Att vaccinera eller inte vaccinera

Influensaråd

Skall jag vaccinera mig? Ja.

Här är skälen:

  1. Det minskar risken att sprida viruset vidare (till patienter ex).
  2. Minskad risk att ligga hemma sjuk några dagar.
  3. De 65 x 2 kr som staten betalar för mina doser kommer till användning.

Är jag inte rädd att dö i svininfluensa?

Inte särskilt. Risken att dö i trafiken i år lär vara runt åtta gånger större.

Är jag inte rädd för biverkningar av vaccinet?

Inte särskilt. Risken för allvarliga biverkningar är sannolikt ytterst minimal. Visst utsätts kroppen för en liten dos främmande ämnen (vilket är själva poängen), men det bör den tåla.

Varför inte en medelväg:

Media och läkemedelsindustrin verkar göra allt för att blåsa upp hysterin kring svininfluensan. När den dragit förbi lär många känna det som efter millenieskiftet: Var det allt?

De allra flesta lär i värsta fall få en elak snuva. Mer sannolikt inget alls.

Att blåsa upp rädslan över vacciner är också tveksamt. Visst inträffar enstaka svåra biverkningar. Men på det stora hela är det ingen tvekan om att vacciner gör långt mer nytta än skada, bedömer jag.

Måste alla vaccinera sig?

Nej. Självklart är det ett beslut för var och en att göra på egen hand.

Finns annat skydd än vaccin?

Kanske bör du överväga att ta D-vitamin, även för att minska infektionsrisker.

Bör Omega-3 tillskott undvikas, som en forskare framfört? Det tror jag inte är särskilt klokt.

Sammanfattning:

Ta det gärna lugnt, och fokusera på viktigare saker i vinter än influensan.

Får du chansen att vaccineras innan svininfluensan drar förbi, så varför inte?

Om inte, var lugn ändå. Du har bara runt 30% risk att bli smittad. Och blir du ändå smittad så har du i runda tal 99,998% chans att överleva. Åtminstone om du inte tillhör någon uppenbar riskgrupp.

Fler råd:

Det här är bra råd. Följer du dem minskar du risken för alla luftvägsvirus/förkylningar i vinter, inte bara den nya (svin)influensan:

Influensaråd

Mer

Mycket mer om nya influensan på Krisinformation.se

Svininfluensan – hur orolig behöver man vara?

Alla inlägg om svininfluensa och andra infektioner

D-vitamin mot svininfluensan?

1 2 3

150 kommentarer

  1. Trance
    Janne:

    De biverkningar som uppstått är väntade vid ett vaccin. Man kan bli temporärt lite dålig vid vaccinering och är inget unikt för detta vaccinet utan gäller för alla influensavaccin. Något som du borde veta om.

  2. Janne
    Trance,
    Läs vad Henrik skriver i inlägg 97. Alarmerande och rapporterna ökar.
    Det är horribelt att man lyckats skrämma upp en befolkning till onödig vaccinering. Kan folk vara så rädda för lite influensa?
    Det finns inte i min tankevärld att jag ens skulle komma på tanken att spruta in det där skiten i min kropp, inte något annat influensavaccin heller för den delen.
  3. Trance
    Janne:

    Hur skiljer sig dessa biverkningarna från biverkningarna från det vanliga influensavaccinet?

  4. Janne
    Trance, varför ska man om man är frisk och inte tillhör någon riskgrupp överhuvudtaget vaccinera sig mot influensa? Sedan får det vara svin eller vanlig influensa, onödigt och stressande för kroppen är det. Jag förstår om Henrik är orolig.
    Själv avstår jag med gott samvete.
  5. Trance
    För att man inte vill få influensan eller kommer i kontakt med riskgrupper och inte vill smitta dem är två anledningar. Du behöver inte ta vaccinet om du inte vill men du kan väl i alla fall basera din kritik på fakta istället för att försöka skrämma upp människor med överdrifter och lögner.
  6. Janne
    Trance, det Henrik skriver i inlägg 97 är fakta och inga lögner. Folk inser det mer och mer, att det finns risker med vaccinering mot influensa. En majoritet av svenskarna kommer troligtvis avstå vaccinering vilket visar på att folk kan tänka själva och inte är så naiva att det går på myndigheternas alla påbud.
  7. Trance
    Ja, det är tyvärr biverkningar man kan få. Fast och andra sidan kanske de skall jämföras med effekten av en influensa som i alla fall jag tycker brukar vara värre och jobbigare personligen.
  8. I Nya Zeeland där influensan redan dragit över dog totalt 200 personer vilket i förhållande till folkmängden stämmer ganska bra med smittskyddsinstitutets tidiga bedömning om att 50 skulle dö i Sverige utan vaccin. Hur många kommer att dö eller få livslånga men av vaccinet?
  9. Henrik
    Och idag kan jag rapportera att: 11 åringen fortfarande har ont i både arm och knä, 9 åringen är fortfarande öm i armen och allmänt utmattad men bättre och gick till skolan idag! Vet inte om vi kommer ta spruta no 2 om tre veckor. Vet inte om grabben kommer totalvägra, så dålig som han blev. Som förälder väljer man mellan pest eller kolera. Om man väljer bort vaccinering och nåt händer med ens barn pga influensan skulle man aldrig föråta sig själv. Läkaren ville absolut att barnen skulle ta sprutan pga att de har/har haft problem med ansträngningsastma.
  10. Frida Lundberg
    uppdatering av mitt tidigare inlägg: doktorn uppmuntrade inte vaccination av min dotter trots att dottern då tydligen tillhör en riskgrupp. Hon sa att hon var ju tvungen att säga till alla att det är bra att vaccinera sig, men att det hela var väldigt uppförstorat och att det nog var klokt att skippa vaccineringen.
  11. Trance
    Kenneth Ekdahl:

    Förmodligen ingen alls.

  12. Janne
    Förmodligen ingen alls är Trance väntade och tvärsäkra kommentar på Kenneth Ekdahls inlägg 108.
    Jag är övertygad att Kenneth har rätt i sina farhågor. Om man lider av någon autoimmun sjukdom eller om det finns i släkten bör man tänka både en och två gånger innan man vaccinerar sig. Det talas tyst om det, men det vet varenda läkare att vaccinering kan trigga igång en autoimmun sjukdom. Jag känner inte en enda reumatiker som inte fått problem när det vaccinerat sig.
    Är man frisk, vital och inte tillhör någon riskgrupp så avstår man naturligtvis en sådan onödig vaccinering mot influensa. Skulle man mot förmodan åka dit så klarar man säkert en vecka hemma från jobbet galant, bortsett från karensdagarna då, men det är ju en annan fråga.
  13. Ellinor
    Den här känns ju gångbar än :)

    http://www.youtube.com/watch?v=c2it96JbXtk

  14. Underbar! :-D
  15. Janne
    Ja men det var ju förnuftigt som jag trodde att avstå influensavaccinering:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6001249.ab

    ..."Vaccinet mot svininfluensan skiljer sig från vanligt influensavaccin genom att delen så kallad adjuvans är högre. Det är den komponenten som sätter igång immunförsvaret hos personen som får det.

    – Det här kan förklara att man kan se lite kraftigare reaktioner än på ett vanligt vaccin. Har man väldigt många riskfaktorer som gör att man kan må dåligt av febern som uppkommer så kan det kanske vara så att man ska avstå. Det verkar ju dessutom som att äldre sällan insjuknar i influensan. Det här är något vi utreder och det finns ingen tidsplan över när vi vet svaret, säger Lennart Waldenlind. "

  16. Aha! Mycket lurigt med detta.
  17. Paula
    I går morse skulle min 6-åring ha vaccinerats om inte vaccinet tagit tillfälligt slut och vaccineringen skjutits upp. I går kväll hade han lite feber och kände sig hängig. Det här är naturligtvis inte biverkning från en vaccinering han inte fått, men om han hade vaccinerats hade det naturligtvis tolkats så. Hur mycket av rapporterade biverkningar orsakas av vaccinet och hur mycket råkar bara sammanfalla i tiden?
  18. Ove
    Men menar Kenneth och Janne att staten har en plan på att ta livet av oss alla med eller utan vaccin?
    Eller har de bara en förhoppning om att utöver kostnaden för vaccinet dessutom fylla sjukhusen med personer som drabbats av allvarliga biverkningar?

    Lidande för befolkningen och att på köpet få använda skattebetalarmiljarder?

  19. Janne
    Svininfluensapropaganda 1976:
    http://www.dailymotion.com/video/x9mh9f_swine-flu-1976-propaganda_webcam
    2009 och ingenting har förändrats egentligen.
  20. Fruktis
    Dagens tips: Om man i likhet med mig inte tänker vaccinera sig mot svininfluensan och inte heller vill undvika folk hela vintern - även om man ofta har lust - kan man ju prova att äta kvitten. Enligt en artikel på Pubmed har den starkt influensavirushämmande egenskaper. Det är nåt med fenoler.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15713000

    Vet inte hur effektivt det är eller hur mycket man behöver, men man kan ju äta kvitten för att det är gott. Det är säsong just nu och man kan göra marmelad, om man inte är alltför kolhydratskrämd, eller ugnsbaka den eller fräsa smala klyftor i smör och sen slå på lite vatten, honung och salt och sjuda under lock ett tag. Lär var gott till ädelost. Mycket mystisk frukt med säregen smak, naturell är den äppelfärgad inuti men blir röd som vattenmelon när man kokar den ett tag.

  21. Ellinor
    Aha... nu har jag kommit på det..
    Min konspirationsteori ... organdonation såklart :)

    http://www-genvagar.slu.se/risk/risk28.htm

  22. Pernilla Karlsson
    Hejsan!
    Jag undrar om det finns något som talar för att det inte är lämpligt att ta svininfluensavaccination när man har hypotyreos och äter levaxin (underfunktion i sköldkörteln). Det är min dotter som har det och hon är 4 år. Kan det utvecklas till fler sjukdomar om hon vaccinerar sig?
    Eller finns det risk för andra komplikationer vid vaccinering av svininfluensa i hennes fall.
    Tacksam för svar.
    MVH
    Pernilla Karlsson
  23. Kamelen
    Ur GP:

    "De allra flesta klarar av sjukdomen, även om den ger de klassiska besvären med hög feber, sjukdomskänsla och värk i kroppen. Men det finns inga sätt att veta vem som drabbas av allvarliga, livshotande komplikationer. Erfarenheten så här långt från Norge är att cirka 20 procent, eller var femte drabbad, behöver intensivvård."
    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.241778-snabb-spridning-av-influen...

    Menar de alltså att var femte som åker på influensan behöver intensivvård!? Det låter ju fullständigt orimligt, en enorm ökning av flunsans farlighet mot tidigare rapporter. Eller är det bara en alldeles osedvanligt klumpigt formulerad artikel?

  24. Helt orimligt såklart.

    De menar säkert egentligen var femte av den lilla minoritet som behöver sjukhusvård.

    Klantig formulering.

  25. Lasse P
    I Ukraina som är det land i vår omgivning som hitills drabbats hårdast, är det ung. 0,34% som avlidit, så det verkar väl rimligare siffror i sammanhanget( ung. 19500 sjuka, 70 döda) så det är nog som Doc antar som verkar rimligt.
  26. Lilja
    Hörde på radio igår om Ukraina och de verkar ju inte ens ha värme i varken sjukhusen eller hemma så förutsättningarna att klara av influensa där är nog bra mycket svårare än här hemma. Fanns inga vacciner eller andra influensaläkemedel, inte ens munskydd fanns att köpa längre.
  27. Lasse P
    0,34 % dödlighet i ett land som varken har vaccin, medicin eller i övrigt gynnsamma förhållanden för en vettig vård ter sig inte som värdens undergång precis, inte om tänker sig att dödligheten i värden totalt är 100% (förr eller senare)
  28. Suzanne
    Jag måste väl säga att det är inte ofta jag håller med Trance, men här framstår han som "the voice of reason".
    Det är möjligt att det inte kommer att dö fullt så många som man trodde ifrån början. Men ärligt talat, jag har ändå inte lust att vara en av dem om det är möjligt att undvika. Och Herregud, lite ont i armen ett par dagar är väl inte så mycket att gnälla över, det är ju faktiskt en vida känd biverkning. Jag har vaccinerat mig emot influensa de sista 7-8 åren eftersom jag är astmatiker och har hittills aldrig haft någon annan biverkning än lite ont i armen och det kan jag stå ut med!
  29. Alen
    Hej Doc,
    jag har haft ganska ofta lunginflammation förra året och undrar om det gör att jag tillhör riskgrupperna och måste vaccineras mot svininfluensan, jag är lite emot vaccinet för jag har hört att den innehåller kvicksilver och andra farliga ämnen , men jag har läst denna artikeln och ser att du skriver att du tycker man ska ta den ?
  30. Alen,
    det är upp till dig. Jag tror visserligen att vaccinet kan vara bra att ta. Men det kan ha lite lätta-måttliga biverkningar och risken om man avstår är verkligen minimal.
  31. lassie1
    äntligen en någorlunda sansad artikel angående flunsan... i Newsmill

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/12/normalt-att-friska-dor-i-en...

    L

  32. Nina S
    Ja - och just därför förstår jag inte slutklämmen - att det är viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig. Hela artkeln är ju annars ett "det här är ingenting farligt."
  33. lassie1
    Nina

    håller med, märkligt.

  34. Henrik
    Skillnad på farligt och att bli obehagligt sjuk några dagar kanske?
  35. Motiveringen står ju i samma stycke.

    "Det är viktigt att understryka att årets influenspandemi [...] är en allvarlig påfrestning på enskilda, på sjukvården och samhället i övrigt"

    Ask not what your country can do for you...

  36. jon
    Doc

    Har du (eller någon annan) koll på järn och virus? kan lite järnbrist skydda mot virusinfektioner på samma sätt som mot bakterieinfektioner?? Bästa skyddet mot influensa eller dess följdsjukdomar kanske borde vara att lämna lite blod samt undvika järnrik mat ett tag?

  37. Låter konstigt. Mitt blodvärde är numera över gränsvärdet och jag har inte haft en enda förkylning sedan jag började med kosten. Här tappas det inget blod! ;-)
  38. Lisa
    skulle inte ha vaccinerat mig i vanliga fall, men min planerade operation gör att jag ändå kommer att göra det. vill inte missa operationen, eller ligga och hosta med ihopsydd bukvägg...
  39. Thomas H
    Sickna skriverier. Fakta är väl att 50 bedöms dö i Sverige av denna svininfluensa (pandemi?) och det utan masvaccinationer. Vid den årliga vinterinfluensan så beräknas 1500-2500 dö i Sverige.

    Av vad det verkar så är läget just nu 11 - 7.
    Dvs. 11 har dött i samband med vaccinationerna. Ev. hade dom dött ändå, men vaccinationen kan ha påskyndat det hela och vad det verkar så inrapporteras ju fler biverkningar av denna enda vaccination, där det från början bedömdes att två var av behovet.
    7 bedöms ha dött av svinfluensan, tidigare multisjuka(?) och dels några beroende på att vår sjukvård inte agerade rätt från början(dom togs inte emot).

    Nåväl - årliga vaccinationer verkar behövas för många när nu vår stat och sjukvård valt denna väg! Ger det en bättre hälsa på sikt?

  40. jon
    Thomas H

    Det stämmer väl men med ett undantag.

    7 har dött pga influensan. 11 hade otur att dö strax efter vaccinationen, men pga andra sjukdomar.

    Man kommer nog att undvika koppla dödsfallen till vaccinationen , men väl dödsfall till influensan. Har man nråkat köpa på sig 18 miljoner doser vaccin vill man nog också använda dom. Det vore dumt att koppla dödsfallen till vaccinet.

  41. Thomas H
    Förstår dig Jon, men människor har alltid dött i samband med vaccinationer och man har gjort vissa kopplingar eller inte....... även förra vintern i nedre Norrland var där något fall just i samband med vaccinationerna! Folk dör ju ändå.......

    1976 dog 4 äldre i samband med vaccinationer i Israel och man höll upp en vecka och fortsatte sen igen.....

    Dock verkar vaccinet denna gång ge mer biverkningar(därav 11-7), vi får väl se och självklart gör inte SoS dom kopplingarna.

    En bättre utvärdering kan förstås göras först framåt våren och givetsvis kommer ev. vaccinationsförluster att mörkas även då.....

    Sjukvården verkar fortsätta att välja symtombehandlingar istället för andra immunförsvarshöjande alternativ! Framledes kommer årliga vaccinationer att ingå i det man bör göra för att undvika sjukdom för sig eller andra... och det är väl meningen!

  42. Hari
    hej. Jag Har tagit Vaccination igår i skolan å har kännt mig '' Sjuk '' Och har ont i huvudet och lite lat fast Inget feber ? Nån som kan förklara det tack :)
  43. Lilja
    Svininfluensa eller?
    Tisdag kväll var jag lite öm i halsen och tjockt snor/slem som var svårt att hosta upp, malande huvudvärk fast inte så intensiv som jag får ibland annars. Ont i ryggen också.
    Tog en Alindrin och en Sinova innan läggdax. Sambon tyckte jag kändes varmare än vanligt under natten.
    Onsdag morgon mer öm i halsen, tung i huvudet, malande huvudvärk från nacken och uppåt, har nog liite feber. Fortsätter ta nån Sinova och Alindrin under dagen, tar ett riktigt varmt bad så att svetten sprutar…så brukade jag bota mina förkylingar tidigare. Känner mej lite matt hela dagen.
    På kvällen riktigt ont i halsen men egentligen ingen hosta förutom för att försöka hosta upp slem, lite ont i bröstet, som ett tryck över bröstet, känner mej frusen. Sover normalt med endast kallsingar i riktigt svalt sovrum, jo jag har även täcke på mej. Men nu får jag lov att ta på mej långkallsingar, strumpor och t-shirt, vaknar till och från på natten av att jag är genomsvettig. Vaknar på torsdag morgon och känner mej lite bättre, har nog ingen feber längre men fortsatt öm i halsen och lite molande huvudvärk, trycket över bröstet är nästan borta. Blir nog ett hett bad snart igen för lite frusen är jag ändå.
    Många från jobbet är visst också hemma nu….
    Så frågan är om det här kan vara Sininfluensan? Hoppas väl det så att jag får min immunitet naturligt….och jag hoppas väl att jag inte blir sjukare än så här.
  44. Lilja,
    visst kan det vara svininfluensan.
  45. MariaJ
    Senaste numret av tidskriften "2000-talets vetenskap" handlar om svininfluensan och vaccineringarna. Mycket intressant läsning!

    http://www.2000taletsvetenskap.nu/

  46. lassie1
    doc och andra!

    det börjar så smått krypa fram nu....."häääng me" som Aschberg skulle säga...

    http://www.information.dk/215355

    Kommentarer ?

    L

  47. Frida Lundberg
    Fortfarande nöjd med att inte ha vaccinerat mig eller barnen:
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/medicin/article7815100.ab
  48. Ungdom
    Jag mådde dåligt efteråt. Jag svimmade av i köket medan jag höll på att laga mat, och senare en gång till samma dag. Läskigt var det. D:
  49. Lennart
    Vaccinera eller inte? är frågan på denna sida.

    Läs denna länk noggrant innan ni tar ställning:

    http://vaccin.me/2012/04/16/vaccinernas-verkliga-verkan-manga-mannisk...

1 2 3

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg