dags, kan ju paradoxalt nog vara att hon säger att hon inte vaccinerat sig. Om han då som den stora icketänkande fårskocken tror att denna spruta är ganska viktig för att inte bära på någon venerisk sjukdom, så kanske det avgör om han kommer propsa på att köra utan eller inte.

    Så kort sagt (och lite drastiskt kan jag erkänna på en gång) kan man säga att de barn som tar sprutan kommer att tendera mer att växa upp till "horor" (och då avser jag båda könen), medan de som avstår sprutan kommer tendera mer till att ha en mer genomtänkt och moraliskt sundare förhållning till sexlivet.

    Så redan om vaccinet fungerar felfritt, skulle jag tacka nej om jag hade en dotter i den åldern (son också förresten, för det kommer inte dröja innan de också "erbjuds" sprutan). Lägg där till att vaccinet sannolikt inte är så bra som det utger sig för att vara, utan kan skada på en rad olika sätt, så är valet jättelätt enligt min mening.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg