Att vaccinera Klara

1

Många som äter LCHF-mat gillar bra råvaror utan tillsatser och stenåldersromantik i största allmänhet. Ett naturligt liv helt enkelt. Jag också. Men hur är det med vaccinationer?

Vissa med konspirationsteoretiska (eller något paranoida) drag är ytterst skeptiska till alla vaccin. Det är inte konstigt med tanke på hur läkemedelsföretag ofta beter sig i jakt på större vinster. Än mindre efter förra årets överdrivna hysteri kring svininfluensan. Den som snart visade sig vara föga mer än en snuva (med ett fåtal tragiska undantag).

Men hur är det med andra vaccin? De som alla barn i Sverige erbjuds exempelvis: bör man låta sina barn få dem? Som jag ser det är svaret trots allt klart.

Före

2

Här är min dotter Klara för några veckor sedan. Hon hade det trevligt med sköterskan, skrattade och var glad. Sen togs sprutorna fram.

Det såg grymt ut. Den snälla sköterskan visar sig vara elak. Två stick i låret blev det vilket gav en hel del gråt, som inte tystnade förrän Klara fick amma.

Efter

4

Efter amningen gick det bra att sova. En del barn får lite feber och är tröttare än vanligt kvällen efter vaccinationen men för Klara blev det… ingenting. Hon verkade må som vanligt.

Så vad fick Klara för dessa jobbiga minuter? Hon vaccinerades mot inte en, inte två utan sju potentiellt farliga sjukdomar:

  1. Kikhosta
  2. Difteri
  3. Stelkramp
  4. Polio
  5. Hemofilus inf. B (struplocksinflammation)
  6. Hepatit B (gulsot)
  7. Pneumokocker (lunginflammation)

Bara en av dessa sju sjukdomar, kikhostan, kan ge plågsamma hostattacker och obefintlig nattsömn i över en månad. Andra kan ge ännu svårare, i värsta fall livshotande sjukdomar.

Jag tycker alltså att vaccinationen var en osannolikt bra deal för Klara. Allt var inte bättre på stenåldern.

PS

En del tycker att det verkar onödigt att vaccinera sig mot polio och difteri liksom mässling och andra kommande vaccinationer. Det är väl ändå ovanligt att barn drabbas av de sjukdomarna? Jo, eftersom nästan alla barn vaccineras är det ovanliga sjukdomar idag. Smittor får svårt att sprida sig i befolkningen när de allra flesta redan är immuna.

Ovaccinerade barn kanske överlever tack vara de som vaccineras.

Mer

Antibiotika onödigt vid öroninflammation

Svininfluensans slut

Mindre influensa med D-vitamin

Att vaccinera eller inte vaccinera

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

571 kommentarer

  1. marita
    Förresten så är det många som menar på att det är vår hygien som fått bort de flesta sjukdommar och jag är villig att tro på det . Att tvätte händerna är av största vikt. :-)
  2. A
    Härligt att se Doc sticka ut hakan här med eget tydligt ställningstagande i en fråga, gärna mer sådant här i bloggen :)
  3. Yo
    När man läser kommentarer här så inser man att än är inte den sista foliehatten vikt...

    Jag tog svininfluensavaccinet (en spruta av två) efter doc's inlägg om dess ofarlighet, något jag idag önskar att jag inte gjort - inte för att jag är emot vaccinationer, utan för att just det specifika vaccinet hade en högst tveksam sammansättning. Acceptera aldrig vaccin med adjuvans.

    När det gäller de vaccinationer som doc tar upp i detta inlägg är jag betydligt mer positiv, men jag skulle nog läsa på lite mer om varje specifikt vaccin innan jag gick med på att vaccinera mina barn om jag hade några.

  4. us
    Tobias #89

    Du säger, "Fattiga och undernärda dör i större utsträckning om de blir smittade".

    Jag skulle gissa att även rika och övernärda löper en större risk att dö om de blir smittade, eftersom de troligen har åkt på diverse välfärdssjukdomar som gör att de hamnat i en riskgrupp.

  5. Jeanette
    Min svärmor bor på Åland. Hennes starke granne, en man 40 gammal, blev en dag fästingbiten och fick TBE. Han blev helt förlamad. Kunde inte tala eller kommunicera. Var sedan inlagd på sjukhus tio år och dog sedan. Det var för ett par år sedan. Sjukdomen beror på ett virus så antibiotika hjälper inte. Men vaccin finns som tur.
  6. Jeanette
    Virus kan inte leva utanför en levande cell. De kan kanske frysas ner en lång tid i något labb men naturligt behöver de en värd för att fortgå. Vissa kan ha tex ett djur som reservoar dvs viruset finns i djuret som tex inte blir sjukt och med jämna mellanrum smittas en människa. Det viruset går inte att utrota med vaccin. Smittkoppor däremot är en mycket farlig sjukdom trots att namnet påminner om vattenkoppor. Den sjukdomen finns bara hos människor det viruset har ingen annan reservoar. Så när sista människan isolerats är sjukdomen och viruset utrotat. Om jag minns rätt är polio en liknande sjukdom. Dvs är möjlig att utrota. Då de är borta kan en inte magiskt uppstå från intet. Lika lite som en nu insekt bara skulle kunna uppstå så där. Detta måste man känna till innan man börjar debattera vaccin.
  7. Jeanette
    Och smittkopporna har redan utrotats helt. Därför vaccineras vi inte längre mot dom.
  8. Ölandslimpan Thomas
    Doc tack för ett bra inlägg om vaccin, jag håller med dig fullt ut i den här frågan och med risk att låta som om jag är helt frälst av dina skriverier så vill jag bara säga att jag gillar allt du skriver.
    Hoppas att det inte låter obehagligt och/eller som om jag vore ett klister eller en stalker :).
    Du har en fantastiskt bra förmoda att förklara vitsen med att söka vetenskapen.
    Jag gillar det.
  9. marita
    #106# Jeanette jag önska att jag var lika säker på hur allt levande här på jorden fungerar men det är klart finns det absolut ingenting så kan inget uppstå men nu består ju jorden av en massa saker som skapar möjligheter för allt möjligt att skapa liv precis som det alltid har varit.
    Så vad grundar du påståendet av att helt plötsligt skulle inte smittkoppar kunna skapas på grund av vad ? hur skapades smittkoppar från början vilket ämne fanns då som inte finns nu ?
    Vill gärna läsa om detta var kan jag hitta info om ... det är ju jätte intressant.
  10. Calle
    Hårresande åsikter här om docs val att vaccinera sin dotter. Han har gjort helt rätt. En vaccinering innebär alltid en viss risktagning, men vaccinen har helt klart räddat långt mer liv än det släckt eller skadat. Svininfluensavaccinet var ett tragiskt undantag som gav många bar narkolepsi, och jag själv tog inte heller det, det verkade inte säkert då det var framtaget på så kort tid, och sjukdomen verkade inte så allvarlig den heller för i övrigt friska människor. Vilket den inte var heller, med vissa tragiska undantag.

    Med det vaccinmotstånd som verkar vara ganska utbrett åtminstone på denna blogg bävar jag för vad som kan hända i framtiden. Med en ökande befolkning i världen och befolkningstäthet riskerar gamla sjukdomar få fäste igen. Det är nästan som de senaste decenniernas frånvaro av tidigare livsfarliga och vitt spridda sjukdomar gett oss en övertro på vår egen oövervinnerlighet.

    Hoppas inte denna form av motstånd till modern sjukvård får fäste. Då är vi snart illa ute.

  11. Sarad
    #95 Luvisen mfl
    Jag tror det är bättre att vaccinera mot flera sjukdomar i samma spruta än att behöva ta flera sprutor, dvs en för varje sjukdom. Om Klara hade tagit sju sprutor istället för två, så hade hon ju fått en 3,5 ggr större dos av de kemikalier som vaccinet är upplöst i, dvs mer konserveringsmedel mm. Dessutom hade även infektionsrisken ökat, alltså den risken man tar när man för in en nål genom huden. Så länge inte effektviteten av vaccineringen påverkas negativt, så verkar Doc gjort det bästa valet.
  12. marita
    #110 Calle jag tycker det är väldigt sansat här .Tycker inte alls att det är speciellt hår resande , men vi människor uppfattar saker olika så är det .

    Olika åsikter måste få finnas och det är bra att diskutera allt .Jag efterlyser mer sambands forskning på vaccin kontra sjukdommar som folk upplever att deras barn fått , jag tycker inte att man ska sopa de berättelserna under mattan utan de ska tas på största allvar . Det finns tusentals berättelser på youtube lyssna där ,jag vill veta hur stor procent av alla barn som vaccineras som får biverkningar , men så länge de som tycker att det inte finns något fel med vaccinet skriker högt så försvinner alla dessa kämpande människor berättelser de kämpar för att göra sin röst hörd men det blir som en liten viskning som sköljs bort av de som stoppar huvudet i sanden och inte vill se inte vill ta reda på vad som är vad . Det kanske inte alls finns något samband mellan vaccin och alla barn som blivit sjuka men vore det inte bra om man kunde konstatera att det verkligen är så .

  13. Håller fullständigt med om att diskussionen om vaccinationer här är sansad och bra. Andreas och jag är i stort sett överens. Skillnaden är att jag själv avstod från att vaccinera mig mot svininfluensan. Aftonbladet bad mig att förklara mitt ställningstagande efter min artikel i Svenska Dagbladet (se # 35). Många personer har tagit kontakt med mig senare och ångrat att de inte läste artikeln efter att deras barn blivit vaccinskadade av Pandemrixvaccinet. Artikeln finns här:
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article12032481.ab

    Återigen, man måste skilja mellan barnvaccinationsprogrammet och influensavaccinationer.

  14. Marie
    Jag tror att det är bra att söka information på många olika ställen och försöka att bilda sig en egen uppfattning.

    Man skall också ha i åtanke hur det var med svininfluensavaccinet som skulle ha så "obetydliga" biverkningar.

    Dr. Mercola i USA har skrivit mycket om olika vacciner och han har bl.a.hänvisat till den här adressen - nvic.org.

    Kanske kan vara till hjälp.

  15. Jeanette
    Smittkoppor är virus som består av gener och proteiner. Alltså de är på ett sätt levande. De bara kan inte själva utföra ämnesomsättning. De har uppstått genom evolutionen som allt annat liv. Virus uppstår inte så där bara. Nya virus kan uppstå genom evolution av gamla och liknande mekanismer men gamla goda smittkopporna är utdöda på samma sätt som mammutarna.
  16. Jeanette
    Består av gener ska det stå.
  17. Flera skribenter här, som tagit ställning mot vacciner, hänvisar till diverse källor med människor som drabbats av en eller annan negativ effekt av vaccin. De skriver, gärna med ett flertal utropstecken och/eller versaler om hur man i dessa källor minsann kan finna sanningen.
    Ingen av dem har, såvitt jag kan se, ens svarat den mamma som lite längre upp berättar om hur hennes fem månader gamla dotter avled av pneumokocker. En sjukdom som vi idag vaccinerar mot. Hennes barn hade kunnat leva idag, om hon bara fötts något år senare än hon gjorde, efter att vaccinationen införts.
    Det vore klädsamt om man visade henne den respekten att man inte ignorerar hennes barns död, bara för att det inte stämmer in i den uppfattning man själv har.

    Likaså har det här skrivits om personliga vittnesmål om hur människor blivit exempelvis totalförlamade efter en TBE-infektion, eller polioskadade för livet. Även detta tigs ihjäl av vaccinmotståndarna.

    Någon hänvisade till dr Andrew Wakefield som en oberoende auktoritet på området. Då bör man också ha anständigheten att informera om att denne sk auktoritet faktiskt har bevisats förfalska den forskning han publicerade där han påstod att MMR-vaccinet orsakar autism. Han har förlorat sin läkarlegitimation därför att han var en oseriös forskare som medvetet förfalskade resultat. Knappast en vederhäftig källa, eller?

    Att vaccinationföretag bekostar forskning är inte konstigare än att det nyligen påtalades att ett par lchf-studier bekostats av köttindustrin. Forskning är extremt dyrt. Har man inget eget intresse av ämnet, har man heller ingen anledning att plöja ner miljoner i att forska om det. Det viktiga är inte vem som betalar, det viktiga är hur studien läggs upp och hur resultaten används och redovisas, så att inget förtigs eller manipuleras.

    Var och en har rätt att fatta sitt eget beslut. Men det vore bra om man dels fattar det efter att ha tagit del av saklig information - inte onyanserad skrämselpropaganda - dels visar respekt för dem som väljer en annan väg. Vi som vaccinerat våra barn är inte dumma får, okapabla att tänka själva, hjärntvättade av något slags odefinierat "etablissemang". Vi har tänkt efter, vägt för- och nackdelar och fattat det beslut vi anser vara bäst.

    När föräldrar kommer till mig på bvc, där jag arbetar, och vill diskutera vacciner brukar jag säga till dem att man i slutänden måste bestämma sig för vad man är mest rädd för. Är man mest rädd för de biverkningar som vaccinet kan ge, eller är man mest rädd för sjukdomarna man vaccinerar mot? Vilket tror man är mest sannolikt att det egna barnet kan tänkas drabbas av, och vilket tror man kan ge mest allvarliga konsekvenser för barnets hälsa? Väg samman det, och man har sitt eget beslut klart.

    Alla fattar sitt eget beslut. Lite mer källkritik och lite mer respekt vore på sin plats i debatten.

  18. A
    # 116 Mycket bra, klokt och sakligt skrivet.
  19. # 106 Jeanette

    Absolut är det som du och Doc säger, finns ett virus bara hos människor så kan det utrotas. I alla fall är det så i teorin. Tyvärr stämmer dock inte teorin alltid. Människan har alltid haft en övertro på sin förmåga att organisera saker.

    Tänk om man har missat endel människor som fortfarande är en resorvar för smittkoppor. Numera vaccinerar man inte mot smittkoppor. Vad kan hända om smittkopporna finns kvar?

    Tänk om vetenskapen har fel i antagandet att smittkoppor bara finns hos människor?

    Kanske ligger viruset med låg virulens och "gömmer" sig någonstan i världen för att plötsligt förändras igen och bli mer smittsamt.

    Jag har sett lite för många misstag begås av människan idag och genom historian för att tropå att vetenskapen har rätt i allt. Jag blir alltid lika förvånad över att människor så bergsäkert tror på samma slags människor som bergsäkert för några hundra år sedan sa att man inte behövde sterilisera operationsverkyg eller tvätta händerna inför operationer, som för 50 år sedan bergsäkert sa att DDT var ofarligt och åkte runt och sprejade människor med det. Idag säger man bland många andra tokiga saker bergsäkert att smittkopporna är utrotade. Är det konstigt om jag är skeptisk?

  20. Sarad
    #116 Bra skrivet, Johanna!!

    #118 Tobias. Jag tror inte heller man kan säga helt tvärsäkert att smittkoppor är utrotat även om allt tyder på det. (en del av stammen finns visserligen bevarad i forskningssyfte)
    Om det skulle blomma upp igen så finns lyckligtvis vaccin att ta ;)

  21. Karl E. Arfors
    Johanna,
    Jag förstår hur du känner det när du följer privata människors uppfattningar som formas av PR-byråsponsrad info till våra Media. Det mesta som skrivs i våra tidningar är åsikter som någon vill föra till torgs, information som någon har råd att betala för, och så även för info om Vacciner.

    Även för att föra fram att margarin är nyttig får vår kropp och mycket bättre än smör. Som SLV hävdar.

    Jag rekommenderar Dig att läsa boken FORSKNINGSFUSKET av Ralf Sundberg, så kan du få en bakgrund till att förstå hur det är så många åsikter i dessa spalter - för och emot. Boken köper du enklast på .Adlibris eller Bokus.
    hälsar karl

  22. # 116 Johanna

    Jag har inte, och vad jag har läst har väl heller ingen annan, påstått att sjukdomarna inte kan ge tragiska konsekvenser.

    Barnsjukdomarna är svåra att undvika, dem får man oftast när man är liten om man är ovvaccinerad och oftast när man är äldre som vaccinerad men då i en otydligare och atypisk form varför de oftast antas vara eller registreras som någon annan sjukdom.

    Med rätt omvårdnad, med vila, värme och ständig tillsyn och skötsel i hemmet, så uppstår normalt inte farliga komplikationer hos friska och välnärda människor.

    Om den som smittas däremot har andra sjukdomstillstånd i botten eller om inte barnsjukdomen respekteras och omvårdnaden sköts så seriöst som det krävs då kan farliga, ibland livsfarliga konsekvenser uppstå.

    Problemet idag är att vårt samhälle inte har den tid och den kunskap som behövs för att sköta omvårdnaden om sjuka personer. Råden från läkarvetenskapen om någon får en barnsjukdom är att bekämpa febern och ibland också att den sjuke ska ligga svalt. Alltså råd som går tvärtemot vad som borde göras. Febern är en vän, det är kroppens sätt att effektivisera immunförsvaret för att mer effektivt kunna bekämpa inkräktarna. Att ligga svalt, eller för den delen ligga i drag, kan i vissa stadier i några av barnsjukdomarna vara riktigt farligt.

    Vårt samhälle verkar inte längre ha tid att vårda barn de veckor det tar för att deras kroppar naturligt ska kunna besegra barnsjukdomarna. Målet verkar tvärtom vara att man ska medicinera för att alla parter så snabbt som möjligt ska kunna återgå till sina vanliga sysslor, föräldrarna till sitt arbeta och barnen till omvårdnad utanför hemmet av betald personal så att de inteär ivägen för det över allt vårderade lönearbetet. Allt för att vi ska kunna konsumera mera onödiga prylar, åka på längre och dyrare semmesterresor och anställa andra som utför hushållssysslor, hämtar barnen på dagis, läser läxor med barnen, allt för att få mera "kvalitativ" tid med våra familjer. Att det egentligen innebär mindre tid med varandra verkar inte så många tänka på. Att kvantiteten, att finnas i närheten, när det gäller umgänge med barn är viktigare än kvalitet verkar bortglömt.

    Med allt detta sagt och lite utsvävningar utanför det jag ville besara med denna kommentar så vill ja förtydliga att jag anser att det är fel att vaccinera mot barnsjukdomarna om man är fullt frisk. Personer som tillhör "riskgrupper" kanske kan vaccineras om inget annat val finns.

    En sak man hela tiden skall ha i åtanke är att fördelarna med vaccinering är kraftigt överdrivna och nackdelarna kraftigt underdrivna. Det finns enorma pengar att tjäna på vaccinationer och på att öka antalet människor som är tillgängliga för jobb utanför hemmet då föräldrar inte måste vara hemma och ta hand om barn flera veckor åt gången flera gånger under ett barns uppväxt. Samtidigt finns det inget att tjäna på att rekommendera undvikande av vacciner och omvårdnad och vila i hemmet. Vilken sida tror ni har mest resurser, mest lobbyister och fler effektivitetshysteriska byråkrater på sin sida? Inte heller ska man undervärdera människors övertro på auktoriteter och villighet att okritiskt utföra eller göra vad de "befaller" eller människors rädsla att stå utanför gruppen och göra annorlunda än "alla andra".

    Allt detta gällde barnsjukdomarna. Barnsjukdomarna bör barn ha haft eftersom de till skillnad mot vacciner ger livslång immunitet och de förstärker även immunförsvaret i övrigt. Barnsjukdomarna måste "genomlidas". Genvägarna är allt för riskfyllda och vi vet faktiskt alltför lite om hur immunförsvaret verkligen fungerar och hur ämnen, partiklar och organismer som finns i vaccinerna påverkar oss.

    Vad gäller övriga sjukdomar som det vaccineras mot så ska man göra vad som krävs för att undvika dem. För vissa av dessa sjukdomar handlar det om ett samhälles och individernas hygien. Ett samhälle utan fattigdom och med bra avloppssystem räcker långt. För andra handlar det om befolkningens hälsa, om de är välnärda, om det är trångbott, om husen är välbyggda. Då har människorna ofta svårare att bli smittade och om de blir de så blir ofta sjukdomens effekter mildare och de får sällan allvarligare komplikationer.

    Får man ändå en av sjukdomarna så finns det förutom bra omvårdnad olika saker som kan tas till. Som Lassie1 i en av kommentarerna längre upp beskrev så kan för vissa sjukdomar och tillstånd intravenösa högdser med c-vitamin ges. I andra fall, när det gäller bakteriesjukdomar och om det är nödfall för att någon inte kan bekämpa sjukdomen själv, kan antibiotika användas. Dock bör antibiotika bara användas i nödfall och inte så lättvindligt som idag pga resistensproblem och för att antibiotika även tar död på de "goda" bakterierna i kroppen som vi behöver.

    Slutligen vill jag säga att jag inte alls ignorerar inlägg i denna diskussion, det finns bara inte tillräckligt med tid att kommentera alla inlägg. Att skriva välskriva och utförliga inlägg tar mycket tid, tid som jag inte kan lägga på min familj och sysslorna på vår gård.

    Även om allt sköts rätt enligt mitt sätt att se på det så kommer enstaka tragiska händelser att ske. Det kanske är en person som man trodde var frisk men som utan att någon visste det hade en underliggande sjukdom eller tillstnånd som gör att de inte klarar av en sjukdom.

    Däremot kommer dessa tragedier, om vi slutar att massvaccinera all människor, vara färre än alla de komplikationer, sjukdomar, och dödsfall som vaccinationerna orsakar idag som idag delvis mörkas av vissa och delvis misstolkas av andra för att vi helt enkelt inte förstår tillräckligt mycket om det enormt komplexa samspel mellan mikroorganismer, immunförsvar, mediciner, kroppsfrämmande ämnen, ämnesomsättning och hälsa.

    Människan som art har i många avseenden hybris. Vi överskattar oftast vår förmåga och underskattar problemen. Tron på vaccinationer skiljer sig inte från övertron på vår möjlighet att lösa problemen med föroreningar, utarmning av odlingsbar mark, utfiskning, brist på naturresurser, överbefolkning och kommande energikris när efterfrågan på olja inte längre kan mötas.

  23. marita
    121 Tack för att du tog dig tid att skriva detta inlägg, jag uppskatta det jätte-mycket.
  24. Ragnhild
    Jeg ser at det er mange vaksineskeptikere og vaksinetvilere her inne. Om dere orker å lese norsk så vil jeg anbefale at dere leser dette bloginnlegget http://tjomlid.com/?p=3718, som grundig tilbakeviser det meste av anti-vaksinasjonsargumentasjon.

    Å se at vaksiner har immuniserende effekt (som noen tviler på) er ikke vanskelig. Hvordan forklarer man ellers at meslinger er mye hyppigere forekommende i Steiner (Waldorf)-miljøer der vaksinasjonsskepsis er utbredt enn det de er ellers? Hvordan forklarer dere at polio plutselig forsvant helt fra Skandinavia bare få år etter massive utbrudd på 50-tallet da vaksinen kom? Det skjedde ingen drastiske endringer i kost eller hygiene på disse årene.

    Jeg er datter av en poliooverlever, som i dag sliter med senskader. Mange av de som ble rammet sliter mer enn henne. Min mor reiser jevnlig på behandlingsreiser for polioskadede, blant de hun reiser sammen med møtte hun en som var betraktelig yngre enn de andre. Hun fikk polio sent på 60-tallet, fordi hun var uvaksinert fordi hennes mamma var vaksinemotstander. Hun er lenket til rullestol for resten av livet sitt. Ville du kunne leve med deg selv om det var ditt barn?

  25. Thomas H
    Om nu vacciner även kan skapa sjukdom, som nu fallet var med svininfluensan så är det bra att mer engångsdoser används som minskar ned användningen av "konserveringsmedel".

    Vad gäller kvicksilver så har ju Sverige egntligen ett totalförbud numera och det borde inte ha ingått i svininfluensvaccinet eller nu glödlampor för den delen!

  26. A-L
    Det är väldigt intressant att de flesta tror och antar att vaccinering automatiskt ger skydd mot sjukdom. Varifrån tror ni att vi har fått denna "sanning"? Kan det vara från samma "maskineri" som tutat i oss från barnsben att fett är skadligt och gör oss feta? För det är ju sant, det "vet" ju alla... ;)

    Här i nejden (Österbotten, Finland) grasserar som bäst en kikhosteepidemi. Vi har hela familjen, två vuxna och tre barn, haft kikhosta hela hösten (3 månader). Innan vi fick reda på vad det var vi led av hann vi säkert smitta ner halva byn, för ingen misstänkte ju kikhosta eftersom vi är fullt vaccinerade.... Det är först nu när några ovaccinerade barn har blivit smittade, som det blir stora rubriker. Naturligtvis. Annat kan man ju inte vänta sig. Ingen vill ju prata om alla de vaccinerade som blir sjuka, för då skulle man ju behöva fundera på om vaccinet ger något skydd överhuvudtaget...

    Intressant är det också att THL här i Finland skriver på sina sidor att "Det är typiskt med kikhosteepidemier med 3–4 års mellanrum." Detta TROTS att så gott som alla är vaccinerade.

    Och det här kan man läsa på wikipedia; "Efter genomgången kikhosta har man långvarig men inte fullständig immunitet. Sjukdomen förekommer därför även hos äldre barn och hos vuxna. Sjukdomsbilden i dessa åldersgrupper är vanligen lindrigare, vilket bidrar till en betydande underdiagnostik. Kikhosta hos en vuxen kan yttra sig som en envis och långvarig hosta, som i första hand leder tankarna till andra diagnoser, exempelvis mykoplasmainfektion. Forskning har visat att inte mindre än 12–32 procent av långvarig hosta hos vuxna beror på kikhosta."

    Intressant att folk inte känner till det här, utan tror att kikhostan inte finns bland oss längre tack vare vaccinationerna, eller hur?

    Och det samma händer runt om i världen, det blir kikhosteepidemier med jämna mellanrum överallt för att vaccinet inte fungerar som det är tänkt:

    http://www.nvic.org/NVIC-Vaccine-News/July-2010/Whooping-Cough-Outbre...

    Av denna orsak kan man inte heller anta att de ovaccinerade som har dött eller skadats av sjukdom, skulle ha överlevt eller inte blivit sjuka om de hade vaccinerats. Det finns inga garantier för att man blir skyddad fast man vaccinerar sig. Vissa vacciner skyddar så oerhört dåligt att det är skrattretande, men det får man givetvis inte veta på bvc, utan måste ta reda på själv.

    Alla gör givetvis som de vill i denna fråga. Men lite större öppenhet bland de som älskar vacciner skulle jag gärna se. I vår familj har vi definitivt tänkt om (och läst på) och tackar nej till vacciner i framtiden. Åtminstone tills det tillverkas ett vaccin som garanterar ett närmare 100 procentigt skydd och inte ger några biverkningar alls. Om nu den dagen kommer någon gång... ;)

  27. marita
    123
    Ja ,du Ragnhild
    Kan man leva med misstagen man gör när det gäller ens barn svaret är Ja på det , tror jag.
    Lika illa som det måste vara för de föräldrarna till det barnet som du beskriver har fått polio pga av att hon inte fick vaccin lika illa är det för de föräldrar som efter att deras barn fått vaccin blivit rullstolsbundna el andra komplikationer.
    Jag vill fortsätta slå ett slag för att man måste ta vaccinationen på allvar , hur vanliga är biverkningar , man måste titta på det och att utveckla vaccinet så att det blir mindre biverkningar och det kan man inte göra om man inte erkänner de sjukdomar som är biverkning av vaccin.

    Jag är verken för eller emot . jag tar ställning varje gång som tex vid fågelinflensan så tyckte jag inte att jag behövde ta det , bor ensligt träffar inte så mycket folk, jobbar hemma osv.Min dotter frågade mig om råd huruvida hennes barn skulle vaccineras jag sa att jag inte trodde att det var nödvändigt .

  28. # 125 A-L

    Väldigt intressant inlägg!

    Det du säger är ett bra exempel på det jag sagt om att vaccinerade också blir sjuka trots att de är vaccinerade. Syptomen är atypiska och det underrapporteras av okunskap, fördomar eller med viljes. Samma gäller för andra sjukdomar än kikhosta.

    Några intressanta detaljer om Kikhosta. Kikhosta återkommer hela tiden i intervaller som är helt oberoende av vaccinationsnivån i ett land med toppar var 44.e månad. Under lång tid, årtionden, har dock intensiteten i utbrotten minskat för varje utbrott. Att den minskar har inte heller med vaccinationerna att göra och varför cyklerna är 44 månader vet man inte heller. Antalet döda av kikhosta i Storbritannien var störst i slutet av 1800-talet med ungefär 12000 döda per år för att sedan av sig själv minska till ungefär 150 per år när vaccineringarna startade 1956. Samma minkning skedde i andraländer. Ändå tar vaccinationsförespråkarna på sig äran.

    Några har i kommentarerna i detta inlägg nämnt att Sverige avbröt vaccineringen mot Kikhosta under en tid. Det stämmer. Till skillnad från andra länder gjorde Sverige det ända rätta när utvärderingen av 1978 år kikhosteepedimi var klar och visade att vaccinet inte fungerade eftersom 84% av alla smittade var vaccinerade, vaccineringarna avbröts. När nästa utbrott skedde 1982 så blev inte Sverige drabbade än andra länder. Storbrittanien fortsatte med vaccineringarna trots de dåliga resultatet 1978 och slapp inte lindrigare undan än Sverige 1982.

  29. Ragnhild, kanske dyu finner förklaringen till din fråga här:
    http://torbjornsassersson.com/2011/05/poliovaccin-och-polio-industrin...
  30. Även denna länk är läsbar för er som tog till er Docs observationsstudie av egna dottern.

    http://torbjornsassersson.com/2011/01/vaccinationsindustrin-lurade-sk...

    Undrar hur inlägget skulle sett ut om Klara var ett av barnen med direkt biverkning? Kommer vi få uppföljning senare av biverkningar som kommer med åren. Jag tror nog att Klara hur som helst kommer att växa upp som ett av dom mer friska barnen då hon verkar ha förutsättningen, med föräldrar med en vettig syn på kost.

    Även jag reagerade negativt på meningen "Vissa med konspirationsteoretiska (eller något paranoida) drag är ytterst skeptiska till alla vaccin." Jag tror att vi som inte räknar oss som konspirationsteoretiker eller paranoida är fler än nämnda, så jag förstår inte meningen? Vill Doc sätta dumstrut på oliktänkande?

  31. P
    #121 Gillar!
  32. Sofie
    P: De grafer som finns på den sidan antyder att liknande dippar på kurvan har skett innan vaccinet oxå. Men sedan stigit igen (liksom alla sjukdomar finns bra och dåliga år). Nu råkade vaccinet komma i ett "dåligt" år för sjukdomen och vissa konspirationstekniker liksom dig själv tror då att vaccinet inte har påverkar.
  33. Sofie
    P: Dessutom refferear han till när det orala vaccinet kom (OPV), några år innan kom ett annat (IPV)
  34. Sofie
    P. Här har du en graf som sträcker sig under längre tid: http://www.poliosurvivorsnetwork.org.uk/archive/lincolnshire/library/...
  35. Sofie
    P: Ang dödsfall i influensa så beror nog det droppet på att antibiotika introducerades i början på 1900-talet. betydligt bättre att använda vaccin än antibiotika och resistans som följer av det.

    Doc, rätta mig om jag har fel, men även lunginflammation (som är det man ofta dör) till följd av influensa är väl ofta baktiriell?

  36. Ett mycket bra inlägg, Andreas! Ta avstånd från konspirationsteoretikerna och de allt för extrema fettälskarna. Fortsätt hålla dig till vetenskap och sunt förnuft.
  37. marita
    135 varför ska man ta avstånd från de som älskar fett :-)
  38. ragnhild
    Doc, fortsätt hålla dig till anekdotiska bevis och sunt förnuft som säger at vetenskapen "smått om senn" är på lchf sin sida. Och annars så är en liten "dæsj" av konspirasjon-"känning" bra. När det kommer til fett, så är många av oss helt konspirations-FRIA :mrgreen: - och låter kroppen bestämma :)
  39. Jeanette
    Jag tycker definitivt inte att man ska ta alla vacciner som bjuds, utan jag tycker man ska skippa de vacciner som inte är viktiga. Kikhosta kanske kunde vara ett sånt vaccin (men det tas tillsammans med andra vacciner i kombination så det är svårt att hoppa över om man vill ha de andra). Vattkoppsvaccin vägrar vi ta till barnen och jag har skjutit upp MPR-vaccinet för vår minsting med ett år. Orsaken till varför jag är försiktig till vacciner är att jag också känner till att autoimmuna sjukdomar antas uppstå efter någon infektion och man vet inte riktigt hur immunförsvaret funkar. Och jag tror inte heller vi behöver ta fler vaccin än vad som är i våra nationella program. Om vi inte behöver fler behövs knappast fler i USA heller. Sund skepsis är vad jag har. Däremot kan jag inte tänka mig att inte ta TBE-vaccinet då vi också vistas hos svärmor på Åland (vars granne blev en "grönsak", hoppas nu ingen anhörig tar illa vid sig av ordvalet). Jag vill också veta vilka vaccin som funkar bra och vilka som inte är lika bra. Osv. Men man kan inte säga att alla vacciner är av ondo. Och definitivt måste den som debatterar känna till hur virus fungerar, hur bakterier fungerar, hur antikroppar och T-celler fungerar, varför man inte kan kurera virus med antibiotika osv. Och framför allt måste man känna till på vilket sätt vaccinerna fungerar. Varför en del vacciner måste vara levande medan andra kan ha tex någon död del från ytan av det man vaccinerar mot som aktiv komponent.
  40. Lotta
    Det finns ytterligare en nackdel om vi slutar vaccinera: De flesta barnsjukdomar kan ge allvarliga fosterskador eller leda till intrauterin fosterdöd om en moder utan antikroppar exponeras för smitta under graviditeten. Mässlingen är på gång i södra Europa igen exempelvis. Jag tillhör en av dem som förlorat ett blivande barn i andra trimestern pga Parvovirus B19 (femte sjukan, finns ej vaccin idag). Min mamma förlorade ett barn i 6:e månaden då hon smittades av påsjuka under senare hälften av 60-talet. Jag själv saknar skydd mot både röda hund och mässlingen (har kollat via blodprov) trots att jag tillhör en årgång som borde fått vaccinet via det allmäna vaccinationsprogrammet i Sverige.

    Barnsjukdomar är vid vuxen ålder dessutom ofta betydligt svårare för kroppen att hantera. Det finns en anledning till att vårdcentraler och sjukhus träffar personer med vattkoppssmitta under stora restriktioner.

  41. Halvdansken
    Jag är född 1961 och har haft alla barnsjukdomarna. Så hade klasskompisarna och lekkamraterna (vi blev ditskickade för att bli smittade!). Vad jag vet var det ingen som dog eller fick följdsjukdomar av det. Dessutom verkar det som om den generationen inte har större problem med allergier, astma eller för den delen vanlig influensa heller. Jag är mot vaccineringshysterin.
  42. Halvdansken
    Det var inte så längesen "receptet" mot allergier och astma var att leva in en bakteriefri och dammfri milö. Inga husdjur, bakteriedödande medel överallt osv. Nu har det ju tack o lov visat sig att det är tvärtom. Barn till bönder har färre problem, immunsystemet får jobba. Lite skit i hörnorna är bara bra.
    Det finns nog en anledning till att ungar stoppar allt i munnen, det är bra för immunförsvaret, men tränar det helt enkelt.
  43. Lisa
    Halvdansken - Jag har läst hela debatten som föjt på Dr Eenfeldts inlägg (som jag för övrigt anser var välbehövligt, tack Doc!) med stort intresse, men har trots sjudande irritation över vissa debattörers självsäkra hävdande av sanningar (eller osanningar) avhållit mig från att kommentera då detta är ett lite känsligt ämne för mig, av personliga skäl. Argument som det du framförde är jag dock alldeles för allergisk mot för att jag ska kunna sitta här tyst - ja visst, du och dina kompisar hade dessa sjukdomar, och ingen du kände dog - men hur många känner du? 100 barn? 1000 barn? 100000 barn? Jag känner ingen som har HIV, betyder det att det är en påhittad sjudom? Mässlingen t.ex. dödar ca 1 av 1000 smittade barn (och många fler får men), och eftersom det är en så extremt smittsam sjudom dödade det många barn varje år i Sverige innan vi började vaccinera. Tursamt för dig att du inte kände någon, men förringa inte förlusten för alla som inte var lika tursamma, och var vänlig och använd det inte som argument för att vacciner är onödiga eller överreklamerade eller vad du menar med ditt uttryck "vaccineringshysteri". En debatt är sällan onödig, men vissa typer av argumentation ska man vara väldigt försiktig med.
  44. HasseN
    Det är en myt att fet mat gör oss feta.
    För de som inte bryr sig om att sätta sig in i annat än vad vaccinbranschen säger är sanning så går de på myten att vacciner hjälpt så mycket som de säger. Tragiskt, men så funkar väl folk i allmänhet.

    Att mässling å flera andra sjukdomar som man nu vaccinerar emot för glatta livet hade en kraftig nedåtgående trend långt innan vacciner kom in i bilden, det pratar Big Pharma tyst om.
    det kanske finns en naturlig orsak till att sjukdomar blir mindre vanligt på vissa platser, men ökar på andra? Vad sägs om hygien, bra mat, rent vatten, bra sjukvård och kanske tusen orsaker till/i samklang?

  45. Goran van Den Buske
    Om folk i allmänhet ljuger och konspirerar för nöjes skull...vore väl det märkligt om INTE ganska många gör det av snöd vinning? Anser det insiktsfullt vara konspirationsteoretiker - på sådär lagom hobbynivå...Och ibland överträffar verkligheten fantasin. Tror vi bara kan ana hälften vad som försigår över våra huvud, bakom våra ryggar, eller mitt framför våra ögon. För inte nämna i "maktens korridorer".
  46. lassie1
    HasseN #143

    Good point.... läser man endast bvc:s infoblad och tror att man är påläst på ämnet är man liksom inte med i matchen... man har inte ens förstått att det finns annan info tillgänglig som också kan va bra att ta del av innan man blind av rädsla och auktoritetstro rusar efter sprutan...

    Jag var delvis i Tyskland när svininfluensahysterin tog skruv i Sverige och folk där skrattade åt svenskarna när nästan 60 % gick på blåsningen,,, undrar vad det beror på egentligen, att svenskar är så lättlurade när det gäller medicinska hot.

    Ledsamt och jäkla tråkigt att se den svenska naiviteten blomstra på detta vis.

  47. Problemet med att läsa på om hur farliga vacciner är (eftersom motståndarna nu en gång för alla tror att vi som är för vacciner bara är dumma lättledde får som inte läst på tillräckligt - att vi kanske är för vacciner just därför att vi ÄR pålästa tycks inte slå dem), är ju att man mycket snabbt trasslar in sig, som någon mycket riktigt påtalade redan tidigt i tråden.

    Man hamnar i anektodiska bevis, vilket vi också sett många prov på här - jag känner minsann ingen som fått men av barnsjukdomarna, så därför kan man inte få det. Tja, själv har jag faktiskt aldrig träffat någon med kolera, så den sjukdomen kanske bara är hittepå? Eller så kanske det faktiskt är så att vi i vår skyddade lilla ankdamm inte kan se och vara med om allt personligen? 150 000 barn DÖR varje år i mässlingen! Är det en snäll sjukdom, menar ni? Och nej, alla de barnen lever inte i misär. Människor har dött i Europa under den nu pågående mässlingsepidemin. På 80-talet hade det en mässlingsepidemi på Irland, med dödsfall.

    Man hamnar i diverse påståenden utan referenser, eller med tveksamma referenser. Minns hänvisningen till Andrew Wakefield ovan. Om man använder en falsk vetenskapsman, en läkare som inte längre får arbeta som läkare därför att han för egen snöd vinnings skull medvetet förfalskat forskniingsresultat som källa, och litar på en sådan man, då har man ett omdöme när det gäller faktagranskning som jag starkt ifrågasätter. Det blir svårt att ta en person som argumenterar så på allvar. Det blir också svårt att lita på andra källor som buntas ihop med Wakefield.

    Man hamnar i rena förolämpningar. Vi som vaccinerar är bara stackars omdömeslösa hjon, utan egen tankeförmåga. Men om vi bara ville lyssna på dem som redan sett ljuset ska också vi kunna omvändas och rätta in oss i den enda sanningen. Sådant resonerande passar i kyrkan. Inte när det handlar om medicin och vetenskap.

    Man hamnar i resonemang om hur sjukdomar går i cykler, och att samtliga (är inte det ett konstigt sammanträffande?) sjukdomar man vaccinerat mot minsann redan var i nedåtgående innan man började vaccinera.
    Tja, kanske det. Men är det ingen som reflekterat över att om nu sjukdomar går i cykler, så borde kurvan åter börjat peka uppåt? Så har inte skett för de sjukdomar man vaccinerar mot. Kan det kanske bero på att man vaccinerar? Cykelargumentet går inte att använda bara åt ett håll, man måste följa upp hela vägen. Även om resultatet blir ett annat än det man själv önskar.

    Sammantaget är det mycket svårt att på ett seriöst sätt läsa på om vaccinmotståndarnas argument. Det är ett virrvarr av konspirationsteorier (det ondsinta, men aldrig klart definierade etablissemanget, som per definition aldrig kan gör något gott), av pseudovetenskap, förklädd till äkta vetenskap med hjälp av förvirrande argumentation och ett svårläst språk, av ren skräckpropagande avsedd att skrämma folk in i den "rätta" fållan.
    Ge mig äkta vetenskap, som håller en korrekt standard, Doc har många gånger här förklarat hur sådan ser ut, i lchf-sammanhang. Ge mig bevis som verkligen är bevis, inte anektodiska berättelser och lek med statistik. Då, men först då, ska jag ta motståndet på allvar.

    Lotta: om du är född mellan 70-80, så har du bara fått en spruta mot mässling-påssjuka-röda hund. Numera får barnen två. Vi som är födda i det tioårsintervallet behöver fylla på vårt skydd med en spruta till, i alla fall om vi ska resa utomlands. Det är förklaringen till att du inte har antikroppar, trots vaccination som barn.

    Och för övrigt, den som kommenterade om vaccinernas usla skydd: det är lätt att läsa sig till de respektive vaccinernas skydd i FASS. De brukar ligga på som minst 90%, och som mest 97-98%. Det finns inget som är 100%. Mer än att man är 100%-igt oskyddad om man inte vaccinerar, förstås.

  48. För övrigt, apropå anklagelsen om naivitet, måste jag bara säga att det finns en rörande (och skrämmande) naivitet i övertron på bostadsföhållanden och sanitet. Ja, det är superviktigt och skyddar mot mycket. Ja, i viss mån även mot luftburna smittor, Självklart är det så.
    Men att tro att det väger upp vaccinationer? Snälla nån.

    Hur förklarar man då mässlingsepidemier i i-länder såsom Frankrike? Hur förklarar man det faktum att TBC ökar i Sverige? Alla med TBC är inte invandrare från u-länder som haft smittan med sig.

    Och om nu, som någon skrivit, sjukdomarna i själva verket förekommer mer i vaccinerade populationer, hur kan det då vara så att de områden där mässlingen regelbundet dyker upp, är de områden där det bor som mest antroposofer, som inte vaccinerar sina barn?

    Och detta med att behandla sjukdomar med tid, värme och omvårdnad. Givetvis behövs det. Vilket är orsaken till att man får vabba med 120 dagar per barn och år. Det är inte ett problem. Att det sedan finns stressade och omdömeslösa föräldrar som ändå väljer att hetsa sina barn tillbaka till skola/dagis, det är en helt annan sak. På samhällelig nivå finns en stor och lagstagdgad acceptans för att låta barn få vara sjuka och tillfriskna i sin egen takt.

    Men värme och kärleksfull omvårdnad kan inte hindra mässling från att orsaka hjärnhinneinflammation. Det kan inte hindra en påssjuka från att gå ner i testiklarna och göra en liten pojke permanent steril. Det kan inte hindra en gravid kvinna som smittas med röda hund från att få ett gravt handikappat barn. Det kan inte stoppa polio från att permanent förlama någon.
    Det är ett hån mot alla drabbade att ens påstå något sådant.

    Bostadsförhållanden och omvårdnad är mycket viktigt, absolut. Men det ersätter inte vaccinationers effekt. Att ens avlägset tro det är nog det mest naiva jag stött på på mycket länge.

    Jag hörde en gång professor Agnes Wold, immunolog, tala. Hon menade på att vacciner är bra därför att de triggar immunförsvaret, och immunförsvaret behöver arbeta för att hålla sig starkt och aktivt. Precis som resten av kroppen, om man tänker efter.
    Det är i grunden samma princip som att man behöver gå igenom ett antal förkylningar sina första levnadsår. Därefter har immunförsvaret tvingas stärka sig, och man blir inte lika lätt sjuk efter de första 3-4 åren. Det är också samma princip som ligger till grund för renteorin gällande allergier - att man behöver bli utsatt för smuts och bakterier för att immunförsvaret ska ha något att arbeta med och inte vända sig inåt, mot sig själv, i allergier. Renteorin är alltså inte, som någon skrev ovan, ett argument mot vaccinationer. Det är tvärtom precis samma tanke som att vaccinera - att utsätta immunförsvaret, att tvinga det att arbeta, och därmed stärka kroppens försvar.

    Ni som menar på att våra goda förhållanden innebär att vi inte behöver vaccinera, jag hoppas era barn aldrig får resa utomlands. För vad tror ni händer när ni tar ett skyddat västerländskt barn, som inte är vaccinerad, och som heller inte utsatts för särskilt många påfrestniingar i immunförsvaret pga sin skyddade uppväxt, och placerar det barnet i Afrika eller Asien? Hur stora chanser har det immunförsvaret att kunna hantera alla de smittor det kommer utsättas för där?
    Livet utspelar sig inte bara här och nu. Det ska levas i många år, och vi vet inte var våra barn kommer välja att leva. Det är vårt ansvar att skydda våra barn även framåt i tiden.

  49. P
    #146, #147
    Man kan alltid finna ett par exempel och basera sin verklighet på det Johanna. Om ett barn dör i en gatkorsning så är korsningen farlig och ska byggas bort, det förstår väl alla.
    Klart att fler barn blir sjuka hos antroposofer där man väljer att inte vacciner, det är ju hela grejen. Har du även kollat upp hur många av dessa barn som dött? Hur många som är friskare än medelbarnet pga ett naturligt stärkt immunförsvar? En sak tror jag att både du och jag kan vara eniga om, att dessa barn sluppit narkolepsi och andra biverkningar orsakade av vaccinet. Att vara medskyldig till att en pojke blir permanent steril som du skriver låter fruktansvärt. Att minst fem personer dog av Pandemrix är också fruktansvärt. Dessa klassades alla som svårt sjuka, men kunde ha levt idag.

    Jag vet att människan är uppfinningsrik och kommit på en hel del nödvändiga preparat och stympningsmetoder för att "skydda" oss och rätta till våra ärvda defekter, som att kunna bli tjock av mat eller sjuk av virus och bakterier, men är inte det att leka med riskerna?

    Johanna, du bolla med siffror som är otäcka vid första anblicken. Men hur är det med proportionerna? Vad ska vi ställa 150 000 barn som dör i mässlingen varje år mot? Vart dör dom? Så här skriver Sveriges radio:
    "Över 4 miljoner barn under fem år dör varje år till följd av undernäring. Och nästan 200 miljoner barn under fem år växer mindre än normalt och är sjuka på grund av näringsbrist. Mer än en tredjedel av de nästan 9 miljoner barn som dör av lunginflammation, diarré och andra sjukdomar skulle ha överlevt om de inte varit undernärda. Det här är fakta från två nya rapporter, en från FN:s barnfond Unicef och en från Läkare utan gränser."

    Ska vi erbjuda dessa undernärda barn en spruta vaccin?

    "Människor har dött i Europa under den nu pågående mässlingsepidemin. På 80-talet hade det en mässlingsepidemi på Irland, med dödsfall." skriver du. Hur många? Fler än dom fem som dog bara i Sverige pga Pandemrix?

  50. lassie1
    Johanna

    Då föreslår jag att du tar ansvar för våra barn på ditt vis så tar jag ansvar på mitt vis. Ingen ide att försöka få samsyn i denna fråga. Frågan är egentligen ett ickeproblem eftersom de som är rädda för smitta erbjuds möjlighet att ta sprutorna och andra väljer att avstå. De som vaccinerar sig behöver sålunda aldrig vara rädda för smitta oavsett hur många som väljer att vaccinera sig.

    Det viktiga tycker jag är att man tar sitt beslut efter att man studerat båda sidor av myntet s.a.s. och det verkar du ju har gjort.

    Trevlig Helg
    Lars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg