Aftonbladets förstasida: LCHF igen

aftonbladet090712

Anna ”Vägen från 137 kilo” Jacobsson pryder förstasidan idag. Tillsammans med bildtexten ”Banta med bernaise”.

Anna J.D.Jacobsson, 33, gick ner nästan 60 kilo. ”Min bantning innebär att jag slänger en fet köttbit på grillen och äter bernaisesås till”, säger hon.

Sid 12-13:

aftonbladet090712

Experttips

Inne i tidningen ger tre experter sina bästa sommarbantar-tips.

  • Annika Dahlqvist, läkare (LCHF)
  • Fredrik Paulún, näringsexpert (GI / ISO-dieten)
  • Anna Ottosson, dietist (fett- och kalorisnålt)

Men bara LCHF har en före-efter intervju med.

En påse chips spelar roll

Det mesta som sägs från alla håll är ganska vettigt. Men jag är lite allergisk mot uttalanden som

”inga matgrupper är svartlistade – en udda kladdkakebit eller chipspåse när du är sugen gör ingen tjock”

eller

”unna dig en glass, men hoppa då över ölen”

Ovanstående ser jag som rent reklamprat för att det skall verka lätt att gå ner i vikt. Det låter antingen feltänkt eller på gränsen till oärligt.

Visst kan man unna sig något, men man skall inte lura i folk att det inte spelar någon roll. Väljer du att äta en glass eller en chipspåse så har du bromsat din viktnedgång. Punkt slut. Kanske var det värt det, men det är en annan sak.

Bättre alternativ

En smartare sommarlyx tror jag är lite jordgubbar med riktig vispgrädde till. Det är naturligare, och den rätt lilla sockermängden i lite jordgubbar lär bara bromsa viktnedgången marginellt.

Har du något tips på sommarlyx för bantare?

Mer

Vägen från 137 kilo
Om Anna J.D.Jacobssons bok. Kanske det mest motiverande en sockermissbrukare kan läsa.

Svårt gå ner i vikt?
Mina 16 bästa tips.

LCHF / Lågkolhydratkost för nybörjare
Allt man behöver veta för att testa.

Vikthistorier
Mängder av berättelser från personer som bantat med LCHF-kost.

45 Kommentarer

  1. Dan
    Och KBT (kognitiv betendeterapi) i Expressen.
  2. Fantastiskt!
  3. Johan Grönlund
    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090709170807.htm
    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090709170819.htm

    Ytterligare två studier som stödjer användandet av LCHF. Skrev tidigare om en elitidrottsman som trots att han ätit "sunt" fått hjärtrpoblem och hjärt och lungfonden därför tycker det behövs mer forskning på området. Vad jag menade med att det övertygar mig ännu mer om fördelarana med LCHF är att om man äter rätt så sköter kroppen resten. Evolutionen skulle aldrig tillåta att en människa överlever om den är skapt att bli sjuk efter en viss ålder.

  4. monsieur bernaise
    Johan Grönlund , inne på din linje,
    har funderat på detta: Efter ett stort antal miljoner hjärthändelser borde de väl ha en ganska bra aning om vad som folk blir hjärtsjuka av eller?

    Förslag: Mättat fett, ingen motion..... Vänta, denna skidkung som fick två hjärtattacker hade ju ätit fettsnålt med fibrer och tränat MYCKET, var han ett specialfall?

    hjärt och lungfonden förresten, vilka är de största gåvogivarna och ställer de motkrav undrar jag ibland. Får de vara med och utforma forskningen.

  5. Vikt, vikt, vikt... :-|
    När ska fokus flyttas över till hälsovinsterna?
  6. Här är en riktigt Sommarlyxig dessert.

    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/18/jordgubbar-med-gr...

    Jag äter en liten bärdessert efter maten nån gång då och då.
    Ibland har jag lite honung eller råsocker i rårörda bär, för att balansera syran och framhäva bärens naturliga sötma. Även för den konserverande effekt, om jag tar fram mycket bär ur frysen på en gång.
    Men mest använder jag lite Äkta Vaniljsocker, behövs ytterst lite för att få en härlig vaniljsmak.
    Det kanske bromsar viktnedgång, om det är det man är ute efter. Jag äter LCHF för att det är så bra mot Fibromyalgin som härjat i min kropp nu ett antal år.

    Så istället för att sukta efter Vaniljglass med Jordgubbar, så kör jag den här varianten. Betydligt mer LCHF-vänlig.

  7. Johan,

    Var är ditt tidigare inlägg? Alt. direktlänk till mer information om idrottsmannen. Vore uppskattat.

  8. Mike
    #4 menar du att, utifrån det, vi ska äta mycket fett OCH undvika motion/fysisk aktivitet?
  9. Lars M
    @maxiq; "Vikt, vikt, vikt... :-| När ska fokus flyttas över till hälsovinsterna?"

    När vi alla först blivit riktigt smala och fina?

  10. monsieur bernaise
    Mike,
    njae jag spekulerar fritt: med så många hjärtsjuka vore det väl själva F-n om världens samlade läkare inte visste vad de stora grupperna dör av och varför tycker iaf jag. Det vi hört till leda är ju att mättat fett garanterat skapar cancer hjärtsjukdomar, fetma m.m.

    Nu verkar detta ställas på huvudet en del, t.ex SLV hade först tusentals studier där det var helt säkra på att mättat fett är livsfarligt, sedan var de 72 tror jag sedan granskades dessa 72 och man kom fram till att kanske 2! med lite god vilja kunden tolkas till SLV:s fördel.

    Verkar som att de gamla sanningarna inte stämmer längre, en sak som nog fortfarande är korrekt är att fysisk aktivitet i de flesta fallen är nyttigt, detta är nog alla överens om...

  11. monsieur bernaise
    Förtydligande: naturligt mättat fet avser jag, typ det vi får ifrån kött, ägg, fisk, kokosfett.
    _industriellt_ transfett som många gånger läggs ihop med naturligt mättat fett i forskningen är nog inge vidare nyttigt, det dör man säkert av.....
  12. Kattmoster
    # 9
    Varför sätter du likhetstecken mellan smal och fin?
  13. Jag fortsätter med att tipsa om Sommarlyx till bantare och andra,
    som vill må gott och ändå njuta av de fina råvaror
    vi har omkring oss just nu.

    Den här desserten gjorde jag i våras när rabarbern var späd och fin, men det funkar att ta den nu med. Skär lite tunnare skivor bara.

    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/06/12/rabarber-med-valn...

  14. Lars M
    @Kattmoster; "Varför sätter du likhetstecken mellan smal och fin?"

    Var ser du likhetstecknet? Jag ser bara ett frågetecken.

    Beauty is in the eye of the beholder...

  15. Kattmoster
    # 14
    "smala och fina"

    Så skrev du. Det är lätt att tolka som att det är samma sak. Jag medger dock att det kan tydas som att man kan vara både och oberoende av vartannat. :-)

  16. monsieur bernaise
    Birgitta,
    såg ditt recept på äkta surdegsbröd: Man kan blanda Avocado + citron + peppar och ha det som "smör" på brödet MUMS....
  17. Monsieur Bearnaise, snyggt namn ;)
    Det lät gott med avocadosmöret. Ska testas.
  18. monsieur bernaise
    Birgitta,
    tack :)
  19. Jag köpte Aftonbladet idag just för att jag såg fina Anna på omslaget! Håller med om att Paulun och Ottosson kommer med knasiga uttalanden, att äta en chipspåse när man är sugen? Många har problem med sockerberoende och är sugna i tid och otid. Bättre att hålla sockersuget i schack med bearnaise! ;)

    Jag brukar ta en skål med turkisk yoghurt och lite hallon. Utmärkt sommarfriskt med lite socker i! :)

  20. monsieur bearnaise:

    SLV har visserligen aldrig påstått att man har tusentals studier som stöd för mättat fetts "skadlighet" i sig. När de pratar om alla de tusen studier de har som stöd så gäller det hela NNR, dvs allt från studier på frukostvanor och tiaminbehov till hjärt- kärlhälsa och fettintag.

    Jag försöker inte försvara någon här men vill bara påpeka att när SLV pratar om "tusentals studier" åsyftar man varje enskild del av samtliga näringsrekommendationer.

  21. Verkligen, Monsieur! :)
    jag själv lägger också min röst på jordgubbar med grädde, det är verkligen det godaste just nu, men kan lägga till att det allra finaste är att skrapa ned lite vaniljstång i grädden!
  22. Nicklas,

    Det blir ändå fånigt när man som svar på den specifika frågan "mättade fettets skadlighet" får tillbaka just "tusentals studier". Nu har de förvisso skrapat ihop en halvtaskig lista på studier, men fortfarande i debatter ser "tusentals studier".

  23. Jag plockade och åt 7-8 vildhallon i dag, en verklig njutning och när man verkligen känner efter vad de smakar och njuter i fulla drag behöver jag inte fler än så. :-)
  24. Kenneth Ekdahl;
    Visst är det bland det godaste som finns, att njuta av Vildhallonen direkt från busken. Här uppe i Jämtland dröjer det åtminstone några veckor till, innan jag kan få den lyxen. Får nöja mig med de som finns kvar i frysen från i fjol tills dess.
    Här ett recept på frysta bär som blev riktigt gott:
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/07/drottningsylt-med...
  25. monsieur bernaise
    Nicklas,
    Titta tillbaka på Doc:s site, dokumenterat att SLV har sagt "tusentals studier" sorry grabben denna vinner du inte......

    "I själva verket ligger >>>>tusentals vetenskapliga studier till grund för kostråden."

    OCH

    "Debattörerna efterlyser mer mättat fett i kosten trots att fler än nio av tio vetenskapliga studier visar att livsmedel som är rika på mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och/eller cancer."

    Här säger de i klartext att naturligt mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom och/eller cancer.
    9 av 10 studier i ett underlag på flera tusen som blev 2 i slutändan!

    titta själv:
    http://www.expressen.se/debatt/1.1408410/ovetenskapliga-rad-om-fet-ko..." .........

    SLV:s egna ord.
    Undersecknat:Inger Andersson
    Generaldirektör livsmedelsverket
    Ulf Bohman
    chef nutritionsavdelningen livsmedelsverket

    Ingen historierevisionism tack Nicklas....

  26. kalle
    inget
  27. monsieur bernaise:

    Nu måste du ha vaknat på fel sida. Jag menade ju inte att "rätta dig" utan förtydligade bara. SLV andvänder sig av en retorik där man talar om "tusentals studier" och kan ibland få det att låta som tusentals studier ligger till gund för råden om just MÄTTAT FETT.

    Men så är det inte. Tusentals studier hittar du dock om du kollar referenslistan för varje enskilt kapitel i NNR, men där berör ju allt från fysisk aktivitet, till hur energiförbrukning mäts, vilka vitaminer och mineraler vi behöver o.s.v.

    Och alla dina citat är ju ett bevis på det jag säger, de försvarar alltså rekommendationerna med "tusentals studier" men inte just den enskilda frågan om mättat fett. Där är det ju 72-8 - listan man nänvisar till.

    Mikael: Ja retoriken är lite billig, det håller jag med om. Men det ändrar ju inte något för vad de menar. Jag har aldrig försvarat något heller.

  28. Thomas H
    monsieur bernaise har nog mera rätt i sin förklaring än du har, Niklas.

    I sak har du nog rätt, "men vilka Svenskar förstår det", utan deras intryck blir förstås att våra svenska myndigheter är det ordning på - Dom kan sina saker!
    Oj, tusentals studier. Visst - Dom måste ha rätt!

    Dom har ett flertal gånger försvarat sitt ställningstagande om det mättade fettets farlighet genom att åberopa att tusentals studier säger detta!
    Dvs. Desinformation.... detsamma som används i marknadsföringen av många så kallade hälsoprodukter på livsmedelssidan. Becel m fl. :wink:

  29. Håller med Maxiq!! Det är alldeles för fokuserat på viktnedgång nu, när det gäller LCHF - alla som inte går ner lika mycket som tidningarna "utlovar" tappar ju sugen precis som med alla andra bantningsmedoder. LCHF är ingen bantningsmetod - det är en livsstil!!!

    Sätt fokus på hälsovinsterna istället för vikten!

  30. Härrjes husse
    Vikt och vikt...tammetusan väger jag vad jag vill så länge jag kan se mig i spegeln och känna mig frisk, begåvad, lättänkt och nyttig!!
    Sen om någon känner sig fet, ful och fattig så får han väl göra något åt det då!!
    Fetman kan man ändra med LCHF!
    Fulheten som man kanske känner, följer med i LCHF:ets koständring!
    Fattigdomen får man leva med men kanske med bättre känsla för vad man fått för sina ynkna sekiner, tack vare LCHF!
    Så visst skall man tänka konstruktivt men man skall icke jaga mer än man kan hålla i!!
  31. Micke
    Visst e de positivt att det skrivs om Lchf men ja tycker det är synd att det alltid framställs som nån trendig bantningsmetod, att man går ner i vikt är ju toppen men de måste skrivas mer om alla övriga hälsovinster!!
  32. Jag tycker inte det gör så mycket. Många börjar för att gå ner några kilon, och fortsätter för att de mår så mycket bättre.

    Det är väl bra? :)

    Sist när expressen intervjuade tre lchf:are så var det betydligt mer fokus på hälsovinster:
    http://www.kostdoktorn.se/expressen-vi-blev-smala-av-fett

  33. Thomas H
    Inlägg nr 30-32!

    Instämmer! Ni har helt rätt!
    Något för Landstingen att anamma när nu "pengarna" har svårt att räcka till för/inom sjukvården. Symtomdämpande läkemedel får alltför stor plats och är förstås ingen hållbar framtidsinvestering..... så länge det nu är symtommedel och det har det varit länge nog!
    Diabetesvården/kostråden är ett bra ex där den evidensbaserade vården skulle kunna förbättras! Usch, vad det är segt.... Nya läkemedel inroduceras efterhand, men inte koständringar/justeringar. Varför?

  34. Härrjes husse
    Visst, Doc är viktminskningsdelen en sorts inträde i LCHF-världen och många liksom jag strävar inte direkt att tappa mer än några kilon och visst har du rätt i att det kan vara det som är meningen men nog tycker jag att man kan påpeka lite starkare de positiva delar som just inte bara viktnedgång kan innebära.
    Lista de fördelar som vi kan uppnå allt från viktreducering till IBS förändringar, giktproblematik, sömnförändringar till hela nätters sömn, ledgångsproblem...ja kom med en lista eller baka ihop en av de alla kommentarer du får.
    Det kan vara till fördel vid beskrivningar av LCHF utifrån positiva förändringar för skeptiker......
  35. Mats Lindberg
    Det här med fördelar med LCHF utöver eventuell viktnedgång är samtidigt lite problematiskt. Läkare måste vara försiktiga med sådana påståenden om det inte finns vetenskapliga belägg för dem. Däremot kan förstås privatpersoner berätta om dem. Så varför är det så få som skrivit på Talande Bevis?. Jag tror man försökt samla anekdotiska bevis även på KiF. Någon slags webenkät som samlar upp både inträffade och uteblivna hälsovinster tror jag vore bra.
  36. Tomas H:

    Det du skriver nu är ju en upprepning av vad jag redan sagt. Dvs en billig retorik. I sak menar man A men blandar man in det samtidigt som B diskuteras kommer man lura många att förklaringen gäller B.

    Jag tycker alltså att det är illa gjort och jag tror heller inte på propagandan mot fett. Men det verkar vara dött lopp att skriva minsta lilla som inte är att till 100% spy galla över SLV.

  37. Under interjvun pratade vi om hur mycket bättre jag mår av den här kosten men jag tror att viktnedgång helt enkelt säljer mer än hälsa i tidningarna men samtidigt så tycker jag att det är ok om det kan hjälpa någon annan i samma/liknande sits att kicka igång sitt liv igen. Hälsovinsterna kommer ju vare sig man söker dem från början eller ej!
  38. Grattis till Din härliga Hälsoresa, Anna. Varit in och tittat på Din Blogg, den är jättebra. Ska ta och låna Din bok, så fort jag hinner ;)

    Det är förstås lättare att sälja lösnummer på viktnedgång, men framöver tror jag vi kommer att kunna läsa mer om hälsovinsterna.
    Vi är ju så många nu som blivit så mycket bättre.

    Hoppas att fler nu går in och skriver sin historia på Talande Bevis, ju fler som berättar, desto lättare kommer det bli att övertyga tvivlarna.

    Vänliga Hälsningar Birgitta

  39. Erik W
    Nicklas:
    1000 studier brukar vara Rössners favoritfras när han pratar om fett, han har aldrig ens antytt att det skulle ha något annat än med fett att göra.
    En gång drog han till med 100 000 i en radiosänd debatt och då skrattade Fredrik Nyström och försäkrade att det absolut inte fanns några 100 000 studier som stöd för fetters farlighet.
  40. Thomas H
    Nja, Niklas.. tycker nog att SLV talar med rejält kluven tunga när dom uttrycker sig på det sättet och även en sådan man som "Rössner verkar ha gått på storyn! (enligt nr 40).

    Det är alltså riktigt, riktigt illa uttryckt av SLV att förleda Svenska folket på det sättet plus prof. Rössner. Marcus hör nog också till gänget vilseledda, vill jag minnas! :wink:

  41. Mmm... Jordgubbar med grädde... Köpte sju liter jordgubbar idag på självplockning. Bara att moffa i sig med gott samvete då ;) Haha, nej jag ska göra nåt kreativt av det också.

    LCHF-lyx... Är inte all LCHF-mat lyx? :)

    Rökt skinka som man brer med färskost med örter och rullar ihop.
    En riktigt god gräddost att göra tärningar av och bara sitta och äta som snacks.
    Ägg och bacon. Ååååh så gott!
    Kylda melonskivor istället för glass en varm sommardag.
    Smoothies med mjölk, yoghurt och färska bär.
    Ölkorv.
    Hemlagad potatissallad utan potatis, med kokta blomkålsstjälkar istället.
    Hemmagjord glass med reducerad mängd socker. Smakar gudomligt!
    Grillad halloumi och tzatziki till flintasteken, istället för potatis.

    Hmm... Kommer kanske på mer sen.

  42. LCHF-wannabe ;
    Oj, vad gott det där lät.
    Blomkålssalladen måste jag prova.

    Du har helt rätt i att LCHFmaten är en ren njutning.
    Det är ju fettet som lockar fram de goda smakerna. Och gör att vi kan ta upp vitaminerna i många grönsaker.

    Det har inte de fettskrämda tänkt på, som tror de får i sig så mycket vitaminer när de äter mycket grönt..

  43. Den ultimata Sommarlyxen har jag hittat nu / Birgitta

    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/14/smultron-med-gradde/

  44. Sommarlyx är för många glass. Det såg vi inte minst i inlägget om LCHF-smörgåsar. Väldigt många kommentarer blev det som handlade om just glass ;)

    I helgen komponerade jag ihop en riktigt god Choklad och Kardemummaglass av typen Frozen Yoghurt.

    Det blev en glass som funkar väldigt bra när man äter LCHF.
    Hoppas Ni gillar den.

    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/07/18/frozen-yoghurt-wi...

Lämna en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg