11 kommentarer

  1. Oj då! Vad roligt att jag "kom med" här. Måste säga att jag mår underbart. Huvudvärk i två dagar, sen är jag enbart yr just nu, men det är en bagatell i det stora och hela. Att inte tänka på mat hela tiden och att ständigt känna mig mätt är så otroligt skönt att jag knappast kan beskriva det. Sen att ögonen nästan ploppade ut ur huvudet på mig när jag såg en pall med Digestive-kex när jag handlade igår är någon som ju går över.. :D Jag har gjort en egen kategori för mitt kolhydrat-beroende i min blogg.
  2. Fast två dagar med LCHF säjer ju liksom absolut ingenting... bara att det är en bra start, men hur det utvecklas är en annan sak. Många orkar inte med att inte få äta sötsaker och annat med kolhydrater i. Kom igen efter ett år eller så... :)
  3. Tina
    Mig tog det bara 2 dagar för att känna lätt illamående när jag gick förbi lösgodiset så visst går det snabbt när kroppen väl får riktig mat.
  4. Nisse i Hökarängen
    Jag har heller aldrig riktigt upplevt mig som sockerberoende, utan vill påpeka, precis som signaturen "Egoinas mamma" att termen snarare kanske borde vara kolhydratberoende. Min övervikt beror (berodde; har minskat 1kg/månad sedan jag började med LCHF) helt klart på en kombo av kortisontabletter (som jag äter p.g.a. av en sjukdom) och vanlig mat (där ju kolhydraterna dominerar tyvärr).

    Doc, om/när du ser detta inlägg: kan du inte skriva en längre text om det här med kortisonläkemedel (Prednisolon) och övervikt? Tack!

  5. Nisse,
    jag har inte mycket mer att säga än att kortisontabletter ibland kan vara ett nödvändigt ont.

    Det bör tas i så små doser och med så kort behandlingstid som möjligt.

  6. Nisse i Hökarängen
    Tack, det gick snabbt Doc!

    Jag har ätit Prednisolon nu i drygt 11 år... Men jag vet att det är absolut nödvändigt att ta det läkemedlet och är nöjd med en viktminskning på ca 1 kg per månad (tack vare LCHF). För det verkar som om kortison "håller emot" viktnedgången även med LCHF.

  7. I fall "Doc" har tid så har jag några frågor:

    Jag har Hirsutism pga hormonobalans och tar Desolett för det, sen bildar min kropp antikroppar mot thyroxin (skjolkörteln) så jag tar Levaxin också. I tillägg har jag Essensiell Tremor, men i mild grad, kan mest ge intrycket av att jag var på fyllan dagen innan.. Tar betablocker en sällan gång när jag skall i viktiga "sällskap".

    Kommer dieten att kunna påverka mina åkommor på något sätt? Borde jag hålla koll på till ex Levaxin-doseringen? Så fort jag får lite för mycket av den tappar jag mycket hår och sover dåligt och det är inte kul.

    Sen måste jag säga att jag är inne på dag 5 och mår prima! :D

  8. Egoinas mamma,
    om du har hirsutism pga PCO-S (vilket det låter som) så kan den störningen ofta bli mycket bättre med LCHF. Fast hirsutismen försvinner inte tyvärr, men den kan sluta att öka med lite tur.

    Ibland får man justera Levaxindosen lite med tiden - be om ett blodprov om du misstänker att nivån ligger fel. Annars kan du vänta på nästa planerade kontroll.

  9. Tusen tack för svar. Det känns betryggande. Jag vet att Hirsutismen inte försvinner som sådan, den har med hjälp av Desolett ( och tidigare låga doser med kortison, men det ville jag inte mer efter några år, tyckte mitt utseende ändrade sig, svårt att förklara..) så har det så att säga avstannat, glad bara det inte ökar på. Och när det gäller Levaxinet gör jag som du säger. :D

    Vad bra att man kan ställa frågor så här enkelt!

  10. Break
    Tjena doc . Jag har en fråga jag undrar hur en kvinnans livskvalite påverkat pga hirsutism . Som sagt har en flickvän eller hade men hon börja ha ett annT beetende än i början och jag har sett att hon har hår på kroppen där kvinnor inte egentligen ska ha . Så de jag undrar nu är . Kan en sån person med hirsutism få humursvängningar hur är bestrider liksom hoppas du förstår och kan svara mig
  11. Katarina Arnstad
    Hej, jag arbetar som frilansjournalist och letar efter en kvinna som lider av hirsuitism och som kan tänka sig att anonymt berätta om sin sjukdom i ett hälsomagasin.
    Hör gärna av dig till katarina.arnstad@hotmail.com eller ring mig på 0734-043035.
    Vänligen/Katarina Arnstad

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg